3867
Sök

Volvo b23a går skitkasst.

54 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
• Bilmodell
Volvo 242 DL  -  B23A

• Årsmodell
-77

• Miltal
Mätarn visar 45000 men motorn är bytt så jag vet faktiskt inte.

• Modifikationer på bilen
Ingenting.

• Hur yttrar sig felet?
Den är extremt svårstartad och när den väl går igång så bluddrar den och hoppar och dör på tomgång.
För att den ska hållas igång måste jag hålla gasen i botten, men då smäller det bara ur avgasröret och varven stiger inte..

Det låter även som att det pyser ut luft någonstans eller liknande när den är igång, har dock inte lyckats hitta platsen där det pyser.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Har bytt förgasare men det hjälpte inte.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få.. sad

Forummoderator
26 418 Inlägg
22 september 2012
Kolla att kamremmen står rätt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

54 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Mack skrev:

Hur gör jag det då? Kan inte mycket alls om motorer..

Likbärgare
375 Inlägg
22 september 2012
eNzz skrev:
Mack skrev:

Inte för att vara elak på något sätt, Men du borde överlämna felsökning och reparation till någon kunnig eller ta hjälp av någon kompis som kan, Så bredvid hela tiden och visa intresse så lär du dig till nästa gång.

Ni kan gå över Tändsystem, kolla brytare och fördelarlock, Byt tändspole.

Kolla efter tjuvluft, Spruta startgas runt insuget, Går han upp i varv tjuvar den luft, Till sist kolla kamremmen!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

54 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Tvattekorg skrev:
eNzz skrev:
Mack skrev:

Inte för att vara elak på något sätt, Men du borde överlämna felsökning och reparation till någon kunnig eller ta hjälp av någon kompis som kan, Så bredvid hela tiden och visa intresse så lär du dig till nästa gång.

Ni kan gå över Tändsystem, kolla brytare och fördelarlock, Byt tändspole.

Kolla efter tjuvluft, Spruta startgas runt insuget, Går han upp i varv tjuvar den luft, Till sist kolla kamremmen!

Har min morfar till hjälp, vi har bytt tändspole, ställt in tändningen kollat brytare och locket, vi har även kollat kamremmen som står rätt. Har testat att spruta startgas runt insuget men det blev ingen skillnad..
Den går fortfarande lika kasst..
Senast redigerat av eNzz (22 september 2012)

449 Inlägg
22 september 2012
byt tändstift och tändkablar låter som den inte går på alla cylindrar.. hjälper inte det dra full chok och prova om det hjälper kan vara bränslepumpen som är på väg att tröttna helt och hållet

Full Fart Spar Tid!!!

54 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
bytt tändstift och kablar nyligen, borde kanske testa mäta bränsletrycket?

449 Inlägg
22 september 2012
på en förgasarmotorn är det högst 0.2-0.4 kg bränsletryck så de är svårt att mäta det byt du pumpen och testa kostarinte många kr

Full Fart Spar Tid!!!

54 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Ojdå, det visade sig att det var kamremmen som hade kuggat när jag började kolla nogrannare, nåja nu är det åtgärdat men har dock problem ännu,

nu bluddrar den på låga varv och dör när jag inte håller gas, men när jag pumpar lite så kommer den upp i varv och går hur fint som helst, vad kan felet vara?....

21 761 Inlägg
22 september 2012
Har ni ställt in tändningen igen nu efter att kamremmen är rätt ställd?

54 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Drog och hämtade soppa för det började bli snålt i tanken och när jag kom tillbaka så ville han inte gå igång alls!! sad

54 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har ni ställt in tändningen igen nu efter att kamremmen är rätt ställd?

Ja det har vi

21 761 Inlägg
22 september 2012
Eftersom det var lite soppa i tanken så får du kolla att det pumpar fram soppa till förgasaren, kan ju ha kommit smuts från tanken som har täppt till någonstans. smile

54 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom det var lite soppa i tanken så får du kolla att det pumpar fram soppa till förgasaren, kan ju ha kommit smuts från tanken som har täppt till någonstans. smile

Drog ur slangen och la den i en flaska och vred sedan på nyckeln, ja det pumpar soppa..

21 761 Inlägg
22 september 2012
Kolla då gnistan och även om tändstiften blir fuktiga efter startförsöken, borde dessutom lukta soppa när man harvar ett tag. Är stiften i princip genomdränkta så kan du torka av dem och sedan prova att starta igen. smile

När man håller på med sån här felsökning så kan man ge sig sjutton på att batteriet kroknar efter ett tag, ha gärna en laddare till hands.
Senast redigerat av Drönirettab (22 september 2012)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 september 2012
Förgasarmembran är ju färskvara så om du tog förgasaren från hyllan så kan ju det vara problemet. Helt säker på att remmen ligger bra? När det monterats så bör man snurra motorn innan man startar den för att säkerställa att allt verkligen är spänt & ligger rätt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

54 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
Kommer ingen gnista alls.. har bytt spole, brytare, rotor och kablar, ingenting händer, även testat med dom gamla med det uppstår ingen gnista.. sad

449 Inlägg
24 september 2012
kondensatorn då??

Full Fart Spar Tid!!!

54 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
kondensatorn då??

Har inte testat att byta kondensatorn men jag drog lös kabeln från fördelarlocket och testade lite, kom bara en ynklig liten gnista och har för mig att den ska vara ganska stor??

449 Inlägg
24 september 2012
är kondensatorn död blir de svag alternativt ingen gnista-

Full Fart Spar Tid!!!

Sök