3601
Sök

Högre profil på däck!

257 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#1
Har just nu 225/40 fram o 245/35 18 bak på bilen och har en kompis som säljer sina nya däck (245/45 18) för ett billigt pris och mina är slut
Frågan är till er, kommer det funka att kränga på däcken som kompisen vill sälja, eller borde jag köpa nya från affär? Vart hittar man information angående ramarna man ska gå efter?

All hjälp uppskattas!

MVH


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 september 2012
#2
väldigt stor skillnad i profil. risk att det tar i skärmkanter eller slår ut abs


257 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#3
Alright, men hur vet man sånt?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 september 2012
#4
det vet man inte bara sådär. ställ däcket bredvid ditt befintliga hjul och jämför.


1 948 Inlägg
19 september 2012
#5
Alex-s skrev:
väldigt stor skillnad i profil. risk att det tar i skärmkanter eller slår ut abs

PINSAMT att du är mekaniker och samtiidigt påstår att abs'en kan sluta fungera bara för att man byter profil på däcken... hoppas verkligen det är typ cyklar du mekar med smile Tänkt efter 2 sec på hur abs fungerar så måste du förstå att ditt påstående är totalt orimligt. (och nej antisladd-system påverkas inte heller)



Och nu till topic, köp däck i rätt profil istället.

257 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#6
Alright, tack för svaret baltis!


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 september 2012
#7
baltis skrev:
Alex-s skrev:
väldigt stor skillnad i profil. risk att det tar i skärmkanter eller slår ut abs

PINSAMT att du är mekaniker och samtiidigt påstår att abs'en kan sluta fungera bara för att man byter profil på däcken... hoppas verkligen det är typ cyklar du mekar med smile Tänkt efter 2 sec på hur abs fungerar så måste du förstå att ditt påstående är totalt orimligt. (och nej antisladd-system påverkas inte heller)



Och nu till topic, köp däck i rätt profil istället.

men då kan du som är så smart och verkar kunna allt berätta varför abs:en på både min fars och min brors bil, som båda skiljer 10 i profil fram/bak,  slutar fungera (lampan tänds) i hastigheter över 60 km/h?

Försök inte vara spydig när du inte har något att komma med.


1 948 Inlägg
19 september 2012
#8
Alex-s skrev:
baltis skrev:
Alex-s skrev:
väldigt stor skillnad i profil. risk att det tar i skärmkanter eller slår ut abs

PINSAMT att du är mekaniker och samtiidigt påstår att abs'en kan sluta fungera bara för att man byter profil på däcken... hoppas verkligen det är typ cyklar du mekar med smile Tänkt efter 2 sec på hur abs fungerar så måste du förstå att ditt påstående är totalt orimligt. (och nej antisladd-system påverkas inte heller)



Och nu till topic, köp däck i rätt profil istället.

men då kan du som är så smart och verkar kunna allt berätta varför abs:en på både min fars och min brors bil, som båda skiljer 10 i profil fram/bak,  slutar fungera (lampan tänds) i hastigheter över 60 km/h?

Försök inte vara spydig när du inte har något att komma med.

Till att börja med, skiljer 10 i profil... kör ni med samma bredd fram och bak då? Dvs har ni olika rullomkrets på hjulen fram och bak? Jag har olika profil fram och bak på min bil med fortfarande samma rullomkrets...

Varför lampan lyser? Ja du, antagligen är det något inbyggt varningssystem i bilen som säger ifrån eftersom ni har olika rullomkrets fram och bak? (och det skulle han inte ändra).

ABS system funkar så simpelt så det känner att om bromsen låser hjulet när bilen fortfarande rör på sig släpps bromsen för att sedan bromsas igen, om och om igen.
Antisladd system fungerar olika på dom flesta bilarna, kan både vara så att den stryper gasen samt bromsar hjulen, allt för att försöka häva/avvärja under-/överstyrning.
Detta är inte heller något som påverkas om du väljer att ha större eller mindre rullomkrets än original.

Varför din och din brors bilar varnar för något med abs gissar jag på är för att ni har olika rullomkrets fram och bak, har dock aldrig hört talas om det innan. Sen gissar jag även på att eran abs fortfarande fungerar... Vad är det för bilar ni har?



Kan berätta om en gammal volvo jag hade en gång i tiden, bytte växellåda på den... sen lyste oljetrycks-lampan(!), shit allltså, inte visste jag att man inte kunde byta växellåda utan att tappa oljetrycket... men det fanns oljetryck (men lampan lyste ju?), var visst bara så att givaren spökade...
Så bara för att din brors och din fars bilar har något säkerhetssystem som anser att olika rullomkretser fram och bak inte är okej och därför tänder abs lampan så betyder det inte att absen inte fungare.

För övrigt så skulle ju killen byta ALLA däck.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
20 september 2012
#9
baltis skrev:
Alex-s skrev:
baltis skrev:

PINSAMT att du är mekaniker och samtiidigt påstår att abs'en kan sluta fungera bara för att man byter profil på däcken... hoppas verkligen det är typ cyklar du mekar med smile Tänkt efter 2 sec på hur abs fungerar så måste du förstå att ditt påstående är totalt orimligt. (och nej antisladd-system påverkas inte heller)



Och nu till topic, köp däck i rätt profil istället.

men då kan du som är så smart och verkar kunna allt berätta varför abs:en på både min fars och min brors bil, som båda skiljer 10 i profil fram/bak,  slutar fungera (lampan tänds) i hastigheter över 60 km/h?

Försök inte vara spydig när du inte har något att komma med.

Till att börja med, skiljer 10 i profil... kör ni med samma bredd fram och bak då? Dvs har ni olika rullomkrets på hjulen fram och bak? Jag har olika profil fram och bak på min bil med fortfarande samma rullomkrets...

Varför lampan lyser? Ja du, antagligen är det något inbyggt varningssystem i bilen som säger ifrån eftersom ni har olika rullomkrets fram och bak? (och det skulle han inte ändra).

ABS system funkar så simpelt så det känner att om bromsen låser hjulet när bilen fortfarande rör på sig släpps bromsen för att sedan bromsas igen, om och om igen.
Antisladd system fungerar olika på dom flesta bilarna, kan både vara så att den stryper gasen samt bromsar hjulen, allt för att försöka häva/avvärja under-/överstyrning.
Detta är inte heller något som påverkas om du väljer att ha större eller mindre rullomkrets än original.

Varför din och din brors bilar varnar för något med abs gissar jag på är för att ni har olika rullomkrets fram och bak, har dock aldrig hört talas om det innan. Sen gissar jag även på att eran abs fortfarande fungerar... Vad är det för bilar ni har?



Kan berätta om en gammal volvo jag hade en gång i tiden, bytte växellåda på den... sen lyste oljetrycks-lampan(!), shit allltså, inte visste jag att man inte kunde byta växellåda utan att tappa oljetrycket... men det fanns oljetryck (men lampan lyste ju?), var visst bara så att givaren spökade...
Så bara för att din brors och din fars bilar har något säkerhetssystem som anser att olika rullomkretser fram och bak inte är okej och därför tänder abs lampan så betyder det inte att absen inte fungare.

För övrigt så skulle ju killen byta ALLA däck.

det jag syftar på är olika rullomkrets fram respektive bak. och några moderna bilar är det inte då det är volvo 740/940 det handlar om båda två.
och ja, abs:en slutar fungera, har testat.

läste det som att han bara skulle byta bak, och då hade det blivit heltokigt. att byta alla fyra krånglar inte till abs:en som du säger


Kokar ris
923 Inlägg
20 september 2012
#10
om du har olika rullomkrets fram och bak så kan du få orimlig signal på absen då framhjulen registrerar en hastighet och bakhjulen en annan.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"


Sök