3229
Sök

Lönar det sig att trimma istället för att köpa "top of the range"?

1 948 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#1
Luddig topic men kom inte på en bättre/kortare.

Detta är vad jag funderat på, alla där ute verkar vilja trimma sina från början ganska motorsvaga bilar... men lönar det sig verkligen?

Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av samma modell och sedan försöka trimma upp den.
T.ex då en bmw e46 (som jag nu råkar ha).
Jag tror/tycker att det är mer lönsamt att köpa en m3 på en gång, istället för att köpa säg en 330 och få den lika bra som m3an.


Sen så är det självklart så att du ska ha minst lika bra hållbarhet i grejjerna, du ska ju även ha lika bra väghållning, bromsar osv osv osv. Dvs bilen ska vara lika bra...


Vad tror ni? Kom gärna med förslag om bilar som faktiskt lönar sig att trimma istället för att köpa det värsta på en gång smile

Forummoderator
26 341 Inlägg
25 september 2012
#2
Kan det inte handla lite om att en del finner det till ett sorts nöje att förbättra någon standardvagn, så den blir lika bra eller ännu hellre kanske till och med bättre än, i det här fallet en M3:a?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Herr
1 722 Inlägg
25 september 2012
#3
Att trimma en sugmotor är sällan värt, visst sätt en turbo på den blir den snabb, men obesiktbar, trimma en turbo med rätt map och komponenter så kan du dubbla effekten pm inte mer och få den besiktbar

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 948 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#4
LocKtar skrev:
Att trimma en sugmotor är sällan värt, visst sätt en turbo på den blir den snabb, men obesiktbar, trimma en turbo med rätt map och komponenter så kan du dubbla effekten pm inte mer och få den besiktbar

Precis, men vad kostar inte dessa komponenter? smile Och sen så är det ju inte bara motorn som behöver uppgraderas... smile

Forummoderator
26 341 Inlägg
25 september 2012
#5
baltis skrev:
LocKtar skrev:
Att trimma en sugmotor är sällan värt, visst sätt en turbo på den blir den snabb, men obesiktbar, trimma en turbo med rätt map och komponenter så kan du dubbla effekten pm inte mer och få den besiktbar

Precis, men vad kostar inte dessa komponenter? smile Och sen så är det ju inte bara motorn som behöver uppgraderas... smile

Man kan inte se allt i pengar. (även om man ibland behöver en gräns även för den punkten)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 948 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#6
Mack skrev:
baltis skrev:
LocKtar skrev:
Att trimma en sugmotor är sällan värt, visst sätt en turbo på den blir den snabb, men obesiktbar, trimma en turbo med rätt map och komponenter så kan du dubbla effekten pm inte mer och få den besiktbar

Precis, men vad kostar inte dessa komponenter? smile Och sen så är det ju inte bara motorn som behöver uppgraderas... smile

Man kan inte se allt i pengar. (även om man ibland behöver en gräns även för den punkten)

Självklart finns det alltid en glädje i att bygga och förbättra något själv, men om vi ser till det mest lönsama? Av ditt svar så tolkar jag att du på den punkten håller med mig? wink

Sen e det ju klart att är du bara intresserad utav att köra idiotfort rakt fram och skiter fullständigt i bromssträcka och hur bilen går när du svänger och ifall du måste skruva 10ggr mer än du kör, då lönar det ju sig så klart att bulta på en stor turbo big_smile

Men det jag snackar om e att man ska köpa en billigare bil för att bygga den minst lika bra som "top of the line" igentligen bara för att kunna göra en ekonomisk vinst på det hela smile


Edit: e46 är kanske ett dåligt exempel då m3an e relativt extrem "top of the line", vi kan lika gärna snacka om volvo v70, golf mk3, eller något annat smile
Senast redigerat av baltis (25 september 2012)

526 Inlägg
25 september 2012
#7
Mack skrev:
baltis skrev:
LocKtar skrev:
Att trimma en sugmotor är sällan värt, visst sätt en turbo på den blir den snabb, men obesiktbar, trimma en turbo med rätt map och komponenter så kan du dubbla effekten pm inte mer och få den besiktbar

Precis, men vad kostar inte dessa komponenter? smile Och sen så är det ju inte bara motorn som behöver uppgraderas... smile

Man kan inte se allt i pengar. (även om man ibland behöver en gräns även för den punkten)

yes precis sen behöver inte allt kosta heller är man bara lite flink med fingrar och i hjärna så behöver man inte betala spec mycket smile

1 948 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#8
Tiiiseen skrev:
Mack skrev:
baltis skrev:

Precis, men vad kostar inte dessa komponenter? smile Och sen så är det ju inte bara motorn som behöver uppgraderas... smile

Man kan inte se allt i pengar. (även om man ibland behöver en gräns även för den punkten)

yes precis sen behöver inte allt kosta heller är man bara lite flink med fingrar och i hjärna så behöver man inte betala spec mycket smile

hehe, fan vad pinsamt när jag blir ifrån åkt av din 144 snart tongue får skylla på att jag råkade tanka 95 oktan då big_smile

Tid=Pengar smile

Är mer intresserad i om det kan finnas någon ekonomisk vinning i att köpa sämre och billigare än bättre och dyrare smile

526 Inlägg
25 september 2012
#9
baltis skrev:
Tiiiseen skrev:
Mack skrev:

Man kan inte se allt i pengar. (även om man ibland behöver en gräns även för den punkten)

yes precis sen behöver inte allt kosta heller är man bara lite flink med fingrar och i hjärna så behöver man inte betala spec mycket smile

hehe, fan vad pinsamt när jag blir ifrån åkt av din 144 snart tongue får skylla på att jag råkade tanka 95 oktan då big_smile

Tid=Pengar smile

Är mer intresserad i om det kan finnas någon ekonomisk vinning i att köpa sämre och billigare än bättre och dyrare smile

ööööööhm !! 142 e de faktsikt wink
haha vi vet ju att de inte kommer o bli så för så fort de kommer en kurva så e du ikapp mig igen.. Har ju kanske en chans på rakorna inte mer .. Visst är de så att tid är pengar får nog bli en beemer nästa gång med en stor snigel i istället de verkar vara mest värt wink

Herr
1 722 Inlägg
27 september 2012
#10
baltis skrev:
LocKtar skrev:
Att trimma en sugmotor är sällan värt, visst sätt en turbo på den blir den snabb, men obesiktbar, trimma en turbo med rätt map och komponenter så kan du dubbla effekten pm inte mer och få den besiktbar

Precis, men vad kostar inte dessa komponenter? smile Och sen så är det ju inte bara motorn som behöver uppgraderas... smile

Jag tänker mest på min s13, från 169hp till 330 för ca: 15000 tycker jag e ganska värt

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Random Hero
4 047 Inlägg
27 september 2012
#11
baltis skrev:
Mack skrev:
baltis skrev:

Precis, men vad kostar inte dessa komponenter? smile Och sen så är det ju inte bara motorn som behöver uppgraderas... smile

Man kan inte se allt i pengar. (även om man ibland behöver en gräns även för den punkten)

Självklart finns det alltid en glädje i att bygga och förbättra något själv, men om vi ser till det mest lönsama? Av ditt svar så tolkar jag att du på den punkten håller med mig? wink

Sen e det ju klart att är du bara intresserad utav att köra idiotfort rakt fram och skiter fullständigt i bromssträcka och hur bilen går när du svänger och ifall du måste skruva 10ggr mer än du kör, då lönar det ju sig så klart att bulta på en stor turbo big_smile

Men det jag snackar om e att man ska köpa en billigare bil för att bygga den minst lika bra som "top of the line" igentligen bara för att kunna göra en ekonomisk vinst på det hela smile


Edit: e46 är kanske ett dåligt exempel då m3an e relativt extrem "top of the line", vi kan lika gärna snacka om volvo v70, golf mk3, eller något annat smile

m3 är verkligen inte top of the line! m3 csl är top of the line. en sån får du ge 500,000 för, turbokonvertera en 328ci med lite roliga motordelar o rätt mapp så kör du ifrån den för halva priset. rakt fram iaf.....

Dog food lid. Backwards

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
27 september 2012
#12
DusanMandick skrev:
baltis skrev:
Mack skrev:

Man kan inte se allt i pengar. (även om man ibland behöver en gräns även för den punkten)

Självklart finns det alltid en glädje i att bygga och förbättra något själv, men om vi ser till det mest lönsama? Av ditt svar så tolkar jag att du på den punkten håller med mig? wink

Sen e det ju klart att är du bara intresserad utav att köra idiotfort rakt fram och skiter fullständigt i bromssträcka och hur bilen går när du svänger och ifall du måste skruva 10ggr mer än du kör, då lönar det ju sig så klart att bulta på en stor turbo big_smile

Men det jag snackar om e att man ska köpa en billigare bil för att bygga den minst lika bra som "top of the line" igentligen bara för att kunna göra en ekonomisk vinst på det hela smile


Edit: e46 är kanske ett dåligt exempel då m3an e relativt extrem "top of the line", vi kan lika gärna snacka om volvo v70, golf mk3, eller något annat smile

m3 är verkligen inte top of the line! m3 csl är top of the line. en sån får du ge 500,000 för, turbokonvertera en 328ci med lite roliga motordelar o rätt mapp så kör du ifrån den för halva priset. rakt fram iaf.....

en 328 med rolig masikn kostar inte ens hälften utav vad en csl gör ! slänger man på coils och kanske lite värre bromsar så går den riktigt bra på bana också, inte ens nu är du upp i vad hälften utav vad en csl kostar

ta tex en bmw 325 e36... väldigt lätt att plocka ut mycket effekt för små pengar


6 632 Inlägg
27 september 2012
#13
De många inte tänker på att är KAROSSEN är uppstyvad för att klara högre hastigheter.

Att bygga bil som går fort rakt fram är rätt enkelt..bygga en som går fort i kurvorna är svårare.

De/Dem

Herr
1 722 Inlägg
27 september 2012
#14
Malheus skrev:
De många inte tänker på att är KAROSSEN är uppstyvad för att klara högre hastigheter.

Att bygga bil som går fort rakt fram är rätt enkelt..bygga en som går fort i kurvorna är svårare.

Ptja, vet inte vad som e svårast på ett sportchassi, trimma motorn eller byta till coilovers och ställbara  saker i upphängningen.

Kan tänka mej att det gör sjukt mycket att bara byta ut upphängningen mot värre doningar och trimma motorn, så har du en bil som kan prestera bra.mot bilar i 500,000 kr klassen

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

6 632 Inlägg
27 september 2012
#15
LocKtar skrev:
Malheus skrev:
De många inte tänker på att är KAROSSEN är uppstyvad för att klara högre hastigheter.

Att bygga bil som går fort rakt fram är rätt enkelt..bygga en som går fort i kurvorna är svårare.

Ptja, vet inte vad som e svårast på ett sportchassi, trimma motorn eller byta till coilovers och ställbara  saker i upphängningen.

Kan tänka mej att det gör sjukt mycket att bara byta ut upphängningen mot värre doningar och trimma motorn, så har du en bil som kan prestera bra.mot bilar i 500,000 kr klassen

Är inte om coilovers, bussningar och sånt.

Utan design på länkarmar, bilensram utformning ovs.

De/Dem

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
27 september 2012
#16
Malheus skrev:
LocKtar skrev:
Malheus skrev:
De många inte tänker på att är KAROSSEN är uppstyvad för att klara högre hastigheter.

Att bygga bil som går fort rakt fram är rätt enkelt..bygga en som går fort i kurvorna är svårare.

Ptja, vet inte vad som e svårast på ett sportchassi, trimma motorn eller byta till coilovers och ställbara  saker i upphängningen.

Kan tänka mej att det gör sjukt mycket att bara byta ut upphängningen mot värre doningar och trimma motorn, så har du en bil som kan prestera bra.mot bilar i 500,000 kr klassen

Är inte om coilovers, bussningar och sånt.

Utan design på länkarmar, bilensram utformning ovs.

jämnför gärna tex m3 prylar mot tex 325 ... är inte så storskillnad, har för mig skillnaden är materialet, m3ans prylar är gjorda i alu

att styva upp en kaross är inget svårt


6 632 Inlägg
27 september 2012
#17
3 serien har ingen dålig början..är väl ändå dubbla länkarmar fram och individuell bakvagn?

De/Dem

1 948 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#18
LocKtar skrev:
baltis skrev:
LocKtar skrev:
Att trimma en sugmotor är sällan värt, visst sätt en turbo på den blir den snabb, men obesiktbar, trimma en turbo med rätt map och komponenter så kan du dubbla effekten pm inte mer och få den besiktbar

Precis, men vad kostar inte dessa komponenter? smile Och sen så är det ju inte bara motorn som behöver uppgraderas... smile

Jag tänker mest på min s13, från 169hp till 330 för ca: 15000 tycker jag e ganska värt

Inte så insatt i vad s13 finns i för modell varianter.. men det finns alltså någon som har mer än 169 original?

1 948 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#19
DusanMandick skrev:
baltis skrev:
Mack skrev:

Man kan inte se allt i pengar. (även om man ibland behöver en gräns även för den punkten)

Självklart finns det alltid en glädje i att bygga och förbättra något själv, men om vi ser till det mest lönsama? Av ditt svar så tolkar jag att du på den punkten håller med mig? wink

Sen e det ju klart att är du bara intresserad utav att köra idiotfort rakt fram och skiter fullständigt i bromssträcka och hur bilen går när du svänger och ifall du måste skruva 10ggr mer än du kör, då lönar det ju sig så klart att bulta på en stor turbo big_smile

Men det jag snackar om e att man ska köpa en billigare bil för att bygga den minst lika bra som "top of the line" igentligen bara för att kunna göra en ekonomisk vinst på det hela smile


Edit: e46 är kanske ett dåligt exempel då m3an e relativt extrem "top of the line", vi kan lika gärna snacka om volvo v70, golf mk3, eller något annat smile

m3 är verkligen inte top of the line! m3 csl är top of the line. en sån får du ge 500,000 för, turbokonvertera en 328ci med lite roliga motordelar o rätt mapp så kör du ifrån den för halva priset. rakt fram iaf.....

Sant, men året då min tillverkades var den allafall top of the line smile Dom riktiga "top of the line" typ m3 csl, gt3 rs, gallardo superlegera (stavning) osv tror jag dock inte lönar sig...

Med tanke på att du idag verkar kunna få en fin m3 e46 för under 150k så har jag svårt att hålla med dig om turbokonverterad 328ci... men visst, om du tänker på fort rakt fram, svetsad diff och mycket mek.

Dock handlade min frågeställning mer om att bygga en lika bra/bättre bil än original. Då räknas ju egentligen allt in, hållbarhet fort rakt fram samt att kunna svänga med bilen... (vi kan skita i den stora frågan om att sen få den igenom besiktning...)
Personligen bryr jag mig inte så värst om det tar 10 eller 20 sec till 200. Hade jag haft en 328ci hade turbo/motortrim stått väääääääldigt långt ner på "att göra listan".

1 948 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#20
CHEEVA skrev:
DusanMandick skrev:
baltis skrev:

Självklart finns det alltid en glädje i att bygga och förbättra något själv, men om vi ser till det mest lönsama? Av ditt svar så tolkar jag att du på den punkten håller med mig? wink

Sen e det ju klart att är du bara intresserad utav att köra idiotfort rakt fram och skiter fullständigt i bromssträcka och hur bilen går när du svänger och ifall du måste skruva 10ggr mer än du kör, då lönar det ju sig så klart att bulta på en stor turbo big_smile

Men det jag snackar om e att man ska köpa en billigare bil för att bygga den minst lika bra som "top of the line" igentligen bara för att kunna göra en ekonomisk vinst på det hela smile


Edit: e46 är kanske ett dåligt exempel då m3an e relativt extrem "top of the line", vi kan lika gärna snacka om volvo v70, golf mk3, eller något annat smile

m3 är verkligen inte top of the line! m3 csl är top of the line. en sån får du ge 500,000 för, turbokonvertera en 328ci med lite roliga motordelar o rätt mapp så kör du ifrån den för halva priset. rakt fram iaf.....

en 328 med rolig masikn kostar inte ens hälften utav vad en csl gör ! slänger man på coils och kanske lite värre bromsar så går den riktigt bra på bana också, inte ens nu är du upp i vad hälften utav vad en csl kostar

ta tex en bmw 325 e36... väldigt lätt att plocka ut mycket effekt för små pengar

Vi stryker "top of the top of the line" bilarna smile dvs m3 csl, m3 gts, gt3 rs osv osv osv big_smile
CSL, specielt, har så högt värde pga samlar värdet...

Vad kostar en 325 e36 att bygga i ordning då? (jag är inte dryg, utan seriöst nyfiken)

Bil (fin kaross) - 20k?
Motor ~400hk - 20k???
Växellåda (antar att det är en m3 låda som gäller då?) - 7-8k???
Bakaxel - 10k?
Chassi - 8-9k (om alla bussningar e ok)?
Bromsar - 5-6k
Med tanke på att du kan få fin m3 e36 för 70k så känns det som att ekonomin blir tajt med ett bygge... och sen är det ju all tid som ska läggas ner.

Då min frågeställning handlar lite om vad som är mest lönsamt, så måste man ju räkna allafall 100kr/h på varje timme man lägger ner i garaget.


Och om ni vill diskutera med hur lite pengar ni kan köra ifrån en porsche på rak torr motorväg då kan ni starta en egen tråd big_smile


Sök