4537
Sök

Demontera topp volvo 240.nollställning?????

1 450 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#1
Hej nu e de så att ja har demonterat min topp på 240. Och sedan läste ja att man ska va noga med att noll ställa motor, och de har ju ja så klart inte gjort, vad menas med noll ställa? Och Går de inte få ihop toppen igen efter detta så de bara e att byta hela motorn? Tack

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 450 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#2
För va ja fattat de hela som så ska man ställa alla drev mot "prickarna" så dom står mot varandra , men kanske är fel ute:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

460 Inlägg
27 september 2012
#3
xVolvo240x skrev:
För va ja fattat de hela som så ska man ställa alla drev mot "prickarna" så dom står mot varandra , men kanske är fel ute:)

Mot varandra? nej du har märkningar i plastkåpan bakom dreven på kam-drevet och mellan-axeldrevet. Veven är lite svårare att se men där finns ett sträck i blocket som du ska gå efter smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 450 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#4
Okej :)men då har detta med "nollställning" inte med saken att göra då? För läste att man tydligen skulle va noga med det, vilket ja inte tänkte på:p

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

460 Inlägg
27 september 2012
#5
xVolvo240x skrev:
Okej :)men då har detta med "nollställning" inte med saken att göra då? För läste att man tydligen skulle va noga med det, vilket ja inte tänkte på:p

jo fast du kan(och ska) även nollställa precis innan du sätter tillbaka kamremmen :p

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 450 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#6
Vad menas med nollställa då? :p

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

460 Inlägg
27 september 2012
#7
xVolvo240x skrev:
Vad menas med nollställa då? :p

Att ställa vevaxeln/kolvarna i rätt position mot kamaxeln/ventilerna. Så bränslet kommer in vid rätt ögonblick..

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 915 Inlägg
28 september 2012
#8
Så här ska markeringarna vara.
http://www.zatzy.com/attachments/teknik/66637d1230863597-byte-topplockspackning-b230f-volvo-745-volvo-230f.jpg

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 450 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#9
Vet inte riktigt hur man byter ämne på tråden men hoppas de går bra ändå, har precis fått hem en ny omslipad Kamaxel, den skulle vara lite vassare än H, och eftersom de verkar omöjlig att få tag på en 531 topp så tänkte ja att ja skulle plana den toppde ja redan har på bilen (530) men tänkte höra om de gör något skillnad? Eller om de inte alls lönar sig att plana en sådan topp?smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

460 Inlägg
30 september 2012
#10
xVolvo240x skrev:
Vet inte riktigt hur man byter ämne på tråden men hoppas de går bra ändå, har precis fått hem en ny omslipad Kamaxel, den skulle vara lite vassare än H, och eftersom de verkar omöjlig att få tag på en 531 topp så tänkte ja att ja skulle plana den toppde ja redan har på bilen (530) men tänkte höra om de gör något skillnad? Eller om de inte alls lönar sig att plana en sådan topp?smile

det beror ju på hur mycket du planar men planar du ca 2mm så blir det ju bättre drag smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
30 september 2012
#11
är du säker på att du verkligen ska ge dig på ett sånt jobb?
vill inte vara taskig men att börja demontera och montera toppar och montera slipade kammar och sen fundera över kamremmen kan sluta ganska dåligt

men alla kan lära sig så smile

Vi börjar med toppen i huvudtaget

1# bultarna ska kontroleras så dom inte blivit för sträckta redan
är dom det så ska dom bytas

2# toppen ska dras med moment detta är otroligt viktigt!! och dom sak dessutom dras i rätt ordning ny packning måste ALLTID användas

3# kamaxlar som är omslipade kräver att man flyttar upp tryckarna med Lashcaps detta är väldigt viktigt för annars kommer mest troligen bilen inte gå så jävla bra när det fattas någon mm lyft smile

kamremmen är så enkel att man inte behöver fundera något närmare på det

markeringar finns och är tydliga
försäkra dig dock om att verkligen fördelaren sitter i rätt!

på en 740/940 med B230F slipper man fördelaren men annars kan fördelaren ställa till stora problem
inte sällan någon haft upp den och inte fått i den rätt

häng dit remmen efter markeringarna och sen tar du loss fördelar locket och kollar att rotorn står i hacket som är i fördelaren

har du en äldre motor tex b21/b23a/e och b230A så måste man även göra en tändingsinställning efteråt

man har viss inställningsmån på dom äldre motorerna där man vrider fördelaren


tänk oxå på att kamremmen blir för lång om man planar för mycket då får man montera en kortare rem
tror gränsen går vid 3mm?!

du kanske kan mer än vad jag tror men bättre att hjälpa så mycket man kan istället för att vara spydig eller bara sitta och skratta om det blir knas


Lycka till!

Kör fort så hinner inget hända...

1 450 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#12
aa okej de låt som de va lite jobb, har skruvat väldigt mycket med volvo faktiskt, men inte skruva att en topp va ja vet:) och på tal om lashcaps eller va de heter, såna fick ja med när ja köpte kammen , och har aldrig hört talas om såna innan:p a vi får se om ja vågar rycka av toppen , vill ju det ska fungera sen igen

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
30 september 2012
#13
xVolvo240x skrev:
aa okej de låt som de va lite jobb, har skruvat väldigt mycket med volvo faktiskt, men inte skruva att en topp va ja vet:) och på tal om lashcaps eller va de heter, såna fick ja med när ja köpte kammen , och har aldrig hört talas om såna innan:p a vi får se om ja vågar rycka av toppen , vill ju det ska fungera sen igen

du löser det om du inte har tummen mitt i näven men kolla exakt hur du bär dig åt innan du river bara så löser det sig..kan hända att du även måste schimsa in varje lyftare oxå
kan vara lite krångligt och ta tid utan vättiga verktyg även kammen ska dras med moment

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
4 oktober 2012
#14
En jätteviktig sak att komma ihåg när du byter till en omslipad kam är att den inte ska vara nollad gentemot resten av motorn!!

det du behöver är ett justerbart kamdrev och en indikatorklocka plus en massamassa tålamod. Sedan ska du ringa till personen du köpte kamen hur långt före den ska stå. T.ex. ska en Månen 8:a kam ha öppnat 0,35-0,45mm på fyrans insugsventil när resten av motorn står i nolläge. Det är även här du behöver det justerbara kamdrevet eftersom ett normalt kamdrev inte går att justera (det går om man borrar om rörstiftet, men det bör bara göras när man inte hinner få tag på nåt annat.)

OM DU INTE GÖR DETTA VID MONTERING KOMMER VENTILERNA TA I KOLVEN.

Sen ska du givetvis också använda lashcapsen som föregående skrivare sa smile

The speed was ok, but the corner was to tight


Sök