3522
Sök

Är det alltid kompressor i Toyota Corolla T-Sport?

28 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#1
Jag har fått höra att vanliga T-Sport har en form av V-Tec och att det finns en variant med kompressor på det, sen har jag även fått höra att det bara finns en variant och det är med kompressor och "V-Tec". Så nu mina vänner behöver jag er hjälp, vilket stämmer?smile

957 Inlägg
22 september 2012
#2
Så vilt jag vet så är det Vtti det systemet som heter och det är samma sak som Vtec  men någon kompresor har jag aldrig hört talas om . Det enda du kan göra är i så fall eftermontera den  men inget du kan köpa som standard


Evildan
22 september 2012
#3
Don_Mowgli skrev:
Jag har fått höra att vanliga T-Sport har en form av V-Tec och att det finns en variant med kompressor på det, sen har jag även fått höra att det bara finns en variant och det är med kompressor och "V-Tec". Så nu mina vänner behöver jag er hjälp, vilket stämmer?smile

Det finns en motor med VVTL-i utan kompressor och en VVTL-i med kompressor.
VVTL-i: Variable Valve Timing and Lift intelligent system.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Corolla_(E120)
Senast redigerat av Evildan (22 september 2012)

9 118 Inlägg
22 september 2012
#4
Finns visst 2 modeller av Corolla T-sport. 192hk sugmotor och 245hk kompressormaskin. Se info om Compressor nedan.

Toyota Corolla T-sport TTE Compressor, 245Hk

Denna modell av Toyota Corolla tillverkades i endast 500 exemplar av TTE (Toyota Team Europe i Köln i Tyskland), och till Sverige kom det endast 15 stycken. Bilen är väldigt special utrustad utan att tumma på den genuina Toyota kvalitén, alla delar som tillkom från TTE stallet är godkända av Toyota i Japan, och det finns reservdels lager ifall olyckan skulle vara framme. Sugmotorskick ger T-Sport 192 hk, en imponerande effekt ur en 1,8-liters motor men fullt möjligt tack vare "dubbla" kamaxlar, motorn är ett samarbete mellan Yamaha och Toyota, och det märks, det är en motorcykel känsla på motorn. Över 5.000 r/min sker en hydraulisk omkoppling mellan kamloberna och motorn övergår från sitt vanliga skick till en mera hysterisk variant med vassare tider och större ventillyft (VVTi.L).
Med skruvkompressor ökar effekten till 225 hk orginal, med ett maxvrid på 225 Nm vid 4.000 r/min. Varvstopp 8.500 r/min. 0 till 100 ca. 6.5 sekunder original, toppfart + 240 km/h, mätare går endast till 240.
Skillnaden mellan en ”vanlig” Corolla T-Sport och Corolla TTE Compressor är ganska mycket, se utrustningslistan nedan.


Utrustning TTE Compressor från TTE fabriken:

Motor & Chassi:
• TTE Skruvkompressor
• TTE Insugs grenrör
• Större Spridare
• TTE ECU
• Nippon Denso Iridum Race tändstift
• TTE Kylare med fläkt
• TTE Oljekylare termostat styrd
• Över TTE Fjäderbenstag
• Undre chassi stag och ramförstärkning
• Bakvagns ramförstärkning
• Utbytta chassi bussningar framvagn
• Eibach stötdämpare och fjärdrar runt om, ytterligare sänkning med 20 mm
• TTE Fälgar, special tillverkade för TTE, för vikt och hålbarhet, Riktigt reservhjul med TTE fälg
• TTE Kjolpaket och vinge
• TTE avgassystem, rostfritt med dubbel utblås

Interiört:
• Sportstolar
• TTE Ratt med styrknappar
• TTE Växelspak
• TTE Handbroms
• TTE Rödbelysning för instrumentpanel och AV centret


28 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#5
Spanks för svaren grabbar!


Sök