2710
Sök

Hårdkörd bil - symptomer?

853 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej.

Vilka sk. "symptomer" kan man se hos en bil som blivit hårt körd?

Då menar jag på koppling, växelspak, ljud osv. osv.

Hadet
Senast redigerat av Johanness (19 oktober 2012)

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 oktober 2012
#2
Jag skulle tro att din 9-3 turbo är slut, därav din fråga baserad på upplevd oro.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

JFfoto
18 oktober 2012
#3
Finns nog inte något speciellt sätt, enda är väl om bakdäcken är nya och även fram, men dom fram har dåligt mönster.. många rivstarter, eller tvärtom om det var en bakhjulsdriven.. Eller att man köper en bil från en 18-25 åring.. då är det nog garanterad hårdkörd..
Senast redigerat av Kalltkaffe (18 oktober 2012)

3 120 Inlägg
18 oktober 2012
#4
Hårt körd?
Bilar håller för att användas om man sköter dem. Det är nästan omöjligt att säga om ett bef fel som finns på en begagnad bil kommer av normalt slitage/åldrande eller av att den blivit hårt körd.
Däremot slits givetvis prylarna mer av att köras hårt.


Lowlife
809 Inlägg
18 oktober 2012
#5
tar man bmw te.x, så ska man lägga den i "tvåans" växel, spaken ska inte gå att vicka mer än 1cm, gör den mer än det så brukar dem vara hårdkörda.. smile men som redan är sagt, däck slitage osv.. smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

3 120 Inlägg
18 oktober 2012
#6
MarcusGronberg skrev:
tar man bmw te.x, så ska man lägga den i "tvåans" växel, spaken ska inte gå att vicka mer än 1cm, gör den mer än det så brukar dem vara hårdkörda.. smile men som redan är sagt, däck slitage osv.. smile

Går spaken att vicka beror det snarare på att växelförarens plastkula samt länkagestag är slitet, köp en ny växelförare för ett par hundra och kör vidare.


Lowlife
809 Inlägg
18 oktober 2012
#7
viccoA skrev:
MarcusGronberg skrev:
tar man bmw te.x, så ska man lägga den i "tvåans" växel, spaken ska inte gå att vicka mer än 1cm, gör den mer än det så brukar dem vara hårdkörda.. smile men som redan är sagt, däck slitage osv.. smile

Går spaken att vicka beror det snarare på att växelförarens plastkula samt länkagestag är slitet, köp en ny växelförare för ett par hundra och kör vidare.

självklart är de det, men det brukar vara ett sätt att kolla då dem har en tendens att slita i tvåan som om den inte fanns från början.. smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

KHRacing
18 oktober 2012
#8
Tom tank ..... ?

JFfoto
18 oktober 2012
#9
Om tidigare ägaren har glömt kvar GPS:en och maxfarten är 230 km/h så har den nog blivit hårdkörd..

Avstängd
195 Inlägg
19 oktober 2012
#10
Hahaha....... Bilar skall hårdköras, är du osäker på om bilen är hårdkörd gör du väl bäst i å hårdköra den själv smile

1 327 Inlägg
19 oktober 2012
#11
Om bilen är trimmad så är den nog till 99% hårdkörd. Vem trimmar en bil för att köra lungt med den?

Sänkningssats, sportavgassystem, kjolpaket, sportratt, styling mm säger ju litegrann om tidigare ägare och deras körvanor.


Hhehehehhest
375 Inlägg
19 oktober 2012
#12
Kan man motstå och inte köra hårt med en bil?

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

6 632 Inlägg
19 oktober 2012
#13
Utsidan: Stenskott front, styling monterat, slitna däck.

Insidan: Syns nog enklast på pedalgummina, sliten/glappande växelspak

Under huven: Missljud pga slarv med oljebyten (Körs det hårt måste oljan bytas oftare, och/eller bytas till en tjockare)

De/Dem

215 Inlägg
19 oktober 2012
#14
caromania skrev:
Jag skulle tro att din 9-3 turbo är slut, därav din fråga baserad på upplevd oro.

Visst finns det saker att titta efter. Exempelvis mekaniska glapp i drivlinan på en bil med låga mil
brukar vara ett säkert tecken.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

BMW entusiast
579 Inlägg
19 oktober 2012
#15
Svårt att säga, en bil behöver inte ha några som helst sympton men kan vara hårt körd ändå. Men typiska saker som slits mycket på bilar som körs hårt är bussningar, stag och styr/spindelleder vilket oftast känns när man provkör bilen.

Annars kan växellåda, koppling, bakaxel, motorfästen (framhjulsdrivna bilar) osv kännas slitet.. Kortfattat, bilen känns helt enkelt för gammal och sliten med tanke på mil och ålder smile


Ovejävel!
261 Inlägg
19 oktober 2012
#16
Kolla om det blivit en liten buckla i plåten under gaspedalen.
Eventuellt sönderkramade dörrhandtag på passagerarsidan, ovanliga ränder i stolarna.

Kör du så dör du!

313 Inlägg
19 oktober 2012
#17
Gör ett leakdowntest så får du veta hur bra ventiler och kolvringar tätar.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
19 oktober 2012
#18
volvodrajvor skrev:
Gör ett leakdowntest så får du veta hur bra ventiler och kolvringar tätar.

Något alla borde göra! smile
Gjorde det på min Lincoln och blev minst sagt missnöjd... Läcker som ett såll ur vissa cylindrar lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

313 Inlägg
19 oktober 2012
#19
Thunderbird88 skrev:
volvodrajvor skrev:
Gör ett leakdowntest så får du veta hur bra ventiler och kolvringar tätar.

Något alla borde göra! smile
Gjorde det på min Lincoln och blev minst sagt missnöjd... Läcker som ett såll ur vissa cylindrar lol

Finns några liter marginal dock cool


514 Inlägg
19 oktober 2012
#20
Truckeroffe skrev:
Kolla om det blivit en liten buckla i plåten under gaspedalen.
Eventuellt sönderkramade dörrhandtag på passagerarsidan, ovanliga ränder i stolarna.

lollollollol



Sök