2719
Sök

MagLight's Celica GT-FOUR ST165 Motorn sitter äntligen ihop.

Bilen är tänkt att bli baninspirerad med uppgraderad väghållning, lättning och en effektsiffra runt 250-300 Hk.

Jourråtta
55 339 Visningar
Uppdaterades senast 26 juni 2015
10 163 Inlägg
15 juni 2013
#81
Trevligt med uppstart big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Jourråtta
148 Inlägg
10 163 Inlägg
16 juni 2013
#83
Hur länge har du kört den? har den fått blivit varm? kan vara förhöjd tomgång när den är kall kanske.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Jourråtta
148 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#84
Bara snurrat någon minut.  Står kvar i tältet så det blir lätt fullt med avgaser.  Tomgången är hög eftersom jag justerade upp den förra året när den spökade pga kallstartsspridaren som inte var inkopplad. Så den ska justeras ner när jag kan rulla ut bilen.


Jourråtta
148 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#85
Påställd från och med imorgon big_smile


Jourråtta
148 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#86
17 tummarna monterade och bilen utrullad för första gången i år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157459/157459-c43308e8a9f77769fbdb8aafc3920e36.jpg

Bromsarna tog inte det minsta när jag rullade ut den så det blev en hel del luftande innan det var godtagbart... fortfarande lite dåligt, men ska be dom titta på det när jag lämnar in den för hjulinställning imorgon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157459/157459-f6b4b563ca1d4fc6f85765d30d6cc3bd.jpg

Körde en vända genom automattvätten eftersom GDS'en hade stängt. Första och sista gången det sker kan man nog påstå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157459/157459-309d8d46174407e685c400d9ea3eb0f6.jpg

Imorgon blir det fyrhjulsinställning så efter det går det nog att köra bilen som folk big_smile


Forummoderator
26 341 Inlägg
17 juni 2013
#87
Ser riktigt bra ut!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jourråtta
148 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#88
Mack skrev:
Ser riktigt bra ut!

Tack! smile


Forummoderator
26 341 Inlägg
17 juni 2013
#89
MagLight skrev:
Mack skrev:
Ser riktigt bra ut!

Tack! smile

Jag blev ju inte alls avundsjuk..absolut inte alls..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jourråtta
148 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#90
Mack skrev:
MagLight skrev:
Mack skrev:
Ser riktigt bra ut!

Tack! smile

Jag blev ju inte alls avundsjuk..absolut inte alls..

Så sitter man här och hånler lite lol


Forummoderator
26 341 Inlägg
17 juni 2013
#91
MagLight skrev:
Mack skrev:
MagLight skrev:

Tack! smile

Jag blev ju inte alls avundsjuk..absolut inte alls..

Så sitter man här och hånler lite lol

Haha..med all rätt egentligen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 163 Inlägg
18 juni 2013
#92
Stilig big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Jourråtta
148 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#93
Hjulinställningen sket sig ganska rejält kan man nog säga...

Bak ville det sig inte riktigt med Cambern pga dom ovala hålen i coiloversen.
Och fram ville det sig inte alls med Toe-justeringen pga dom enda sakerna jag inte bytt... styrlederna... så nu är det bara att byta ut eller renovera dom... men jag tror fan att jag byter ut allt så är ALLTING nytt...


Jourråtta
148 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#94
Styrstag och Styrleder beställda... blir byte när jag orkar... jobbar 20-06 den här veckan så det blir nog inte så hemskt mycket gjort...


Jourråtta
148 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#95
Börjar planera inför vinterns motorbygge och letar efter lite delar som man kan slänga in i motorn för att få en skottsäker 250-300hk motor som bara går och går och går...

Någon som har erfarenhet av lättat svänghjul och hur mycket bättre gasrespons man får av det plus lättare remskivor... vill göra så mycket som möjligt när jag ändå håller på så att jag slipper slita ner motorn igen för en skitsak eller tex byta svänghjulet efteråt för att man inte kände att det behövdes när man ändå monterar en starkare koppling.

tar gärna emot alla förslag på bra idéer, lösningar, delar och dylikt.

T.ex. ska jag använda ST162 kammarna (NA) eller ska jag byta tillbaka till ST165 kammarna(Turbo)?. Ska jag använda racelager till veven och stakarna eller ska jag köra på standard? vilken tjocklek på topplockspackning ska jag ha? spridare? sopparegulator? osv... osv...

Det här blir mitt första seriösare turbomotorbygge så är fortfarande novis på det här och tar gärna emot alla tips ni har.


2 Inlägg
5 september 2013
#96
Tjena!
Otroligt att jag inte sett din tråd förrän nu. Ser fint ut iaf.
Tänkte passa på att bidra med en egen erfarenhet som jag stötte på igår. Jag har bytt alla mina remhjul till alu men jag bytte tillbaka det stora som sitter på veven. Tydligen dödar det vevaxlar i mängder. Originalet är 2-delat med en dämpning som tydligen är nödvändig. Jag är mycket nära att starta upp min efter att kopplat in ny ECU men jag har ju inte provkört med mina remskivor så jag vet inte hur mycket de kommer påverka. Men det stora till servopumpen tycker jag känns som en bra grej. Mer känsla i styrningen och snor mindre effekt av motorn wink

Keep it up!
/Fredrik


Jourråtta
148 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
#97
Henningsson skrev:
Tjena!
Otroligt att jag inte sett din tråd förrän nu. Ser fint ut iaf.
Tänkte passa på att bidra med en egen erfarenhet som jag stötte på igår. Jag har bytt alla mina remhjul till alu men jag bytte tillbaka det stora som sitter på veven. Tydligen dödar det vevaxlar i mängder. Originalet är 2-delat med en dämpning som tydligen är nödvändig. Jag är mycket nära att starta upp min efter att kopplat in ny ECU men jag har ju inte provkört med mina remskivor så jag vet inte hur mycket de kommer påverka. Men det stora till servopumpen tycker jag känns som en bra grej. Mer känsla i styrningen och snor mindre effekt av motorn wink

Keep it up!
/Fredrik

Tack för infon. skippar nog vevskivan då och byter ut dom andra iallafall.

Första som ska hända är iallafall besiktning innan oktober då det blir körförbud... ska bara justera handbromsen lite innan dess.


Jourråtta
148 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
#98
Dags att skriva något här igen då.
Bilen står fortfarande utanför i kylan med täcket på och torrbollen inställd. Motorn har det inte hänt något med ännu, men ska försöka komma iväg och börja lite smått nu i veckan.

Men tills jag har något bättre och roligare att skriva här i tråden kan jag ju bjuda på några bilder jag knäppte i somras.
https://www1.garaget.org/archive/158/157459/271115/271115-3309437.jpg
https://www1.garaget.org/archive/158/157459/271115/271115-3309441.jpg
https://www1.garaget.org/archive/158/157459/271115/271115-3309440.jpg
https://www1.garaget.org/archive/158/157459/271115/271115-3309438.jpg
https://www1.garaget.org/archive/158/157459/271115/271115-3309439.jpg


9 Inlägg
31 januari 2014
#99
Frän är den i alla fall! Lycka till, prenumerer på tråden!smile


Jourråtta
148 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#100
Jag skulle "bara" köpa grejer till motorn i vinter... Blev visst en Whiteline Främre Krängningshämmare, och ett bakre fjäderbensstag också tongue



Sök