3754
Sök

Köpråd av den bästa, pålitligaste begagnade bilen för 20-25000kr volvo 850/855 säger 9/10, vad säger ni?

146 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#41
zemet skrev:
Det är ju som du säger, jag har aldrig hört talas om att en motor i en V70 har skurit lr liknande så man måste byta ut den vilket man ju har hört talas om på saab. Men samtidigt så känns ju risken att det skulle hända just dig väldigt liten tycker jag.

850 tycker jag inte är någon ide att köpa för 20-25k utan då hellre v70.

Det råder ju ingen brist på varken 9-5 eller v70 i den prisklassen så låt hjärtat bestämma lite skulle jag säga. Åk och provkör några bilar i närheten av dig och se vad du tycker själv.

Kör du mycket och drar släp med hästar ofta så skulle jag nog säga att du ska skita helt i GLT och satsa på en diesel.

http://www.blocket.se/kronoberg/LB_reg_ … 15&w=3

låg skatt på denna och så sitter redan extra ljusen monterade som du ville ha:)

nej, precis, inte heller hört ngt om d, lite sånt hör man ju ändå även om jag inte är bilmekaniker eller "740raggare" haha tongue
ok, jag är lite så att 850/855 är inte lika datoriserade som v70 om jag inte har fel och därför är den lättare o laga?
man skulle välja GLT eller 2.5t på v70 ha ja för mig? finns d ngn T-modell som t5 eller så? kanske jag som misstar mig.

vi har ju pratat om vilken motor man ska välja o nu lutar det faktiskt mkt åt volvos fördel!
sitter som sagt o kollar blocket hela tiden! då dyker en sån här upp, http://www.blocket.se/vi/43275828.htm?ca=21 vad är knas med en sån egentligen, känns oxå mkt bil för pengarna.

den annonsen du föreslog, lastbilsreggad, betyder inte det att baksätena inte få användas? hur menar du att skatten är billig på denna? 3000 är väl rätt dyrt? nja, vi kör inte så mkt transport så att bilen måste bli en diesel. 30k mil har den oxå gått. sånt skrämmer mig med, hade hellre sett hälften! du ha all rät o slå mig på fingrarna om ja snackar skit om långmilare.

Evildan
13 oktober 2012
#42
http://www.blocket.se/stockholm/Vw_pass … 12&w=3
AUDI quattro drivlina.
Du efterfrågade i ett inlägg fyrhjulsdrift smile

4 162 Inlägg
13 oktober 2012
#43
tragedy skrev:
zemet skrev:
Det är ju som du säger, jag har aldrig hört talas om att en motor i en V70 har skurit lr liknande så man måste byta ut den vilket man ju har hört talas om på saab. Men samtidigt så känns ju risken att det skulle hända just dig väldigt liten tycker jag.

850 tycker jag inte är någon ide att köpa för 20-25k utan då hellre v70.

Det råder ju ingen brist på varken 9-5 eller v70 i den prisklassen så låt hjärtat bestämma lite skulle jag säga. Åk och provkör några bilar i närheten av dig och se vad du tycker själv.

Kör du mycket och drar släp med hästar ofta så skulle jag nog säga att du ska skita helt i GLT och satsa på en diesel.

http://www.blocket.se/kronoberg/LB_reg_ … 15&w=3

låg skatt på denna och så sitter redan extra ljusen monterade som du ville ha:)

nej, precis, inte heller hört ngt om d, lite sånt hör man ju ändå även om jag inte är bilmekaniker eller "740raggare" haha tongue
ok, jag är lite så att 850/855 är inte lika datoriserade som v70 om jag inte har fel och därför är den lättare o laga?
man skulle välja GLT eller 2.5t på v70 ha ja för mig? finns d ngn T-modell som t5 eller så? kanske jag som misstar mig.

vi har ju pratat om vilken motor man ska välja o nu lutar det faktiskt mkt åt volvos fördel!
sitter som sagt o kollar blocket hela tiden! då dyker en sån här upp, http://www.blocket.se/vi/43275828.htm?ca=21 vad är knas med en sån egentligen, känns oxå mkt bil för pengarna.

den annonsen du föreslog, lastbilsreggad, betyder inte det att baksätena inte få användas? hur menar du att skatten är billig på denna? 3000 är väl rätt dyrt? nja, vi kör inte så mkt transport så att bilen måste bli en diesel. 30k mil har den oxå gått. sånt skrämmer mig med, hade hellre sett hälften! du ha all rät o slå mig på fingrarna om ja snackar skit om långmilare.

Tror inte det är så stor skillnad på hur mycket som är elektroniskt styrt i gamla v70 och 850. I princip samma bil, är nog inte någon större skillnad i pris eller arbete att laga en v70.

Finns v70 T5 och även 850 T5. Men dom är lite dyrare och du ville ju gärna slippa turbo sa du så därför har jag inte nämnt dom.

Tror LB innebär att baksätet inte får användas ja. 3000 kr är dyrt om man jämfört med en bensinbil men skulle den inte varit LB reggad så hade skatten legat på runt 7000 istället tror jag.  Det finns flera v70 ute på blocket för runt 25-30K som gått 60-70 tusen mil. har själv åkt i en fd taxibil med 66K mil på mätaren och den var som ny inuti och fräsch även på utsidan:) kunde lika gärna gått 15k mil istället för 66. Men då är det diesel vi pratar om.


146 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#44
zemet skrev:
Tror inte det är så stor skillnad på hur mycket som är elektroniskt styrt i gamla v70 och 850. I princip samma bil, är nog inte någon större skillnad i pris eller arbete att laga en v70.

Finns v70 T5 och även 850 T5. Men dom är lite dyrare och du ville ju gärna slippa turbo sa du så därför har jag inte nämnt dom.

Tror LB innebär att baksätet inte får användas ja. 3000 kr är dyrt om man jämfört med en bensinbil men skulle den inte varit LB reggad så hade skatten legat på runt 7000 istället tror jag.  Det finns flera v70 ute på blocket för runt 25-30K som gått 60-70 tusen mil. har själv åkt i en fd taxibil med 66K mil på mätaren och den var som ny inuti och fräsch även på utsidan:) kunde lika gärna gått 15k mil istället för 66. Men då är det diesel vi pratar om.

har för mig det med att baksätet ej för användas o d är lite dumt isf. så den du skickade var en diesel? vad heter beteckningen på volvos dieslar? jag kan tänka mig en turbo, inga problem men vill komma undan med så lite problem som möjligt du vet.

jo också åkt i en FD taxi, var en merca med 55k mil på nacken o den gick super. känns bara som att man kör slut på motorn när det gått så långt, den har 170hk från början säger vi, efter 30-40k mil ha den förlorat en den o känns seg o "väldigt använd"

förstår du hur jag menar? vill ha lite nybilsfeeling fast ändå inte. turbomodeller har jag inga problem med, men jag ser helst att bilen gått under 22-23k mil.

fråga mig inte varför tongue

146 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#45
nästan sugen på en v40 med för den delen, fas 2 då efter okt 2000 ha ni sagt! men v70 väger just nu tyngst o den jag letar mest efter!

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 oktober 2012
#46
zemet skrev:
tragedy skrev:
zemet skrev:
Om det hade varit mina pengar jag skulle spenderat så hade jag nog valt denna istället http://www.blocket.se/lund/Volvo_960_2_ … 10&w=0

Men det beror mycket på att jag personligen värdesätter bakhjulsdrift väldigt högt samt att jag har skruvat mycket volvo 7/9 serien.

Denna har du 2 ägare på och det ä en trevlig och ganska lyxig bil, speciellt för sin ålder.

Jag hade öven kollat runt efter en bmw 530/540 eller rent av en 730/740. Men det är som sagt eftersom jag kräver RWD.

http://www.blocket.se/lund/Bmw_540_ia_4 … 10&w=0

Dock inte kombi.

oj, dom där är väl rätt dyra med underhåll, o etc? om inte annat med en sån megamotor dyr i drift, mer bensinsnål o föredra. fy bubblan, feta bilar annars, 960-karossen avskyr jag samt bakhjulsdrift är uteslutet då jag är en räddhane.

vilken är bästa motorn på saab 9-5 tycker du/ni? eller på volvon? 170hk?

Dom drar inte speciellt mkt bränsle ändå, går nog tom att köra dom under litern om man kör försiktigt, finns ju så mkt vrid att man inte behöver gasa.

På volvon skulle jag säga att GLT är den bästa, för då slipper du turbon som kan krångla och den är nog lite snålare än turbomodellerna och sen har GLT ett väldigt trevligt ljud:)

På saaben så vet jag inte om någon motor är pålitligare än någon annan men jag hade lagt pengarna på en aero.
Mer kraft och ofta bättre utrustade bilar för typ samma pengar, drar nog aningen mer dock.

Aero är pålitligast p g a annat turboaggregat och har även lägst förbrukning av 9-5:orna.


146 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#47
Evildan skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Vw_passat_99_V6_syncro_43255834.htm?ca=12&w=3
AUDI quattro drivlina.
Du efterfrågade i ett inlägg fyrhjulsdrift smile

ja precis, efter mkt feedback säger dom att jag ska skippa VAGbilar så håller mig till volvo det som nu fall inget annat magiskt händer. verka va en mer slittålig o pålitlig bil där risken för o bli stående är rätt liten!

mvh o tack för hjälpen.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2012
#48
Skall vi nu ha dömt ut SAAB 9-5 som ett mer osäkert köp känns en äldre dieselbil inte som någon höjdare, turbo, dieselpump, ställverk med mera som kan krångla och så har de ofta rullat väldigt långt. Sedan så var fördelen med en dieselbil på 90-talet inte låg förbrukning utan att en liter diesel var väldigt mycket billigare än en liter bensin då.

En sådan dieselbil idag dricker alltså ungefär lika mycket som en bensindriven bil, har högre skatt, större risk för haveri och mycket sämre prestanda. Inte heller vridmomentet var särskilt imponerande på dåtidens motorer, jag visade på det i en tråd för ett litet tag sedan genom att räkna om vridmoment (ointressant) till effekt (intressant) på BMW 325TDS och 328i.

Bägge levererar samma vridmoment, 280Nm, som mest. Men omräknat till effekt levererar 328i lika mycket som diesel på låga varv men mycket mer på höga varv. Någon påstod ändå envist att dieseln drar bättre på låga varv, visst det är turboknuffen som lurar dig men bensinmotorn är likväl starkare.

Så jag tycker du skall hålla dig till bensin!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

146 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#49
Andromeda skrev:
Aero är pålitligast p g a annat turboaggregat och har även lägst förbrukning av 9-5:orna.

utveckla gärna ditt svar, vilka årsmodeller gäller det? storlek på motor? några man ska undvika?

146 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#50
Rquired skrev:
Skall vi nu ha dömt ut SAAB 9-5 som ett mer osäkert köp känns en äldre dieselbil inte som någon höjdare, turbo, dieselpump, ställverk med mera som kan krångla och så har de ofta rullat väldigt långt. Sedan så var fördelen med en dieselbil på 90-talet inte låg förbrukning utan att en liter diesel var väldigt mycket billigare än en liter bensin då.

En sådan dieselbil idag dricker alltså ungefär lika mycket som en bensindriven bil, har högre skatt, större risk för haveri och mycket sämre prestanda. Inte heller vridmomentet var särskilt imponerande på dåtidens motorer, jag visade på det i en tråd för ett litet tag sedan genom att räkna om vridmoment (ointressant) till effekt (intressant) på BMW 325TDS och 328i.

Bägge levererar samma vridmoment, 280Nm, som mest. Men omräknat till effekt levererar 328i lika mycket som diesel på låga varv men mycket mer på höga varv. Någon påstod ändå envist att dieseln drar bättre på låga varv, visst det är turboknuffen som lurar dig men bensinmotorn är likväl starkare.

Så jag tycker du skall hålla dig till bensin!

håller med fullständigt då jag inte kör transporten mer än ngn gång om året, veterinär, byta hagar, etc o annan bullshit.
länka gärna tråden du snackar om så jag få lära mig lite ang. diesel VS bensin!

du håller oxå med om volvo i detta laget? alltså d är väl pansarbilar som håller i evigheter som jag hört. visst lite krabb finns med att motorn helt å hållet dör vet jag inte om jag hört ngnsin.

vad säger du ang. v70 emot 855 som ngn i tråden sa. är det samma motor i dessa? är d mer "datoriserat" på den nyare modellen? jag ska nog ge mig fan på o köpa en v70 eller 855 som är fint skick o inte gått för långt. samt mycket ska vara bytt om jag inte har fel? många säger att mycket bytt betyder mkt fel men det betyder ju oxå att felen är åtgärdade.

hittat v70 med 144 hästar, verkar lite blek o vill nog minst ha 170hk som ni föreslagit, o den ska väl oxå va den vinnande motorn, om inte 193hk med turbo.

vad säger du ang min fråga om automatlåda? är det så att den nu drar mindre än en manuell? borde dom inte efter alla år optimerat för att ta mindre bensin. kommer ihåg för 20 år sen sa dom att d drog mer än manuell, hur är det idag?

4 162 Inlägg
13 oktober 2012
#51
tragedy skrev:
zemet skrev:
Tror inte det är så stor skillnad på hur mycket som är elektroniskt styrt i gamla v70 och 850. I princip samma bil, är nog inte någon större skillnad i pris eller arbete att laga en v70.

Finns v70 T5 och även 850 T5. Men dom är lite dyrare och du ville ju gärna slippa turbo sa du så därför har jag inte nämnt dom.

Tror LB innebär att baksätet inte får användas ja. 3000 kr är dyrt om man jämfört med en bensinbil men skulle den inte varit LB reggad så hade skatten legat på runt 7000 istället tror jag.  Det finns flera v70 ute på blocket för runt 25-30K som gått 60-70 tusen mil. har själv åkt i en fd taxibil med 66K mil på mätaren och den var som ny inuti och fräsch även på utsidan:) kunde lika gärna gått 15k mil istället för 66. Men då är det diesel vi pratar om.

har för mig det med att baksätet ej för användas o d är lite dumt isf. så den du skickade var en diesel? vad heter beteckningen på volvos dieslar? jag kan tänka mig en turbo, inga problem men vill komma undan med så lite problem som möjligt du vet.

jo också åkt i en FD taxi, var en merca med 55k mil på nacken o den gick super. känns bara som att man kör slut på motorn när det gått så långt, den har 170hk från början säger vi, efter 30-40k mil ha den förlorat en den o känns seg o "väldigt använd"

förstår du hur jag menar? vill ha lite nybilsfeeling fast ändå inte. turbomodeller har jag inga problem med, men jag ser helst att bilen gått under 22-23k mil.

fråga mig inte varför tongue

Betäckningarna på volvos dieslar är som på dom flesta andra bilar. på volvo heter dom 2.4D och D5
Finns det ett D med i namnet så är det troligen Diesel. tex TDI=turbo diesel intercooler

Men kör du inte mycket så är det ingen ide att skaffa diesel, kör på bensin istället.


4 162 Inlägg
13 oktober 2012
#52
tragedy skrev:
Rquired skrev:
Skall vi nu ha dömt ut SAAB 9-5 som ett mer osäkert köp känns en äldre dieselbil inte som någon höjdare, turbo, dieselpump, ställverk med mera som kan krångla och så har de ofta rullat väldigt långt. Sedan så var fördelen med en dieselbil på 90-talet inte låg förbrukning utan att en liter diesel var väldigt mycket billigare än en liter bensin då.

En sådan dieselbil idag dricker alltså ungefär lika mycket som en bensindriven bil, har högre skatt, större risk för haveri och mycket sämre prestanda. Inte heller vridmomentet var särskilt imponerande på dåtidens motorer, jag visade på det i en tråd för ett litet tag sedan genom att räkna om vridmoment (ointressant) till effekt (intressant) på BMW 325TDS och 328i.

Bägge levererar samma vridmoment, 280Nm, som mest. Men omräknat till effekt levererar 328i lika mycket som diesel på låga varv men mycket mer på höga varv. Någon påstod ändå envist att dieseln drar bättre på låga varv, visst det är turboknuffen som lurar dig men bensinmotorn är likväl starkare.

Så jag tycker du skall hålla dig till bensin!

håller med fullständigt då jag inte kör transporten mer än ngn gång om året, veterinär, byta hagar, etc o annan bullshit.
länka gärna tråden du snackar om så jag få lära mig lite ang. diesel VS bensin!

du håller oxå med om volvo i detta laget? alltså d är väl pansarbilar som håller i evigheter som jag hört. visst lite krabb finns med att motorn helt å hållet dör vet jag inte om jag hört ngnsin.

vad säger du ang. v70 emot 855 som ngn i tråden sa. är det samma motor i dessa? är d mer "datoriserat" på den nyare modellen? jag ska nog ge mig fan på o köpa en v70 eller 855 som är fint skick o inte gått för långt. samt mycket ska vara bytt om jag inte har fel? många säger att mycket bytt betyder mkt fel men det betyder ju oxå att felen är åtgärdade.

hittat v70 med 144 hästar, verkar lite blek o vill nog minst ha 170hk som ni föreslagit, o den ska väl oxå va den vinnande motorn, om inte 193hk med turbo.

vad säger du ang min fråga om automatlåda? är det så att den nu drar mindre än en manuell? borde dom inte efter alla år optimerat för att ta mindre bensin. kommer ihåg för 20 år sen sa dom att d drog mer än manuell, hur är det idag?

Automatlådor drar fortfarande mer än manuella.

Ta och provkör någon saab och v70 nära dig så kan du enkelt skaffa dig en uppfattning om vad just du tycker om bilen. Eller om du har bestämt dig för v70 så provkör en 144 en glt och en T5 och se vad du tycker själv.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2012
#53
tragedy skrev:
Rquired skrev:
Skall vi nu ha dömt ut SAAB 9-5 som ett mer osäkert köp känns en äldre dieselbil inte som någon höjdare, turbo, dieselpump, ställverk med mera som kan krångla och så har de ofta rullat väldigt långt. Sedan så var fördelen med en dieselbil på 90-talet inte låg förbrukning utan att en liter diesel var väldigt mycket billigare än en liter bensin då.

En sådan dieselbil idag dricker alltså ungefär lika mycket som en bensindriven bil, har högre skatt, större risk för haveri och mycket sämre prestanda. Inte heller vridmomentet var särskilt imponerande på dåtidens motorer, jag visade på det i en tråd för ett litet tag sedan genom att räkna om vridmoment (ointressant) till effekt (intressant) på BMW 325TDS och 328i.

Bägge levererar samma vridmoment, 280Nm, som mest. Men omräknat till effekt levererar 328i lika mycket som diesel på låga varv men mycket mer på höga varv. Någon påstod ändå envist att dieseln drar bättre på låga varv, visst det är turboknuffen som lurar dig men bensinmotorn är likväl starkare.

Så jag tycker du skall hålla dig till bensin!

håller med fullständigt då jag inte kör transporten mer än ngn gång om året, veterinär, byta hagar, etc o annan bullshit.
länka gärna tråden du snackar om så jag få lära mig lite ang. diesel VS bensin!

du håller oxå med om volvo i detta laget? alltså d är väl pansarbilar som håller i evigheter som jag hört. visst lite krabb finns med att motorn helt å hållet dör vet jag inte om jag hört ngnsin.

vad säger du ang. v70 emot 855 som ngn i tråden sa. är det samma motor i dessa? är d mer "datoriserat" på den nyare modellen? jag ska nog ge mig fan på o köpa en v70 eller 855 som är fint skick o inte gått för långt. samt mycket ska vara bytt om jag inte har fel? många säger att mycket bytt betyder mkt fel men det betyder ju oxå att felen är åtgärdade.

hittat v70 med 144 hästar, verkar lite blek o vill nog minst ha 170hk som ni föreslagit, o den ska väl oxå va den vinnande motorn, om inte 193hk med turbo.

vad säger du ang min fråga om automatlåda? är det så att den nu drar mindre än en manuell? borde dom inte efter alla år optimerat för att ta mindre bensin. kommer ihåg för 20 år sen sa dom att d drog mer än manuell, hur är det idag?

Jag skickade en länk till dig, och förstår vad du står inför med hästar jag får själv stå till tjänst som chaufför ibland då och då när min mor och övriga i släktens hästar behöver. Nåväl, det är kul att köra bil åtminstone! wink

Jo i grund och botten håller jag Volvo lite högre även om SAAB 9-5 är mycket mer bil i den här prisklassen, helt skottsäkra är inte Volvo´s motorer utan visst händer det att sådana kastar in handduken för gott precis som hos andra bilmärken men de har potentialen att gå riktigt långt bara man håller efter dem någorlunda.

Jag tror V70 är bättre än 855, de flesta om inte alla svagheterna blev åtgärdade men i övrigt är V70 inte mycket mer avancerad än sin föregångare.  Och 144hk V70 bör räcka faktiskt, skillnaden är inte så stor mot 170hk utan du får kliva upp till turbon för att det skall bli nämnvärt mer krut under huven.

Automatlåda påverkar prestanda och förbrukning negativt helt klart, det är först idag vissa märken tagit fram automatiska växellådor som har lägre förbrukning än motsvarande manuell; VAG´s DSG och BMW´s ZF med åtta växlar eller DKG-låda till exempel. På en V70 MK1 eller SAAB 9-5OG dricker de klart mer än manuell låda.
Senast redigerat av Rquired (13 oktober 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

34 Inlägg
13 oktober 2012
#54
Hej! Exakt samma frågor ställde jag för mig själv när jag letade efter en bil i 30-40kSEK klassen. Köpte Volvo 850GLT, 1996, 170hk, sedan. Nu har bilen rullat 18200 mil. Kan nämna alla problem som jag haft med bilen under de 5 åren. En typisk sjukdom för 850 är JÄÄÄVVVLA sekundär luftpump som sitter på ett avgasreningssytem. Jag har redan bytt 2 stycken trots att kör 1000 mil om året som högst. Yttertemperaturmätaren lever sitt eget liv. Kanske något glapp i elsystemet. Sedan hade jag ett problem med parkeringsbroms (handbroms) men det är därför att jag inte använt den. Kostade 600 spänn att åtgärda. Nu har värme i förarsätet slutat att fungera. Annars kan jag inte nämna något mer. Som sagt, största problemet är sekundär luftpump. Kostar kring 5000 att laga (inklusive arbete) vilket är rätt dyrt för en så gammal bil. Nu går jag i tankar vad jag ska köpa näst. Hjärtat säger Volvo V70 men hjärnan säger Toyota eller Honda...

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 oktober 2012
#55
Andrey skrev:
Hej! Exakt samma frågor ställde jag för mig själv när jag letade efter en bil i 30-40kSEK klassen. Köpte Volvo 850GLT, 1996, 170hk, sedan. Nu har bilen rullat 18200 mil. Kan nämna alla problem som jag haft med bilen under de 5 åren. En typisk sjukdom för 850 är JÄÄÄVVVLA sekundär luftpump som sitter på ett avgasreningssytem. Jag har redan bytt 2 stycken trots att kör 1000 mil om året som högst. Yttertemperaturmätaren lever sitt eget liv. Kanske något glapp i elsystemet. Sedan hade jag ett problem med parkeringsbroms (handbroms) men det är därför att jag inte använt den. Kostade 600 spänn att åtgärda. Nu har värme i förarsätet slutat att fungera. Annars kan jag inte nämna något mer. Som sagt, största problemet är sekundär luftpump. Kostar kring 5000 att laga (inklusive arbete) vilket är rätt dyrt för en så gammal bil. Nu går jag i tankar vad jag ska köpa näst. Hjärtat säger Volvo V70 men hjärnan säger Toyota eller Honda...

de roliga med luftpumpen är att alla som monterar dom gör de felaktigt samt att man kan bygla relät till skiten så förstår inte motorn att den är pajj tongue

Denna luftpumpen sitter bara på sugmotorerna och inte på turbomodellerna.

angående handbromser så tjärvar de på alla bilar om man inte använder de hmm

För övrigt så finns de vissa fördelar nackdelar med 855/v70

800 serien innan 96 har felkodsavläsare i motorummet så tänds motorlampan kan man kolla själv vilken felkod de är (bra om man är händig å kan felsöka själver)  men på 800 serien och v70 serien efter 96 sitter de OBD2 uttag å man måste läsa av felkoderna med dator inne i bilen.

annars är de i stort sett samma bil. de är först v70 årsmodd 99/00 som fick nya motorn å elektroniska gaspjället som kan strula lite mer.  men man åker ändå bättre i v70 och den är modernare på insidan smile

jag hade valt turbon då den ger lite mer effekt samt de oftast är mindre strul med dom.

försäkringarna skiljer inte nämnvärt heller kolla på volvia.se dom har billigaste försäkringarna du kan hitta till volvo.

Mvh


146 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#56
Xuri skrev:
Andrey skrev:
Hej! Exakt samma frågor ställde jag för mig själv när jag letade efter en bil i 30-40kSEK klassen. Köpte Volvo 850GLT, 1996, 170hk, sedan. Nu har bilen rullat 18200 mil. Kan nämna alla problem som jag haft med bilen under de 5 åren. En typisk sjukdom för 850 är JÄÄÄVVVLA sekundär luftpump som sitter på ett avgasreningssytem. Jag har redan bytt 2 stycken trots att kör 1000 mil om året som högst. Yttertemperaturmätaren lever sitt eget liv. Kanske något glapp i elsystemet. Sedan hade jag ett problem med parkeringsbroms (handbroms) men det är därför att jag inte använt den. Kostade 600 spänn att åtgärda. Nu har värme i förarsätet slutat att fungera. Annars kan jag inte nämna något mer. Som sagt, största problemet är sekundär luftpump. Kostar kring 5000 att laga (inklusive arbete) vilket är rätt dyrt för en så gammal bil. Nu går jag i tankar vad jag ska köpa näst. Hjärtat säger Volvo V70 men hjärnan säger Toyota eller Honda...

de roliga med luftpumpen är att alla som monterar dom gör de felaktigt samt att man kan bygla relät till skiten så förstår inte motorn att den är pajj tongue

Denna luftpumpen sitter bara på sugmotorerna och inte på turbomodellerna.

angående handbromser så tjärvar de på alla bilar om man inte använder de hmm

För övrigt så finns de vissa fördelar nackdelar med 855/v70

800 serien innan 96 har felkodsavläsare i motorummet så tänds motorlampan kan man kolla själv vilken felkod de är (bra om man är händig å kan felsöka själver)  men på 800 serien och v70 serien efter 96 sitter de OBD2 uttag å man måste läsa av felkoderna med dator inne i bilen.

annars är de i stort sett samma bil. de är först v70 årsmodd 99/00 som fick nya motorn å elektroniska gaspjället som kan strula lite mer.  men man åker ändå bättre i v70 och den är modernare på insidan smile

jag hade valt turbon då den ger lite mer effekt samt de oftast är mindre strul med dom.

försäkringarna skiljer inte nämnvärt heller kolla på volvia.se dom har billigaste försäkringarna du kan hitta till volvo.

Mvh

Xuri, du får gärna utveckla lite mer, för o va ärlig förstår jag inte ett ord va du säger i början tongue förstår inte alls dina ord så vore snällt om du tog d så jag en ej bilkunnig fattar någolunda.

vilken av modellerna v70 rekommendera du egentligen? tidigare 99-00 eller? d va ngn som sa att turbon kan krabba rätt rejält på dom bilarna? o du säger att dom inte gör d? 170hk betyder d turbo? den andra med 193hk kunde oxå va problem med, du verkar väldigt volvokunnig så vore schysst o höra dina åsikter, problem du känner till o etc.

jag bryr mig inte så mkt om motor då jag inte vågarköra så mer efter en olycka! men iaf 144-170hk vill jag ha. mellan 150-200 är schysst. vill kunna köra om liksom.

tack så mkt för tipsen om volvia försäkringar! ska genast in o kolla detta!

146 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#57
Rquired skrev:
tragedy skrev:
Rquired skrev:
Skall vi nu ha dömt ut SAAB 9-5 som ett mer osäkert köp känns en äldre dieselbil inte som någon höjdare, turbo, dieselpump, ställverk med mera som kan krångla och så har de ofta rullat väldigt långt. Sedan så var fördelen med en dieselbil på 90-talet inte låg förbrukning utan att en liter diesel var väldigt mycket billigare än en liter bensin då.

En sådan dieselbil idag dricker alltså ungefär lika mycket som en bensindriven bil, har högre skatt, större risk för haveri och mycket sämre prestanda. Inte heller vridmomentet var särskilt imponerande på dåtidens motorer, jag visade på det i en tråd för ett litet tag sedan genom att räkna om vridmoment (ointressant) till effekt (intressant) på BMW 325TDS och 328i.

Bägge levererar samma vridmoment, 280Nm, som mest. Men omräknat till effekt levererar 328i lika mycket som diesel på låga varv men mycket mer på höga varv. Någon påstod ändå envist att dieseln drar bättre på låga varv, visst det är turboknuffen som lurar dig men bensinmotorn är likväl starkare.

Så jag tycker du skall hålla dig till bensin!

håller med fullständigt då jag inte kör transporten mer än ngn gång om året, veterinär, byta hagar, etc o annan bullshit.
länka gärna tråden du snackar om så jag få lära mig lite ang. diesel VS bensin!

du håller oxå med om volvo i detta laget? alltså d är väl pansarbilar som håller i evigheter som jag hört. visst lite krabb finns med att motorn helt å hållet dör vet jag inte om jag hört ngnsin.

vad säger du ang. v70 emot 855 som ngn i tråden sa. är det samma motor i dessa? är d mer "datoriserat" på den nyare modellen? jag ska nog ge mig fan på o köpa en v70 eller 855 som är fint skick o inte gått för långt. samt mycket ska vara bytt om jag inte har fel? många säger att mycket bytt betyder mkt fel men det betyder ju oxå att felen är åtgärdade.

hittat v70 med 144 hästar, verkar lite blek o vill nog minst ha 170hk som ni föreslagit, o den ska väl oxå va den vinnande motorn, om inte 193hk med turbo.

vad säger du ang min fråga om automatlåda? är det så att den nu drar mindre än en manuell? borde dom inte efter alla år optimerat för att ta mindre bensin. kommer ihåg för 20 år sen sa dom att d drog mer än manuell, hur är det idag?

Jag skickade en länk till dig, och förstår vad du står inför med hästar jag får själv stå till tjänst som chaufför ibland då och då när min mor och övriga i släktens hästar behöver. Nåväl, det är kul att köra bil åtminstone! wink

Jo i grund och botten håller jag Volvo lite högre även om SAAB 9-5 är mycket mer bil i den här prisklassen, helt skottsäkra är inte Volvo´s motorer utan visst händer det att sådana kastar in handduken för gott precis som hos andra bilmärken men de har potentialen att gå riktigt långt bara man håller efter dem någorlunda.

Jag tror V70 är bättre än 855, de flesta om inte alla svagheterna blev åtgärdade men i övrigt är V70 inte mycket mer avancerad än sin föregångare.  Och 144hk V70 bör räcka faktiskt, skillnaden är inte så stor mot 170hk utan du får kliva upp till turbon för att det skall bli nämnvärt mer krut under huven.

Automatlåda påverkar prestanda och förbrukning negativt helt klart, det är först idag vissa märken tagit fram automatiska växellådor som har lägre förbrukning än motsvarande manuell; VAG´s DSG och BMW´s ZF med åtta växlar eller DKG-låda till exempel. På en V70 MK1 eller SAAB 9-5OG dricker de klart mer än manuell låda.

jag tror dom flesta som dig gör det faktiskt. känns som d iaf o statistiken säger nog d oxå. även om saab är förbannat mkt bil för pengarna finnns riskerna som inte volvon bruka ha lika ofta samt inte lika stora fel på en volvo.

ok, är det kanske så att v70 är en 855 med ny kaross eller har jag fel? kanske bättre optimerad motor? när börja dom med nya motorer till v70? alltså den som inte var i 855. frågade här nedan om 170 glt betyder turbo? som sagt 144 är ok för mig verkligen, 170 hade vart kul d med men är d turbo så känns d som flesta ha snorungar kört sönder eller så! kan ha fel tongue

ok, trodde verkligen att dom borde gjort en automatlåda som är bra vid dhär läget, menar ändå 2000-talet.

blir ju nästan SOLKLART en v70 men frågan är vilken motor som är bäst.

OFF TOPIC!

bytte precis halogenlampa pga halvlyset inte funkade, skitstolt att jag ens lyckades. HAHAH

146 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#58
Andrey skrev:
Hej! Exakt samma frågor ställde jag för mig själv när jag letade efter en bil i 30-40kSEK klassen. Köpte Volvo 850GLT, 1996, 170hk, sedan. Nu har bilen rullat 18200 mil. Kan nämna alla problem som jag haft med bilen under de 5 åren. En typisk sjukdom för 850 är JÄÄÄVVVLA sekundär luftpump som sitter på ett avgasreningssytem. Jag har redan bytt 2 stycken trots att kör 1000 mil om året som högst. Yttertemperaturmätaren lever sitt eget liv. Kanske något glapp i elsystemet. Sedan hade jag ett problem med parkeringsbroms (handbroms) men det är därför att jag inte använt den. Kostade 600 spänn att åtgärda. Nu har värme i förarsätet slutat att fungera. Annars kan jag inte nämna något mer. Som sagt, största problemet är sekundär luftpump. Kostar kring 5000 att laga (inklusive arbete) vilket är rätt dyrt för en så gammal bil. Nu går jag i tankar vad jag ska köpa näst. Hjärtat säger Volvo V70 men hjärnan säger Toyota eller Honda...

din bil låter exakt som en sådan jag kunnat tänka mig! rätt låga mil o schysst motor.
skulle du säga att du haft MYCKET problem eller du hade kanske till o med förväntat dig mindre?
jo 5000 spänn för en lagning är piss. d kan man inte fixa själv med ngn polare som är kunnig? lite därför med jag skaffa en lite mer mekanisk bil för jag har polare inom mekarbranchen!

kommentaren efter dig skyller på att man monterat luftpumpen fel. o att d är därför? förstod inte riktigt inlägget men får hoppas han rätta till d.

jag har en KIA RIO 1,3 LS 8V 75HK 2001a som gått 6k mil. blanka besiktningspapper sedan födsel till ännu idag, problemet är dragkrok o säkerhet! annars hade ja behållt den! bor mitt ute i ingenstans nämligen så mkt vilt, dåliga vägar etc etc, behöver helt enkelt en annan bil för mina behov

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 oktober 2012
#59
tragedy skrev:
Xuri skrev:
Andrey skrev:
Hej! Exakt samma frågor ställde jag för mig själv när jag letade efter en bil i 30-40kSEK klassen. Köpte Volvo 850GLT, 1996, 170hk, sedan. Nu har bilen rullat 18200 mil. Kan nämna alla problem som jag haft med bilen under de 5 åren. En typisk sjukdom för 850 är JÄÄÄVVVLA sekundär luftpump som sitter på ett avgasreningssytem. Jag har redan bytt 2 stycken trots att kör 1000 mil om året som högst. Yttertemperaturmätaren lever sitt eget liv. Kanske något glapp i elsystemet. Sedan hade jag ett problem med parkeringsbroms (handbroms) men det är därför att jag inte använt den. Kostade 600 spänn att åtgärda. Nu har värme i förarsätet slutat att fungera. Annars kan jag inte nämna något mer. Som sagt, största problemet är sekundär luftpump. Kostar kring 5000 att laga (inklusive arbete) vilket är rätt dyrt för en så gammal bil. Nu går jag i tankar vad jag ska köpa näst. Hjärtat säger Volvo V70 men hjärnan säger Toyota eller Honda...

de roliga med luftpumpen är att alla som monterar dom gör de felaktigt samt att man kan bygla relät till skiten så förstår inte motorn att den är pajj tongue

Denna luftpumpen sitter bara på sugmotorerna och inte på turbomodellerna.

angående handbromser så tjärvar de på alla bilar om man inte använder de hmm

För övrigt så finns de vissa fördelar nackdelar med 855/v70

800 serien innan 96 har felkodsavläsare i motorummet så tänds motorlampan kan man kolla själv vilken felkod de är (bra om man är händig å kan felsöka själver)  men på 800 serien och v70 serien efter 96 sitter de OBD2 uttag å man måste läsa av felkoderna med dator inne i bilen.

annars är de i stort sett samma bil. de är först v70 årsmodd 99/00 som fick nya motorn å elektroniska gaspjället som kan strula lite mer.  men man åker ändå bättre i v70 och den är modernare på insidan smile

jag hade valt turbon då den ger lite mer effekt samt de oftast är mindre strul med dom.

försäkringarna skiljer inte nämnvärt heller kolla på volvia.se dom har billigaste försäkringarna du kan hitta till volvo.

Mvh

Xuri, du får gärna utveckla lite mer, för o va ärlig förstår jag inte ett ord va du säger i början tongue förstår inte alls dina ord så vore snällt om du tog d så jag en ej bilkunnig fattar någolunda.

vilken av modellerna v70 rekommendera du egentligen? tidigare 99-00 eller? d va ngn som sa att turbon kan krabba rätt rejält på dom bilarna? o du säger att dom inte gör d? 170hk betyder d turbo? den andra med 193hk kunde oxå va problem med, du verkar väldigt volvokunnig så vore schysst o höra dina åsikter, problem du känner till o etc.

jag bryr mig inte så mkt om motor då jag inte vågarköra så mer efter en olycka! men iaf 144-170hk vill jag ha. mellan 150-200 är schysst. vill kunna köra om liksom.

tack så mkt för tipsen om volvia försäkringar! ska genast in o kolla detta!

På många av volvos nyare aluminiumotorer dvs 5-6cylindriga spisarna Utan turbo som sitter i 800/v70 samt 900 serien så sitter de en luftpump som hjälper motorn att rena avgaserna, dessa går dock sönder efter tiden pga av att vatten följer kablarna in i motorn, ibland håller dom 5 år å ibland 1 år, de beror på vem som monterar dom och vad dom har för knep, en dyr historia (ca 3-5000 beroende på modell av pump)  denna finns dock inte på turbomodellerna.  Man kan dock som jag skrev tjuvkoppla styrningen till dom så man slipper ha en lysande lampa i fejjan å man klarar oftast besiktningen även att den är pajj.


Volvo har extremt sällan problem med sina turbosar så de behöver du inte bry dig om.  Dom använder mitsubishi turbosarna å jag vet flera sånna turbosar som har rullat över 30000mil.  jag vet 2 mitsuturbosar som har blivit utbytta för dom varit paj, på den ena bilen var inte motoroljan bytt på 11000mil å axeln i turbon hade gått av för den inte fått smörjning.på andra bilen var de en ambulans med många mil på mätaren. å en ambulans är 2.8ton som accelererar i rätt många minuter under varje akut arbetspass, dvs helt normalt.

Om man dessutom köper en volvo turbo vet man att man alltid får de bättre av dom styrsystemen (motorelektroniken) som dom använder i respektive modellerna.

På 3 olika volvosar 940/v40/s70 har jag alltid haft volvia , helförsäkrat har kostat mig 24 år 6-6600kr om året.
Min skoda felicia 1.6a på billigaste försäkringsbolaget skulla ha 4700kr... å med den rysliga motoreffekten på 74 hästar så var de rejält överpris om man kollar på minst dubbla effekten i dom andra bilarna jag haft som kostat runt 2000kr mer. tror min s70 nu kostar mig 5400kr helförsäkrat.


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 oktober 2012
#60
tragedy skrev:
Andrey skrev:
Hej! Exakt samma frågor ställde jag för mig själv när jag letade efter en bil i 30-40kSEK klassen. Köpte Volvo 850GLT, 1996, 170hk, sedan. Nu har bilen rullat 18200 mil. Kan nämna alla problem som jag haft med bilen under de 5 åren. En typisk sjukdom för 850 är JÄÄÄVVVLA sekundär luftpump som sitter på ett avgasreningssytem. Jag har redan bytt 2 stycken trots att kör 1000 mil om året som högst. Yttertemperaturmätaren lever sitt eget liv. Kanske något glapp i elsystemet. Sedan hade jag ett problem med parkeringsbroms (handbroms) men det är därför att jag inte använt den. Kostade 600 spänn att åtgärda. Nu har värme i förarsätet slutat att fungera. Annars kan jag inte nämna något mer. Som sagt, största problemet är sekundär luftpump. Kostar kring 5000 att laga (inklusive arbete) vilket är rätt dyrt för en så gammal bil. Nu går jag i tankar vad jag ska köpa näst. Hjärtat säger Volvo V70 men hjärnan säger Toyota eller Honda...

din bil låter exakt som en sådan jag kunnat tänka mig! rätt låga mil o schysst motor.
skulle du säga att du haft MYCKET problem eller du hade kanske till o med förväntat dig mindre?
jo 5000 spänn för en lagning är piss. d kan man inte fixa själv med ngn polare som är kunnig? lite därför med jag skaffa en lite mer mekanisk bil för jag har polare inom mekarbranchen!

kommentaren efter dig skyller på att man monterat luftpumpen fel. o att d är därför? förstod inte riktigt inlägget men får hoppas han rätta till d.

jag har en KIA RIO 1,3 LS 8V 75HK 2001a som gått 6k mil. blanka besiktningspapper sedan födsel till ännu idag, problemet är dragkrok o säkerhet! annars hade ja behållt den! bor mitt ute i ingenstans nämligen så mkt vilt, dåliga vägar etc etc, behöver helt enkelt en annan bil för mina behov

sätter man dit en ny luftpump borrar man 2mm hål i botten på fläkthuset så att vatten kan rinna ur, samt att man  stripsar kabeln så att kabeln går ner under pumpen å vänder innan den går in i pumpen, då följer vattnet kabeln Ner under pumpen å droppar av där, istället för att som de sitter från fabrik att kabelns lägsta punkt är anslutningen på pumpen, då rinner vattnet rakt in i elmotorn om tätningen inte är 100% tät.



Sök