En kompis ringde mig i förra veckan och frågade om jag ville följa med honom och titta på en bil han var intresserad av. Sagt och gjort, lördag morgon satte vi oss och inledde den 20 mil långa resan från Stockholm till Örebro. Bilen i fråga var en Chevrolet Corvair från 1965. Efter en provkörning och diverse däcksparkande lämnade ägaren över nycklarna till kompisen och säljaren blev 32000kr rikare. Själv tvingades jag köra hem i den Polo vi hade kommit i med minst 100kg reservdelar i baksätet. Under färden hem tänkte jag för mig själv "att jag kan fan inte vara sämre än polaren...jag måste också ha en kärra"
Vi kommer hem till Stockholm och kompisen står på trottoaren intill hans nya åk och skryter, ser allmänt mallig ut och talar om för mig hur överlägset bra den är=jag måste plocka ner han på jorden och det illa kvickt innan han får storhetsvansinne.
Kvällen kommer och jag sitter och slösurfar på nätet när jag ramlar över en photoshoppad retrodesign på en Saab 96:a med breddad kaross och lite lullull. Jag kunde inte släppa bilden ur tankarna för den satte sig verkligen på näthinnan med sin sköna brutalitet. Tankarna börjar vandra, man kanske ändå skulle kolla vad en sån Saab kostar på blocket tänker jag. Efter ett snabbsök kommer jag underfund med att de var nästintill gratis, men det var en annons som stack ut något alldeles extra och det var inte Saab 96:a som ut annonserades. Utan den mer sällsynta 92:an, som är den första serietillverkade bilen Saab gjorde. Den med den valsvarvade fronten, de svepande taklinjerna och bakhängda dörrarna.
Nästa morgon efter en sömnlösnatt ringde jag till säljaren och frågade om jag kunde komma och titta på bilen. För att jävlas lite extra med kompisen ringde jag upp han i sin sovmorgon och frågade om han skulle med. Jag gav han 15min på sig att springa igenom duschen och kasta i sig en macka innan jag hämtar upp han för vidare färd mot Saaben.
Väl framme tar oss säljaren in på en bakgård där det står hela 4 st 92or, en 93:a och en 96:a. Han säger att jag får välja vilken jag vill ha medans han går in och kokar kaffe. Jag och kompisen börjar gå runt och inspektera objekten vilka visar sig vara riktiga rosthinkar. Men det finns en gråmatt lite bil som står längst in och är halvt övervuxet av ett träd som väcker tankarna om att här kanske det finns mer än bara bojsänken, här kanske ett guldkorn står och gömmer sig.
Efter att säljaren kommer tillbaka och frågar om jag har bestämt mig svarar jag något osäker och tvekande om den lilla grå som står längst in. Han svara att det är den finaste av dem alla, den med "minst" rosthål. Det skulle svida in i själen av att behöva utstå kompisens malliga smile framöver om jag inte gjorde något tänker jag. Därför frågade jag vad han skulle ha för den, 12 sa han. Efter en kort betänketid där kompisen smile togs i beaktning sa jag lite försynt 10. Säljaren pausade titta lite förstrött på bilen och säger okej, vi skakade hand och han säger att han behöver lyfta fram den från hörnet med gaffeltrucken eftersom hjulen var fastrostade efter att ha stått still i minst 30 år. Medan säljaren gör detta åker jag och kompisen till närmsta bankomat och tömde kontot.
När vi kommer tillbaka till säljaren med pengarna i näven står redan den lillagrå på ett bilsläp, "ni kan låna det här" säger säljaren och syftar på släpet "bara ni kommer tillbaka innan kvällen". När kvitto är underskrivet och pengarna är överlämnade påbörjas resan tillbaka till den lillagrås framtida hemort på andra sidan stan.
Här börjar nu projektet, projekt Draken.
Projeknamnet Draken kommer från flygplanet Draken som Saab tillverkade under samma tidsperiod som Saab 92:an, därav valet. Tanken med projektet är att det ska egen tillverkas nya skärmar och kjolar likt den photoshoppade bild jag blev så förälska i tidigare. Ett ramchassi med bur ska finna sin plats i bilen och den 28hk starka frontmonterade tvåtaktsmotorn med framhjulsdrift i orginalbilen ska ersättas med en mittmonterad sporthojsmotor på 180hk och bakhjulsdriftkonventeras. Så håll i hatten nu kör vi!.
//Retro
PS jag är ny på garaget och fattar inte hur man lägger upp bilder så om någon är intressera av bilen så finns den i mitt galleri. Sen om någon kan förklara hur man lägger upp bilder i inläggen vore det ännu bättre för framtida uppdateringar. DS
Vi kommer hem till Stockholm och kompisen står på trottoaren intill hans nya åk och skryter, ser allmänt mallig ut och talar om för mig hur överlägset bra den är=jag måste plocka ner han på jorden och det illa kvickt innan han får storhetsvansinne.
Kvällen kommer och jag sitter och slösurfar på nätet när jag ramlar över en photoshoppad retrodesign på en Saab 96:a med breddad kaross och lite lullull. Jag kunde inte släppa bilden ur tankarna för den satte sig verkligen på näthinnan med sin sköna brutalitet. Tankarna börjar vandra, man kanske ändå skulle kolla vad en sån Saab kostar på blocket tänker jag. Efter ett snabbsök kommer jag underfund med att de var nästintill gratis, men det var en annons som stack ut något alldeles extra och det var inte Saab 96:a som ut annonserades. Utan den mer sällsynta 92:an, som är den första serietillverkade bilen Saab gjorde. Den med den valsvarvade fronten, de svepande taklinjerna och bakhängda dörrarna.
Nästa morgon efter en sömnlösnatt ringde jag till säljaren och frågade om jag kunde komma och titta på bilen. För att jävlas lite extra med kompisen ringde jag upp han i sin sovmorgon och frågade om han skulle med. Jag gav han 15min på sig att springa igenom duschen och kasta i sig en macka innan jag hämtar upp han för vidare färd mot Saaben.
Väl framme tar oss säljaren in på en bakgård där det står hela 4 st 92or, en 93:a och en 96:a. Han säger att jag får välja vilken jag vill ha medans han går in och kokar kaffe. Jag och kompisen börjar gå runt och inspektera objekten vilka visar sig vara riktiga rosthinkar. Men det finns en gråmatt lite bil som står längst in och är halvt övervuxet av ett träd som väcker tankarna om att här kanske det finns mer än bara bojsänken, här kanske ett guldkorn står och gömmer sig.
Efter att säljaren kommer tillbaka och frågar om jag har bestämt mig svarar jag något osäker och tvekande om den lilla grå som står längst in. Han svara att det är den finaste av dem alla, den med "minst" rosthål. Det skulle svida in i själen av att behöva utstå kompisens malliga smile framöver om jag inte gjorde något tänker jag. Därför frågade jag vad han skulle ha för den, 12 sa han. Efter en kort betänketid där kompisen smile togs i beaktning sa jag lite försynt 10. Säljaren pausade titta lite förstrött på bilen och säger okej, vi skakade hand och han säger att han behöver lyfta fram den från hörnet med gaffeltrucken eftersom hjulen var fastrostade efter att ha stått still i minst 30 år. Medan säljaren gör detta åker jag och kompisen till närmsta bankomat och tömde kontot.
När vi kommer tillbaka till säljaren med pengarna i näven står redan den lillagrå på ett bilsläp, "ni kan låna det här" säger säljaren och syftar på släpet "bara ni kommer tillbaka innan kvällen". När kvitto är underskrivet och pengarna är överlämnade påbörjas resan tillbaka till den lillagrås framtida hemort på andra sidan stan.
Här börjar nu projektet, projekt Draken.
Projeknamnet Draken kommer från flygplanet Draken som Saab tillverkade under samma tidsperiod som Saab 92:an, därav valet. Tanken med projektet är att det ska egen tillverkas nya skärmar och kjolar likt den photoshoppade bild jag blev så förälska i tidigare. Ett ramchassi med bur ska finna sin plats i bilen och den 28hk starka frontmonterade tvåtaktsmotorn med framhjulsdrift i orginalbilen ska ersättas med en mittmonterad sporthojsmotor på 180hk och bakhjulsdriftkonventeras. Så håll i hatten nu kör vi!.
//Retro
PS jag är ny på garaget och fattar inte hur man lägger upp bilder så om någon är intressera av bilen så finns den i mitt galleri. Sen om någon kan förklara hur man lägger upp bilder i inläggen vore det ännu bättre för framtida uppdateringar. DS
Senast redigerat av _Retro_ (17 oktober 2012)
0
0
0
0