3204
Sök

Vad har Du haft för problem med Din FIAT?

Evildan
24 september 2012
#1
Vi kör en tråd även om detta mytomspunna bilmärke/koncern med otaliga segrar i både F1 som Rally.

Min Punto har haft följande fel sedan inköp:
Flexröret läckte vid inköp av bilen 2Nov 2011, byttes enkelt till ett helt.
Styrdonet till tändningen (ett typiskt Puntofel) slutade fungera mars 2012, ersatt med ett renoverat dito.

Annars har den bara rullat på och levererat utan bekymmer i 1300mil.


Vad har DU haft för bekymmer med DIN FIAT?
(inte din grannes fasters kusins systers vän)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
24 september 2012
#2
vi har haft en fiat tempra 1.6 -91 som vi köpte ny o hade det i mer än 10år.Aldrig några problem.Den enda som man kunde klaga på är att den saknade abs. Min mor har en punto 1.4 16v (-04 om jag minns rätt).ALDRIG nåt problem!! Av dessa bilar som nån i familjen har ägt/brukat kontinuerligt är att klaga på opel o mercedes, men inte på fiat! mvh gps18

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

6 638 Inlägg
24 september 2012
#3
Då ALFA är ägda och "ihopsatta" av Fiat SPA så borde de räknas lite..

Batteriet var lite trött på 156an, drivaxeldamasken VF och HB K-stag har jag behövt byta.
Resten som böts var för skojs skull..så som bromsar, bussningar ovs.

Inget ännu med 159an..eller jo, nummerlamporna var trötta.

De/Dem

Evildan
24 september 2012
#4
Malheus skrev:
Då ALFA är ägda och "ihopsatta" av Fiat SPA så borde de räknas lite..

Batteriet var lite trött på 156an, drivaxeldamasken VF och HB K-stag har jag behövt byta.
Resten som böts var för skojs skull..så som bromsar, bussningar ovs.

Inget ännu med 159an..eller jo, nummerlamporna var trötta.

Ja okej vi inbegriper hela den Italienska delen av koncernen såsom Alfa,Lancia, Ferrari samt Maserati.
Senast redigerat av Evildan (24 september 2012)

1 319 Inlägg
24 september 2012
#5
Köpte en Fiat Strada 04 som gått 10k mil när jag köpte den. Alltid regelbundet servat.

Första året byttes:

Styrleder, spindelleder, damasker på drivknutarna, tändningslås, generator, startmotor, motorfäste, broms-ok, broms belägg, slavcylinder, slangen till denna 2 gånger, huvlås, vajrar till baklämmen, några kylarslangar fick bytas. Bromsslang på ena sidan.

Bilen gick felfritt när den köptes, en ägare till 2010 när jag köpte den, bekanta till mig. Gick perfekt i några månader sen började saker rasa en efter en. Säkert någonting mer jag inte kommer ihåg. Vet inte om jag fick ett otroligt dåligt måndagsexemplar eller om Fiat är sjukt ruttna. Kan jag säga att jag _ALDRIG_ i mitt liv ens kommer att överväga en Fiat igen? Motorn gick ju som en dröm, däremot. Ända positiva, drog 0.65-0.7 med konstant fullgas i ren stadstrafik.

Dessutom kan man svänga 45grader mer till vänster på dessa bilar, så man svängde alltid vänster när man skulle vända.

_----------'

1 067 Inlägg
24 september 2012
#6
Evildan skrev:
Vi kör en tråd även om detta mytomspunna bilmärke/koncern med otaliga segrar i både F1 som Rally.

Min Punto har haft följande fel sedan inköp:
Flexröret läckte vid inköp av bilen 2Nov 2011, byttes enkelt till ett helt.
Styrdonet till tändningen (ett typiskt Puntofel) slutade fungera mars 2012, ersatt med ett renoverat dito.

Annars har den bara rullat på och levererat utan bekymmer i 1300mil.


Vad har DU haft för bekymmer med DIN FIAT?
(inte din grannes fasters kusins systers vän)

Felet börjar med loggan i grillen och fortsätter sedan bakåt wink


Evildan
24 september 2012
#7
Hool skrev:
Evildan skrev:
Vi kör en tråd även om detta mytomspunna bilmärke/koncern med otaliga segrar i både F1 som Rally.

Min Punto har haft följande fel sedan inköp:
Flexröret läckte vid inköp av bilen 2Nov 2011, byttes enkelt till ett helt.
Styrdonet till tändningen (ett typiskt Puntofel) slutade fungera mars 2012, ersatt med ett renoverat dito.

Annars har den bara rullat på och levererat utan bekymmer i 1300mil.


Vad har DU haft för bekymmer med DIN FIAT?
(inte din grannes fasters kusins systers vän)

Felet börjar med loggan i grillen och fortsätter sedan bakåt wink

Berätta gärna mera ingående om den FIAT du ägt...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 september 2012
#8
Jag har aldrig haft förmånen att äga en italiensk bil, men min far har haft en Alfa 156 V6 som jag blev ombedd att sälja och kunde ha under tiden. Det blev ett bra tag, lättsåld är att gå till överdrift.

Helt underbar bil som kunde charma vem som helst, kanske inte ekonomisk, praktisk eller ett under av driftsäkerhet men charm kan faktiskt väga upp detta gott och väl. Uppenbarligen.

Problem eller observationer:
- Passagerare fick lätt uppfattningen att bilen saknade bakdörrar tills man pekade ut de fiffigt dolda handtagen.
- Innerskärmarna består av filt som vid regn blir blöta och hänger ner av tyngden.
- Framvagnen kunde ibland låta som en gungstol, vill minnas att det var kring temperaturväxlingar.
- Att byta glödlampor fram innebär smutsiga och trasiga handleder, MB A-klass är dock värre!
- Helt underbar motor med ljud och karaktär utöver det vanliga, dock törstig.
- Alfa sänker intervallen för kamremsbyte utan att meddela ägarna, intressant upptäckt när remmen skulle bytts för många tusen mil sedan. Frågade min far som liknande en fågelholk och svarade "Kamrem?". Nåja, den höll åtminstone!
-Dyr service där framför allt kamremsbytet utmärker sig, reservdelar är också dyrare än snittet.
-Trots en klar inriktning mot bruksbil med långa perioder utan tvätt var lacken fin och bilen utan rost. Med ett undantag, förardörren skavde mot tröskeln vilket orsakade ett litet märke med ytrost på.
-Fruktansvärt opraktisk bil, efter att ha stoppat BMW-batteriet i den trilskande båten fick italienskan (vars batteri är ett helvete att få loss) åka till IKEA men trots att inga större varor köptes fick det mesta skickas hem. 
-Bristande dörrlister som tappade spänsten och orsakade kraftigt vindbrus.
-Har de kanske marknadens sämsta ljus, både hel och halv?
-Knappen till takluckan är glapp på så vis att den går direkt över från att stänga luckan till att sätta den på tilt eller tvärt om, så länge man inte släpper knappen i exakt rätt millisekund. 


Lånade även i min tur ut den lånade pärlan till en bekant som skulle på bröllop femtio mil bort och saknade bil, att se denna drygt två meter långa människa ta sig in och försöka hitta en körställning i en 156 var en rolig upplevelse. Nåväl, in kom han och de två kilometrarna till hans hem där den andra hälften väntade gick fint. Efter att ha stannat och lastad in packning samt fru var dock italienskan väck, startmotorn snurrade fint men motorn visade inga tecken på liv. Det fick bli tåget, fem minuter efter att detta lämnat perrongen var jag och min mor på plats för att bogsera hem haveristen. Min mor var tvungen att vrida runt nyckeln på prov och tror ni inte bilen hoppar ingång utan den minsta tvekan med det underbara ljud bara en Alfa-sexan kan prestera? Det var den första och enda gången den bilen strejkade.

Det roliga med den historien är att efter att ha kört två kilometer i en bil han inte fick plats i för att sedan bli ståendes, hade personen ändå blivit så charmad av den vackra italienskan att han köpte den!

Jag har kört bilen någon gång sedan dess, och några slitdelar som t.ex hjullager har byts samt utöver det har kopplingen blivit lite lustig då den tar högt upp och "allt på en gång" samtidigt som servostyrningen ibland tappar något av verkan om varvtalet sjunker.  Likväl har han haft bilen i fem år utan större bekymmer, och utan fler driftstopp.

Det är dock svårt att säga emot att Alfa Romeo 156 inte är som andra bilar, på gott och ont!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
28 september 2012
#9
Hool skrev:
Evildan skrev:
Vi kör en tråd även om detta mytomspunna bilmärke/koncern med otaliga segrar i både F1 som Rally.

Min Punto har haft följande fel sedan inköp:
Flexröret läckte vid inköp av bilen 2Nov 2011, byttes enkelt till ett helt.
Styrdonet till tändningen (ett typiskt Puntofel) slutade fungera mars 2012, ersatt med ett renoverat dito.

Annars har den bara rullat på och levererat utan bekymmer i 1300mil.


Vad har DU haft för bekymmer med DIN FIAT?
(inte din grannes fasters kusins systers vän)

Felet börjar med loggan i grillen och fortsätter sedan bakåt wink

Väntar fortfarande på hur du upplevde den FIAT du ägt big_smile

98 Inlägg
21 februari 2013
#10
farsan har äget ett antal fiat bilar.. en 128-3p en x1/9 någon ritmo osv..och när jag ställde frågan till honnom kunde han inte komma med något bra exempel på faktiska fel som han har haft på italienska bilar... det har sällan varit fina exemplar han har ägt men dom har funkat fint sa han..kollegan har brukat en fiat punto 02 i tre år nu.. 22k mil på mätaren och den funkar fint han har rullat 10k mil med den,det ända som har strulat va en ventilkåps packning som läckte och inte ville hålla tätt även fast han bytte packningen vet inte vad det berodde på. mina egna erfarenheter av italienska bilar så som alfa 75 fiat chroma och lancia thema är att det är ganska brukssäkra bra bilar med en förhållandevis bra kvalitet big_smile kul tråd...mer om italienare vill vi se !

DEVIL
1 171 Inlägg
21 februari 2013
#11
Aldrig ägt någon, så kan inget säga!

bmw m power

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
21 februari 2013
#12
Legosoldaten skrev:
Aldrig ägt någon, så kan inget säga!

varför kommentera då?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

DEVIL
1 171 Inlägg
21 februari 2013
#13
Dixieman skrev:
Legosoldaten skrev:
Aldrig ägt någon, så kan inget säga!

varför kommentera då?

Ja ursäkta då....

bmw m power

Handledare
1 481 Inlägg
21 februari 2013
#14
Fiat? Hmm. Fiat.. Jo jag har haft en Fiat en gång för länge sedan. 128 sport coupe från -72, köpte den -76 och ägde den i 9 mån. Under den tiden så hann jag med att bränna avgasventiler två ggr. Annars var det en liten rolig bil. Bytte från en Saab V4 och efter 9 mån så blev det en V4 igen. Lite tåligare motorer i dom.
Senast redigerat av saab_sonett (21 februari 2013)



Sök