2298
Sök

Alexander's Garage: Volvo 940 turbobygge. uppdate sid 12 9/11 snart klar! :)

En tråd om vad som händer i mitt garage! Nya Bruksbilen, En volvo 945tdic som får lite omsorg. En Volvo 940turbo som e byggbilen, blir en hx35 och etanol för å nämna något, den har en framvsgn byggd för drifting med.

155 343 Visningar
Uppdaterades senast 12 september 2014
329 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#81
rockabilly-rebell skrev:
fyfan va du grejjar o står i smile kul o se! har en klasspolare som har en m90 låda om de kan va intressant? dock tror jag de va utan spakställ men kan höra med han om du vill?

hehe jaa mycket å göra smile thanks! aa du kan höra med han, å vad för pris han har, kan inte betala för kmt just nu, har en annan låda på lut, men den var kanske defekt, får se smile


RallyMartin skrev:
Detta ser riktigt fint ut Kommer definitivt att följas

Tackar kul å höra big_smile gör mitt bästa å vill hålla hög finish på grejerna, gillar inte å mecka med sketna grejjer om (går la an i jobbet dock tongue)

beroende på vad klockan blir kanske jag snabbt sticker ut i garaget ikväll å momentdrar vevlagrena å främre packboxen smile

Mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

329 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#82
momterat ihop det sista vevlagret idag, 20nm och sen 90 grader vinkelsdragning, känns mycket, men men tongue även slängt ihop främre packbox, som även fick sig lite färg, matta musta! big_smile

dock togs inga bilder, blir förhoppningsvis imorgon, då fler saker ska monteras smile

hoppas tråden e intressant och att ni fortsätter följa mig och bilen som långsamt sätts ihop smile

Mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

331 Inlägg
1 november 2012
#83
Sköj att de går frammåt! smile Håller själv på med min 945a classic i skall byta turbo nu o så över vintern:)


Turbobonde
277 Inlägg
1 november 2012
#84
Jag kan ju försöka räkna ut kompet om jag kan få den nya diametern i skålen på kolven, samt den gamla! (har ju endå gått natur i plugget..) roll

Distanskittet, är det för att skona framvagnen ifall man sänker? Har för mig att den kan bli påfrestningar annars. Om inte får du upplysa mig om funktionen på denna! smile

In rust we trust!

329 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#85
david850 skrev:
Sköj att de går frammåt! smile Håller själv på med min 945a classic i skall byta turbo nu o så över vintern:)

ja det e skönt när man inte har så stora motgångar, men va lite trött nu så jag förla verktygen hela tiden roll
asså toppen, vad blire för turbo? smile


Lopphunden skrev:
Jag kan ju försöka räkna ut kompet om jag kan få den nya diametern i skålen på kolven, samt den gamla! (har ju endå gått natur i plugget..)

Distanskittet, är det för att skona framvagnen ifall man sänker? Har för mig att den kan bli påfrestningar annars. Om inte får du upplysa mig om funktionen på denna!

jo men det hade varit grymt schysst! skall kolla upp måtten imorgon smile

japp det stämmer bra, när man sänker får ju bärarmarna onaturlig vinkel (i körläge skall de vara så raka som möjligt) och slits därmed onaturligt, sen kan man råka ut för bump-steer, vilket jag bygger bort nu, sen får jag ju fler inställningsmöjligheter, bl a paralell-steer som är bra vid drifting. med kittet kan jag få upp till 54 grader (tror man kan ta ut mer styrvinkel, men då behövs nog mer byggas om i framvagnen, sen får ju inte hjulen ta i ngn stans)

Mvh Alexander big_smile
Senast redigerat av hede_racing (1 november 2012)

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

331 Inlägg
1 november 2012
#86
Kör på en b230fk motor! Blir 19t turbo smp spridare, speciachip, 3tums lmm och lite smått o gott smile


329 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#87
david850 skrev:
Kör på en b230fk motor! Blir 19t turbo smp spridare, speciachip, 3tums lmm och lite smått o gott smile

KAnoners! vad är det för storlek på spridarna? smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

329 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#88
lånat hem en hylssats för 12-kant, men som även tar 6-kant, insex å tum smile skall ut å dra åt vevlagrena och av sätta dit sumpen ikväll smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

536 Inlägg
4 november 2012
#89
när du ändå e igång köp såna här då: http://www.vparts.se/volvo-940/volvo-94 … 0-960.html
dock såg jag att dom ej fanns i lager för tillfället hmm men justerbara reaktionsstag kan ju vara bra om man ska sänka också, samma sak med panhardstaget bak.
kommer bli lite godis i den där snutbilen till slut!! keep up the good work !


329 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#90
rockabilly-rebell skrev:
när du ändå e igång köp såna här då: http://www.vparts.se/volvo-940/volvo-94 … 0-960.html
dock såg jag att dom ej fanns i lager för tillfället hmm men justerbara reaktionsstag kan ju vara bra om man ska sänka också, samma sak med panhardstaget bak.
kommer bli lite godis i den där snutbilen till slut!! keep up the good work !

panhardstaget/tvärstaget har jag redan delat, blir ställbart smile
jag funderar på å göra båda bärarmarna fram ställbara, ihop med polybussningar, men väntar med de, har en extra uppsätning som jag kan exprimentera på smile



bjussar på 2 bilder som togs idag, inget speciellt, men alltid ngt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147328/147328-f85c63130de4853a727c0888a75f666e.jpg
ny packning wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147328/147328-37b53b2579bddbcb2798f7dba605543e.jpgklart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147328/147328-4daca4461a6f4845eacb04de7109d5d5.jpg
grym hylssats!

Mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

4 146 Inlägg
5 november 2012
#91
Är det inte lite överdrivet med ställbart panhardstag? Ni som har det har ni märkt någon skillnad? Jag har sänkt miun bil ganska mkt och polarna har också sänkt sina 7/940 och det är ingen som har märkt av att man skulle behöva ställa panhardstaget.


329 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#92
zemet skrev:
Är det inte lite överdrivet med ställbart panhardstag? Ni som har det har ni märkt någon skillnad? Jag har sänkt miun bil ganska mkt och polarna har också sänkt sina 7/940 och det är ingen som har märkt av att man skulle behöva ställa panhardstaget.

haha jag vet inte, huvudsaken e att hjulen är i mitten, sänker du bilen skjuts ju bakaxlen åt ett håll,  i 940is fall åt höger, polarn har en låg 240, men ist för att korta/bygga ställbart så satte han n extra tjock spacer på ena sidan wink det kan ju va så ett dina polare åker med relativt smala däck? polarn jag nämner har valsat skärmkanter, men tar i endå vid gupp osv :p

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

4 146 Inlägg
5 november 2012
#93
hede_racing skrev:
zemet skrev:
Är det inte lite överdrivet med ställbart panhardstag? Ni som har det har ni märkt någon skillnad? Jag har sänkt miun bil ganska mkt och polarna har också sänkt sina 7/940 och det är ingen som har märkt av att man skulle behöva ställa panhardstaget.

haha jag vet inte, huvudsaken e att hjulen är i mitten, sänker du bilen skjuts ju bakaxlen åt ett håll,  i 940is fall åt höger, polarn har en låg 240, men ist för att korta/bygga ställbart så satte han n extra tjock spacer på ena sidan wink det kan ju va så ett dina polare åker med relativt smala däck? polarn jag nämner har valsat skärmkanter, men tar i endå vid gupp osv :p

Försjuts åt höger på 740 också. Nu är ju ingen av våra bilar sänkta så dom ligger på genomslagsgummit så kanske är därför vi inte behöver det då.

inga mega fälgar på bilarnanej är väll mest gammla vinterdäck som burnas bort:)


536 Inlägg
5 november 2012
#94
har snackat med han med m90 lådan idag, den saknar koppling och spakställ annars ska den vara komplett och fungerande, 1500 spänn ville han ha smile hör av dig om det låter intressant!


däcksparkare
1 046 Inlägg
5 november 2012
#95
är dessa m90 lådor gjorda av guld? yikes

Känns lite överpris på en växellåda egentligen. visst den kanske är kraftig men ändå.. smile

Motor utan turbo suger >.>

329 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#96
rockabilly-rebell skrev:
har snackat med han med m90 lådan idag, den saknar koppling och spakställ annars ska den vara komplett och fungerande, 1500 spänn ville han ha smile hör av dig om det låter intressant!

aa synd på spakstället där, vxl-lådan e ju värdelös utan sad jao, får fundera på't hur e växlarna på den?


Lilljegern skrev:
är dessa m90 lådor gjorda av guld?

Känns lite överpris på en växellåda egentligen. visst den kanske är kraftig men ändå..

haha ja vesst, likaså bmw lådorna, bara för att alla kör på dessa lådor vid trim har de stigit kopiöst i pris på senare tid, jämför ex med m45/46/47 som folk nästar kastar efter en tongue

men på en skrot så ligger priset på m90 runt 1500:-+ så det är ju ett helt okej pris twiinkies kompis har, dock har ju skrotarna kompletta lådor, men man ska ändå ha tur å hitta en billig i närheten tongue


Till Lopphunden om du läser:
kolvgropen i diameter: 70,2mm   djup: 5mm diametern är alltså upptagen totalt 5mm jämfört med orginal smile


Mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

329 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#98
RockSolid skrev:
har en m90 med koppling och spakställ

pris, skick  och vat finns den? :) är i en tight budget somsagt :(

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

97 Inlägg
8 november 2012
#99
bud.. bra skick har köpt med den och inga fel.. gått ca 16-17.. finns i säffle


Turbobonde
277 Inlägg
11 november 2012
#100
Ska räkna på det när man är lite piggare! roll

Så som jag förstått det

Diametern: 70.2mm nu, alltså efter grävning?
Djup, 2.5mm?

In rust we trust!


Sök