2615
Sök

Bmw 318 E46 med missljud och vibrationer i kopplingspedal

44 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
Min Bmw 318TI E46 har N42 motorn.

1. Kopplingspedalen vibrerar mot foten när man trycker upp/ner. Orsak?

2. Vid cirka 2000 varv/m så gnisslar det från motorn. Låter som en rem eller liknande. Det låter mest när man släpper gasen vid 2000 varv/m. Orsak?

3. Skakar i ratten när man bromsar. Skivor fram är slut och jag antar att det är det som är orsaken?

Tacksam för svar.

3 627 Inlägg
3 oktober 2012
1.
Kopplingen vibrerar, det bara är så tongue Är likadant på min bil men man vänjer sig wink

2.
Tror jag har det ljudet med, inte direkt gnissel men tror det har med de variabla ventiltiderna att göra

3.
Kan mycket väl vara bromsarna, men även det har jag på min bil och där sitter det splitter nya skivor. Så mina teorier om det är att det antingen är obalans i däcken eller att det är någon bussning som är slut.

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

44 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
Kopplingspedalen vibrerar alldeles för mycket för att vara normalt och gnisslet vid 2000 varv kom bara för någon dag sedan :S

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 oktober 2012
1. Dålig koppling, dåliga motor/växellådsfästen? Du har inga andra problem som att kopplingen slirar vid aggressiv körning eller liknande? 

2. Hur är skicket på drivremmen?

3. Kan mycket väl vara bromsskivorna som är orsaken.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 627 Inlägg
3 oktober 2012
aha! Då är gnisslet garanterat multiremmen! Byt den wink

kopplingen pulserar typ eller? för det är typ så jag kan beskriva min, men har aldrig haft problem med slir eller liknande

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

44 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
Min koppling pulserar ja och det känns väldigt onormalt. Multiremmen ser fräsch ut men låter

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 oktober 2012
hortel skrev:
Min koppling pulserar ja och det känns väldigt onormalt. Multiremmen ser fräsch ut men låter

Om inte remmen har ljud för sig kan det vara något av löphjulen som inte är helt nöjd med situationen, angående kopplingen är det svårt. Du har inte någon verkstad du litar på där någon kan provköra bilen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
3 oktober 2012
Ang kopplingen, urtrampningslager/trasig fjäder i tryckplatta som blivit obalans i och slår?
Kom felet "bara så där" eller efter ett våldsamt försök att få bakhjulen att rotera snabbare än framhjulen?

Att det vibrerar vid inbromsning kan bero på skeva bromskivor, glappa bussningar i framvagnen, eller hjullager som glappar (dom kan vara dåliga utan missljud)
Hissa upp bilen fram, ryck och slit och känn efter var det glappar?

Sök