3175
Sök

Sprutar ur olja ur röret till stickan, Volvo 940 -98 ltt, chippad / 1bar.

JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
Har inte tokkört med den, tills igår så sladdade jag lite, men det är de att jag vet inte om det hände då, eller tidigare. Men troligtvis igår, oljan verkade fräsh.

Såhär ser det ut i motorutrymmet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-8972d1b6479b30b6e9aa0c7447c23156.jpg

Sen kollade jag på o-ringen på stickan, den va trasig? om man jämför stickan på mina andra volvos, den vänstra som satt i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-b058f04aaaba7084d061234fbd75ccbd.jpg

Frågan är då, kan detta va felet? eller bör jag rengöra vevhuset? renovera motorn? motorn har gått 23.000 mil..den vart inte chippad för så hmla länge sen skulle jag tippa på. Sitter inte heller någon flamfälla på.

Jag ska såklart byta sticka, men ville höra med er om det kan va de som va felet, eller något mer allvarligare?
Senast redigerat av Kalltkaffe (30 september 2012)

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 september 2012
o-ringen kan  ju vara orsaken den är tillför att oljan inte ska spruta upp ur röret

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Pim_Pim
30 september 2012
Trådstartare
En titt på vevhuset !

JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
En titt på vevhuset !

Så du utesluter o-ringen? smile

JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
ironhead skrev:
o-ringen kan  ju vara orsaken den är tillför att oljan inte ska spruta upp ur röret

Mjo, fast om den ska kunna trycka ur sig sådär mycket olja.. vet inte ja.

449 Inlägg
30 september 2012
hur mycke olja har du i motorn??? byt oringen och prova om det händer igen..

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
Svårt att se vilket tryck oljan har sjutits upp med, tänkte att nu när o-ringen är dålig, så har stickan trycks upp vid normal körning, sen nu när jag gasade på så var de fritt fram för oljan att komma upp.

Men kommer det verkligen såhär mycket olja? låt säga om stickan var uppe, sen gasa jag friskt på 1an och 2an, sladdade runt på torr asfalt, vilket kräver höga varvtal?

JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:

Nu har jag olja lite mindre än till hälften.. så det har inte varit överfullt. Har kollat tidigare innan detta hände
och oljenivån har varit bra.

Mjo, men inte kul med olja överallt sen kanske det inte är bra att tokvarva om det är något annat som är slitet.
Överväger att skicka in den hos en verkstad så får dom göra rent vevhuset isåfall innan jag varvar ur den igen.. om det nu är tveksamt till att de är o-ringen.
Senast redigerat av Kalltkaffe (30 september 2012)

A.Sörman
1 299 Inlägg
30 september 2012
Körde utan o-ring bra länge å det hände inget smile

dock med ny vevhusvent

449 Inlägg
30 september 2012
gör så att du tar din vevhus slang som sitter fast under insuget och sätt den i en pet flaska och kör hårt en stund och kolla om där är mycke olja... blir det mycke olja kanske ett komp prov är att föredra..

Full Fart Spar Tid!!!

766 Inlägg
30 september 2012
Kalltkaffe skrev:
robert___j skrev:

Nu har jag olja lite mindre än till hälften.. så det har inte varit överfullt. Har kollat tidigare innan detta hände
och oljenivån har varit bra.

Mjo, men inte kul med olja överallt sen kanske det inte är bra att tokvarva om det är något annat som är slitet.
Överväger att skicka in den hos en verkstad så får dom göra rent vevhuset isåfall innan jag varvar ur den igen.. om det nu är tveksamt till att de är o-ringen.

gör rent vevhusventilationen och se till att den funkar som den ska

449 Inlägg
30 september 2012
vevhusventilations burken är ju tom på b230 motorerna är ju bara gjuta fack inne i burken.. så är det nått problem så sitter det i slangen mellan vevhuset och slangen till lmm

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
gör så att du tar din vevhus slang som sitter fast under insuget och sätt den i en pet flaska och kör hårt en stund och kolla om där är mycke olja... blir det mycke olja kanske ett komp prov är att föredra..

Vilken slang menar du? den som går till vevhusburken? som sitter ovanpå?

449 Inlägg
30 september 2012
japp den slangen från vevhus burken som går till lmm slangen..

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
japp den slangen från vevhus burken som går till lmm slangen..

okej, ska testa det på engång smile återkommer.

JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
Tog bort slangen som går över ventikåpan, tog lös den vid slangen till LMMen, stoppade ner den i en flaska, rätt?

gasade friskt på tomgång, men kom inte en skvätt olja, bytte även sticka men den hoppade inte ur fast ja gasa ganska mycket..

la oljelocket på hålet medans den stod på tomgång, men den låg kvar, (hört att den ska hoppa bort ganska fort om vevhuset är täppt?

449 Inlägg
30 september 2012
du måste nog provköra lite med flaska där för du får inte upp något laddtryck när du inte kör med bilen... så ut och kör med bilen

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
Såhär du menar? eller är jag helt trögfattad? :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-9df32324c1f36c70ab0a6b32b7fb2fac.jpg

Isåfall så kom det ingen olja alls, provkörde närmare 2km, gasade ur den på 1an 2an och 3an ordentligt.. och på 2an emellanåt.. så.. nya stickan flög inte heller upp nu.

449 Inlägg
30 september 2012
he he he du är inte trög det är precis rätt.. tror inte du behöver oroa dig verkar som din motor är i kalas skick.. var säkerligen packningen på stickan som strula

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
he he he du är inte trög det är precis rätt.. tror inte du behöver oroa dig verkar som din motor är i kalas skick.. var säkerligen packningen på stickan som strula

Okej smile Tack. ja inte ens en droppe olja kom i flaskan, jag kör ett tag till får se om det händer igen, då gör jag rent vevhuset, om det fortfarande är samma problem blir det komptest då.

Sök