3489
Sök

Startproblem Nissan micra k11 -96 hoppar lätt igång när man rullar igång den istället!

7 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Har ett underligt startproblem med med min micra. Ibland vill den inte starta på morgonen, motorn går runt och allt men den vägrar starta. Testa jag att rulla igång den så starta den hur lätt som helst och går sen som vanligt. Vad beror det på ?

Tekniker
624 Inlägg
7 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Drygt 23 500 mil. Vet du nåt vad det kan bero på?

2 024 Inlägg
28 oktober 2012
Spontant låter det som att det är lite oxiderade konakter nånstans. Detta kan göra att spänningen räcker för att ge gnista mm när man rullar igång bilen men när man nöter på starten så sjunker spänningen till tex tändspolen och gnistan blir för svag. Kan vara lurigt att hitta men prova att mät spänning till bränslepump och tändspole både med bara tändning på och samtidigt som någon nöter på starten.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Tekniker
624 Inlägg
28 oktober 2012
Kolla alla jord punkter, kolla batteri poler, tex låter som det är glapp någonstans.
kolla även säkrings boxen i motorrummet.

7 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Spontant låter det som att det är lite oxiderade konakter nånstans. Detta kan göra att spänningen räcker för att ge gnista mm när man rullar igång bilen men när man nöter på starten så sjunker spänningen till tex tändspolen och gnistan blir för svag. Kan vara lurigt att hitta men prova att mät spänning till bränslepump och tändspole både med bara tändning på och samtidigt som någon nöter på starten.

Tack för tipset ska se om jag kan finna nåt av följande. Nu startar bilen igen som vanligt men kan säkert uppkomma igen nångång senare.

Sök