3165
Sök

-Elfving's Volvo 740 turboprojekt ||Nytt 2/9-13

Sopslut

110 271 Visningar
Projektet avslutat 21 december 2015
294 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#41
robba91 skrev:
på 0.8 så borde de inte hålla så länge om du inte tänkte mormorköra hela vintern då.. Soppa pump brukar ge upp tidigt i tanken hmm skulle lägga mig på max 0.6 utan några andra ingrepp.. räcker nog för en vinter iaf!
1 bar har en hel 230 gått åt skogen på så var vaksam när de gäller laddet vid konventering! allt är olika på alla motorer smile

Sa dock att jag tänkt ladda 0,7.

Man får ju ha koll på diverse spikningar, klarar man sig utan de så håller de relativt länge. På dig verkar de som om du tror jag tänkt öka upp till 0.7 i ladd de första jag gör, lugna mä wink Sen har jag även tänkt köra på lite e85, och då klarar jag ju mig en liten bit till.

Börjar på ett säkert ladd å rör mig uppåt. Men målet är 0.7.

Men självklart ska man ta hänsyn till att den inte är kompsänkt cool
Senast redigerat av -Elfving (23 september 2012)


glad
493 Inlägg
23 september 2012
#42
robba91 skrev:
på 0.8 så borde de inte hålla så länge om du inte tänkte mormorköra hela vintern då.. Soppa pump brukar ge upp tidigt i tanken hmm skulle lägga mig på max 0.6 utan några andra ingrepp.. räcker nog för en vinter iaf!
1 bar har en hel 230 gått åt skogen på så var vaksam när de gäller laddet vid konventering! allt är olika på alla motorer smile

körde orginal GL pumpar på min GL/Turbo. inga problem. körde dock fk block o chippade boxar

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

462 Inlägg
23 september 2012
#43
robba91 skrev:
på 0.8 så borde de inte hålla så länge om du inte tänkte mormorköra hela vintern då.. Soppa pump brukar ge upp tidigt i tanken hmm skulle lägga mig på max 0.6 utan några andra ingrepp.. räcker nog för en vinter iaf!
1 bar har en hel 230 gått åt skogen på så var vaksam när de gäller laddet vid konventering! allt är olika på alla motorer smile

DAHAHAHHAHAHHAHAHHAHAHHA !


glad
493 Inlägg
23 september 2012
#44
-Elfving skrev:
robba91 skrev:
på 0.8 så borde de inte hålla så länge om du inte tänkte mormorköra hela vintern då.. Soppa pump brukar ge upp tidigt i tanken hmm skulle lägga mig på max 0.6 utan några andra ingrepp.. räcker nog för en vinter iaf!
1 bar har en hel 230 gått åt skogen på så var vaksam när de gäller laddet vid konventering! allt är olika på alla motorer smile

Sa dock att jag tänkt ladda 0,7.

Man får ju ha koll på diverse spikningar, klarar man sig utan de så håller de relativt länge. På dig verkar de som om du tror jag tänkt öka upp till 0.7 i ladd de första jag gör, lugna mä wink Sen har jag även tänkt köra på lite e85, och då klarar jag ju mig en liten bit till.

Börjar på ett säkert ladd å rör mig uppåt. Men målet är 0.7.

Men självklart ska man ta hänsyn till att den inte är kompsänkt cool

allting handlar om hur bra komp du har i motorn, mina 945 turbos har båda legat på mellan 13-14 bar, precis som min 740 gl sugare, så mät upp komp bara, sen kör du ju 13 c med så lär inte hända att du skjuter motorn förän på 1.5 bar+

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

2 121 Inlägg
23 september 2012
#45
underbart när folk skriver man lär sig bara mer big_smile


294 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#46
Ekan_1 skrev:
-Elfving skrev:
robba91 skrev:
på 0.8 så borde de inte hålla så länge om du inte tänkte mormorköra hela vintern då.. Soppa pump brukar ge upp tidigt i tanken hmm skulle lägga mig på max 0.6 utan några andra ingrepp.. räcker nog för en vinter iaf!
1 bar har en hel 230 gått åt skogen på så var vaksam när de gäller laddet vid konventering! allt är olika på alla motorer smile

Sa dock att jag tänkt ladda 0,7.

Man får ju ha koll på diverse spikningar, klarar man sig utan de så håller de relativt länge. På dig verkar de som om du tror jag tänkt öka upp till 0.7 i ladd de första jag gör, lugna mä wink Sen har jag även tänkt köra på lite e85, och då klarar jag ju mig en liten bit till.

Börjar på ett säkert ladd å rör mig uppåt. Men målet är 0.7.

Men självklart ska man ta hänsyn till att den inte är kompsänkt cool

allting handlar om hur bra komp du har i motorn, mina 945 turbos har båda legat på mellan 13-14 bar, precis som min 740 gl sugare, så mät upp komp bara, sen kör du ju 13 c med så lär inte hända att du skjuter motorn förän på 1.5 bar+

precis! De jag försöker få fram. Men finns ju dom som överdriver smile

Sen märker man ju om de blir för högt ladd, ifall den börjar spika osv.
Senast redigerat av -Elfving (23 september 2012)


294 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#47
Hackev8 skrev:
underbart när folk skriver man lär sig bara mer big_smile

Hehe, dock inte allt man ska lyssna på cool


120 Inlägg
23 september 2012
#48
Du bör nog dock göra om oljereturen, måste ha ganska bra fall ner i tråget


526 Inlägg
23 september 2012
#49
och du tror att du hör alla spikningar ???? köp en bredbandslamda när du ändå är igång så du får stenkoll smile

294 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#50
zeppz skrev:
Du bör nog dock göra om oljereturen, måste ha ganska bra fall ner i tråget

Bör ju dock enligt fysikens lagar fungera? Men får se smile Ser lite sneare ut än vad de i verkligheten är
Senast redigerat av -Elfving (23 september 2012)


294 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#51
Tiiiseen skrev:
och du tror att du hör alla spikningar ???? köp en bredbandslamda när du ändå är igång så du får stenkoll smile

Självklart gör man inte de! Men man kan ju ha koll på om bilen går fett eller snålt. Har tillgång till avgasmätning.

Annars finns ju som du säger bredbandslambda sen kan man montera dit egen mätare.
Senast redigerat av -Elfving (23 september 2012)


120 Inlägg
23 september 2012
#52
Ja de är väl bara och prova smile


294 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#53
zeppz skrev:
Ja de är väl bara och prova smile

Jo precis, tänkte de. Men tack för noteringen smile


376 Inlägg
23 september 2012
#54
-Elfving skrev:
Ekan_1 skrev:
-Elfving skrev:
Sa dock att jag tänkt ladda 0,7.

Man får ju ha koll på diverse spikningar, klarar man sig utan de så håller de relativt länge. På dig verkar de som om du tror jag tänkt öka upp till 0.7 i ladd de första jag gör, lugna mä wink Sen har jag även tänkt köra på lite e85, och då klarar jag ju mig en liten bit till.

Börjar på ett säkert ladd å rör mig uppåt. Men målet är 0.7.

Men självklart ska man ta hänsyn till att den inte är kompsänkt cool

allting handlar om hur bra komp du har i motorn, mina 945 turbos har båda legat på mellan 13-14 bar, precis som min 740 gl sugare, så mät upp komp bara, sen kör du ju 13 c med så lär inte hända att du skjuter motorn förän på 1.5 bar+

precis! De jag försöker få fram. Men finns ju dom som överdriver smile

Sen märker man ju om de blir för högt ladd, ifall den börjar spika osv.

Läs allt jag skrev. En polares bil gick vid 0.8 ladd (sett med egna ögon) jag vet inte hur bra dom va som byggde direkt men notera >Allt är olika beroende på motor< som jag skrev tydligt..
Senast redigerat av robba91 (23 september 2012)

376 Inlägg
23 september 2012
#55
Och som jag skrev så bör du byta pumpar.. dock har du bättre än han hade då så din hänger nog me bättre wink

294 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#56
robba91 skrev:
Och som jag skrev så bör du byta pumpar.. dock har du bättre än han hade då så din hänger nog me bättre wink

Kör på original pumpar tills vidare smile


294 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#57
24/9-12
Liten update idag ialf.

Var och fixade t-kors till oljetillförseln idag, hålen är dock jävligt små.. Men ska testa att borra upp dom något.

Någon dag i veckan ska jag även iväg och pressa slang till oljan. Bilder på de kommer å.

http://imageshack.us/a/img820/4340/20120924163829.jpg

http://imageshack.us/a/img818/3863/20120924163800.jpg


Allt för idag smile


2 121 Inlägg
24 september 2012
#58
-Elfving skrev:
24/9-12
Liten update idag ialf.

Var och fixade t-kors till oljetillförseln idag, hålen är dock jävligt små.. Men ska testa att borra upp dom något.

Någon dag i veckan ska jag även iväg och pressa slang till oljan. Bilder på de kommer å.

http://imageshack.us/a/img820/4340/20120924163829.jpg

http://imageshack.us/a/img818/3863/20120924163800.jpg


Allt för idag smile

vart fick du tag på den å pris?


294 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#60
Hackev8 skrev:
-Elfving skrev:
24/9-12
Liten update idag ialf.

Var och fixade t-kors till oljetillförseln idag, hålen är dock jävligt små.. Men ska testa att borra upp dom något.

Någon dag i veckan ska jag även iväg och pressa slang till oljan. Bilder på de kommer å.

http://imageshack.us/a/img820/4340/20120924163829.jpg

http://imageshack.us/a/img818/3863/20120924163800.jpg


Allt för idag smile

vart fick du tag på den å pris?

Fick den gratis av en polare smile



Sök