3840
Sök

Volvo 850 - 93a, hög HC-halt på SBP

5 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, besiktade bilen här om dan fick för hög hc-halt 156 (100) och har bytt tändstift, olja, oljefiter och luftfilter och har inget läckage i avgassystemet som jag har stött på hmm Så jag undrar vafan det kan vara och sen så stinker det olja när man gasar på lite och den har stått typ 6månader och har bara åkt korta sträckor efter det (ca 2mil) kan det ha nått samanhang tro? hmm

Gärna tacksam för svar smile

MVH Anton!

Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe/moderator

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 september 2012
#2
HC står för bränsle som inte förbränts, skulle kunna bero på dålig katalysator, luftmassemätare, lambdasond eller vevhusventilation till exempel. Eftersom du inte skriver något om lambdavärdet antar jag att det var godkänt och då borde sonden vara ok, det sistnämnda är lite typiskt på en 850 och stinker det dessutom olja om den kan det vara ett tecken på samma sak. Igensatt VHV ger ett övertryck i motorn som tvingar ut oljan andra håll (läckage).
Senast redigerat av Rquired (28 september 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#3
okej, så typ riva isär VHV och blåsa rent? har hört att de ska va ganska drygt/komplicerat att riva isär VHV ,stämmer det?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 september 2012
#4
Tyvärr är Volvo 850 en modell jag aldrig bekantat mig med i någon större omfattning, så jag vet inte hur du enklast går till väga. Komplicerat borde det inte vara, en VHV är knappast något avancerat, men det är inte helt otroligt att den sitter dumt till och kräver mycket jobb samt svordomar för att bytas.

Vi får hoppas att någon som är vet hur bilarna fungerar hittar till tråden! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök