Rent spontant känns det inte som en slump att två motorhaverier inträffar inom en så kort tidsram, antingen tog något skada vid det första tillfället som bilverkstaden underlät sig/missade att byta eller så gjorde de inte jobbet ordentligt. Du skriver att kedjan gick av vid det första tillfället, vilket borde blivit ett totalhaveri, vad påstår firman sig ha gjort vid det första tillfället? Motorbyte? Eller kuggade bara kedjan över så att motorn (synbart?) klarade sig?
Och nu vid det andra tillfället, vad vill dom göra? Det räcker inte med svaret "vi lagar den" utan be dom specificera vad de tror är sönder och hur de vill åtgärda det!
Angående diesel är påståendet om att 140hk diesel motsvarar 200hk bensinmotor något fruktansvärt fel rent fysiskt och orättvist mot bensinmotorn. Hästkrafter är effekt, den energi som får bilen att röra sig framåt, och 200hk är mer energi än 140hk punkt slut. Men den siffran är inte hela sanningen, skriver man att en motor har 140hk är det vad den som mest kan leverera vid ett visst varvtal, tex 140hk vid 3950varv/minut. Minst lika viktigt är vart den effekten finns och på vilket intervall (t.ex 2000-4000rpm).
Här är en modern bensinturbo minst lika bra som en turbodiesel, och bensinmotorn har en stor fördel i att den varvar mer (6500-7000rpm som mest mot diesel som oftast stannar vid 4-5000rpm). En bensindriven sugmotor (utan turbo) är oftast lite sämre, men det finns dom som lyckas där med.
Kort och gott, det har blivit någon form av diesel-fanatism i Sverige idag. En diesel innebär inte automatiskt mer effekt, det innebär inga enorma skillnader i förbrukning däremot är en modern dieselmotor väldigt avancerad, kräver mer omfattande service vilket kostar mer och om något går sönder får plånboken lida.
Nu blev det här väldigt långt, men för att avrunda köper du en Hyundai diesel istället sparar du kanske någon krona till 1:50 per mil i bränsle på en sådan bil om ens det, vilken snabbt äts upp av att dieselbilen kostar mer i drift. Framför allt om du tänkt äga bilen länge, att byta partikelfiltret som sitter på moderna diesel för att fånga upp cancerframkallande partiklar kostar 22.000:- på 18.000mil till en Ford Focus diesel t.ex. Det sparar du aldrig igen på att välja en diesel före en Ford bensin...
Men visst på en diesel finns effekten från lägre varv, och kör du väldigt mycket kan du spara någon tusenlapp per år. Inte värt det enligt mig, som gillar att varva ur motorn.