tragedy skrev:
nu gubbar är jag tillbaka. vart en jävla pisstid på sjukan men börjar styra upp sig.
jakten på v70 innan -99 är igång igen. kollat en massa på BMW touring med o hade fan kunnat tänka mig det. iaf 5-serien. vet att några av er kommer bli glada för det beslutet.
har för er som inte vet en polare som jobbar på meca som äger 2st 540. varför 2 är pga att han ska plocka från delar från den andra bilen då den rostar rätt mkt. är detta ett problem på denna karossen? mekaniskt är den lika lätt o krabba med som en volvo? o hitta delar o etc? är det samma kaross på alla 5-serie touring?
hoppas allt är bra med er, snart är d jul. FUCKED UP förutom maten.
MVH
p
Första generationen 5-serie Touring tillverkades mellan 1991 och 1996 och heter E34 vars efterträdare E39 kom 1997 och tillverkades till och med 2004. Bägge ryms inom budget men medan du kan köpa en riktigt fin E34 för det priset får du vara beredd på en tidigt och relativt enkelt utrustad E39 om du vill hitta ett friskt exemplar. Visst det finns 540i med automatlåda och lång utrustningslista till salu för runt 25.000:-, men en sådan bil till det priset är ofta sliten och kan tänkas kräva en hel del reparationer.
Jag skulle rekommendera en 525i E34 Touring av årsmodell 1993-1996 eller en 523i alternativt 528i av tidig årsmodell, åtminstone som en riktlinje för någon som är sugen på en femma. E39 har fördelen av att vara en modernare och bättre bil, men E34 har en fördel i att du förmodligen kan hitta ett exemplar i bättre skick.
Bägge har förenklat samma uppbyggnad som en gammal Volvo i mycket, där är förstås mer elektronik i en femma än en 245/745 och skulle ett elfel uppkomma kan det ta längre tid att felsöka i och med mer moment på en 5-serie men jag upplever inte det som svårare. Detsamma gäller en 855/V70 jämfört med äldre Volvo.
På en E34 Touring hade jag reflekterat över:
-Rost, det är inte känsliga bilar men de har sina svagheter och det börjar bli riktigt gamla bilar. Ta en titt i nederkant av dörrar och baklucka, runt dörrlister samt runt tanklocket, golv och balkar har ett bra skydd på E34 men bilarna är som sagt gamla så ta en titt under bilen efter rost och titta gärna i gamla besiktningsprotokoll i fall bilen någon gång fått en anmärkning på rost. Detta gäller visserligen alla äldre bilar.
-I de fallen bilen har en taklucka är det en rätt fräck historia med en stor öppning och dubbla luckor, men gamla luckor kan krångla och läcka vatten. På en bil med
vanlig taklucka är det jobbigt, på en bil med dubbla luckor blir det jobbigare.
-Bakluckan, vars gångjärn måste utvecklats av någon som endast arbetar måndagar. I gångjärnen går nämligen kablar ut i luckan, och eftersom gångjärnet stängs med en väldigt snäv radie finns risken att kablarna kläms sönder när de blir gamla och spröda. Då är det bara att öppna gångjärnen och löda ihop kablarna igen, tyvärr har BMW behållit den här konstruktionen fram till senaste 5-serie så det här gäller även E39 Touring och E61 Touring. Tänkvärt är att bilar med elbaklucka har andra gångjärn och klarar sig utmärkt, tyvärr saknade E34 och tidiga E39 det tillvalet.
-Läckage av olja från styrservon.
-Elektroniken brukar inte ställa till det, men E34 finns med BMW´s så kallade check control som håller koll på diverse punkter i bilen som lampor, vätskenivåer och så vidare. Med åldern kommer ärg på kontakter och med dem så börjar bilen vara för fel som inte existerar. Löses enkelt genom att man attackerar med en burk elspray och gör rent. Samma sak gäller baklamporna, någon som sett en E34 utan ljus bak?
Det finns två lösningar, antingen bankar man på dem så brukar de lysa ett litet tag, eller så gör man rent kontakterna enligt ovan!
Men rent generellt och mekaniskt är E34 en pålitlig och rejäl bil, M50-sexan som sitter i 525i är minst sagt ganska svår att ta död på. Om något så titta efter oljeläckage främst från ventilkåpan och avgasvärdena från senaste besiktningen, att det låter lite från motorn förekommer och det brukar vara ett tecken på att oljebyten inte skötts korrekt. Det är främst VANOS som kan börja låta, men det är inte mer än ett skönhetsfel.
E39:
-Rost här med, men till skillnad från E34 som rostar av ålder och (miss)skötsel har E39 en konstruktionsmiss i tätningen av plåtskarvarna som gör att modellen gärna rostar i kanterna av dörrar och bakluckan främst.
-Kylsystemet har många komponenter i plast, och de håller tills de blir gamla och plasten blivit spröd. Försök titta på och fråga ägaren om detta bytts, om inte så kan det vara en bra idé att byta i förebyggande syfte. Mycket enkla och billiga delar att byta. Kylfläkten är av Visco-typ och när den blir sliten tappar den sakta funktionen, när fläkten är slut riskerar bilen att koka vid kökörning i varmt väder. Också en enkel punkt att kontrollera, känner du på fläkten skall den inte vara glapp i centrum och skall göra lite motstånd när du snurrar den. Samma fläkt finns på E34.
-Bakluckans gångjärn har samma svaghet som E34 ovan.
-Elektronik är lite som på E34, man kanske får se över någon gammal kontakt med ärg. Utöver föregångarens punkter händer det att ABS-givarna och en sensor till krockudden gå sönder, samt bilens displayer kan tappa pixlar.
I övrigt är E39 precis som E34 rejäl, motorn är dock den uppdaterade M52 men denna är likt M50 inget som ställer till det om man inte missköter maskinen. Utöver det jag skrivit kan du ta en titt på
www.Autopower.se och deras begagnatguide för en mycket noggrann genomgång av respektive modell, men ovanstående upplever jag är det som vanligtvis kan dyka upp.
Delar kan du hitta nästan överallt, från BMW själva till tredje part, skroten och sist men inte minst vid diverse sidor på internet. Det krävs inget speciellt för att arbeta med dem heller, i princip alla verkstäder bör klara av det. Minns jag rätt så har du nämnt att du bor i södra Halland? I så fall kan jag rekommendera den verkstad jag själv använder, han kan märket utantill, har mycket rimliga priser och har vunnit mitt förtroende till 100%.
Men femman är en härlig bil, det är inte den absolut enklaste, billigaste eller skottsäkra bilen som din rubrik efterfrågar utan då skall du ha till exempel en enkel japansk bil eller kanske en 316i E36 Touring, men femman är väldigt mycket bil för pengarna och jag hade personligen föredragit en sådan. Även om den så skall köras till verkstaden en gång extra per år för att vara pessimistisk!