Idag blev det bara ett par timmar i garaget, men hann få lite gjort iaf.
Hade först tänkt att få av oljepåfyllningen, då jag köpte en ny sån. Det sitter en stor mutter invändigt under locket, som det finns en speciell avdragare till. Men med ett plattjärn ska det gå lika bra..
Men nej, den sitter fast.. provar att värma.. nopp, inte nu heller.. värmer i 12-15min med varmluftpistol.. muttern sitter fortfarande kvar..
Men jag fick iaf av remskivan med lite värme och en avdragare (Tack Bim) så sista plåten kunde tas bort.
Det är inte jättevanligt med dessa oljepumpar som har extern drivning, då den suttit på en automatlåda.
Över till något annat... Jag tänkte tvätta mina toppar, så köpte två burkar ugnsrent.. men tyvärr var tvättstugan upptagen.. så vågade inte klampa in med skitiga motordelar idag.. Tänkte spola av dem efteråt eftersom ugnsrent annars blir lite aggressivt.
Så jag nöjde mig med att ta ur alla ventiler.
Sorterade ventiler med knaster, fjädrar och retainers, 35/32 med 8mm skaft om nån undrar
Nyfiken på motorns skick som man är så tog jag ur alla vevstakar, de ska ju ändå bytas mot viktade/balanserade
Tycker att vevlagren såg helt okej ut, detta är 1:ans cylinder, men sen vet man ju inte hur ramlagren ser ut..
Det var nog allt jag hann med idag utom lite rengöring.. funderar på hur jag ska göra med motorkåporna sen.. har ingen lust att köpa nya kinaskräp med noll passform.. så det får bli en uppfräschning av originalen.. blästring kanske och lite färg på.