2716
Sök

Hårdkörd bil - symptomer?

404 Inlägg
19 oktober 2012
#21
Det är lättar att se på tidgare ägaren än bilen om den är hårdkörd. Ung kille med raceoverall, inge skit under naglarna och utomhus parkering = hårdkörd utan service:D


1 171 Inlägg
19 oktober 2012
#22
Förkylda bilar som nyser eller snörvlar när man släpper gasen brukar vara hårt körda.

och om insidan av bakdäcken är slitna på bakhjulsdrivna bilar.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 oktober 2012
#23
fastbrända oljerester på insidan av motor/ventilkåpa/oljelock


939 Inlägg
20 oktober 2012
#24
Truckeroffe skrev:
Kolla om det blivit en liten buckla i plåten under gaspedalen.
Eventuellt sönderkramade dörrhandtag på passagerarsidan, ovanliga ränder i stolarna.

lollollollol +1

Random Hero
4 047 Inlägg
20 oktober 2012
#25
Malheus skrev:
Utsidan: Stenskott front, styling monterat, slitna däck.

Insidan: Syns nog enklast på pedalgummina, sliten/glappande växelspak

Under huven: Missljud pga slarv med oljebyten (Körs det hårt måste oljan bytas oftare, och/eller bytas till en tjockare)

kör du fort är det mindre risk att få stenskott på huven.... det blir ju liksom mindre risk att du har nån framför dig som sprutar sten på dig ifall du ligger i 240 hela tiden... wink

Dog food lid. Backwards

6 632 Inlägg
20 oktober 2012
#26
Hårdkört som, ligger alltid nära för att få folk framför att flytta på sig ;P

De/Dem

671 Inlägg
20 oktober 2012
#27
DusanMandick skrev:
Malheus skrev:
Utsidan: Stenskott front, styling monterat, slitna däck.

Insidan: Syns nog enklast på pedalgummina, sliten/glappande växelspak

Under huven: Missljud pga slarv med oljebyten (Körs det hårt måste oljan bytas oftare, och/eller bytas till en tjockare)

kör du fort är det mindre risk att få stenskott på huven.... det blir ju liksom mindre risk att du har nån framför dig som sprutar sten på dig ifall du ligger i 240 hela tiden... wink

Många kommentarer kommer ifrån folk som gasar hårt mellan rödljusen och drar sina slutsatser därifrån.
Kör man ofta runt +200 på svenska skitvägar så blir det stenskott överallt och speciellt ovanför rutan på taket.
När någon snackar om att de kör hårt tittar jag på deras bil och ber dem sedan titta på min !
Sedan är det tyst.
Alla grus o stenpartiklar slår igenom.
Fälgarna går inte att hålla rena.
Bromsdamm i högre temperaturer bränner sig fast på fälgen det går liksom inte att vaxa bort.
Även med nya chassiedetaljer som bussningar o leder fjädrar dämpare så känns bilen svampig,
Varför jo karrossen softnar, ett stort problem när jag åkte BMW förr i tiden.
Sedan kommer de uppenbara motorproblemen o drivlinan men det förstår alla.

731 Inlägg
20 oktober 2012
#28
Sliter nog mer att drifta än att köra fort som många verkar tycka.
BMW som är byggd i tyskland ska väl ändå vara gjord för att kryssa på autobahn i högre hastigheter än 110. Eller har jag fel?
Stenskott, visst det förekommer. Mest om det är någon framför i hög hastighet


JFfoto
20 oktober 2012
#29
endorfinslaven skrev:
DusanMandick skrev:
Malheus skrev:
Utsidan: Stenskott front, styling monterat, slitna däck.

Insidan: Syns nog enklast på pedalgummina, sliten/glappande växelspak

Under huven: Missljud pga slarv med oljebyten (Körs det hårt måste oljan bytas oftare, och/eller bytas till en tjockare)

kör du fort är det mindre risk att få stenskott på huven.... det blir ju liksom mindre risk att du har nån framför dig som sprutar sten på dig ifall du ligger i 240 hela tiden... wink

Många kommentarer kommer ifrån folk som gasar hårt mellan rödljusen och drar sina slutsatser därifrån.
Kör man ofta runt +200 på svenska skitvägar så blir det stenskott överallt och speciellt ovanför rutan på taket.
När någon snackar om att de kör hårt tittar jag på deras bil och ber dem sedan titta på min !
Sedan är det tyst.
Alla grus o stenpartiklar slår igenom.
Fälgarna går inte att hålla rena.
Bromsdamm i högre temperaturer bränner sig fast på fälgen det går liksom inte att vaxa bort.
Även med nya chassiedetaljer som bussningar o leder fjädrar dämpare så känns bilen svampig,
Varför jo karrossen softnar, ett stort problem när jag åkte BMW förr i tiden.
Sedan kommer de uppenbara motorproblemen o drivlinan men det förstår alla.

Får man fråga hur du kom fram till att det blir speciellt stenskott ovanför rutan på taket? :S

Sen kan du ju inte dra den slutstatsen av att du haft problem med BMW, tror inte du haft olika tester så du kan dra denna slutsats med att bilen känns svampig ändå. Och man vaxar inte bort något, man polerar bort.

543 Inlägg
20 oktober 2012
#30
Malheus skrev:
Insidan: Syns nog enklast på pedalgummina, sliten/glappande växelspak

Hmm så slitna pedalgummin är pga att bilen är hårtkörd, inte för att bilen gått långt?
Eller sitter man och gnussar extra mycket med fötterna på pedalerna när man åker fort?? roll

När jag åker fort så har jag foten så lite som möjligt på koppling eller broms dock är foten stilla på gasen..

Trött och bitter?? javisst!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 oktober 2012
#31
Sprängda däck på sidan av bilen visar att man har driftat med bilen.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

939 Inlägg
20 oktober 2012
#32
ToTTeN skrev:
Sprängda däck på sidan av bilen visar att man har driftat med bilen.

+1

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 oktober 2012
#33
Sportavgassystem som låter högt är ett tydligt tecken på att en bil varit hårdkörd wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
21 oktober 2012
#34
Blårök kan ju betyda att bilen har fått smaka på ett och annat

264 Inlägg
21 oktober 2012
#35
slaskig växelspak är ju ett tecken iaf! annars som ovan säger, lite blårök o onormal oljeförbrukning smile i vissa fall känns bilen lite slöare på lägre varv osv också än den borde. såsig på vägen och styrning med glapp, detta kan ju förekomma endån av ålders/miltals skäl, men har bilen inte gått så långt (under 20 000 mil) o har dessa symptom redan så kan man nog säga att den har haft förare med tung högerfot smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
21 oktober 2012
#36
Mycket svårt att säga. Glapp i drivlinan kan ju tyda på våldsam hantering av gasen och kopplingen, klonkande och glapp i bussningar på att tidigare ägare kanske inte brydde sig om att sakta in för hålor och farthinder.
Annars får du satsa på att köpa hyffsat nya bilar med få ägare där du får ett bra intryck av säljaren.

Dock är det nästan lika farligt att köpa bil av någon som är noga med att tvätta bilen men tycker att det här med service bara kostar pengar. Då kan en motor vara slut före 10k mil fast den körts hur snällt som helst.


327 Inlägg
21 oktober 2012
#37
Hur definerar du hårt körd? om vi definerar hårdt körd med sladd å handbromsväningar, så är nog alla bilar hårtkörda. Kika lite på om det är bucklor om nått slagits i, trasiga blinkersglas , vilket brukar vara det vanligaste när nån bonde ska ut å visa att han kan drifta och en stople dyker upp.tongue

Amatör
453 Inlägg
21 oktober 2012
#38
Och sen har vi ju Agda 90 som inte vet hur man hanterar koppling.

Pim_Pim
21 oktober 2012
#39
Specialisten skrev:
Och sen har vi ju Agda 90 som inte vet hur man hanterar koppling.

Glöm inte Kalle också!

514 Inlägg
22 oktober 2012
#40
Sitter de en riktigt fet stereoanläggnnig i bilen så kan de mycke väl vara för att överrösta lagerknacket i  den stackars välplågade motorn tongue



Sök