3622
Sök

Problem med ABS/Antislirlampor som tänds frekvent på min BMW 320I 1998 E36

3 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#1
Jag har problem med att ABS & Antislirlampor tänds frekvent! När detta händer slutar båda systemen att fungera! Då stannar jag bilen och slår av tändningen, när jag sedan startar bilen igen och kör iväg slocknar oftast lamporna efter ungefär 15-20 m och allt fungerar igen. Om jag senare bromsar in vid låg fart eller stannar i en bilkö eller stoppljus börjar oftast ABS att låta och snart tänds lamporna igen! Har provat att byta ABS/SAGT-ES styrenheten som sitter bakom handskfacket på passagerarsidan, men utan resultat! Har bytt VF givare som såg skadad ut men utan resultat! Har varit på tre olika verkstäder för att göra datordiagnos, men ingen har lyckats att få fram något resultat! De kan alltså inte läsa av eventuella felkoder! Annan diagnostik går att läsa av men inte ABS & Antislir! Verkar vara något som är glappt eller dålig kontakt, eftersom inte lampor och system slutat att fungera för gott, frågan är bara vad? Är det någon som varit med om detta fenomen och som kan belysa min framtid med något intressant tips?

2 Inlägg
20 september 2012
#2
Hej!

Varit med om precis samma sak och det är fixat nu. Felet var en sprucken krans vb. Beställde en ny medbringare, där kransen satt, och det blev perfekt igen.


Mer ingående så började ABS:en jävlas vid inbromsning i låg fart efter en verkstad mjukat upp mina kärvande bromsar. Troligen gick kransen sönder då. Efter ett tag så började även varningslampan lysa efter några inbromsningar.

En verkstad försökte laga men det gick rejält åt skogen.

BMW sade sig inte få kontakt med ABS-systemet. Jag fixade Carsoft diagnostik och fick kontakt med ABS:en men den visade inga fel.

En tredje verkstad konstaterade att den första verkstadens lagning inte fungerade. Jag köper en ny medbringare för 600 kr och det fungerar igen.


Så kontrollera kugg-kransarna, det är mitt tips. Även avståndet mellan krans och sensor är viktigt. Misstänk avvikande eller varierande avstånd.

Det går även att mäta på sensorerna. Ohm-mätning och även växelspänningsmätning med snurrande hjul. Även här, misstänk avvikande värden.

3 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#3
Tack för tipset! Ska genast kolla upp detta!smile
Vänligen;
Conny


Sök