29 september 2012
Trådstartare
Tjo
Bilen är som sagt en 940 GL-91, B230FB. Minns inte exakt vilket tändsystem som sitter på dessa. LH Jetronic?
Min "nya" vinterbil har börjat gå dåligt. För drygt två veckor sedan började bilen bluddra både vid tomgång och gaspådrag. Trodde inledningsvis att jag hade fukt i fördelarlocket då problemet kom och gick. Bytte lock + rotor, därefter gick bilen bra igen.
Idag uppstod problemet på nytt. Fick ojämn tomgång, bilen svarar dåligt och bluddrar. Vid låglast tvekar bilen extremt mycket. Vid höglast, alltså nära på fullgas går den bättre, men inte alls bra.
Har hunnit felsöka genom att:
-kolla gnista fram till stiften. OK
-kolla tändinställning. Ligger på 12 grader vid ca 700 varv, så OK
-drog ur LMM. Bilen gick då extremt dåligt på tomgången, så förmodligen OK?
-Kollat vakuum. Låg enligt mätaren bra, så förmodligen inga läckor.
-Får inga varningslampor om Lambdan.
-bytt stift (för att vara helt säker) De gamla stiften såg ok ut, även om de var relativt ljusa i beläggningen.
-nära på full tank bensin
-bränslepumoen går igång
Som sagt..på tomgång kan jag varva upp motorn. Hör att den tvekar lite, men får upp den i varv. När jag dock kör bilen under belastning tvekar den mycket mer, speciellt på låga varv och jämn gas. Bättre vid aggresivare gaspådrag.
Hur fortsätter jag felsöka? Bränslesystemet? Konstruktiva tips och idéer mottages gärna.
Just det. Jag har inte testat det där enkla diagnosverktyget som sitter vid fjäderbenet. Någon idé?