Ok, Mercedes är ett bra alternativ och en C-klass bör räcka väl om du inte kör skymmande last ofta eller har några riktigt stora hundar. Två collie bak i en BMW trea fungerade utmärkt för mig, och C-klass S202 är lite större har jag för mig.
Volvo V40 har bristande kvalité och rostskydd sedan är bagaget väldigt litet, det är ingen modell jag övervägt. E-klass har utrymmen som en hangar och skillnaderna i driftskostnaderna är inte enorma, men vill du ha lite motor under huven krävs en sexa i den här prisklassen och Mercedes V6-maskin är törstig så då stiger förstås kostnaderna redan där, detsamma gäller C240. I en C-klass räcker fyra cylindrar gott för att få en pigg bil samtidigt som 240 är stark men lite sävlig. Den köper man mer för motorns gång och ljud, och mer kraft om man drar mycket tunga släp, men något fartmonster är det inte!
Just Mercedes har visserligen fina dieselmotorer, men jag tror inte de lönar sig. Skatten på en diesel är flera gånger högre än för motsvarande bensinmotor, skillnaden i förbrukning liten och idag när literpriset för diesel är högre än det för bensin och trenden pekar mot att skillnaderna skall öka till nackdel för dieseln krävs det lång körsträcka för någon lönsamhet.
Dessutom innebär en turbodiesel mer delar som kan krångla, och det är dyra reparationer om turbo eller liknande kastar in handduken. På en liten 4cyl. bensindriven sugmotor finns det inte mycket som kan krångla. Ok, det finns visserligen dieselmotorer utan turbo till Mercedes men de är slöa och törstiga. Eller lockar en C200D på 70(!)hk?
Mercedes S202 (Karosskod till den modell du söker) har ett svagt rostskydd och det ser ofta tråkigt ut kring dörrar eller skärmar på dem, men det är ett skönhetsfel och i övrigt är det en vettig bil.
Andra alternativ kan vara tidigare nämnda BMW, till exempel en 318i Touring mellan 1995-1999 någonstans, men bilar av det märket har ofta höga försäkringspremier på unga förare men är i övrigt en kanonbil: De körs däremot gärna hårt så var uppmärksam på slitna exemplar. Audi är en tredje konkurrent, jag tänker på t.ex A4 Avant 1.8t, men Audi är dyra i service (Främst dyrt kamremsbyte) och motorer samt framvagn är en svaghet på de årsmodellerna. Jag tycker BMW och Mercedes är bättre bilar.
Sedan finns en uppsjö av andra alternativ, VW Golf kombi, Opel Astra, Toyota Carina, Nissan Primera och så vidare. Men jag tycker personligen att den bilklassen inte ger en bråkdel av lika mycket bil per krona som en Audi, BMW eller Mercedes gör, till ungefär samma driftkostnader. Hellre en några årsmodeller äldre rejäl tysk!