Jag har inga erfarenheter av M3 E46 personligen men väl 3 andra M modeller....
E34 (äger/ägt i 10år): Lambdasond. Men jag har utöver det bytta en massa grejer, men det är en helt annan historia
E36 (äger/ägt i 1 år): Ingenting. Dock samma historia som med E34..
E39 (äger/ägt i 5 år): Koppling (visste att den var på G vid inköp) o nu har förmodligen bränslepumpen tackat för sig då bilen bara startar ibland.
Med andra ord, de saker jag fått byta är endast sådant man i regel åker på att byta förr eller senare på dessa bilar, så egentligen inga överraskningar.
Gällande E46 då...Överlag "skottsäkra". Klonk från bakaxeln är standard, det KAN förekomma sprickor vid bakvagnsinfästningarna, svårt att se utan att demontera bakaxelbalken mm men känns den sladdrig trots helfräscha bussningar så ligger det nära till hands att tro att det finns sprickor...Motorn är "skottsäker", kolla dock så att eventuell "vevlager auktion" är gjord, gäller bara vissa årsmodeller. När det kommer till växellådan föredrar jag manuell, SMG är bara en källa till huvudbry, även om den i regel funkar utmärkt. En SMG låda är i praktiken en vanlig manuell 6-växlad låda men med robotiserad växling/koppling. Rost kan finnas, alltså typ under kit/falsar, finns det synlig rost utifrån: Walk away. Service kostnaderna har jag ingen koll på, men har man inte tummen mitt i röven så är det inga problem att göra en inspektion 2 på en M bil, dock så bör man lämna iväg ventilspelskontrollen då det krävs ett specialverktyg samt viss vana/känsla. Att komma ihåg är att ett dåligt bilbatteri kan ge diverse olika omöjliga "problem", tex med just SMG.
Senast redigerat av dawwe (14 oktober 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure