2508
Sök

Nissan sunny n13 88, ojämn tomgång och dålig växel.

6 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej, har en Nissan sunny n13 88 som har j**ligt ojämn tomgång. Pändlar från 800-1500 rpm, vad kan man göra för att slippa detta.?
Och sen hoppar 5ans växel ur ibland. Min första tanke var att jag kanske inte riktigt fick i växeln, men jo då.
Vad kan det bero på?

Tekniker
624 Inlägg
14 oktober 2012
#2
Ja du kolla dina vaccum slangar när det gäller tomgången.
Det med 5ans växel,lådan börjar bli sliten och gammal


6 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#3
Jag hittade en slang som klämman fattades på och satte då dit en ny och det löste problemet smile  tack.

Tekniker
624 Inlägg
22 oktober 2012
#4
Bra ju... smile själv så jobbar jag som tekniker på nissan så frågan är fri


1 Inlägg
17 oktober 2013
#5
Har samma problem på min N13 -90. När han är kall rusar han upp i ca 15-1600, för att sedan falla ner till 800, rusa upp och falla, håller på sådär tills motorn är varm.
Har letat efter lösa slangar, kopplingar, letat även med startgas. Hittar ingenstans där det skulle kunna va.
Fick tipset om att det kan vara tomgångsregulatorn, åkte till auktoriserad verkstad och frågade om delen, dom hade inte ens en aning om att den fanns..
Så är det möjligt att det är tomgångsregulatorn, var kan man i sånt fall få tag på en sån?

Dessutom nollställs klockan varje gång passagerardörren öppnas? Har inte kommit åt att kolla hur allt är draget.. Även höger framlykta glappar som verkar även det höra ihop med hur passagerardörren öppnas..

349 Inlägg
17 oktober 2013
#6
5ans växel som hoppar ur är standard på Nissan Sunny N13 växellådan RS531A. Har en Sunny GTI N13 som 5ans växel inte fungerar på.

Det finns 2 sätt att fixa det på.

1. Hitta Nissans Orginal reparationskit som de släppte efter att de insåg att det var ett produktionsfel.

2. Hitta en fungerande växellåda.

Vanliga Sunny och GTI växellådan är samma fast med olika utväxling bara. Har sett på bildelsbasen att det finns växellådor för så lite som 1500kr.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

Tekniker
624 Inlägg
24 oktober 2013
#7
hierkommthannah skrev:
Har samma problem på min N13 -90. När han är kall rusar han upp i ca 15-1600, för att sedan falla ner till 800, rusa upp och falla, håller på sådär tills motorn är varm.
Har letat efter lösa slangar, kopplingar, letat även med startgas. Hittar ingenstans där det skulle kunna va.
Fick tipset om att det kan vara tomgångsregulatorn, åkte till auktoriserad verkstad och frågade om delen, dom hade inte ens en aning om att den fanns..
Så är det möjligt att det är tomgångsregulatorn, var kan man i sånt fall få tag på en sån?

Dessutom nollställs klockan varje gång passagerardörren öppnas? Har inte kommit åt att kolla hur allt är draget.. Även höger framlykta glappar som verkar även det höra ihop med hur passagerardörren öppnas..

Det med lådan blir nog en beg låda. rep kittet finns nog men kostar en del.

Du kan ha kortis eller kabelbrott, kolla på kabelstammen som sitter på högersida framifrån. titta ner mot kylaren den kommer upp där i närheten.
kolla på kablaget i dörren säkert kortis där med.



Sök