3601
Sök

Info sökes om Volvo V6:an

914 Inlägg
12 maj 2010
#61
Volvo740-88 skrev:
Frågade dom på garaget om 760.
Dom sa att den drar inte så mycket. Har kollat på FB också.

Tänkte sälja min bil. Ska ha 10k för den.
Den har 4 nya sommar däck som har inte rullat många mil. 4 nya vinterdäck. Nya bromsar runt om. Jag ska besikta den och nyskatta den.

Den är 100 % fräsh. ALLT fungerar på bilen. Full service bok och bildagbok följser med.
Dragkork finns.
Den har ny koppling. Ny lackerad. Rostbehandlad över allt i hela bilen.
Det är nyrenoverad.

Bilen har gått 36k mil(nackdelen). Men den är hur pigg som helst. Och den startar på 1 sekund och kan lätt startas i 20 - C. Fräsh som fän är den och påkostad.
Inredningen är 100% fräsh.
Nya baklyktor och blinkers runt om. Ingen spricka på ruterna. Inge skrammel eller defekter.

Jag vill köpa en volvo 760 från 1990. Dom har mycket utrustning. Dom är inte så dyr, men jag kommer få lägga ut några lappar extra wink Jag skruvar mycket i bilar och gillar att hålla på med grejer. Om det är något piller fel typ något så fixar jag det. Har garage och massa annat.

Vill bara tacka Steifan för utrustning-infon big_smile
Läs hur 760 -90 har för utrustning.

TrubOla: När jag mendade manuell låda på B280F så menade jag att om man köper en m47 så passar den. Eller måste man modda om lite?
Det är inte nödvändigt att jag måste ha manuell. Manuell är bra, bättre än automat, men automat är skön wink

Manuell växellåda på bilar med V6 ,fanns på tidiga bilar dock rätt så ovanligt(-82 till-87)Fanns ej manuella från  88-90.Går ej att regga bilar som byggs om från automat till manuell from årsmodell 1988 pga att bil provningen kräver intyg från volvo och Volvo utfärdar endast intyg på bilar upp tom 1987 och om M46 låda används.Det svåra att hitta till en ombyggnad är sprängkåpa och svänghjul.
BRÄNSLE FÖRBRUKNING:Lung (tråkig) landsvägskörning 1-1,05 blandad körning 1,15-1,20 rolig körning 1,20-uppåt.
Senast redigerat av Volvo9373 (12 maj 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 maj 2010
#62
Vill du ha en bra, lyxig, pigg, snygg bil så tycker jag att du ska satsa på en 960/ s90/v90 istället. De är prisklassen över 760 men skillnaden är att 960 har vääldigt bra motorer, volvos egna 6 cylindriga vitblockare ( ingen renault skräphög ). De du hittar i 760:in hittar du i 960:in, om inte mer. 960:in är förmodligen bekvämare, har dock inte åkt 760.

finns ju 2,5 liters eller 3 liters att välja mellan, 3 liters endast med automat och den dricker väl lite mer. Är själv sugen på att köpa en 2,5 liters 964/s90. Och raksexan låter mycket finare än v6:an wink


4 005 Inlägg
12 maj 2010
#63
Bensinskallen skrev:
Vill du ha en bra, lyxig, pigg, snygg bil så tycker jag att du ska satsa på en 960/ s90/v90 istället. De är prisklassen över 760 men skillnaden är att 960 har vääldigt bra motorer, volvos egna 6 cylindriga vitblockare ( ingen renault skräphög ). De du hittar i 760:in hittar du i 960:in, om inte mer. 960:in är förmodligen bekvämare, har dock inte åkt 760.

finns ju 2,5 liters eller 3 liters att välja mellan, 3 liters endast med automat och den dricker väl lite mer. Är själv sugen på att köpa en 2,5 liters 964/s90. Och raksexan låter mycket finare än v6:an wink

Håller med dig om att 960 är en bra mycket trevligare bil. Nu vet jag inte direkt vilken årsmodell du menar på 960. Jag har i princip enbart erfarenhet av 960 -95 och uppåt. Antar att gamla 960 är även den mycket trevligare än 760.

Det är ju två väldigt olika bilar. 760 är som en 740, fast lite mer extrautrustning, lite bättre komfort osv.
Det är en så otrolig skillnad mellan 7 och 9-serie. Även om 760 är lite trevligare...

Ang motorvalet så är 3.0an effektivare, mer vrid och drar mindre bränsle än 2,5an. Därför ersattes 2,5liters manuella lådan med en 3.0a på s90. Volvo har fått mycket klagomål på 2,5 manuell att den har varit slö och dricka mycket soppa och visst har dem rätt i det.

180hp 3.0 (s90) är bra mkt roligare än 170hp 2.5.

Lite mer info iaf. smile


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
12 maj 2010
#64
linuslinje skrev:
Bensinskallen skrev:
Vill du ha en bra, lyxig, pigg, snygg bil så tycker jag att du ska satsa på en 960/ s90/v90 istället. De är prisklassen över 760 men skillnaden är att 960 har vääldigt bra motorer, volvos egna 6 cylindriga vitblockare ( ingen renault skräphög ). De du hittar i 760:in hittar du i 960:in, om inte mer. 960:in är förmodligen bekvämare, har dock inte åkt 760.

finns ju 2,5 liters eller 3 liters att välja mellan, 3 liters endast med automat och den dricker väl lite mer. Är själv sugen på att köpa en 2,5 liters 964/s90. Och raksexan låter mycket finare än v6:an wink

Håller med dig om att 960 är en bra mycket trevligare bil. Nu vet jag inte direkt vilken årsmodell du menar på 960. Jag har i princip enbart erfarenhet av 960 -95 och uppåt. Antar att gamla 960 är även den mycket trevligare än 760.

Det är ju två väldigt olika bilar. 760 är som en 740, fast lite mer extrautrustning, lite bättre komfort osv.
Det är en så otrolig skillnad mellan 7 och 9-serie. Även om 760 är lite trevligare...

Ang motorvalet så är 3.0an effektivare, mer vrid och drar mindre bränsle än 2,5an. Därför ersattes 2,5liters manuella lådan med en 3.0a på s90. Volvo har fått mycket klagomål på 2,5 manuell att den har varit slö och dricka mycket soppa och visst har dem rätt i det.

180hp 3.0 (s90) är bra mkt roligare än 170hp 2.5.

Lite mer info iaf. smile

Det har du rätt i, min går inte billigt någonstans med 2,5 automat... dock en trevlig motor annars... Gäller dock att man inte blandar ihop den "Nya" 3,0 på 180hk som ersatte 2,5an, och den gamla 3,0  med 200hk som alltid varit topp-alternativet...

... jag har mycket svårt o tro att den stora 3,0an drar mindre soppa än den sega 2,5an som sitter i min bil... men såhär i efterhand så skulle jag nog rekommendera att bara satsa på att få tag i en med 200hk motorn om man inte springer på en bra deal på en riktigt fin 2,5 för en billig peng.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 maj 2010
#65
Jaha yikes  Jag var tvärsäker på att 3.0:an skulle vara mycket törstigare än 2.5:an...

Men är de någon som vet hur pass mycket den drar då ( 3.0 + automat )?  Jag menar den "senare" 960, alltså -95 o framåt eller vad det blir.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 maj 2010
#66
Bensinskallen skrev:
Jaha yikes  Jag var tvärsäker på att 3.0:an skulle vara mycket törstigare än 2.5:an...

Men är de någon som vet hur pass mycket den drar då ( 3.0 + automat )?  Jag menar den "senare" 960, alltså -95 o framåt eller vad det blir.

Fann ytterligare belägg för att detta stämmer. 2.5 och 3.0 verkar ha samma CO-utsläpp, och dessutom skiljer det knappt 100 cc mellan 2.5 och 3.0 motorn wink

Men är det någon med 960 3.0 som vet hur mycke de drar?

ursäkta om jag lånar TS tråd lite mycket roll


4 005 Inlägg
13 maj 2010
#67
smile

Alltså. Om vi säger det såhär så att du ska förstå det rätt!
Oroar du dig över bränslekostnad? KÖP INGEN 960.
Räkna med 1.0-1.2 landsväg = ingen ecodrive
eller 1.5 i stan = hårdare körning

Ska man hålla på och fisa på deciliter hit och dit så kan man väl lika gärna köpa en liten punto eller något liknande.

Ang 3.0an vs 2.5an bränsleskillnad (3.0 är snålare) så är det uppgifter direkt från Volvo själva.
Det är rätt allmänt känt bland 960/s90kretsar. Ska skaka fram lite källor när jag kommer ihåg vart.

Man ska väl kanske inte ta i för mycket när man jämför en 2.5 liters motor och en 3.0 liters.
En 6.2 liters V8 kan man få ner i väldigt låg bränsleförbrukning med. De behöver ju inte jobba lika mycket. smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 maj 2010
#68
linuslinje skrev:
smile

Alltså. Om vi säger det såhär så att du ska förstå det rätt!
Oroar du dig över bränslekostnad? KÖP INGEN 960.
Räkna med 1.0-1.2 landsväg = ingen ecodrive
eller 1.5 i stan = hårdare körning

Ska man hålla på och fisa på deciliter hit och dit så kan man väl lika gärna köpa en liten punto eller något liknande.

Ang 3.0an vs 2.5an bränsleskillnad (3.0 är snålare) så är det uppgifter direkt från Volvo själva.
Det är rätt allmänt känt bland 960/s90kretsar. Ska skaka fram lite källor när jag kommer ihåg vart.

Man ska väl kanske inte ta i för mycket när man jämför en 2.5 liters motor och en 3.0 liters.
En 6.2 liters V8 kan man få ner i väldigt låg bränsleförbrukning med. De behöver ju inte jobba lika mycket. smile

Hehe okej, anledningen till att jag undrar är för att jag vill ha något som åtminstone är snålare än bilfan jag har nu, en 240 med b23A, den drar över litern milen mad. Och den är slö som fan...


240karlsson
24 Inlägg
3 augusti 2011
#69
jinxs skrev:
från början var det en v8 motor med 90 grader mellan cylinder raderna,men sen ändrade dom konseptet och gjorde en v6 istället.Men dom behöll grad antalet mellan cylinder raderna.
En vanlig v6 brukar ha 60 grader.

gå in på Peugeot Sport Cluben och hör vad man kan göra med motorn.

(edit)
bilar som har den motorn.
citroen
peugeot
reanualt
volvo
delorean

http://sv.wikipedia.org/wiki/PRV-motorn

my life go sideways


Sök