3496
Sök

Köpråd: Säker bekväm förstabil

7 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, jag är 22år och har snart fixat mitt körkort.
anledningen till att jag inte tagit det innan är tyvärr brist på intresse.

Skulle behöva köpråd på en första bil med fokus på bra säkerhet, kvalite och minimalt med underhåll pga jag kan inte särskilt mycket om motorer, har varken tid eller lust att ha en bil o skruva på / byta delar.

Jag kommer att använda bilen till stordel pendlande till jobb vilket kan variera mellan lokalt 2-3km enda till 15mil enkel resa. Så den ska gärna vara bensinsnål runt 0,7l milen blandad.

Har övningskört i en Golf vilket var ganska bekvämt att åka, tror den var på 100hästar, men ganska pigg i stadskörning. dock på motorväg kände man att den va ganska trött.
Samma sak med Volvo d2 v70 den kändes väldigt slö.

Skulle vilja ha något med 140+ hästar.

Alla tips är välkommna !

Juste skulle vilja sätta pristaket på 50000kr.
Storlek på bilen är inget jag har fastnat på ännu. men en kombi lutar det lite åt pga att ja vill ha plats till att kunna lasta.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 oktober 2012
#2
kollat på bmw 330d ? väldigt trevliga bilar ! helt ok knuff i motorn ( jämnfört med en v70d2 är 330in en racerbil)
låg förbrukning och väldigt god komfort

finns i kombi utförande också

finns ingen bil med lite underhåll... sköter man inte om bilen och servar när man ska ( gärna oftare)  så går alla bilar sönder och det finns inga undantag
Senast redigerat av CHEEVA (13 oktober 2012)


137 Inlägg
13 oktober 2012
#3
10 st 745or wink räkna med att var och en håller ca 1 år och om nått går sönder så ett det bara gå vidare till nästa tongue Totalt blir det alltså 10 år utan att du behöver göra ett skit me bilarna, ganska vettigt faktiskt.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 oktober 2012
#4
Baandit skrev:
10 st 745or wink räkna med att var och en håller ca 1 år och om nått går sönder så ett det bara gå vidare till nästa tongue Totalt blir det alltså 10 år utan att du behöver göra ett skit me bilarna, ganska vettigt faktiskt.

jo men med den budgeten får han ju faktiskt 100st big_smile 100års problemfritt bilägande går ju inte klaga på...

men sen finns ju annat att värdesätta också


Ford fantast
1 607 Inlägg
13 oktober 2012
#5
timmy016 skrev:
Tjenare, jag är 22år och har snart fixat mitt körkort.
anledningen till att jag inte tagit det innan är tyvärr brist på intresse.

Skulle behöva köpråd på en första bil med fokus på bra säkerhet, kvalite och minimalt med underhåll pga jag kan inte särskilt mycket om motorer, har varken tid eller lust att ha en bil o skruva på / byta delar.

Jag kommer att använda bilen till stordel pendlande till jobb vilket kan variera mellan lokalt 2-3km enda till 15mil enkel resa. Så den ska gärna vara bensinsnål runt 0,7l milen blandad.

Har övningskört i en Golf vilket var ganska bekvämt att åka, tror den var på 100hästar, men ganska pigg i stadskörning. dock på motorväg kände man att den va ganska trött.
Samma sak med Volvo d2 v70 den kändes väldigt slö.

Skulle vilja ha något med 140+ hästar.

Alla tips är välkommna !

Juste skulle vilja sätta pristaket på 50000kr.
Storlek på bilen är inget jag har fastnat på ännu. men en kombi lutar det lite åt pga att ja vill ha plats till att kunna lasta.

en escort 1.8 combi varför?
1. billig i delar det mesta kan köpas på biltema och mekonomen

2. billig i försäkring jag betalar lite över 4k och jag är 21.

3.riktigt pigg för att vara 115 hk vilket är mer än golfens 1.8 på 89hk. motorn håller minst 30k om man sköter den.

4. jag har gt säten som är extra skålade grymmt sköna. den dricker runt 0.7 blandad körning.

5. den gör 200 tongue

5. du kan hitta en fin för runt 10k som funkar i många år.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

404 Inlägg
14 oktober 2012
#6
En volvo s80 T6. Direktörsvagn med konfort för en kung. ca270hk. Du kan få en 00:a för dryga 30k. Dock så har du nog mer än 0.7l milen blandat. Det klarar inte ens min lilla skoda fsi


7 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#7
kollat på bmw 330d ? väldigt trevliga bilar ! helt ok knuff i motorn ( jämnfört med en v70d2 är 330in en racerbil)
låg förbrukning och väldigt god komfort

Cheeva, tack för ditt tips. had kikat lite på blocket om 330d'n och den ser väldigt fräsch ut. med låg förbrukning och hög prestanda.

nackdelen är dock prislappen, både 330i och 330d ligger på runt 50k när den rullat runt 20-25 tusen mil. man kanske kan hitta ett kap med lite flyt någon dag. vem vet?smile


10st 740's

haha!wink

escort 1.8 combi för runt 10k

Är ingenting jag söker, jag kommer att spendera ca 4timmar om dagen i bilen.
Därför har jag en budget på 50k, vill få så mycket som möjligt för runt det priset.


volvo s80 T6.

för törstig!, dock hade den allt annat jag letar efter !

7 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#8
passat 1,9 tdi 130hästars. Läste lite om den och den ska dra 0,65 antar att de handlar om landsväg.

Är det en bil att rekommendera? någon som har erfarenhet bränsleförbrukningingen på den?
Har nyare VW kamkedja eller kamrem?

Evildan
14 oktober 2012
#9
Toyota Avensis -04 och nyare, bra tyst bekväm relativt krångelfri bil med låga ägandekostnader och ett gott stabilt värde när du sedan säljer den.

Evildan
14 oktober 2012
#10
timmy016 skrev:
passat 1,9 tdi 130hästars. Läste lite om den och den ska dra 0,65 antar att de handlar om landsväg.

Är det en bil att rekommendera? någon som har erfarenhet bränsleförbrukningingen på den?
Har nyare VW kamkedja eller kamrem?

Jag skulle undvika dieslar då du inte är sugen/kunnig att skruva själv, finns mer på en dieselturbo som kan krångla vilket kan ge höga reparationskostnader jämfört med en bensin motor utan turbo.
Förbrukningen som angivits är antagligen blandad körning, dom är snåla för sin storlek och tyngd, däremot är vägskatten på en äldre diesel hög, det krävs rätt många körda mil för att göra en besparing.

1 298 Inlägg
14 oktober 2012
#11
Detta landet är Volvokorrupt så du kommer oftast undan bra med en Volvo. Finns en stor kunskap om dessa bilar såklart, inga hutlösa priser på reservdelar och många varianter att välja mellan. För 50 000 bör du kunna få en stor rymlig V70 med under 20 000 mil, hyfsat med utrustning och med åtminstone 2.5T med 210hk. Räkna dock med att den drar närmare 0.9 än 0.7. Mer om du har automat. Men vid långkörning påverkas givetvis detta neråt.

Första jag hittade efter att ha gallrat lite gällande miltal, motor och årsmodell:

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 15&w=3

Finns gott om dessa på blocket så de är bara att välja och vraka.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

7 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#12
Pendulum: Tack för ditt svar, ja jo de ligger ju nånting i det du säger! Jag kommer att köra till 95% landsväg/motorväg. Jag ska spana vidare på lite Volvo's fanns en hel del fräscha på 12-13000 mil oxå!

Är det någon v70 modell man ska undvika? 210hästar låter som att den rullar frammåt den drar alså 0,9 blandad? Är det stor skillnad på bensinförbrukning på en tex 170 eller 140 hästars?


Evildan: Tack för ditt tips! ska försöka undvika dieselbilar, Ska hålla ögonen öppna på avensis !

847 Inlägg
14 oktober 2012
#13
Evildan skrev:
timmy016 skrev:
passat 1,9 tdi 130hästars. Läste lite om den och den ska dra 0,65 antar att de handlar om landsväg.

Är det en bil att rekommendera? någon som har erfarenhet bränsleförbrukningingen på den?
Har nyare VW kamkedja eller kamrem?

Jag skulle undvika dieslar då du inte är sugen/kunnig att skruva själv, finns mer på en dieselturbo som kan krångla vilket kan ge höga reparationskostnader jämfört med en bensin motor utan turbo.
Förbrukningen som angivits är antagligen blandad körning, dom är snåla för sin storlek och tyngd, däremot är vägskatten på en äldre diesel hög, det krävs rätt många körda mil för att göra en besparing.

Jag har haft minst problem med dieslar. Har haft 50 bilar varav 4 diesel. Just PD130 som sitter i passat, Fabia RS och många fler. Klart den bästa motorkaraktären jag kört. Bra drag, bränslesnål, problemfri och trimvänlig om man vill ha mera drag. Den silvriga Fabia RS jag hade trimmades vid 500mil och gick helt problemfritt tills 8000mil när den såldes. Sköt service intervallerna och var glad.


1 298 Inlägg
14 oktober 2012
#14
Det finns som sagt en uppsjö av dessa bilar till salu och just nu är det köparens marknad då det är trögsålt. Jag vet för jag har min S60 ute på försäljning nu.
Du kan säkert hitta en med lägre mil om du prutar på något annat, eller mer utrustning med högre miltal mm.
210-hästarn är helt okej, mycket piggare än sugarna på 140 och 170hk. Har kört samtliga, men har ingen jättekoll på förbrukning. Men skulle inte tro att du spar många droppar på att köra någon av de svagare modellerna, om ens något.

Även V70 finns med diesel, men de ligger något i vad som tidigare sagts, de kan bli dyrare med en diesel vad gäller reparationer. Dessutom har du en årsskatt som ligger mycket högre, du måste därför göra en avvägning. Hur många mil kommer du köra och vart går brytgränsen där du spar in merkostnaden i årsskatt på lägre förbrukning för dieseln. D5an är iallafall en mycket trevlig motor kan tilläggas.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

7 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#15
ja kommer förmodligen att åka 1500-2500mil / år. skulle nog inte tjäna några lappar på att köra en diesel. fast de e väll inte så mycket egentligen. kanske är bättre att satsa på en bensinare då?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
14 oktober 2012
#16
timmy016 skrev:
passat 1,9 tdi 130hästars. Läste lite om den och den ska dra 0,65 antar att de handlar om landsväg.

Är det en bil att rekommendera? någon som har erfarenhet bränsleförbrukningingen på den?
Har nyare VW kamkedja eller kamrem?

0,65 låter mycket

vår 110hästare dricker 0,5 blandat med ganska mycket körning i stan

på motorvägen dricker den ganska mycket ca 0,7


1 298 Inlägg
14 oktober 2012
#17
I ditt fall skulle jag inte tro att du räknar hem merkostnaden för skatten. Kör på en 2.5T. smile
timmy016 skrev:
ja kommer förmodligen att åka 1500-2500mil / år. skulle nog inte tjäna några lappar på att köra en diesel. fast de e väll inte så mycket egentligen. kanske är bättre att satsa på en bensinare då?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
14 oktober 2012
#18
timmy016 skrev:
ja kommer förmodligen att åka 1500-2500mil / år. skulle nog inte tjäna några lappar på att köra en diesel. fast de e väll inte så mycket egentligen. kanske är bättre att satsa på en bensinare då?

i dags läget tjänar man in skatten ganska fort iom lägre pris på dieselen samt lägre förbrukning

sätt dig och räkna på de smile


820 Inlägg
14 oktober 2012
#19
Du kan få köpa en Ford Mondeo -98 av mig för 5,14kr per kilo så jag blir av med helvetet... smile

7 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#20
ja alså, skulle ja åka en diesel 1500mil á 0.7l milen.
jämnfört med en bensin á 0.9l milen.

300 liter mindre på diesel, 15kr/l = 4500kr.

har dock ingen aning om hur stor skatteskillnad det är på, eller hur mkt dyrare det är att underhålla en dieselbil.


Sök