Finns visst 2 modeller av Corolla T-sport. 192hk sugmotor och 245hk kompressormaskin. Se info om Compressor nedan.
Toyota Corolla T-sport TTE Compressor, 245Hk
Denna modell av Toyota Corolla tillverkades i endast 500 exemplar av TTE (Toyota Team Europe i Köln i Tyskland), och till Sverige kom det endast 15 stycken. Bilen är väldigt special utrustad utan att tumma på den genuina Toyota kvalitén, alla delar som tillkom från TTE stallet är godkända av Toyota i Japan, och det finns reservdels lager ifall olyckan skulle vara framme. Sugmotorskick ger T-Sport 192 hk, en imponerande effekt ur en 1,8-liters motor men fullt möjligt tack vare "dubbla" kamaxlar, motorn är ett samarbete mellan Yamaha och Toyota, och det märks, det är en motorcykel känsla på motorn. Över 5.000 r/min sker en hydraulisk omkoppling mellan kamloberna och motorn övergår från sitt vanliga skick till en mera hysterisk variant med vassare tider och större ventillyft (VVTi.L).
Med skruvkompressor ökar effekten till 225 hk orginal, med ett maxvrid på 225 Nm vid 4.000 r/min. Varvstopp 8.500 r/min. 0 till 100 ca. 6.5 sekunder original, toppfart + 240 km/h, mätare går endast till 240.
Skillnaden mellan en ”vanlig” Corolla T-Sport och Corolla TTE Compressor är ganska mycket, se utrustningslistan nedan.
Utrustning TTE Compressor från TTE fabriken:
Motor & Chassi:
• TTE Skruvkompressor
• TTE Insugs grenrör
• Större Spridare
• TTE ECU
• Nippon Denso Iridum Race tändstift
• TTE Kylare med fläkt
• TTE Oljekylare termostat styrd
• Över TTE Fjäderbenstag
• Undre chassi stag och ramförstärkning
• Bakvagns ramförstärkning
• Utbytta chassi bussningar framvagn
• Eibach stötdämpare och fjärdrar runt om, ytterligare sänkning med 20 mm
• TTE Fälgar, special tillverkade för TTE, för vikt och hålbarhet, Riktigt reservhjul med TTE fälg
• TTE Kjolpaket och vinge
• TTE avgassystem, rostfritt med dubbel utblås
Interiört:
• Sportstolar
• TTE Ratt med styrknappar
• TTE Växelspak
• TTE Handbroms
• TTE Rödbelysning för instrumentpanel och AV centret