Skall vi nu ha dömt ut SAAB 9-5 som ett mer osäkert köp känns en äldre dieselbil inte som någon höjdare, turbo, dieselpump, ställverk med mera som kan krångla och så har de ofta rullat väldigt långt. Sedan så var fördelen med en dieselbil på 90-talet inte låg förbrukning utan att en liter diesel var väldigt mycket billigare än en liter bensin då.
En sådan dieselbil idag dricker alltså ungefär lika mycket som en bensindriven bil, har högre skatt, större risk för haveri och mycket sämre prestanda. Inte heller vridmomentet var särskilt imponerande på dåtidens motorer, jag visade på det i en tråd för ett litet tag sedan genom att räkna om vridmoment (ointressant) till effekt (intressant) på BMW 325TDS och 328i.
Bägge levererar samma vridmoment, 280Nm, som mest. Men omräknat till effekt levererar 328i lika mycket som diesel på låga varv men mycket mer på höga varv. Någon påstod ändå envist att dieseln drar bättre på låga varv, visst det är turboknuffen som lurar dig men bensinmotorn är likväl starkare.
Så jag tycker du skall hålla dig till bensin!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.