baltis skrev:
HereComesTrouble skrev:
baltis skrev:
Blev lite fel där, tänkte inte på dom special limiterade verisionerna utav alla "sportbilar" typ m3 csl, m3 gts, porsche gt3 rs, osv osv... finns säkert någon special modell på corvette som byggdes i typ 50 ex. och som kostade en halvmiljon mer... eller? Om du läser tråden så ser du att jag redan rättat mig själv om detta, då dessa bilar tenderar att alltid ha ett oskäligt högt pris pga samlarvärdet.
Ok, så du anser alltså att det är bättre att köpa billigare och sämre bil och sen förbättra den så den är MINST lika bra som den dyrare bilen ur samma modellprogram. Du verkar även anse att det alltid lönar sig... hmmm...
Vilka säg 3 modeller anser du att det är lönsamast att göra detta med?
Och nej, en 325 som man skruvat dit en turbo på och laddar 1 bar är inte snabbare än en m3a... Väldigt mycket som kan skilja mellan "top of the line" och dom billigare. Du måste även tänka på hållbarhet.
Föresten,
Har haft en M3 E46, skulle inte kalla det för en sportbil när det är en pimpad familjebil.
Just BMW är små skruvad med krånglig elektronik mm.
Men hade nog lagt kulorna på en 318 och stoppat i en M5 motor.
Billigare behöver inte vara sämre, kan helt enkelt handla om utrustning mm.
Tar Corvette som exempel:
Köp en C6:a med 6.0l motorn och 6växlad manuell. Du ger ca 270k.
Du vill ha samma prestanda som Zr1, dom ligger strax under miljonen beg.
Häng dit en kompressor, motorn klarar ungefär 800 hästar innan du behöver byta kolvar mm.
Pris ink mappning: 40k
Väghållning:Pfadt coilovers runt om med krängningshämmare och bussningar.
Pris ink montering: 30k
Bromsar:Z06 big brake kitt ink belägg för bana. Pris ink montering: 23k
Däck och fälgar:OZ superlegera med Toyo R888. Pris ink montering: 58k
Stolar, bur, 6 punktsbälte. Pris ink montering:38k
Summering:459 000:- totalt och du kör 8:or runt Zr1.
Du kan dessutom ta bort taket :p
Roligt att se att du kan allt om alla bilar... men fortfarande bara kan lite om corvette
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Hade för mig att zr1 hade keramiska skivor? Skicka gärna en länk till vart jag kan köpa ett komplett bromskit med skivor, ok, belägg osv för 23k
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Vet du vad man menar när man gör " för och efter ett ord? Trodde inte det va
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Ok, så en 318 med m5 motor...
Motor 40k
Låda 10k
Bakaxel 20k
Coilovers 10k
Bussningar, länkarmar, krängningshämmare 15k
Framskärmar, bakskärmar 20k?
Specialtillverkad kardan, 5k?
M3 bromsar 7k?
M3 inredning 20k?
Shit, man har ju inte ens delarna för vad en HEL m3a kostar... sen ska ju allt på plats också...
Roligt att höra att du haft en m3a, gjorde mycket donuts med den samt körde fort på motorvägen? Jag var faktiskt bara hyffsat nöjd med m3an ända tills jag tog ut den på bana och insåg vad bilen var byggd för, synd att du aldrig provade.
Du verkar faktiskt väldigt okunnig i vad en bil består utav, samt vad hållbarhet är, även vad prestanda är, 0-100 e totalt ointressant, 100-200 lite intressantare, dock så vet alla att om du ska spendera 20k på att göra en bil snabbare runt bana, då lägger du inte en krona utav dom pengarna på motorn (om det nu inte är en gammal disel som kan "chippas" för 1000kr). Och att du sen säger att det inte lönar sig att köpa "top of the line" utav NÅGON bil, det gör ju bara dina kommentarer barnsliga och naiva... börjar faktiskt undra över hur dum jag själv är som rättfärdigare dom med ett svar just nu.
Experten har rätt, Zr1 har keramiska skivor, dock pratade vi om prestanda här.
Z06 carbon har kortare bromssträcka än Zr1, utan keramiska skivor... ooops!
Lite kul att du pratar om bredd på däck, en M3 E46 har smalare bakdäck än vad som sitter fram på min :p
Väljer du istället mjukare däck så behöver du inte bredda nämnvärt.
En gokart är också rolig runt bana, det gör det inte till en top of the line eller superbil för det.
På tal om väghållning så sög verkligen M3:an där, största problemet var inte kurvorna.
Det var hållbarhet, bromsar, kvalité mm. Den var helt original,gått 3000mil nånting och gick sönder hela tiden.
Handlar du delar från blocket? Om du tänker lite längre än näsan räcker.
Köp en krockad e39 M5, plocka av dom delarna du vill ha och sälj resten löst.
Det du plockar av från din 318 säljer du naturligtvis också.
Så självklart kan du fortfarande bygga en snabbare bil med den budgeten.
Var inte så insnöad, uppskatta dom som kan bygga och faktist göra en snabbare bil än en M3.
Behöver inte trycka ner folk bara för att dom ser alternativ som du själv inte gör.