3327
Sök

Volvo 940 GL-91 går ojämnt/tvekar vid gaspådrag

137 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#1
Tjo

Bilen är som sagt en 940 GL-91, B230FB. Minns inte exakt vilket tändsystem som sitter på dessa. LH Jetronic?

Min "nya" vinterbil har börjat gå dåligt. För drygt två veckor sedan började bilen bluddra både vid tomgång och gaspådrag. Trodde inledningsvis att jag hade fukt i fördelarlocket då problemet kom och gick. Bytte lock + rotor, därefter gick bilen bra igen.

Idag uppstod problemet på nytt. Fick ojämn tomgång, bilen svarar dåligt och bluddrar. Vid låglast tvekar bilen extremt mycket. Vid höglast, alltså nära på fullgas går den bättre, men inte alls bra.

Har hunnit felsöka genom att:
-kolla gnista fram till stiften. OK
-kolla tändinställning. Ligger på 12 grader vid ca 700 varv, så OK
-drog ur LMM. Bilen gick då extremt dåligt på tomgången, så förmodligen OK?
-Kollat vakuum. Låg enligt mätaren bra, så förmodligen inga läckor.
-Får inga varningslampor om Lambdan.
-bytt stift (för att vara helt säker) De gamla stiften såg ok ut, även om de var relativt ljusa i beläggningen.
-nära på full tank bensin
-bränslepumoen går igång


Som sagt..på tomgång kan jag varva upp motorn. Hör att den tvekar lite, men får upp den i varv. När jag dock kör bilen under belastning tvekar den mycket mer, speciellt på låga varv och jämn gas. Bättre vid aggresivare gaspådrag.


Hur fortsätter jag felsöka? Bränslesystemet? Konstruktiva tips och idéer mottages gärna.

Just det. Jag har inte testat det där enkla diagnosverktyget som sitter vid fjäderbenet. Någon idé?

6 635 Inlägg
29 september 2012
#2
Har du ruskat om tändkablarna?

De/Dem

137 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#3
Jag har mätt upp att jag har gnista fram till stiften samt kollat tändning med stroboskop. Ruskade nog tändkablarna tillräckligt då jag även bytte stift.

449 Inlägg
29 september 2012
#4
du har kanske överslag i tändkablarna???

Full Fart Spar Tid!!!

137 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#5
Överslag i tändkablarna..hur felsöker jag det?

449 Inlägg
29 september 2012
#6
starta bilen på kvällen när det är mörkt ställ dig och titta på tändkablarna och be någon gasa så ser du kanske gnister mellan tändkablar och motor,,,, men de kan vara svårt att se och de ska vara helt svart

Full Fart Spar Tid!!!

137 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#7
Gjort lite mer efterforskningar idag och vill veta lite hur jag felsöker bränsletrycksregulatorn. Drog nämligen ur vakuumslangen till denna och inget hände. Bilen svarar precis lika bra, eller dåligt om man vill, som när jag ger regulatorn vakuum. Borde jag inte få någon skillnad här?

449 Inlägg
30 september 2012
#8
du lånar eller köper så du kan kolla bränsletrycket på fuel railen du ska 2,5kg eller 3,0 beror på vilken bränsletrycksregulator du har på utan vakumslang.... typ ett halvt kilo mindre med slangen på.. tror inte de blir någon skillnad inte märkbart utan slangen... är väl först vid körning man märker att slangen inte är på

Full Fart Spar Tid!!!

137 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#9
Ok, skillnad märks först under belastning? Jag varvade ju bilen en del.

449 Inlägg
30 september 2012
#10
det slangen gör är att sänka bränsletrycket mer.. så den går fetare på lägre varv utan slang... du har ju vakum i insuget och ju mer vakum desto mindre bränsletryck.. tomgång=högt vakum  full gas=lågt vakum...hoppas du förstår.. ja kände själv att de blev lite snurrigt,, ja e nog trött

Full Fart Spar Tid!!!

137 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#11
Vart kopplar jag på bränsletrycksmätaren på fuelrailen?
Vart sitter det bränslefilter? Dvs hur kommer jag lättast åt att byta dessa?

Känns som att det måste vara där som något sitter. Hör ju att pumpen går igång och tändningen funkar

Har dessutom inga felkoder

449 Inlägg
1 oktober 2012
#12
sitter en ventil på fuelrailen bredvid bränsletrycksregulatorn... sitter ett litet skruvat lock och bakom där sitter en ventil samma som en däckventil

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
1 oktober 2012
#13
bränslefiltret sitter under bilen ungefär under förar sätet.. hur gick det med tändkablarna?? såg du om det var överslag i dom??

Full Fart Spar Tid!!!

137 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#14
Aha! Får kika när jag kommer hem.

Andra tips på hur jag går vidare när jag har kollat BTR och filter?
Senast redigerat av Ramming_Air (1 oktober 2012)

137 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#15
Då har jag spenderat ännu en helg under huven. Blivit något klokare men inte mycket

-Mätte upp bränsletrycket till fuelrailen. Hade bara en mätare med gradering till 7 bar. Den gick i botten direkt.
-Kollade att det flödade i returen. Kunde dock inte mäta något då jag saknade T-kors. Flödade dock rätt friskt
- BTR:en ger fortfarande inga utslag med eller utan vakuum

-Kolllat kolkanistern. Den var dock pluggad sen tidigare så jag tror inte jag har något fel där.
-Mätte upp gnista med ett gammalt tändstift där jag ökade gapet. Fick gnistbildning med ett gap på +3mm så inga bekymmer
-Mätte signal med stroboskop på alla tändkablar utan att få några fel.

MEN...

Jag körde diagnosverktyget utan större framgång. Ville dock dubbelkolla lamdasonden. Kopplade ur ena kontakten, alltså signalen på de två vita kablarna. Lät jorden sitta kvar. Själva kablen såg inte helt frisk ut på sina ställen
Startade bilen...den gick precis likadant som innan?? Körde en sväng..absolut ingen skillnad.

Jag får dock ingen felsignal i diagnosen??

Är det min lamdasond som är kass, eller har hela styrboxen fått fnatt??

Måste ju finnas någon som har lite tips??

1 319 Inlägg
7 oktober 2012
#16
Du ska ju verkligen inte ha ett bränsletryck på 7 bar.

_----------'

137 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#17
Nä jag tyckte också det var jäkligt högt. Men jag mätte ju på tillsidan..dvs det gick ju inget bränsle i retur. Kanske skulle mätt där istället? Men som sagt..hade ju inget T-kors. Ville mest se att jag hade bra tryck fram till fuelrailen och att bränslet var rent (pumpade ur lite i en tom PET-flaska och det såg helt ok ut)

BTW..hur mäter jag lamdans funktion? Ska man köra med en voltmätare?

137 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#18
Hmm..gjorde jag verkligen rätt nu? Kanske borde kopplat bort svart också?

250 Inlägg
14 augusti 2013
#19
kollat kammen ? så den inte har hoppat , kolla så du har rätt mängd soppa, kolla över bränslefiltret ?

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D


Sök