2705
Sök

Jorda slutsteg på rummet..

16 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Tja, har flyttat upp högtalarna jag haft i bilen till rummet och snickrat ihop ett par fina lådor till dom, men har ju även bas&steg som jag tänkte använda mig av, men då kommer ju frågan hur jag ska jorda steget?

Skulle va kul att få det o funka då morsan redan går bärsärkargång när jag lyssnar på musik på mitt samsung 1000:- klass hemmabiosystem som låter som en trasig fiol big_smile

Tacksam för svar!
Mvh: Pocahontas

Lowlife
809 Inlägg
17 september 2012
Köp en omvandlare från 230 v till 12v så koppla plus o minus smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

16 197 Inlägg
17 september 2012
ska du ha ett bilslutsteg hemma så måste du även ha ett bilbatteri...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

82 Inlägg
17 september 2012
Dilemmat är nog hur då får 12v 40A? Eller om det är mer kanske? En konverter från biltema kanske lämnar 0,5 -1A så det borde inte räcka. För att få en sån bra konverter kostar nog en rätt häftig slant, det billigaste jag kan komma på är nog ett nätaggregat från en dator som kan lämna upp till 15-20A men ett bra nätagg. Men någon annan får nog rätta eller svara mer utförligt, för el är inte 100% min grej smile

16 197 Inlägg
17 september 2012
bilbatteri och en vanlig billaddare av modell större är ett måste.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 september 2012
Blir nog billigare att köpa ett slutsteg till din bas direkt istället för att köra batteri och laddare.

16 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Joo batteri och laddare har jag ju tänkt ha, men grejen är hur jag ska jorda steget, är ju inte så att jag har ett bagageutrymme i rummet ^^

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 september 2012
Men du har väl en -pol på batteriet? tongue

16 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Aah har ju tänkt på det med? Men vågade inte skriva det ifall någon skulle idiotförklara mig eller något men går det att jorda direkt på batteriet?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 september 2012
Det är ju trots allt därifrån du får "jorden" wink

Avstängd
10 388 Inlägg
17 september 2012
Pocahontas skrev:
Aah har ju tänkt på det med? Men vågade inte skriva det ifall någon skulle idiotförklara mig eller något men går det att jorda direkt på batteriet?

"Lite" så det fungerar i en bil (fast via karossen till batteriet) typ

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

16 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Aokeej:) tänkte bara mest på att det kanske skulle bli störningar eller något annat om man jordade direkt på batteriet smile

91 Inlägg
17 september 2012
Jag och polare till mig vi har alltid kört med Nätaggrigat. Funkar kanon. där har du både 12 och 5volt till remote plus samt minus/Jord.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 september 2012
5volt till remote? Ett nätaggregat är suveränt om man vill ha sönder slutstegen.

91 Inlägg
17 september 2012
Varken mina polares eller mina slutsteg är trasiga ?

Varför skulle dom gå sönder ?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 september 2012
För att ett nätaggregat har knappast den strömförsörjning som behövs!

682 Inlägg
17 september 2012
Köper du 2x200w från biltema (vilket antagligen är 2x0.5watt verkligheten) så lär du inte ha några problem med ett nätagg.

Men ett nätagg börjar falla ner jäävligt fort, dessutom så hoppar volten (på +12v i ett nätagg) toleransnivå 11.35 - 12.15 eller något sånt. iallafall mitt när det höll på att gå sönder. Dessutom så behöver du elen SNABBT. Och du ska kunna lagra överbliven el.. Alltså i ett bilbatteri. Lägg till en kondis och du har en skön blandning. Dock så tror jag att ett "hemmaslutsteg" blir billigare för dig! Om du inte tänkt flytta in i en annan bil efteråt igen! Då kan det självklart vara värt det!

Dock hade jag INTE kört med nätagg hemma!! Finns MYCKET mer energieffektiva alternativ! (För att inte prata om hur ett nätagg som ska lämna 70A lämnar 70A fast på flera olika rails.. Så varje rail kanske bara är 35A (Om det är två rails) och du klunkar åt dig 35A i 12v ruskigt fort.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 september 2012
Fast... när slutsteget börja dra lite ström så räcker inte ett nätagg långt, spänningen dippar ordentligt och det resulterar i slutändan i bränt slutsteg.

682 Inlägg
17 september 2012
hoppas du inte missförstod, det jag menade! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
17 september 2012
Nitromast skrev:
För att ett nätaggregat har knappast den strömförsörjning som behövs!

Beror ju på vad steget drar. Vet iaf om att det finns ett aggregat som lämnar 13.2v     och 40A och när det köptes så var det inte det värsta som gick att frambringa

Lönsamt? Nope, men det finns

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök