3353
Sök

Projekt Draken

Se projekttråden.

55 798 Visningar
Uppdaterades senast 18 november 2013
34 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#1
En kompis ringde mig i förra veckan och frågade om jag ville följa med honom och titta på en bil han var intresserad av. Sagt och gjort, lördag morgon satte vi oss och inledde den 20 mil långa resan från Stockholm till Örebro. Bilen i fråga var en Chevrolet Corvair från 1965. Efter en provkörning och diverse däcksparkande lämnade ägaren över nycklarna till kompisen och säljaren blev 32000kr rikare. Själv tvingades jag köra hem i den Polo vi hade kommit i med minst 100kg reservdelar i baksätet. Under färden hem tänkte jag för mig själv "att jag kan fan inte vara sämre än polaren...jag måste också ha en kärra"

Vi kommer hem till Stockholm och kompisen står på trottoaren intill hans nya åk och skryter, ser allmänt mallig ut och talar om för mig hur överlägset bra den är=jag måste plocka ner han på jorden och det illa kvickt innan han får storhetsvansinne.

Kvällen kommer och jag sitter och slösurfar på nätet när jag ramlar över en photoshoppad retrodesign på en Saab 96:a med breddad kaross och lite lullull. Jag kunde inte släppa bilden ur tankarna för den satte sig verkligen på näthinnan med sin sköna brutalitet. Tankarna börjar vandra, man kanske ändå skulle kolla vad en sån Saab kostar på blocket tänker jag. Efter ett snabbsök kommer jag underfund med att de var nästintill gratis, men det var en annons som stack ut något alldeles extra och det var inte Saab 96:a som ut annonserades. Utan den mer sällsynta 92:an, som är den första serietillverkade bilen Saab gjorde. Den med den valsvarvade fronten, de svepande taklinjerna och bakhängda dörrarna.

Nästa morgon efter en sömnlösnatt ringde jag till säljaren och frågade om jag kunde komma och titta på bilen. För att jävlas lite extra med kompisen ringde jag upp han i sin sovmorgon och frågade om han skulle med. Jag gav han 15min på sig att springa igenom duschen och kasta i sig en macka innan jag hämtar upp han för vidare färd mot Saaben.

Väl framme tar oss säljaren in på en bakgård där det står hela 4 st 92or, en 93:a och en 96:a. Han säger att jag får välja vilken jag vill ha medans han går in och kokar kaffe. Jag och kompisen börjar gå runt och inspektera objekten vilka visar sig vara riktiga rosthinkar. Men det finns en gråmatt lite bil som står längst in och är halvt övervuxet av ett träd som väcker tankarna om att här kanske det finns mer än bara bojsänken, här kanske ett guldkorn står och gömmer sig.

Efter att säljaren kommer tillbaka och frågar om jag har bestämt mig svarar jag något osäker och tvekande om den lilla grå som står längst in. Han svara att det är den finaste av dem alla, den med "minst" rosthål. Det skulle svida in i själen av att behöva utstå kompisens malliga smile framöver om jag inte gjorde något tänker jag. Därför frågade jag vad han skulle ha för den, 12 sa han. Efter en kort betänketid där kompisen smile togs i beaktning sa jag lite försynt 10. Säljaren pausade titta lite förstrött på bilen och säger okej, vi skakade hand och han säger att han behöver lyfta fram den från hörnet med gaffeltrucken eftersom hjulen var fastrostade efter att ha stått still i minst 30 år. Medan säljaren gör detta åker jag och kompisen till närmsta bankomat och tömde kontot.

När vi kommer tillbaka till säljaren med pengarna i näven står redan den lillagrå på ett bilsläp, "ni kan låna det här" säger säljaren och syftar på släpet "bara ni kommer tillbaka innan kvällen". När kvitto är underskrivet och pengarna är överlämnade påbörjas resan tillbaka till den lillagrås framtida hemort på andra sidan stan.

Här börjar nu projektet, projekt Draken.

Projeknamnet Draken kommer från flygplanet Draken som Saab tillverkade under samma tidsperiod som Saab 92:an, därav valet. Tanken med projektet är att det ska egen tillverkas nya skärmar och kjolar likt den photoshoppade bild jag blev så förälska i tidigare. Ett ramchassi med bur ska finna sin plats i bilen och den 28hk starka frontmonterade tvåtaktsmotorn med framhjulsdrift i orginalbilen ska ersättas med en mittmonterad sporthojsmotor på 180hk och bakhjulsdriftkonventeras. Så håll i hatten nu kör vi!.

//Retro

PS jag är ny på garaget och fattar inte hur man lägger upp bilder så om någon är intressera av bilen så finns den i mitt galleri. Sen om någon kan förklara hur man lägger upp bilder i inläggen vore det ännu bättre för framtida uppdateringar. DS
Senast redigerat av _Retro_ (17 oktober 2012)

1 697 Inlägg
17 oktober 2012
#2
Ska bli intressant att se vad det kan bli av detta smile

Kopiera bara BBCode som står till höger om bilden i ditt fotoalbum och klistra in i ditt inlägg så dyker den upp som en bild.


Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
17 oktober 2012
#3
Coolt!

Använd photobucket.com. Väldigt bra sida!

Stil>Funktion

1 080 Inlägg
17 oktober 2012
#4
Gött, då blir det 2 såna här bilar i världen. En med frontmotor och en med mittmotor, synd bara att inte du oxå ska ha saab-motor wink

http://www.neobrothers.co.uk/saab-b207r … pg-23.html

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

34 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#5
Här kommer några bilder på den photoshoppade inspirationskällan samt råmatrealet projektet ska bygga på. Tanken är att fronten inte ska se ut som de photoshoppade bilderna utan vara mer rund i fronten så att breddningen passar 92:an design bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-ac19f97e2b3598d2632eabd1ff1fe1c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-bd1ba8ff330d96e77fe4ee13b9b4f0aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-70e0568d3f6be7d2ed1e762f15bb4dd9.jpg

230 Inlägg
18 oktober 2012
#6
Spännande, prem lagd!

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD

555 Inlägg
18 oktober 2012
#7
det här måste ju följas!

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

Meus ipsius Deus sum
636 Inlägg
18 oktober 2012
#8
Detta låter ohyggligt intressant! smile


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
RS Racing
43 Inlägg
19 oktober 2012
#10
Så sjukt roligt bygge!! Kommer följas till 100%
Lycka till... smile

RS Racing

Maskinförare
416 Inlägg
19 oktober 2012
#11
Kul projekt! kommer följas.

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!

574 Inlägg
19 oktober 2012
#12
hoppas du ror hem detta projekt, kommer bli så fet!


407 Inlägg
20 oktober 2012
#13
Kul med flera som ger sig på lite udda projekt.
Kommer att följas, premlagd.
Kolla gärna in mitt projekt smile


5 119 Inlägg
20 oktober 2012
#14
du verkar galen;-) prem lagd:-D

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

284 Inlägg
21 oktober 2012
#15
härligt och se något så ovanligt bli ett bygge. premlagd

Checka gärna in mitt bimmer projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256668/
Spar liv! Kör som en tjej.

34 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#16
Helg uppdatering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-59ee2dd4db583cd450a127e02c5e87d8.jpg

Eftersom jag endast har möjlighet att skruva på helgerna kommer de flesta uppdateringarna då. Helgens skruvade började med att jag väckte alla sovande grannar med en bomb sent på fredagkvällen. Däcken som satt på bilen när jag köpte den var torrspruckna och vissa hade till och med stora hål i sig, men det fanns ett bakhjul som såg helt okej ut. Då är det klart man måste testa om det fortfarande fungerar efter att ha stått platt i 30 år. Fram med kompressorn och rulla ut hela slangen så att den räcker ut till grusplan bilen står på. Det börjar bra, 1 bar går i, 1,5 bar går i sen BOOOOM. Lock i båda öronen och ett söndersprängt däck med en reva i sig på 15cm. Det tänds lampor i de närliggande husen och silhuetter av människor börjar synas i fönstren. Shit happens tänker jag och går in i garaget.

För att undvika ytterligare pinsamheter vänder jag nu blicken mot de fyra friska extrahjulen jag fick med på köpet av säljarn. Alla verkar funka utan att brisera men ett hjul håller inte tätt. Av med däcket från fälgen och inspektera slangen. Där hittas ett hål, fram med cykellagning satsen från mellanstadiet och fixa slangen som får ligga och mogna under natten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-53841c05df1cfbd94e932e2854d3dad4.jpg
Mclaren Mercedes SLRs luftbroms har inte mycket att hämta mot denna.

Nästa morgon börjar bra, det ösregnar. Efter att ha stått och tittat ut och svurit ett tag över det svenska vädret dras meckarkläderna på. Väl ute är det bara att ta fram domkraften och börja skruva av hjulen och sätta på de nu mer hela hjulen. Yes bilen rullar, trummorna var inte fastrostade som jag först trodde. Med muskelkraft rullas nu bilen upp för den lilla grusbacken in i den torra operationsalen.

Väl inne töms nu hela cockpit från allt bråte och löst rostdamm som finns i den gamla räcern, några navkapslar och en stötdämpare hittas också under allt bråte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-da3c2b061090eff69c603c36f6cb18a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-48e56fc3994daa268df4f69258ebe18b.jpg

Med dammsugaren i högsta hugg börjar nu golvplåtens konturer komma fram, man känner sig nästan som en arkeolog i en fornminnes utgrävning. Instrumentbrädan i plåt skruvas av och den uppdragningsbara klocka som sitter i instrumenten fungerar och håller tiden fortfarande efter de 59 år som gått sedan bilen var ny, imponerande!.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-79501fac06addec9fc3945d16a8186ce.jpg

Nu är det dax att gå över till motorrummet, huven plockas av, likaså "stötfångaren".

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-e3772f1ae49b573edb6f56f9c3633c40.jpg


Nu är det bara att börja riva. Kylaren som är full av barr och löv åker all världens väg, den vita panelen i plywood som kylaren är monterad åker också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-291006ef36a3b8b08229ae67994eb7a7.jpg

Likaså luftfläktarna och bilens kabelhärva samt lite annat smått och gott. Mera han jag inte med denna helg men nästa helg ska förhoppningsvis motorn ur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-5d8e0c9ed303f67b49130a2c8b37b4d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-67ffe7eb37d7d8553b57569796ed044c.jpg


/Retro
Senast redigerat av _Retro_ (21 oktober 2012)

230 Inlägg
21 oktober 2012
#17
Kul! Blir nog en outhärdlig väntan för mig på att det ska bli klart. wink

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD

407 Inlägg
21 oktober 2012
#18
Är tanken att använda original motorn, eller finns det tankar om annat.
//Frille


230 Inlägg
21 oktober 2012
#19
Frille500 skrev:
Är tanken att använda original motorn, eller finns det tankar om annat.
//Frille

Läs förstaposten och du slipper fråga.

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD

23 Inlägg
21 oktober 2012
#20
Grymt kul idé! Ska följas.



Sök