2796
Sök

Varnar ni andra bilförare om polisens fartkontroller?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
5 oktober 2006
Utdrag ur: http://www.vv.se/templates/page3____124 … f%E4llning
Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Svar: Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella
böter.

Jag har åkt fast, hur behandlas materialet?
Svar: Om fotot har god kvalitet inleder Polisen en förundersökning.

* Om fotot har dålig kvalitet och inte kan utredas avskrivs ärendet.
    * Den information som utreds i ärendet sparas hos Polisen under en viss tid. Därefter gallras den bort och förstörs. Frågan om hur lång tid ärenden ska sparas bereds i dagsläget av Riksarkivet.

Lada-missbrukare
566 Inlägg
5 oktober 2006
GT90 skrev:
Hmm, på tal om ämnet fortkörning så brukar jag sträcka upp ansiktet bakom solskyddet när jag åker förbi kameror.. Hehe. Även om jag håller lagligt (kanske + några få km/tim enligt mätar´n i "moms")

Hehe..känner igen mejj där.. wink har blivit något av en reflex wink

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

Wankel
1 080 Inlägg
5 oktober 2006
Mafghan skrev:
HardcoreHunny skrev:
Mafghan skrev:

Ååhh...blir så trött på dessa patetiska kommentarer....

Tror folk att dom är balla när dom inte följer lagen?

Man kan ju fråga sig vad lagar är till för när man läser sånt här...

PS: Jag är själv inte "TOTAL MAXIMALT LAGLYDIG".

Men jag kan se saker från andra vinklar!

EDIT: Sen när är det negativt att vara laglydig?

Det e ju toppen att du kan se saker å ting ifrån andra vinklar...men att bara ta å citera en av meningarna i mitt inlägg å inte helheten en ganska så trångsynt vinkel...
Min undran var ju helt enkelt om han inte själv vill bli varnad då det e poliskrontroll i krokarna?!
Men ifall han aldrig bryter mot ngn trafikregel så har han ju absolut inget behov av det...

Anser inte att det ballt/coolt/häftigt mm att inte följa hastighetsbegränsningarn, utan trivs helt enkelt med att stå på lite ibland!

Sen behöver det inte vara negativt att vara laglydig, beklagar att du tolkade mitt inlägg så!

Sen vet jag inte hur det e på andra ställen i swe men jag har då aldrig stött på ngn hastighetskontroll då det e mörkt ute?! Så det har då aldrig varit aktuellt för mig att "blinka" då det finns risk för att blända den mötande bilen av de skälet iaf....

Handlar inte om trångsynthet då jag syftade på just den meningen jag valde att ta med!

Att skriva "Lr du e ytterligare en totalt maximalt laglydig person?! är nedlåtande och det klingar "fan vad töntig du är" över det hela, att du är trött på laglydiga, försök inte smita med nån bortförklaring om att jag feltolkat nu. Du hade bara inte räknat med att jag skulle kritisera ditt inlägg...

Du kanske räknade med en klapp på axeln och ett "Jag håller med dig".

Ska åka iväg nu. Orkar inte diskutera detta mer, men ska bli intressant att se vad/om du svarar!

det är inte töntigt att följa lagen, däremot tvivlar jag starkt på att det finns en enda människa här som ALLTID gör det...alla kör fört fort ibland, shit happens

MDS Västerås

329 Inlägg
5 oktober 2006
Blinkar alltid, om jag själv möter en polis kontroll, VILL och förutsätter jag att ngn gör detsamma mot mig.

mvh

Arbetslös luffare :'(
271 Inlägg
5 oktober 2006
Ludds skrev:
Blinkar alltid, om jag själv möter en polis kontroll, VILL och förutsätter jag att ngn gör detsamma mot mig.

mvh

samma här...jag vart till o med stoppad av en tjej som bor på min gård (alldrig sett henne tidigare) o hon sa till mej att dom stog ett par hundra meter bort...man tackade o körde vackert förbi polisen big_smile

Ålforskare
9 Inlägg
5 oktober 2006
Brukar varna ..... Men är det inte straffbart att varna, lr är det bara nåt ja fått för mig??

607 Inlägg
6 oktober 2006
Tega skrev:
Måste säga att jag e på din sida Hardcorehunny. Undrar hur många av dessa "moraltanter" som verkligen praktiserar det dom säger, och isåfall var nånstans håller dessa hus?

Som yrkesförare med totalt ca 20 000 avverkade mil/år så e 99% av dom man stöter på som håller prick eller under hastighetsbegränsningen "gammlingar" som inte vet var dom har bilen. Det pendlas mellan 90-60 sedan 60-70 osv, ingen rytm alls utan skapar irriterade medtrafikanter.

Ytterst sällsynt en normaltrafikant håller exakt hastighet utan pendlar med rytmen, dvs ca 10-20 km över. Detta minskar olycksrisken för sk irritationsolyckor.

Jag e ingen domare som säger att detta e rätt eller fel. Men jag presenterar verkligheten ur en väl erfaren trafikants ögon. Oavsett vad lag och statistiker tycker så anser jag att det bästa e att "följa med" så att det flyter fint.

Ser precis samma då jag legat ute mycket efter vägarna

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 oktober 2006
blinkar gör jag väll alltid, det e klart... å hade polisen velat vara osynliga så hade dom det... men va faktiskt med en gång då en polare blev stoppad för att han just "blink varnade" andra trafikanter smile... men det blev inga böter eller så, bara en polis som ville klaga lite för nöjes skull... smile

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 oktober 2006
Som hardcorehunny är inne på tror jag att det skulle behövas någon form av test för när man ska bli av med körkortet pga ålder, tror dock det kan vara svårt att genomföra. men körkortet ska ju förnyas vart tionde år, varför inte i samband med detta genomföra hälsokontroll, synundersökning samt uppdatering i trafikregler och skyltar? hur många gånger per dag stör man sig t.ex inte på alla som inte klarar av att köra rondell på korrekt sätt? och ja, jag vill bli blinkad på, det är ju inte bara polisen man behöver varna för, kan vara djur på vägen, tradare som vält etc etc, finns väl många orsaker att varna med helljuset?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Bas Connaisseur
436 Inlägg
6 oktober 2006
mrcelica skrev:
Draedon skrev:
Varför ska man varna? Kör folk som idioter så ska dom åka fast.

Köra fort osv. kan man göra på banträffar, men f*n inte i trafiken!

Är att åka 61 km/h på 50 väg att köra som en idiot ?

Är det 50 så är det 50. Inte 61. Om man skall vara petig och så.

Men det där med att blinka med helljuset tycker jag är skit. Vi betalar skatt för att snutar skall haffa fyllekörare, idiotikörare etc etc.. inte fan ska man då "varna" andra?

Jag snackade med en polis om detta förrut och han sa något i stil med:
"Tänk varje gång som du blinkar med helljus så är det möjligt att en fyll förare kommer undan och dödar/skadar någon oskyldig"

Och om det är något jag hatar så är det folk som dricker och kör, så sjukt jävla oansvarigt och själviskt. Tycker hela denna tråd är åt helvete.
Senast redigerat av MICHAN (6 oktober 2006)

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<

Chef
103 Inlägg
6 oktober 2006
mrcelica skrev:
Tycker det är dags att straffbelägga "saktkörning" hur många dementa panchos som kryper fram har inte indirekt skapat olyckor genom att ha en lång karavan av irriterad bilister bakom sig ? Dessa väglusar bör omedelbart bli av med sina körkort och kanske även frihetsberövas ett par månader för sitt livsfarliga betteende !!!!

i vote for that!! sorry men sånna irriterar mig som f!  om man inte vågar köra anbefallda hastighets gränser då är man ju lika osäker i trafiken som nån som kör för fort.

dessutom när man tar sig om "sniglarna" så lägger ju f.. 70% sig i röven på en å slickar kofångare!?!?!? VA E DE!?  hämd för att man körde om å vill åka lite fortare än dom????

Sen e de väl bevisat att man koncentrerar sig mer om man kör lite fortare än lite "sakta" å för att svara på tråden så JA! ja varnar.

Habere Unum Acceptabilis Dies!

914 Inlägg
6 oktober 2006
åkte bil med min mormor en gång i mitt liv innan hon körde ihjäl sig och det var inte kul vi låg i 6mil mellan 50-70 på 90 och 110 väg. man hörde henne muttra flera ggr oj en bil där oj titta där oj vad var det oj oj oj hela tiden såg inte mycket och han inte reagera på mycket. Sen så körde hon förmodligen ihjäl sig med. Var bara tur att tantfan inte dödade nån i dom andra 2 bilarna.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
6 oktober 2006
Ärligt talat alla som säger att ni hellre ååker fast än att folkj blinkar så ni kan sänka farten!
Tror ni verkligen ni känner så när ni står vid vägkanten med en lapp där det står 4000:- på och att ni inte får köra bil på 6månader?
Även om det känns som jätte moraliskt så är du helt säker på att det är så du verkligen tycker?
Självklart är det iditosikt att blinka på rattfyllon och människor utan bälte. Men tyvärr får man med dom också om man vill hjälpa någon att spara körkortet...
Men det är ju som sagt helt upp till var och en att välja! Jag väljer nog fortfarande attblinka!

194 Inlägg
6 oktober 2006
ludde_mannen:
Jag vet att jag definitivt inte har sagt att jag hellre åker fast än att blinka. Det jag säger är att om man känner för att köra för fort, så får man helt enkelt ta konsekvenserna av det också. Jag kan inte se att jag blir en moraltant för det...

---

Apropå att köra sakta: Man ska ju inte hindra trafikflödet, men om man inte vill köra för fort, och vet att man egentligen ligger lite för långsamt, så finns ju alltid möjligheten att köra av vid en parkeringsficka och släppa förbi folk om det börjar bli en kö.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

787 Inlägg
6 oktober 2006
terazzi skrev:
LocKtar skrev:
HardcoreHunny skrev:

Det e ju "duktigt" av dig att ALDRIG köra för fort....Nästan lite imponerande till å med...wink
Själv så kör jag oftast för fort på 120-110-90 vägarna...har man frisikt å trafiken flyter på så finns det la ingen anledning till att inte flyta med...
Desutom e det roligt att rasta av bilen lite ibland...men det sker framför allt på moterväg å ICKE under hårt trafikerade tider på dygnet. Lr på ngn rolig å krokig liten asfalterad bonnaväg med frisikt över åkrarna!tongue

Å javisst varnar jag andra trafikanter då det e poliskontroller! Man ska ju behandla andra så som man själv vill bli behandlad...big_smile

Agreeeed!

Håller med er också tongue

Varför i H inte åka i lagligt på 110 - 90 vägarna då? flyter inte trafiken då om alla kör lagligt? eller måste alla köra för fort =/?
Det är ni som kör för fort som förstör rytmen i trafiken!  inte vi som åker "lagligt"
Jag skiter fullständigt fan i om andra kör for fort, men ni får klara er själva från poliskontroller o annat + ge fan i att krocka med MIG bara tongue
Dessutom, roligt att rasta av bilen? finns väl banor för sånt under anordnade former .  behöver ju inte äventyra andra medtrafikanter bara för att du ska få "Åka lite fort"

Klar att man inte ska köra för sakta heller, men på 90 väg är det 90... Då står den stora visaren "den enda visaren" på 90...

Over and out // Mvh

BMW Power
2 362 Inlägg
6 oktober 2006
AlvereZ skrev:
terazzi skrev:
LocKtar skrev:

Agreeeed!

Varför i H inte åka i lagligt på 110 - 90 vägarna då? flyter inte trafiken då om alla kör lagligt? eller måste alla köra för fort =/?
Det är ni som kör för fort som förstör rytmen i trafiken!  inte vi som åker "lagligt"
Jag skiter fullständigt fan i om andra kör for fort, men ni får klara er själva från poliskontroller o annat + ge fan i att krocka med MIG bara tongue
Dessutom, roligt att rasta av bilen? finns väl banor för sånt under anordnade former .  behöver ju inte äventyra andra medtrafikanter bara för att du ska få "Åka lite fort"

Klar att man inte ska köra för sakta heller, men på 90 väg är det 90... Då står den stora visaren "den enda visaren" på 90...

Over and out // Mvh

Det händer ju inte ett piss vid 90 om jag får blanda mig i hmm som att man står stilla, tycker det ska vara runt 110 på nästan alla motorvägar, och kanske självklart mindre då på vissa ställen, för det är runt 110 då jag tycker allt "flyter på bra", annars är det ju som att alla bilar står stilla tongue

BMW, bogsering med wire :/

1 867 Inlägg
6 oktober 2006
Normal motorvägsfart på svenska motorvägar som är designade säkerhetsmässigt för över 200 tycker jag är 140km/t
Att glida fram i denna hastighet är inga problem, och man utsätter heller inte andra för fara.
Folk som kör 70-80 på motorvägen är farliga, så är det bara. Jag har faktiskt fått bromsa för en bil som stog _still_ i mittfilen på motorvägen(hade troligen fått motorstopp, varför svänger man inte åt sidan då?

Kör fort, men använd huvet.

Jag varnar alltid, tack till alla er som har varnat mig.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

787 Inlägg
6 oktober 2006
FugitivE skrev:
AlvereZ skrev:
terazzi skrev:

Over and out // Mvh

Det händer ju inte ett piss vid 90 om jag får blanda mig i hmm som att man står stilla, tycker det ska vara runt 110 på nästan alla motorvägar, och kanske självklart mindre då på vissa ställen, för det är runt 110 då jag tycker allt "flyter på bra", annars är det ju som att alla bilar står stilla tongue

Kanske är själva syftet att det inte ska gå så fort?
Bara puckade idioter som kör 100 - 110 på 90 väg, räkna i stället hur mycket tid ni skulle känna på 10 mil... Aja alltid lika kul att skratta åt dom som står vid poliskontrollerna och får sin lilla bot smile

Dom som kör i 70 80 på motorvägen skulle antagligen inte vara lika farliga ifall ni sket i att köra för fort?

Men vi vet bäst faktorn gäller!!! Jag har haft körkort i 100 år och vi kör alltid fort och är tuffa i trafiken, ve och fasa över dom som står stilla (kör i 90) bla bla bla bla bla

1 867 Inlägg
6 oktober 2006
Jag har alltid kört fort, sån jag är bara.
Och jag hävdar inte att alla andra är farliga och kör för sakta osv. Utan helt enkelt bara att jag trivs bättre med att köra fort, då ska allt slöpack se till att flytta sig från vänsterfilen när jag kommer.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

dARKiE
5 031 Inlägg
6 oktober 2006
Koop skrev:
Jag har alltid kört fort, sån jag är bara.
Och jag hävdar inte att alla andra är farliga och kör för sakta osv. Utan helt enkelt bara att jag trivs bättre med att köra fort, då ska allt slöpack se till att flytta sig från vänsterfilen när jag kommer.

Ja, annars får dem ju 2 ton motorvägslok på sig! wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Sök