3382
Sök

Totalrenovering vw 1200 57a (oval)

Anledningen till att bubblan ska renoveras till nyskick, är att när jag renoverat färdigt min duett så blev jag otroligt rastlös och visste inte vad jag skulle göra.. så då drog jag fram bubblan :) Den ska även trimmas lagom... Visa mer

164 809 Visningar
Uppdaterades senast 1 november 2013
370 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#21
Det är varken samma växellådsfäste i framkant eller samma utseende på noskonen - så om du får det att fungera utan modifiering så blir jag mycket överraskad. Jag kan dock ha fel wink ...

okej, det lär jag snart upptäcka tongue

Det är inte studsandet i sig, utan att svärden kommer att slå i klacken på fjäderfästet med möjlig risk att skada både svärd och torsionsstavar. Med ett hack yttre sänkning är det inga problem, men med två hack - icke ... hmm

okej smile jag får se hur det blir, för ska ha höj och sänkbara dämpare bak som man fyller med lufttryck för att höja, så då kan man pumpa i så att den blir nästan stum bak så att det inte slår? smile

Om du satt i sänksatserna utan att smalna av framvagnen måste du ju fått bredare spårvidd fram och då kommer hjulen att skrapa i skärmkanterna?! Hur som helst bör man kapa 5-10 cm så att hjulen hamnar innanför skärmkanterna smile

vi kapade ju bort så mycket som den var bred så då blir den lika bred som original smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

370 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#22
Choppahead skrev:
Snyggt projekt ! 2 (!) rosthål,storlek 5 krona..Herre min je,finns det bilar från 50 talet med så mycket rost ! ( Ironi..) !! smile

Men du Mats,är det inte så att man kapar ur motsvarande bredd på sänksatsen i  framvagnsrören ? Annars lär väl inte torrisions stavarna passa ?

helt otroligt att det inte var mer rost smile
det stämmer bra det att man kapar ur lika brett som sänkgrejen är bred smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

170 Inlägg
23 oktober 2012
#23
prem lagd! ska bli kul att följa, vad hade du tänkt i motorväg?


370 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#24
BULLIS87 skrev:
prem lagd! ska bli kul att följa, vad hade du tänkt i motorväg?

i motorväg så kommer det bli stora webrar,stora cyllindrar och lite sånt  smile men det kommer inte bli förens den är besiktad smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

170 Inlägg
23 oktober 2012
#25
Brohmee skrev:
BULLIS87 skrev:
prem lagd! ska bli kul att följa, vad hade du tänkt i motorväg?

i motorväg så kommer det bli stora webrar,stora cyllindrar och lite sånt  smile men det kommer inte bli förens den är besiktad smile

lät ju trevligt de smile ska bygga nytt i vinter jag oxå, tänk på att den mesta effekten i en bubbla motor sitter i topparna så snåla inte på dem och jag kan lova att de kommer bli dyrt wink 45tusen räkna på de och då ha man en ganska mild motor!


370 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#26
liten update! Idag har jag renoveraten startmotor. De vill säga haft isär den och tvättat den invändigt och blästrat utvändigt och målat upp den smile låter bilderna tala lite för sig själva smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185836/185836-65360576b25860f15d6770b5a90ce231.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185836/185836-07961cdca547de4b88cf38733caaff50.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185836/185836-b171b07cd0d49b1030624d1c788a4f3d.jpg
blästrat smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185836/185836-17cb678de282552f45baa5ae7adb9ef4.jpg
färdig

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

370 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#27
lät ju trevligt de smile ska bygga nytt i vinter jag oxå, tänk på att den mesta effekten i en bubbla motor sitter i topparna så snåla inte på dem och jag kan lova att de kommer bli dyrt wink 45tusen räkna på de och då ha man en ganska mild motor!

för mig blir de inte så dyrt smile det dyraste blir ju förgasarna och inköp av original dubbelportstoppar smile har en cnc fräs hemma i garaget så kan göra allt arbete själv smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 oktober 2012
#28
Brohmee skrev:
Det är varken samma växellådsfäste i framkant eller samma utseende på noskonen - så om du får det att fungera utan modifiering så blir jag mycket överraskad. Jag kan dock ha fel wink ...

okej, det lär jag snart upptäcka tongue

Det är inte studsandet i sig, utan att svärden kommer att slå i klacken på fjäderfästet med möjlig risk att skada både svärd och torsionsstavar. Med ett hack yttre sänkning är det inga problem, men med två hack - icke ... hmm

okej smile jag får se hur det blir, för ska ha höj och sänkbara dämpare bak som man fyller med lufttryck för att höja, så då kan man pumpa i så att den blir nästan stum bak så att det inte slår? smile

Om du satt i sänksatserna utan att smalna av framvagnen måste du ju fått bredare spårvidd fram och då kommer hjulen att skrapa i skärmkanterna?! Hur som helst bör man kapa 5-10 cm så att hjulen hamnar innanför skärmkanterna smile

vi kapade ju bort så mycket som den var bred så då blir den lika bred som original smile

Oki jag förstår smile

Helt rätt om det där med sänksatserna, så klart...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

170 Inlägg
23 oktober 2012
#29
Brohmee skrev:
lät ju trevligt de smile ska bygga nytt i vinter jag oxå, tänk på att den mesta effekten i en bubbla motor sitter i topparna så snåla inte på dem och jag kan lova att de kommer bli dyrt wink 45tusen räkna på de och då ha man en ganska mild motor!

för mig blir de inte så dyrt smile det dyraste blir ju förgasarna och inköp av original dubbelportstoppar smile har en cnc fräs hemma i garaget så kan göra allt arbete själv smile

okej! ja flrgasare insug och gasreglage e ganska dyrt! topparna är en hel vetenskap att porta bra! sen brukar de vara väldigt svårt att hitta ett par otginal dp toppar som de inte e sprickor i! finns ett fåtal i sverige som kan göra de riktigt och bra, sen ska du väl ha större ventiler och hårdare fjädrar och då måste du byta stötstänger, nya lyftare en annan kam och vippställ om du vill ha effekt, och ett orginal block måste alltid ar-borras eftersom dem e uppslagna i lagerlägena så du får dåligt oljetryck, vevaxeln måste bytas till en ny med motvikter lr balanseras för dem flexar, orginal oljepumpen räcker inte långt heller, lägg sen till packningar och diverse lager och skit så springer priset iväg, säger dock inte att du kommer undan billigare, men bara en original renovering av en motor går lös på cirka 20k, smile sen beror de ju på hur mycke effekt du hade tänkt dig! smile


370 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#30
BULLIS87 skrev:
Brohmee skrev:
lät ju trevligt de smile ska bygga nytt i vinter jag oxå, tänk på att den mesta effekten i en bubbla motor sitter i topparna så snåla inte på dem och jag kan lova att de kommer bli dyrt wink 45tusen räkna på de och då ha man en ganska mild motor!

för mig blir de inte så dyrt smile det dyraste blir ju förgasarna och inköp av original dubbelportstoppar smile har en cnc fräs hemma i garaget så kan göra allt arbete själv smile

okej! ja flrgasare insug och gasreglage e ganska dyrt! topparna är en hel vetenskap att porta bra! sen brukar de vara väldigt svårt att hitta ett par otginal dp toppar som de inte e sprickor i! finns ett fåtal i sverige som kan göra de riktigt och bra, sen ska du väl ha större ventiler och hårdare fjädrar och då måste du byta stötstänger, nya lyftare en annan kam och vippställ om du vill ha effekt, och ett orginal block måste alltid ar-borras eftersom dem e uppslagna i lagerlägena så du får dåligt oljetryck, vevaxeln måste bytas till en ny med motvikter lr balanseras för dem flexar, orginal oljepumpen räcker inte långt heller, lägg sen till packningar och diverse lager och skit så springer priset iväg, säger dock inte att du kommer undan billigare, men bara en original renovering av en motor går lös på cirka 20k, smile sen beror de ju på hur mycke effekt du hade tänkt dig! smile

har två nästan fabriksnya motorer (den ena har gått 12 timmar sen ny!) så dom behöver man inte ar-borra smile grejerna kostar ju men, portning, större ventilsäten, fräsa upp blocket för större cylindrar,sprickor i toppar kan vi svetsa. så allt arbete som cnc maskiner kan jag göra själv, dvs plana, porta, ar-borra mm smile
Senast redigerat av Brohmee (23 oktober 2012)

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

170 Inlägg
23 oktober 2012
#31
Brohmee skrev:
BULLIS87 skrev:
Brohmee skrev:

för mig blir de inte så dyrt smile det dyraste blir ju förgasarna och inköp av original dubbelportstoppar smile har en cnc fräs hemma i garaget så kan göra allt arbete själv smile

okej! ja flrgasare insug och gasreglage e ganska dyrt! topparna är en hel vetenskap att porta bra! sen brukar de vara väldigt svårt att hitta ett par otginal dp toppar som de inte e sprickor i! finns ett fåtal i sverige som kan göra de riktigt och bra, sen ska du väl ha större ventiler och hårdare fjädrar och då måste du byta stötstänger, nya lyftare en annan kam och vippställ om du vill ha effekt, och ett orginal block måste alltid ar-borras eftersom dem e uppslagna i lagerlägena så du får dåligt oljetryck, vevaxeln måste bytas till en ny med motvikter lr balanseras för dem flexar, orginal oljepumpen räcker inte långt heller, lägg sen till packningar och diverse lager och skit så springer priset iväg, säger dock inte att du kommer undan billigare, men bara en original renovering av en motor går lös på cirka 20k, smile sen beror de ju på hur mycke effekt du hade tänkt dig! smile

har två nästan fabriksnya motorer (den ena har gått 12 timmar sen ny!) så dom behöver man inte ar-borra smile grejerna kostar ju men, portning, större ventilsäten, fräsa upp blocket för större cylindrar,sprickor i toppar kan vi svetsa. så allt arbete som cnc maskiner kan jag göra själv, dvs plana, porta, ar-borra mm smile

okej låter ju trevligt de! smile är de dubbel reducering på blocken? kommer säkert bli bra men se till att vara nog, fast du verkar inte vara nån som fuskar heller så wink


370 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#32
okej låter ju trevligt de! smile är de dubbel reducering på blocken? kommer säkert bli bra men se till att vara nog, fast du verkar inte vara nån som fuskar heller så wink

dubbelreducering? smile pappa sköter cnc maskinen och då blir det nästan mer än noga wink

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

510 Inlägg
23 oktober 2012
#33
Har fixat projekt tråd nu också! Kolla min sida smile


370 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#34
Sheckler skrev:
Har fixat projekt tråd nu också! Kolla min sida smile

såg det alldeles nyss smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

170 Inlägg
23 oktober 2012
#35
dubbel reducering på oljan, sitter på 1300 och 1600 blocken! ska vara märkta med AB eller AD på motor nummret! skall helst ha ett sånt block, men de e inte ett måste! viktigast e att dem inte e uppslagna i lagerlägena till vevaxeln! rengör dem när du plockat isär och är de svarta spår så e de inte okej! även om dem inte känns med fingrarna, smile finns så många motorer som knappt gått någonting som ha varit uppslagna, smile


370 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#36
BULLIS87 skrev:
dubbel reducering på oljan, sitter på 1300 och 1600 blocken! ska vara märkta med AB eller AD på motor nummret! skall helst ha ett sånt block, men de e inte ett måste! viktigast e att dem inte e uppslagna i lagerlägena till vevaxeln! rengör dem när du plockat isär och är de svarta spår så e de inte okej! även om dem inte känns med fingrarna, smile finns så många motorer som knappt gått någonting som ha varit uppslagna, smile

är 1200 motorer jag har smile ska tänka på det sen smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

170 Inlägg
23 oktober 2012
#37
okej inte de bästa blocket att bygga på, finns inte mycke grejer som passar! ja du får göra de smile ska sluta förstöra din tråd nu wink


370 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#38
BULLIS87 skrev:
okej inte de bästa blocket att bygga på, finns inte mycke grejer som passar! ja du får göra de smile ska sluta förstöra din tråd nu wink

men allt går ju wink

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

170 Inlägg
24 oktober 2012
#39
Brohmee skrev:
BULLIS87 skrev:
okej inte de bästa blocket att bygga på, finns inte mycke grejer som passar! ja du får göra de smile ska sluta förstöra din tråd nu wink

men allt går ju wink

jaja för fan kör på du! wink siktar på 180+ i motorn jag men du kanske nöjer dig med mindre wink


370 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#40
Lite bilder på karrosen får det bli idag smile väntar på att jag ska kunna måla växellådan smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185836/185836-d30467cc32d88232d21c8b04a399f1af.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185836/185836-a42d88e875d566b2cc655379e49ebe34.jpg
rost...


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185836/185836-c3072d4793fcb8a8c7390ea1738139d5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185836/185836-d5ae39cba2638e9958c5a703adc225e8.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185836/185836-6a750075118241c0eff78f8fa8a227f0.jpg
för er som undrar så kommer bubblan bli finare än min duet

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193


Sök