3116
Sök

Vad har du haft för problem med din SAAB?

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
25 september 2012
#21
Saab 900 2.3i -97

Köptes vid 24300 mil och är nu uppe i cirka 26800 mil. Köptes i juli förra året.

Förutom slitagedelar och service så är det bara dämpare + fjädrar samt stödlager och axiallager i fjäderbenen som behövde bytas. Nu hade dessa suttit på sedan november -96 och över 26k mil vilket får anses vara fullt godkänt.

Just ja, stolsvärmen på förarstolen är borta samt att jag fått köpa "ny" elantenn så att det går hela vägen ner. Strålkastartorkarna lever sitt eget liv för övrigt


Handledare
1 481 Inlägg
25 september 2012
#22
Jaa, menar ni SAAB eller Opel?....  Hade en 9000 -89 som jag ägde i 16 år. Inga fel förutom rent slitage. (SAAB)
Köpte en 9-5 -99.  Växellåda, kamkjedja, tändkassett, stötdämpare, pixelfel, m.m. PÅ 4 ÅR!!! ca 50' i reparationer. (Opel).
Kör en 9-5 -11 som tjänstebil. Bytt bromsok bak efter 5000 mil. Plasten under motorn hänger i buntband.  (Lossnade från fästena)


14 Inlägg
30 december 2013
#23
Saab 9-5  2001  - klarat  301011
Turbo - Ny
Bränslepump Ny. 
har klarat mig bra

Tss...

8 883 Inlägg
30 december 2013
#24
9-3 Aero -05  inköpt december 2007
Kört 7000mil
Byte torkarmotor och en nivågivare, får nog anses som bra för att vara SAAB....

Fotograf på tierpidag.se

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
30 december 2013
#25
900 -97. Köpte för snart 4 år sedan med 29500 på mätaren. Nu har den rullat 34000, har kvitton på över 27000kr.
Listan, något förkortad:

Servorör,
Oljekylare,
Tändkassett,
Bromsrör,
Batteri,
Generator,
Tändstift,
Luftfilter, kupéfilter
Spännare, poly-v-rem,
Kopplingskabel
Ny generator,
Bränslepump.

Nästa blir?!? tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

2 021 Inlägg
31 december 2013
#26
900 2,0t -94
Rostig baklucka,bromsskivor+belägg bak samt en bärarm fram, annars felfri, bland de bättre bilar jag ägt.

9-5 2,3t -99
Växellådsrenovering pga synkningen till backen var paj, dock köpte jag bilen billigt med det felet så.
aggregatrem och spännare
bromsar fram
vevhusvent uppgradering
stötdämpare fram
samt de ökända bakvagsbussningarna

9-3 aero -02

Magnetventil
Luftmassmätare
sprucken intercooler
backventil till vevhusvent.
rost i hundben bak
handbromswire

alla bilar var ganska långmilade och hade många år på nacken så inga allvarliga fel i min mening, kommer garanterat äga Saab igen


133 Inlägg
31 december 2013
#27
Saab 9-5 2.0T -98, rullat ca 31200 mil

Har bytt:
fjädrar/dämpare
länkarmar
bussningar bak och fram
tanklock
bromsskivor/belägg bak och fram
lagade själv reglerarmarna (eller vad man kallar dem) som för luft upp eller ner i acc

ägaren innan har bla bytt turbon 2008

Saab 9-3 1.9 TTiD -11, 9280 mil
steg 1 maptun

ska in på koll, mer har jag inte hunnit smile

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

144 Inlägg
31 december 2013
#28
Hade min 9-5 2.3t 2000 i drygt 5 månader och innan jag tröttnade hände följande;

Turboras typ 10 mil efter jag steg 1-chippat den.
Elmotorn/elmotorns arm till spjällen för klimatanläggningens luftstyrning gick sönder och det var tyvärr inte den lättåtkomliga, utan hade krävt demontering av hela instrumentpanelen för att lagas.
En dämpare bak blev även dålig och behövde bytas, trots att den var bytt 5k mil innan(bilstein b4?).
Dessutom började skiten ticka från lyftarna när jag äntligen fått ordning på motorn med ny turbo och annat program, så jag tröttnade och sålde den billigt.

Ångrar inte att jag sålde den, men ibland har man lite sug efter turboeffekten och de goa stolarna...

Edit: Den hade rullat 21k mil och hade ägts av samma familj sedan ny i princip.
Senast redigerat av werik (31 december 2013)


1 705 Inlägg
31 december 2013
#29
9-5 2.3t -00
Köptes vid 9000 mil för 7-8 år sedan, börjar nu närma sig 22.000 mil.
Det enda som egentligen är värt att nämna är väl att startmotorn tvärdog någonstans runt 15.000 mil.
Har haft några småfel såsom krånglande AC (ett spjäll som kärvade) samt klassiska fel såsom pixelfel i SID, men i övrigt har bilen fungerat anmärkningsvärt bra. Är uppgraderad med sportchassi och lite vassare bromsar, men i övrigt helt original.

9-3 Aero -02.
Köptes vid 16.000 mil, har nu gått strax över 20.000 mil.
Motor bytt till en B234, biopower konverterad samt steg 3+ mjukvara.
Enda problemet jag egentligen haft är att soppapumpen tvärdog, men detta beror med stor sannolikhet på konverteringen till etanol.

9000 cs 2.0t -96.
Köptes vid 24.000 mil, såldes vid 30.000.
Gjorde inte ett skit åt den bilen, men ändå bara gick den.


Handledare
1 481 Inlägg
31 december 2013
#30
Uppdaterar lite. 9-5:an -11 har jag inte längre kvar som tjänstebil. För många fel och opålitlig. Tändningslåsen strulade. Bilen fastnar i tändningsläge men det går varken att starta eller slå av tändningen. Ibland funkade det att ta loss batterikabeln men inte alla gånger. Då blev det bärgare. Verkar vara ett vanligt fel. 3st med samma fel på min arbetsplats.  Bakljusen hänger sig. Bilen tappade nästan helt bromsen när en abs-givare la av. Spännande när bilen tvärställer åt vänster när man bromsar.....


Cadillac_The_King
31 december 2013
#31
Har aldrig haft nån . Och inte vill ha nån heller . Då slipper man bekymmer:-)

Aeropilot
45 Inlägg
31 december 2013
#32
Saab 9000 CS AERO ´96 ägdes från5800-9000mil service och sedan trimdelar monterades såklart

9-3 AERO ´02 ägdes från 6km-12000mil låda, koppling,förvisso pga. trim men ändå...bärarmar,bromsskivorna fram x 3

9000 CS AERO ´95 ägdes från 17000-21000mil Låda rasade pga för mkt trim annars inget mer än service

9-5 AERO ´00 ägdes från 13000-19000mil slitdelar och service

9-5 AERO ´05 ägs sedan 7049mil till dagen 13000mil, trimmats och bytt slitdelar samt lägesgivare till xenon sedan endast servats.

9000 CS AERO 95 ägdes från 16000-19700mil bytte bromsservo (TCS) och bromsskivor fram sedan endast service

9000 CSE ´95 rasade motorn pga tidigare ägares misskötsel var dock en billig vinterbil i 3000kr klassen

9-3 AERO TTiD ´09 ägs fortfarande och har rullat 23000 nu och på de 7000 mil jag kört har det bara behövts slitdelar plus EFR-ventil och främre del avgas då flexdelen läckte
Senast redigerat av Ljungberg77 (31 december 2013)

9000 Aero -96 *såld* 9-3 Aero -02 *såld*
9000 Aero MapTun Individual *skrot* 9-5 Aero MapTun Steg 2 *såld*
9-5 Aero -05 MapTun BioPower *nuvarande* 9000 Aero -95 *såld* 9-3 Aero SC TTiD -09 *nuvarande*

Najs
31 december 2013
#33
det är ju en saab, är inte det tillräckligt problem wink

plankan
31 december 2013
#34
Inga............... som jag inte har kunna leva med eller fixa själv i alla mina år jag kört saab tongue

607 Inlägg
31 december 2013
#35
Saab 9000 Aero
Bromsskivor bak
Bromsrör Bak
TCS spjällhus
Bromsservo
Kamkedja inte för att den var dålig lika bra att byta medans man bytte Toppackning
Toppackning
Grenrör läckage
Turbo Dålig
Drivknutsdamsak


Saab 9-5 Aero
Drivknutsdamasker
Avgassystem
Drivrem
Bränslepump

Saab 9-5 Aero
LMM
Läckage i Flexröret

Saab 9-3 Viggen
Inga hittills

Men inge större fel på någon av mina bilar som inte går att fixa smile
Senast redigerat av AeroMackan (31 december 2013)


409 Inlägg
31 december 2013
#36
Har inte haft några stora problem med Saab. Största felet för mig har väll vart en toppackning som gick sönder på min första Saab en OG900c från 1987 som hade gått över 30000mil när det hände. Övriga Saab:ar har jag bara haft mindre fel på som jag har kunnat leva med eller fixa själv när jag fått tid till det. Kommer knappt inte ihåg felen för att dom har vart så få för mig..

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

8 883 Inlägg
31 december 2013
#37
Cadillac_The_King skrev:
Har aldrig haft nån . Och inte vill ha nån heller . Då slipper man bekymmer:-)

Då kommer följdfrågan varför du då svarar i den här tråden?
Som det går att utläsa av rubriken handlar tråden om de som äger en SAAB.

Fotograf på tierpidag.se

32 Inlägg
31 december 2013
#38
Saab 9-5 aero 01:a
Bytt 3 motorer
Har slutat att åka saab nu.

607 Inlägg
31 december 2013
#39
Undra hur folk sköter sina bilar när dom får byta motorer ofta? Min 9-5a har gått 31tusen mil och motor är orörd inte ens bytt kedja eller toppacking.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
31 december 2013
#40
Har haft en hel del fel. Belöningen för att åka Saab får man i alla gliringar och alla tjuriga miner när man bevisar hur bra dom kan gå, både på bana och rakt fram.

Inte fasen väljer man bil efter haveristatistik. Då är man ju inte bilintresserad, snarare en pompös viktigpetter smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.


Sök