2775
Sök

Varnar ni andra bilförare om polisens fartkontroller?

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
5 oktober 2006
okej att man blinkar och varnar för älgar eller något annat sådant..

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
5 oktober 2006
Mafghan skrev:
Psykdoktorn skrev:
Mafghan:
Höll du med eller är du emot?
Förstod inte ditt inlägg riktigt där...*ler*

Jag håller med!!!

Och som du sa nyss....det är ju LAG på att köra max 90 på en 90 väg....

Det är som att jag ska fråga: blockar ni polisens väg när de är på väg till ett pågående inbrott?? Eller: Håller ni utkik åt ett gäng killar medan de rånar nån annan? Och varnar dessa när polisen kommer??

jag vet, jag överdriver.... Jag kör själv för fort men jag står mitt kast om polisen tar mig!

Och blinkar jag till en som inte använder bälte så lär han/hon sig aldrig eftersom denne aldrig åker fast!!! Tänk om denna person krockar dagen efter...och dör?? Tänk om denne blivit stoppad dagen innan och fått böter....då kanske han/hon hade haft bälte på sig vid krocktillfället!!

Och du som fortsätte blinka i 4km efter "kontrollen"... Tänk vad många rattfyllerister som ev tar en annan väg och inte blir stoppade??

Ne...tänk på konsekvenserna av det ni gör! Ni menar säkert väl...att en vanlig hederlig svensson som ligger 6km för fort inte ska behöva betala 1200kr. Men jag sover hellre gott om nätterna!

Fast ifs, jag kanske är för klok, jag kanske är den enda här som tänker så långsiktligt...med konsekvenser och så. Vad vet jag.

Blev lite lång text nu, men men, vad gör man inte när man har tråkigt på jobbet? wink

EDIT: Ni som åker utan bälte en "mindre" sträcka...tänk på att ni kan bli påkörda, det är inte att vålla en olycka som är den stora risken, den stora risken är att bli offer för en olycka! Med tanke på att det finns X antal rattfyllerister som fortsätter dricka och köra eftersom de litar på att bli "blinkade" åt när det är kontroller;)

En till "klok" här som tycker likadant.
Varnar inte och vill inte bli varnad, för det behövs inte. Kör man för fort får man allt räkna med konsekvenserna. Och till den som skrev att de som kör för långsamt borde straffas: Kan inte finnas mycket trafikvett hos denne. Om man istället blev av med alla fortkörare (som ligger väl över gränsen) så skulle man bli av med väldigt många omogna förare = tryggare trafikmiljö.
Inte sagt att de som konstant håller 70 på 90-väg är några änglar.. de borde läkarkontrolleras och bedömas om de skall få fortsätta att köra eller ej. Vet inte vad man skall göra med de omogna förarna som fortsätter om och om igen.. hypnotisera dem? låta dem se skräckexempel på hur det kan gå i en olycka?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

380 Inlägg
5 oktober 2006
Som nån sa,behandla andra som du själv vill bli behandlad, å jag vill bli varnad om "pappa-blå" står med laser.

Hardcorehunny: vetiga åsikter.

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
5 oktober 2006
Mafghan skrev:
HardcoreHunny skrev:
Mafghan skrev:
Ååhh...blir så trött på dessa patetiska kommentarer....

Tror folk att dom är balla när dom inte följer lagen?

Man kan ju fråga sig vad lagar är till för när man läser sånt här...

PS: Jag är själv inte "TOTAL MAXIMALT LAGLYDIG".

Men jag kan se saker från andra vinklar!

EDIT: Sen när är det negativt att vara laglydig?

Det e ju toppen att du kan se saker å ting ifrån andra vinklar...men att bara ta å citera en av meningarna i mitt inlägg å inte helheten en ganska så trångsynt vinkel...
Min undran var ju helt enkelt om han inte själv vill bli varnad då det e poliskrontroll i krokarna?!
Men ifall han aldrig bryter mot ngn trafikregel så har han ju absolut inget behov av det...

Anser inte att det ballt/coolt/häftigt mm att inte följa hastighetsbegränsningarn, utan trivs helt enkelt med att stå på lite ibland!

Sen behöver det inte vara negativt att vara laglydig, beklagar att du tolkade mitt inlägg så!

Sen vet jag inte hur det e på andra ställen i swe men jag har då aldrig stött på ngn hastighetskontroll då det e mörkt ute?! Så det har då aldrig varit aktuellt för mig att "blinka" då det finns risk för att blända den mötande bilen av de skälet iaf....

Handlar inte om trångsynthet då jag syftade på just den meningen jag valde att ta med!

Att skriva "Lr du e ytterligare en totalt maximalt laglydig person?! är nedlåtande och det klingar "fan vad töntig du är" över det hela, att du är trött på laglydiga, försök inte smita med nån bortförklaring om att jag feltolkat nu. Du hade bara inte räknat med att jag skulle kritisera ditt inlägg...

Du kanske räknade med en klapp på axeln och ett "Jag håller med dig".

Ska åka iväg nu. Orkar inte diskutera detta mer, men ska bli intressant att se vad/om du svarar!

Varför skulle jag ha räknat med en klapp på axlen å ett "Jag håller med dig"?...
Vi har alla olika åsikter vilket framkommit långt tidigare i denna tråden....

Jag försöker inte smita med ngn bortförklaring om att du feltolkat mitt inlägg, snarare så beklagar jag ju att du tolkat det så som du gjort.

Den meningen "Lr du e ytterligare en totalt maximalt laglydig person?!" hänger mkt ihop med den andra jag skrev i samma inlägg "Men vill du själv inte heller bli varnad? ". Därför blev jag lite upprörd då du tagit en mening ur sitt sammanhang...det e samma metod som skvallerpressen brukar använda sig av...
Jag menade inget negativt med det ang laglydighet utan snare det bör ju snarare läsas å tolkas med en gnutta ironi/humor, då jag tvivlar på att det finns särskilt många som ALDRIG bryter mot en hastighetsbegränsning...men det kanske det gör....jag känner ingen iaf... Men jag känner många som gärna vill slippa en fet bötesbot om de kan....!
Senast redigerat av HardcoreHunny (5 oktober 2006)

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

4 571 Inlägg
5 oktober 2006
Tar man beslutet att köra för fort så får man ta konsekvenserna och inte lita på att andra skall varna dig vid ev fartkontroll.

Jag varnar möjligtvis om det är någon jag känner som jag möter eller en familjemedlem men aldrig annars.

Jägermeister
910 Inlägg
5 oktober 2006
Man behöver inte blinka med helljusen heller, man kan faktiskt switcha över
mellan parkeringsljus o halvljus istället och blinka på så sätt så slipper man blända folk...

Eller slå på varningsblinkersen en snabbis, tycker själv det är skitskönt & schysst när folk varnar en för poliskontroller, älgar, renar mm...

Psykdoktorn skrev:
Angående att köra UNDER max-hastigheten: Detta är lagligt. Det är liksom inget snack om saken.

Och som en annan forummedlem sa: Tycker ni det är ballt att köra olagligt hela tiden? Jaja, det är ju upp till er. Min poäng är bara att då kan ni ju ta eventuella konsekvenser av det också. Inte hålla på och blända folk i mörker bara för att det finns en kontroll längre fram. Om vi ska börja med hårdragningar kan man ju säga att det kanske är på grund av sådant här som det finns färre och färre poliser som kan ta tag i problemen. *suck*

Och såvitt jag har för mig så finns det kontroller av de som kommer över en viss ålder. Där är jag dock inte säker. Någon som har fakta?

Och nej, JAG VILL INTE BLI VARNAD. Jag tycker det är fruktansvärt irriterande med folk som håller på och blinkar och blinkar hela tiden. Det enda de lyckas med är att köra mig mörkerblind (om det är sent på kvällen) eller fly förbannad. Den enda orsak jag kan tänka mig till att blinka med helljuset åt andra på vägen är
1. Om det inte har lyset på när det börjar bli mörkt
2. Om mötande bländar mig med sitt helljus.
Punkt.Slut.

En gång är ingen gång...

Yrkesförare
1 073 Inlägg
5 oktober 2006
Måste säga att jag e på din sida Hardcorehunny. Undrar hur många av dessa "moraltanter" som verkligen praktiserar det dom säger, och isåfall var nånstans håller dessa hus?

Som yrkesförare med totalt ca 20 000 avverkade mil/år så e 99% av dom man stöter på som håller prick eller under hastighetsbegränsningen "gammlingar" som inte vet var dom har bilen. Det pendlas mellan 90-60 sedan 60-70 osv, ingen rytm alls utan skapar irriterade medtrafikanter.

Ytterst sällsynt en normaltrafikant håller exakt hastighet utan pendlar med rytmen, dvs ca 10-20 km över. Detta minskar olycksrisken för sk irritationsolyckor.

Jag e ingen domare som säger att detta e rätt eller fel. Men jag presenterar verkligheten ur en väl erfaren trafikants ögon. Oavsett vad lag och statistiker tycker så anser jag att det bästa e att "följa med" så att det flyter fint.

Smålänning
7 883 Inlägg
5 oktober 2006
Angående det där om att köra för sakta. Har kollat upp det och det finns faktiskt en regel som förbjuder en att hindra andra förare genom att UTAN SKÄL köra överdrivet långsamt. dock står det inget i "körkortsboken" om vad som är överdrivet långsamt. Men 30 och 50 är viktigast att hålla eftersom det oftast är i tätbebyggt område där det kan springa ut ungar eller hundar. där det är vajerräcken så skiter jag i hur fort folk kör. då riskerar dom inte nån annans liv. blinka skulle jag nog göra om det var en laser med, troligen inte annars.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
5 oktober 2006
Helt klart, brukar ge en liten blink om någon har endast ett haövljus oxå.. Bra att veta för oss som inte gör "den dagliga kontrollen" alt. inte har bil med glödtrådsvakt hehe.

Lada-missbrukare
566 Inlägg
5 oktober 2006
Klart att man varnar andra.. smile skulle själv uppskatta att bli förvarnad så.. smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

555 Inlägg
5 oktober 2006
haft körkort i ett år och en månad, aldrig blivit stoppad eller sett en kontroll när jag har kört

562 Inlägg
5 oktober 2006
Psykdoktorn skrev:
Nej, jag varnar inte.

Varför skulle jag göra det? Då hindrar man ju faktiskt polisen från att hitta de där rötäggen som inte kan lära sig att knäppa fast bilbältet, köra lagligt med mera. Nu kanske jag låter skittråkig, men så gör jag.

Sedan är det ju upp till var och en som kör, om de vill köra för fort eller inte. Jag har kört väldigt mycket för fort tidigare, men ju äldre man blir desto mer inser man att det är korkat att hjälpa de som gör fel och därför är farliga i trafiken.

håller faktiskt lite med där i början, för man har ju ändå ett val att om jag kör fortare än jag får så har man ju antagligen avägt konsikvenserna så då får man ta sitt straff.. å andra sidan så tycke rjag man ska siignalera åt andra för alla gillar väl att åka fort? big_smile haha pöss på er!

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

hater
656 Inlägg
5 oktober 2006
klart man varnar, men bara den första bilen... sen att man väljer o köra fort e ju för att vägarna i sverige e så bra att 90km/h e sköldpaddegång och inte för att man riskerar sitt liv.. nuförtiden e det inte många som kör 90 eller 100, det brukar ju ligga runt 110.. blir bara svårare o svårare att köra om tongue hahah

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

19 Inlägg
5 oktober 2006
Självklart gör man det...

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
5 oktober 2006
Jag blinkar alltid. Dock är det så sällan poliskontroller, har fått blinka två gånger i mitt liv, och ena var inte ens fartkontroll utan en flygande besiktning. smile

Jag blinkar för att jag själv är lite tung på foten ibland (då vägen tillåter, dvs då det inte finns risk för att en massa idioter springer ut på vägen eller nått), då jag själv vill bli varnad när det är snutkontroll så blinkar jag åt andra. Många fattar inte varför man blinkar, men när dom ser snuten så fattar dom och sen börjar dom förhoppningsvis själva göra det.

En eloge till er bra människor som blinkar!

Måste dock påpeka att jag tycker det är fullkomligt idiotiskt att inte ha bälte, inte för att jag bryr mig om idioter, men när ni dumarslen inte knäpper på er fegsnöret och sedan krockar och blir sjukskrivna så kostar ni sammhället en jävla massa pengar. Ungefär som rökare.
Om ni lovar att krocka rejält så ni coolar av när ni ändå krockar så äre lungt iofs.
Senast redigerat av FL3JM (5 oktober 2006)

sixten
252 Inlägg
5 oktober 2006
Efter att ha läst lite i tråden och sett flera vettiga kommentarer så kan jag iaf lägga till min mening...

Jag tror att på allt för många ställen så är det alldeles för låg hastighetsbegränsning, och detta medför att vissa kör för fort, och sen finns de vissa som verkligen kör efter skyltarna, ett verkligt exempel på detta är E4:an mellan uppsala och gävle, de flesta håller 100 - 110 där det är 90, det går bra så länge alla kör 100-110 vilket även de flesta gör, men sen finns de dom som inte vågar/vill eller kan köra fortare än 90 (lastbilar, bil med släp, bussar och liknande ej inräknat) dessa blir de kö bakom, och när det väl bli luckor så sker de extremt många idiotomkörningar, väldigt många har även svårt för att hjälpa till när det blir omkörningar

Sen alla dessa äldre som kör för sakta, de som inte har kapaciteten att köra i 90 på 90väg, utan kanske enligt mig sniglar fram i 70 pga dålig syn eller andra hälsoproblem. Men är de verklingen så smart om man inte KAN köra 90 på 90väg att verklingen kör över huvudtaget? Kan man inte följa trafikrytmen så kan man inte heller köra bil, och bör därför inte heller, väldigt logiskt vara förare av en bil, visst finns de väl begränsningar där med, tex om man inte hittar men nu talar jag om syn och andra hälsoskäl och körning i hemtrakter.

Men framförallt, skaffa fram en lag som tvingar läkare att ta av personer körkortet som inte har kapacitet att köra bil, för idag så finns det dom som knappt kan laga sin egen mat eller gå på toaletten själva men fortfarande får köra bil.

Fartdåre!
592 Inlägg
5 oktober 2006
Jag brukar blinka men nästan bara yrkestraffiken blir mycket blinkande om man ska blinka på alla.
Men sen e de ju inte så oftaman ser dom tycker ja o de e kanske skönt. min jobbar kompis åkte fast idag han höll 56 på 50 o fick 2000kr böter tyckte de va lite hårt. Men så e de ju idag. E bara en tidsfråga innan man åker dit har skit svår o hålla 90, 100 e lättare men vet inte varför.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
5 oktober 2006
Hmm, på tal om ämnet fortkörning så brukar jag sträcka upp ansiktet bakom solskyddet när jag åker förbi kameror.. Hehe. Även om jag håller lagligt (kanske + några få km/tim enligt mätar´n i "moms")

Nknn
5 oktober 2006
GT90 skrev:
Hmm, på tal om ämnet fortkörning så brukar jag sträcka upp ansiktet bakom solskyddet när jag åker förbi kameror.. Hehe. Även om jag håller lagligt (kanske + några få km/tim enligt mätar´n i "moms")

Haha, jo visst. Osså när polisen undrar.. "nä, jag skulle kolla om jag hade en snorkuse i näsan"... Men funkar den taktiken, kan de inte bötfälla ägarn till bilen i sånna fall?

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
5 oktober 2006
Funkar inte att gömma sig bakom solskyddet längre, Har för mig att dom har ändrat så det är ägaren till bilen som åker på böterna nu.
Senast redigerat av laazy (5 oktober 2006)

Sök