2521
Sök

Sprutar ur olja ur röret till stickan, Volvo 940 -98 ltt, chippad / 1bar.

449 Inlägg
30 september 2012
#21
Kalltkaffe skrev:
robert___j skrev:
he he he du är inte trög det är precis rätt.. tror inte du behöver oroa dig verkar som din motor är i kalas skick.. var säkerligen packningen på stickan som strula

Okej smile Tack. ja inte ens en droppe olja kom i flaskan, jag kör ett tag till får se om det händer igen, då gör jag rent vevhuset, om det fortfarande är samma problem blir det komptest då.

låter som en kalasplan..

Full Fart Spar Tid!!!

692 Inlägg
30 september 2012
#22
En liten ide: du skulle kanske göra en sk leak-down test också för har tex en kolvring gått sönder och en del av cylindertrycket går ner i sumpen så kan man lugnt säga att det blir ett visst övertryck....och då kan det trycka ut olja lite var stans - bara en ide.


JFfoto
30 september 2012
Trådstartare
#23
33Coupe skrev:
En liten ide: du skulle kanske göra en sk leak-down test också för har tex en kolvring gått sönder och en del av cylindertrycket går ner i sumpen så kan man lugnt säga att det blir ett visst övertryck....och då kan det trycka ut olja lite var stans - bara en ide.

Okej, tackar, fast har bara rört sig om oljestickan, ingen annanstans, så låter det vara ett tag få se smile

692 Inlägg
30 september 2012
#24
Kalltkaffe skrev:
33Coupe skrev:
En liten ide: du skulle kanske göra en sk leak-down test också för har tex en kolvring gått sönder och en del av cylindertrycket går ner i sumpen så kan man lugnt säga att det blir ett visst övertryck....och då kan det trycka ut olja lite var stans - bara en ide.

Okej, tackar, fast har bara rört sig om oljestickan, ingen annanstans, så låter det vara ett tag få se smile

Jo. men den har som regel lättast för att "poppa" upp av övertryck.
Ny O-ring och testa o se vad som händer först.


JFfoto
1 oktober 2012
Trådstartare
#25
Har gjort motortvätt idag, men verkar som den läcker olja nu, trodde först de bara var av all olja som spruta ut, men efter tvätten så kommer det droppar ändå, är inte helt hundra på att det är torrt från oljan som spruta men verkar som den läcker, blir nån droppe aldeless vid skarven till växellådan, kanske packboxen som måste bytas, eller om det bara räcker att göra rent vevhuset så det inte blir sånt tryck.

Ska iallafall boka tid nu för att göra rent vevhuset smile är ju ändå en grej som ska göras enligt servicen.

JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#26
Skulle behöva snabba svar nu smile vore väldigt tacksam.

Har provat med tryckluft nu, blåste i toppen via oljelocket där, enda jag hör är att det pyser från luftfiltret..så inte tätt där?

Sen om jag blåser i röret där stickan sitter och håller handen för oljepåfyllningshålet så känner man hur det blåser.. vad tror ni om detta? inget som är igensatt eller?

Jag var ju till en verkstad nyss, då förklara dom detta för mig, men sa också att man ska höra luften cirkulera i motorn? jag hör inget, enda är till luftfiltret.. sen att man känner luften på handen vid oljepåfyllningshålet, men inge mer? :S Svårt är det när man inte vet vad man ska lyssna efter eller känna..

Ska ta ett kompprov senare idag, de är väl kolvringarna smile som vanligt.
Senast redigerat av Kalltkaffe (2 oktober 2012)

449 Inlägg
2 oktober 2012
#27
har aldrig hört någon som fått ett tätt vevhus på en b230 vissa hade ett litet filter mellan vevhus burken och slangen som går till lmm men på din nya bil har du inget sånt har du ett där kan du ta bort det... vanligt oljeläck på en b230 är oringen runt fördelarn.... du har inte hällt på någon riktig skit olja som inte pallar värmen och därför läcker den helt plötsligt???

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#28
robert___j skrev:
har aldrig hört någon som fått ett tätt vevhus på en b230 vissa hade ett litet filter mellan vevhus burken och slangen som går till lmm men på din nya bil har du inget sånt har du ett där kan du ta bort det... vanligt oljeläck på en b230 är oringen runt fördelarn.... du har inte hällt på någon riktig skit olja som inte pallar värmen och därför läcker den helt plötsligt???

Oljan är kvar sen förra ägaren, inte ägt bilen så himla länge..

Det är väl kolvarna/kolvringarna, bilen står på tomgång ute nu för att bli varm, så jag kan komptesta..

En fråga, tar man ur alla tändstift på engång? eller ett i tagen när man ska komptesta?

449 Inlägg
2 oktober 2012
#29
men då vet du ju inte om de har läckt där förut??? ta du ur alla tändstift samtidgt .....

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#30
robert___j skrev:
men då vet du ju inte om de har läckt där förut??? ta du ur alla tändstift samtidgt .....

7 Augusti köpte jag den, och den har inte läckt olja innan det här.. i min ägo, kom nu i dagarna..

men vevhuset är inte igensatt alltså, eftersom jag inte har en sil där, och det kommer luft från de ställen jag beskrev tidigare i tråden?

449 Inlägg
2 oktober 2012
#31
ja nått vevhus är inte igentäppt...   skriv här sen när du kollat kompet..

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#32
1 cyl - 8 kg - 115 psi
2 cyl - 7.5 kg - 105 psi
3 cyl - 7.3 kg - 103 psi
4 cyl - 8 kg - 115 psi

Tror jag gjort allt rätt, varm motor, alla stift urdragna, gasen i botten, och körde ca 8 varv på motorn..
Senast redigerat av Kalltkaffe (2 oktober 2012)

449 Inlägg
2 oktober 2012
#33
Kalltkaffe skrev:
1 cyl - 80 kg - 115 psi
2 cyl - 75 kg - 105 psi
3 cyl - 73 kg - 103 psi
4 cyl - 80 kg - 115 psi

Tror jag gjort allt rätt, varm motor, alla stift urdragna, gasen i botten, och körde ca 8 varv på motorn..

allt rätt men du skulle kanske kört lite längre på starten.... 8.0kg är jävligt lågt

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#34
robert___j skrev:
Kalltkaffe skrev:
1 cyl - 80 kg - 115 psi
2 cyl - 75 kg - 105 psi
3 cyl - 73 kg - 103 psi
4 cyl - 80 kg - 115 psi

Tror jag gjort allt rätt, varm motor, alla stift urdragna, gasen i botten, och körde ca 8 varv på motorn..

allt rätt men du skulle kanske kört lite längre på starten.... 8.0kg är jävligt lågt

Provade dra runt motorn 20 varv, likadant värde, iofs hade tempmätaren gick lite under hälften nu, men spelar det sån stor roll? den har ju nyss varit varm..

449 Inlägg
2 oktober 2012
#35
nej nej det spelar ingen roll att den inte hade full arbetstemp.... hur mycket litar du på din komp mätare?? du har ju fått relativt jämt tryck på alla cylindrar.. men väldigt lågt borde varit runt 11-12kg

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#36
Fel på biltema mätarn kanske? säger inte att de inte är fel på kolvringarna, men kan värderna va så riktigt dåliga, och man märker inte av något? bilen ryker inget, går hur bra som helst, startar hur bra som helst hela tiden.. ? inge olja i vattnet eller vise versa..

JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#37
Litar inte på mätarn, hade en Nissan tidigare, misstänkte kolvringarna även där, gjorde komptest med samma mätare och fick dessa:

1 cyl - 6,8 kg
2 cyl - 6,9 kg
3 cyl - 6,8 kg
4 cyl - 7 kg

Också riktigt dåliga, fast bilen gick hur bra som helst.. får väl låta en verkstad kompmäta istället, har inte råd att köpa en ny bättre ifall jag måste renovera hela skiten..

449 Inlägg
2 oktober 2012
#38
Kalltkaffe skrev:
Fel på biltema mätarn kanske? säger inte att de inte är fel på kolvringarna, men kan värderna va så riktigt dåliga, och man märker inte av något? bilen ryker inget, går hur bra som helst, startar hur bra som helst hela tiden.. ? inge olja i vattnet eller vise versa..

du tänker helt rätt... har du ingen mer bil du kan prova på??? motorn har ju gått en bit men det var ju så jämt tryck i alla cylindrar och hade någon kolvring varit kass hade det blivet betydligt lägre tryck..

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#39
robert___j skrev:
Kalltkaffe skrev:
Fel på biltema mätarn kanske? säger inte att de inte är fel på kolvringarna, men kan värderna va så riktigt dåliga, och man märker inte av något? bilen ryker inget, går hur bra som helst, startar hur bra som helst hela tiden.. ? inge olja i vattnet eller vise versa..

du tänker helt rätt... har du ingen mer bil du kan prova på??? motorn har ju gått en bit men det var ju så jämt tryck i alla cylindrar och hade någon kolvring varit kass hade det blivet betydligt lägre tryck..

inte för tillfället nej, ska kika med verkstad imorgon få se, blr intressant, om det nu inte är kolvring, finns det något annat?

449 Inlägg
2 oktober 2012
#40
ja den mätarn ska du nog inte lita på..  ja får tilläggs skriva här glömde dom sista meningarna i inlägget ovan... om någon kolvring eller skadad kolv hade du haft betydligt sämre komp på någon eller några cylindrar inte så jämt som du har nu.. finns det ingen du kan låna en mätare av eller chansa och köp en annan biltema komp provare

Full Fart Spar Tid!!!


Sök