2678
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
528 112 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#161
Tackar, jepp den är fräsch. Kan vara kinkigt med trä annars tycker jag, men det gör sig bra i en sån här bil.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#163
Tackar, ja den är snygg, men inte FÖR fancy.. det är ju trots allt en nästan 50 år gammal bil. Funderade först på mocka, men lite för mkt räserbil över det.. hade jag motorn för att leva upp till det javisst, men det blir bara en småhottad 1600 än så länge. Johannes på JPM har ju iofs plockat 185hk ur en 1600 om jag inte minns fel, hehe


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#164
Idag blev det bara ett par timmar i garaget, men hann få lite gjort iaf.

Hade först tänkt att få av oljepåfyllningen, då jag köpte en ny sån. Det sitter en stor mutter invändigt under locket, som det finns en speciell avdragare till. Men med ett plattjärn ska det gå lika bra..

Men nej, den sitter fast.. provar att värma.. nopp, inte nu heller.. värmer i 12-15min med varmluftpistol.. muttern sitter fortfarande kvar..

Men jag fick iaf av remskivan med lite värme och en avdragare (Tack Bim) så sista plåten kunde tas bort.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0678.jpg

Det är inte jättevanligt med dessa oljepumpar som har extern drivning, då den suttit på en automatlåda.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0677.jpg

Över till något annat... Jag tänkte tvätta mina toppar, så köpte två burkar ugnsrent.. men tyvärr var tvättstugan upptagen.. så vågade inte klampa in med skitiga motordelar idag.. Tänkte spola av dem efteråt eftersom ugnsrent annars blir lite aggressivt.

Så jag nöjde mig med att ta ur alla ventiler.

Sorterade ventiler med knaster, fjädrar och retainers, 35/32 med 8mm skaft om nån undrar
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0675.jpg

Nyfiken på motorns skick som man är så tog jag ur alla vevstakar, de ska ju ändå bytas mot viktade/balanserade
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0676.jpg

Tycker att vevlagren såg helt okej ut, detta är 1:ans cylinder, men sen vet man ju inte hur ramlagren ser ut..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0674.jpg

Det var nog allt jag hann med idag utom lite rengöring.. funderar på hur jag ska göra med motorkåporna sen.. har ingen lust att köpa nya kinaskräp med noll passform.. så det får bli en uppfräschning av originalen.. blästring kanske och lite färg på.


510 Inlägg
12 december 2012
#165
Nu när du ändå är i gång så kan du ju renovera min motor också;) hehe


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#166
Haha, själva jobbet är inte så svårt, ar-borrning är väl det enda man egentligen måste lämna bort, samt om man vill plana toppar.

Men det är ju kostnaden som är det jobbiga.. Jag kommer ju inte öppna botten på denna, så vem vet hur länge den går innan det pissar olja överallt.. tongue

Ska man göra det riktigt så ska blocket isär, ar-borras, motviktsvev och trevligare blompinne (kamaxel), lager, tryckare, etc etc i. Då drar det snabbt iväg kostnadsmässigt.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#167
Blir en sväng till garaget idag.. men tyvärr verkar det inte som att mitt paket med lite smådelar hinner komma fram innan helgen.. sad


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
14 december 2012
#168
Äeh tråkigt! Du lär sickra ihop bubblan till Bugrun då jag har planer på att besöka denna tillställning osv smile))

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#169
jag såg fel! smile Beräknad leverans är idag, fast i eftermiddag då, hihi

Så det kanske blir montering av några saker idag ändå, tack Dalhems för snabba leveranser!

Klart bubblan ska till bugrun, blir 3:e gången för mig men första gången med bubbla, sen är det ju 30års jubileum nästa år och det får man ju inte missa big_smile


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
14 december 2012
#170
Dåså! :-) Har knappt varit på någon biltillställning mer än div. cruisingar så det ska bli kul att få komma ut och kika på alla skapelser med egna ögon :-)

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#171
Okok, men då har du en av de roligaste att se fram emot då smile

Låt oss hoppas att vädret blir bättre än förra året.. fan va det regnade och blåste.. Vi fick bygga ett eget partytält av bambupinnar och en stor presenning, funkade dock över förväntan bra!

Så idag blir det alltså montering av den nya träratten och lite andra smågrejer, samt fortsätta pilla med motorn, återkommer med uppdatering senare, kameran ska med


1 702 Inlägg
14 december 2012
#172
Det lär ju bli kul nästa bugrun för då ska jag med. Ska hem och boka in det i kalendern med alla söta valpar som vi fick på posten. Jag fick mig en åktur av Robban i förrgår på åkern och han hade träratt i Volvon och det gick brett så jag förmodar ju att det är samma med din ratt, dvs så hal att det bara finns två lägen fullt vänster eller fullt höger.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#173
Jaså, så du ska med till bugrun? Kul! smile Sälj din s13 och skaffa en bubbla du med då, hehe. Valpar??

Haha, jag har också åkt med robban o hans träratt.. vi åkte slalom mellan betongsuggor på en parkering smile Med min snikmotor som jag bygger ihop nu så lär det bli ungefär samma hk/kg som hans volvo.. frågan är om det funkar på torr asfalt.. hehe

Nu kommer strax en liten uppdatering iaf.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#174
Så.. först hämtades ratten ut på pressbyrån, då den skickats med schenker, vidare till hemköps kiosk/post där jag brukar hämta paket smile

I paketet från dalhems fanns bl.a. dessa
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1099_zps759fa6e1.jpg
oljelock, magnetisk oljeplugg, packningar, dörrclips, skruv till motorkåpor, damask till handbroms, ventilkåpspackningar.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1100_zpsa0a3e663.jpg

Nya vevlager till de viktade/balanserade stakarna jag fick med cylindersatsen
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1102_zpse692a93c.jpg

Balanserade stakar
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1101_zps0ee4b9de.jpg

Fick även med en trycksats för dubbelreducerat block, här en bild på de gamla. Gick ganska lätt att få ur de stora skruvarna efter lite värme och en stor slagmejsel, utan att skada nåt.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1103_zps8da9d08b.jpg

Gråsuggan har fått lite plast över sig så att den inte får så mkt smutsstänk o skit på sig när man kör roterande stålborste etc.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1104_zps46103245.jpg

Innan jag begav mig hem så provmonterade jag den nya träratten, ser riktigt trevligt ut om jag får säga  det själv smile Funderar dock på att lacka navet vitt (typ gulgråvit) som blinkersspaken för en mer enhetlig look.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1106_zps5dd17457.jpg

För övrigt ser det ut som faen själv i garaget.. borde verkligen röja upp och sortera nån dag.. men trots att jag nu har större garage än innan så känns det ändå som jag har mindre plats.. Haha


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 december 2012
#175
Du verkar haft en trevlig dag med allt "godis" haft att plocka med smile

Ratten passar ju kanon cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#176
Hehe, jovars smile Lite kallt bara och man är lite ensam i grottan ibland.. På så vis hade det varit kul att dela garage, men gött att ha sitt eget med.

Hann faktiskt med att montera vevstakarna också, dock inte dragit dem till rätt moment än.. när det är gjort kan jag trycka dit cylindrarna smile Men sen måste jag ta tag i topparna och den biten.

Ratten blev över förväntan bra tycker jag med, skulle vilja ha ny klädsel till sätena och dörrarna bara.. men det kommer.


489 Inlägg
15 december 2012
#177
Like a star!fortsätt så!smile. Så det blir 1600 motor och köra på?smilesmile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#178
Tackar!

Ja det får bli en 1600 till nästa sommar, det ryms inte i min budget att bygga ihop något värre.. så hellre en ok motor än en halvfärdig som inte kan användas alls.

Men den ska inte vara heeelt original. Balanserade och viktade stakar/kolvar. portade och planade toppar, lite vinklar på ventilsäten och matchportning etc.


490 Inlägg
17 december 2012
#179
Min Volvo med sina kg/hk är inget för torr asfalt....

Allt kul att höra när sina medpassagerare får hålla i sig när det kränger å svänger.... Visserligen på snö....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#180
Tror inte bubblan kommer gilla det alltför mkt heller.. inte med kommande upplaga av motor iaf.

Hehe, jovisst.. du skulle haft den andra 945:an bara, med agadiff ^^



Sök