2397
Sök

Strålkastarfilm från biltema?

2 126 Inlägg
12 oktober 2012
RightFront skrev:
Big_JN skrev:
KHRacing skrev:

kan ej hitta länken, men lagen säger att inget överhuvudtaget får appliceras på E-märkta  lycktor, vindruta samt främre sidorutor

Hittade detta nu när jag letade ordentligt smile

VVFS 2003:22

Nu ska jag vara lite petig, men VVFS är inte längre rådande (VV finns ju inte ens längre tongue)

TSFS 2010:2
som gäller smile

Lite om skyddsfilm
"Stenskottsskydd för föreskrivna lyktor eller föreskrivna strålkastare får inte finnas på fordon om skyddet påtagligt försämrar lyktans eller strålkastarens ljus. Detta gäller även stenskottskydd av material som lätt kan skadas så att det försämrar lyktans eller strålkastarens ljus."

Same, same but different tongue

Detta ger ju en slappare tolkning av lagtexten och det hela blir till en tolkningsfråga? Vad är påtaglig försämring? 

Gul film ska då inte vara ett hinder då den har ett gott ljusgenomsläpp men detta är som jag personligen tolkar det hela!

Big_JN skrev:
RightFront skrev:
Big_JN skrev:

Hittade detta nu när jag letade ordentligt smile

VVFS 2003:22

Nu ska jag vara lite petig, men VVFS är inte längre rådande (VV finns ju inte ens längre tongue)

som gäller smile

Lite om skyddsfilm
"Stenskottsskydd för föreskrivna lyktor eller föreskrivna strålkastare får inte finnas på fordon om skyddet påtagligt försämrar lyktans eller strålkastarens ljus. Detta gäller även stenskottskydd av material som lätt kan skadas så att det försämrar lyktans eller strålkastarens ljus."

Detta ger ju en slappare tolkning av lagtexten och det hela blir till en tolkningsfråga? Vad är påtaglig försämring? 

Gul film ska då inte vara ett hinder då den har ett gott ljusgenomsläpp men detta är som jag personligen tolkar det hela!

true that! smile

Nja, för finns som tidigare att man inte får applicera ett färgskikt smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

2 126 Inlägg
12 oktober 2012
RightFront skrev:
Big_JN skrev:
RightFront skrev:

som gäller smile

Lite om skyddsfilm

true that! smile

Nja, för finns som tidigare att man inte får applicera ett färgskikt smile

Ja se det kunde man ju ge sig fan på wink

807 Inlägg
12 oktober 2012
E-märka lyckor får bara ha transparent film. Alla andra färger "försämrar" ljuset så det är faktiskt ingen tolkningsfråga. Samma gäller toning av framrutor, får inte göras, inte ens 1% mörkare! Skjut inte mot mig nu, jag gillar tonade lampor/rutor men så är det tyvärr sad

I'd rather die like a man, than live like a coward

132 Inlägg
12 oktober 2012
Haha herregud.... Biltema biltema biltema....... Det vore kul och se om strålkastarfilmen går att överhuvudtaget att krympa! Då det är ett måste på MÅNGA bilars strålkastare.

Man får det man betalar för, det har jag lärt mig iaf wink

16 197 Inlägg
12 oktober 2012
kan säga att den funkar hur bra som helst att värma å forma.. 

har satt den mörka på alla lyktor på seaten nu tycker den va riktigt lätt att jobba med.

(har folierat rätt mycke saker innan)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 126 Inlägg
12 oktober 2012
Blir till att foliera på min Caddy då det verkar omöjligt att hitta begagnade gula Hella original framlampor till Golf 1/Caddy för rimliga pengar, fanns ju även att få med gula glas till extraljus grillen hmm

Fanns väl även original gula Hella till Golf 2:an?

132 Inlägg
18 oktober 2012
evilaudio skrev:

har satt den mörka på alla lyktor på seaten nu tycker den va riktigt lätt att jobba med.

Då återstår det en del, hur filmen håller, vad finns det för garantier? Sprickbildning,flagning. Biltemas solfilm är ju ett bra exempel på deras skit wink

Fixare
284 Inlägg
18 oktober 2012
Någon som har testat den mattsvarta och kan lägga upp bilder på ljusgenomsläpp?!

---<Softishman>----

231 Inlägg
19 oktober 2012
mrperfektion skrev:
evilaudio skrev:

Då återstår det en del, hur filmen håller, vad finns det för garantier? Sprickbildning,flagning. Biltemas solfilm är ju ett bra exempel på deras skit wink

Aldrig haft problem med biltems solfilm. ser lika bra ut efter 2 år mvh

1 335 Inlägg
19 oktober 2012
Kört med 80% toning hela sommaren. Då äre ok, men när höstmörkret kommer så är det inte nåt ljus alls som kommer igenom.

Så jag köpte transparant från soyafilm, färdigskuren.

B5 #001

2 174 Inlägg
19 oktober 2012
drazen_gti skrev:
E-märka lyckor får bara ha transparent film. Alla andra färger "försämrar" ljuset så det är faktiskt ingen tolkningsfråga. Samma gäller toning av framrutor, får inte göras, inte ens 1% mörkare! Skjut inte mot mig nu, jag gillar tonade lampor/rutor men så är det tyvärr sad

E märkt har inget med det och göra, det är en märkning för att få säljas och användas i vissa länder som en standard. E märkning tex i en bilprovning är skit samma.

tex jag köpte vita E märkta dioder och trodde när jag var ung och okunnig att bara för dom va E märkta fick man ha dom, men icke sa nicke...det är bara för att få sälja dom dom behöver va E märkta enligt en viss standard.

Kasta inte bäver i trähus
265 Inlägg
20 oktober 2012
Jag klistrade dit gul toningsfilm från biltema häromdagen. Men tycker det har släppt lite i kanterna efter lite regn. Man kanske ska värma på skiten när man monterar det för att få det att fästa bättre? Annars tycker jag lätt att det är värt pengarna!

Vad vore en bil utan turbo?

7 424 Inlägg
21 oktober 2012
går dessa att få till bra?? eller är det bara jag som är kass?? jag har iof bara testat än så länge,,

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/DSC02054.jpg

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
21 oktober 2012
Jag frågade besiktningen om detta nu i lördags förra veckan, då vi har en audi a2 som har plastlyktor som blir repiga och matta av stenskott.

han svarade att vi inte får sätta på någon film, inte ens klar film.

"det enda att göra är att polera upp lyktan lite då och då" sa han.

102 Inlägg
21 oktober 2012
granadadr skrev:
går dessa att få till bra?? eller är det bara jag som är kass?? jag har iof bara testat än så länge,,

http://i13.photobucket.com/albums/a261/ … C02054.jpg

Du vet att du har skyddsplast på båda sidorna av filmen? För det ser ut som om att du inte tagit bort det.

/P

16 197 Inlägg
21 oktober 2012
granadadr skrev:

de går att då de mycke bättre än så.. så nåt galet måste du gjort.

7 424 Inlägg
21 oktober 2012
Puttenutte skrev:
granadadr skrev:

Du vet att du har skyddsplast på båda sidorna av filmen? För det ser ut som om att du inte tagit bort det.

/P

FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL wink det felet jag VET är att jag vid lektillfället inte hade någon blomspruta att spruta vatten med, men hjälper väl knappast mot vecken vid de skarpa hörnen??

edit det är hörnen jag menar,, de andra bubblorna skiter jag i just nu,, de är ju inte problemet så att säga
Senast redigerat av granadadr (21 oktober 2012)

16 197 Inlägg
21 oktober 2012
granadadr skrev:
Puttenutte skrev:
granadadr skrev:

/P

FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL wink det felet jag VET är att jag vid lektillfället inte hade någon blomspruta att spruta vatten med, men hjälper väl knappast mot vecken vid de skarpa hörnen??

edit det är hörnen jag menar,, de andra bubblorna skiter jag i just nu,, de är ju inte problemet så att säga

blomspruta med vatten?     de du ska ha är en värmepistol..

Sök