Köpte ett sånt här bromskit till min ST220 efter goda rekommendationer på Ford-forumet. Bromsarna har dock gnisslat vid start/stopp samt långsamma inbromsningar i 3 månader nu sen jag bytte dem. Kan man göra något åt detta eller är det bara till att byta bromsbelägg och se om det hjälper? Bromsarna funkar skitbra, men jag står inte ut med ljudet.
Tacksam för svar!
Edit: Bägaren rann över när jag körde på en av Helsingborgs smågator och skulle fickparkera. Varje gång bilen rullade så vände alla på hela gatan sig och kollade på mig.
Kolla så att inte själva "varnings-plåten" ligger för långt fram på ok-hållaren, kanske ligger emot bromsskivan? titta efter spår på bromsskivan, både fram o baktill. Jag hade det problemet förut efter ett byte, gnisslade som fan..
Det är inte någon form av sportbromsar då? Dom gnisslar nämligen galet mycket... ju mer gnissel dessto hårdare (och fränare ) klossar... att sen 99,9% av sveriges befolkning inte vet om det utan tror att din bil är trasig får man leva med... för när den där promillen hör/ser dig så kommer du få ett brett leende
Det är inte någon form av sportbromsar då? Dom gnisslar nämligen galet mycket... ju mer gnissel dessto hårdare (och fränare ) klossar... att sen 99,9% av sveriges befolkning inte vet om det utan tror att din bil är trasig får man leva med... för när den där promillen hör/ser dig så kommer du få ett brett leende
De är ju faktiskt bättre än original, men några sportbromsar vet jag inte om det är.. Men det var bra du sa det, blir lättare att försvara gnisslet när man säljer bilen! "Ju mer gnissel desto bättre bromsar!"
"D - BED-IN - Most noise problems come in the first few miles of use and pads must be given a chance to bed-in. Bed-in times are extended if rotor is not turned or surface is off-flat. Even the slightest hollow in the surface of the rotor can extend bed-in time up to 500 miles. Ask customers to run vehicle for at least 500 miles."
"G - ROTOR QUALITY - With many cheap import brake rotors now on the market a quality pad with good brake effect can actually damage the rotor by picking up small disc material particles which then act like a small machining tool on the remaining rotor surface. This is detected by looking at the pad surface and seeing silver particles within the pad which have been picked up from the brake disc. Solution is to either use EBC pads with Brake-InTM coating or to scuff the brake rotor with a scratch pad and remove the silver particles from within the pad surface then reinstall and try again."
Det är inte någon form av sportbromsar då? Dom gnisslar nämligen galet mycket... ju mer gnissel dessto hårdare (och fränare ) klossar... att sen 99,9% av sveriges befolkning inte vet om det utan tror att din bil är trasig får man leva med... för när den där promillen hör/ser dig så kommer du få ett brett leende
Ultimax är väl dom snällaste EBC säljer, dom ligger under Greenstuff tror jag. Så några rejsbelägg är det knappast.
Kör själv EBCs vassaste belägg, Orangestuff och dom är knäpptysta oavsett om dom är kalla, glödheta eller blöta...
Monterade du medföljande skrikplattor mellan bromsokets kolv och bromsbelägget? Prova att fetta in anläggningsytor på belägget, inte anläggningsytan mot skivan då...
Det var faktiskt inte jag själv som monterade bromsarna, får jag erkänna. I brist på mekplats lät jag en kompis kompis göra det till mig.. Men får väl höra med honom
Det var faktiskt inte jag själv som monterade bromsarna, får jag erkänna. I brist på mekplats lät jag en kompis kompis göra det till mig.. Men får väl höra med honom
brukar lägga en speciell silikon bakpå beläggen så försvinner ljudet för det mesta! sen kan det ju vara hårde belägg somsagt och då är det ju inte mkt och göra! lite olja på skivan kanske?