3309
Sök

Köpråd bil sökes! max 25-30.000 kr kombi

13 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hallå alla, är på jakt efter en ny bil, har en budget upp till 25 max 30.000 kronor , är väl främst på jakt efter en mercedes men även öppen för andra idéer. Behöver en kombi då jag är hundägare till 2 bestar, Tar gärna emot råd om vad man bör köpa för bil samt diesel kontra bensinare, repkostnader, service osv..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 oktober 2012
#2
Hej, hundägare säger mig inte mycket mer än att du söker en kombi som rymmer två större hundar och eventuellt att den inte ska köra fast om du försöker nå en lite mer avlägsen rastplats. Det finns väldigt många modeller som uppfyller de kraven, du kan inte specificera lite mer ingående vilka önskemål du har och kanske även vilka bilmärken du prövat och tyckt om tidigare (Mercedes)?

För att försöka ge något svar åtminstone: Mercedes är ett vettigt val i sig, BMW´s modeller är också rejäla bilar samtidigt som Volvo är svåra att bortse från i Sverige. SAAB 9-5 tror jag också kan vara aktuell, på grund av dåligt andrahandsvärde får du mycket bil för pengarna i en sådan.

Jag är själv hundägare så något tips kan jag nog komma med, men desto fler önskemål från din sida desto färre modeller att väga för och mot varandra.

Lycka till med köpet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#3
Var lite otydlig kombi är ett måste pga familj och hundar, Har tidigare kört Volvo V70t 98 awd fin bil men dyr i drift, aldrig under litern så blev rätt dyrt när man har långa avstånd här uppe i Norrbotten till jobb osv. Har väl mest kikat på Mercedes C-klass, c180t c220 c240t samt Volvo v40. Har bara kört bensinare tidigare är väl inte låst på det drivmedlet men har så lite kunskap om dieselbilar i övrigt, Annars är ju Mercedes E-klass ett alternativ men då bör ju försäkringskostnaden stiga jämfört mercedes c-klass samt volvo v40 är 26 år så har väl inte världens lägsta premie. Men som sagt skulle vilja få ner bensinförbrukningen från v70in blir väl ca 2000 mil per år körning..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 oktober 2012
#4
Ok, Mercedes är ett bra alternativ och en C-klass bör räcka väl om du inte kör skymmande last ofta eller har några riktigt stora hundar. Två collie bak i en BMW trea fungerade utmärkt för mig, och C-klass S202 är lite större har jag för mig.

Volvo V40 har bristande kvalité och rostskydd sedan är bagaget väldigt litet, det är ingen modell jag övervägt. E-klass har utrymmen som en hangar och skillnaderna i driftskostnaderna är inte enorma, men vill du ha lite motor under huven krävs en sexa i den här prisklassen och Mercedes V6-maskin är törstig så då stiger förstås kostnaderna redan där, detsamma gäller C240. I en C-klass räcker fyra cylindrar gott för att få en pigg bil samtidigt som 240 är stark men lite sävlig. Den köper man mer för motorns gång och ljud, och mer kraft om man drar mycket tunga släp, men något fartmonster är det inte!

Just Mercedes har visserligen fina dieselmotorer, men jag tror inte de lönar sig. Skatten på en diesel är flera gånger högre än för motsvarande bensinmotor, skillnaden i förbrukning liten och idag när literpriset för diesel är högre än det för bensin och trenden pekar mot att skillnaderna skall öka till nackdel för dieseln krävs det lång körsträcka för någon lönsamhet.

Dessutom innebär en turbodiesel mer delar som kan krångla, och det är dyra reparationer om turbo eller liknande kastar in handduken. På en liten 4cyl. bensindriven sugmotor finns det inte mycket som kan krångla. Ok, det finns visserligen dieselmotorer utan turbo till Mercedes men de är slöa och törstiga. Eller lockar en C200D på 70(!)hk? wink

Mercedes S202 (Karosskod till den modell du söker) har ett svagt rostskydd och det ser ofta tråkigt ut kring dörrar eller skärmar på dem, men det är ett skönhetsfel och i övrigt är det en vettig bil.

Andra alternativ kan vara tidigare nämnda BMW, till exempel en 318i Touring mellan 1995-1999 någonstans, men bilar av det märket har ofta höga försäkringspremier på unga förare men är i övrigt en kanonbil: De körs däremot gärna hårt så var uppmärksam på slitna exemplar. Audi är en tredje konkurrent, jag tänker på t.ex A4 Avant 1.8t, men Audi är dyra i service (Främst dyrt kamremsbyte) och motorer samt framvagn är en svaghet på de årsmodellerna. Jag tycker BMW och Mercedes är bättre bilar.

Sedan finns en uppsjö av andra alternativ, VW Golf kombi, Opel Astra, Toyota Carina, Nissan Primera och så vidare. Men jag tycker personligen att den bilklassen inte ger en bråkdel av lika mycket bil per krona som en Audi, BMW eller Mercedes gör, till ungefär samma driftkostnader. Hellre en några årsmodeller äldre rejäl tysk!
Senast redigerat av Rquired (20 oktober 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#5
Tack för all tips! http://www.blocket.se/lulea/Audi_A6_ava … _9&w=2
tror du det kan vara något förutsatt att den är fräsch ?

2 400 Inlägg
29 oktober 2012
#6
charlesp skrev:
Tack för all tips! http://www.blocket.se/lulea/Audi_A6_ava … _9&w=2
tror du det kan vara något förutsatt att den är fräsch ?

Priset verkar då vara väldigt bra men jag tvivlar på att bränsleförbrukningen är så pass låg när du har 1,8 motorn och stora karossen. Men den går juh helt klart billigare än tex v70 tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 oktober 2012
#7
Jag får "Annonsen kunde inte hittas" som svar så jag antar att den hunnit försvinna?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#8
Ja den försvann rätt omgående. Någon som har koll på vad ett kamremsbyte till en audi går på?

13 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#9
Kikar väl runt på de flesta bilmärkena, har varit lite låst på volvo,mercedes,audi bmw osv men även börjat kolla runt lite på alternativa Japanska bilar osv verkar ju ligga lågt på servicekostnaden samt försäkring.

1 624 Inlägg
1 november 2012
#10
En sån som min?

6 632 Inlägg
1 november 2012
#11
Alfa 156 Sportswagon

Finns många motoralternativ..från 1.6L till 3.2L bensinare eller 1.9 diesel respektive 2.4L diesel 5a!

De/Dem

13 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#12
careau forden? Riktigt fin måste jag säga, ford är definitivt ett alternativ några tips att tänka på med en ford? servicekostnader osv...

1 624 Inlägg
1 november 2012
#13
charlesp skrev:
careau forden? Riktigt fin måste jag säga, ford är definitivt ett alternativ några tips att tänka på med en ford? servicekostnader osv...

Servicekostnader är nog som vilken svenssonbil som helst, dock har inte min kamrem utan kedja, så den slipper du smile Kolla även så att insuget är bytt på den om det är en 2.0 liters motor, det börjar glappa mellan 15000 och 20000 mil, jag bytte mitt på verkstad ala 6600:-  Men en sjukt underbar bil smile

13 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#14
Ok tack för tipsen guld värt! får hoppas det dyker upp en vettig bil på blocket här uppe i Norrbotten, någon som har bra koll på bmw? Servicekostnader o dylikt? Känns som att audi går bort lite med tanke på alla skräckhistorier om hiskeliga rep kostnader

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 november 2012
#15
charlesp skrev:
Ok tack för tipsen guld värt! får hoppas det dyker upp en vettig bil på blocket här uppe i Norrbotten, någon som har bra koll på bmw? Servicekostnader o dylikt? Känns som att audi går bort lite med tanke på alla skräckhistorier om hiskeliga rep kostnader

Är det någon speciell modell du tänker på?

Rent generellt är BMW relativt billiga i drift, konstruktionen med motorn längsmonterad och växellådan bakom gör att man lätt kommer åt överallt, dyra servicepunkter som t.ex ett kamremsbyte saknas och bilarna är byggda med grova dimensioner och hög kvalité. För det mesta åtminstone, svagheter finns hos alla bilmärken.

Till service hittar du delarna du behöver hos alla välsorterade butiker, det är billigt och service gör du enkelt själv. Den lilla fyran sticker inte ut på något vis, men sexorna skall ha 6.5L olja det är cirka 2L mer än vad "vanliga" 4cyl. bilar skall ha å andra sidan är en liter olja inte dyrt. Sedan tillkommer två extra stift förstås, men tändstift är inte heller dyrt och köper du rejäla stift från början skall de bytas vid Inspektion2 vilket sker med 10.000mils intervall. Då skall även bränslefiltret bytas, kostar 80:- till en sexa.

Svaga punkter är några delar av kylsystemet som vattenpump och termostathus. Främst för att BMW kom på genidraget att göra dessa i plast, å andra sidan kostar en termostat 100:-, ett termostathus 150:- (I stål, 300:-), en vattenpump 380:- och en hel kylare (vilken inte är en svag punkt) 1500:- alla priser till 6cyl. modeller. Så det är inte direkt en dyr svaghet att åtgärda ens i förebyggande syfte.

Kanonbil om du köper ett friskt exemplar från början!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#16
Har kikat lite på 318i,520i tänkte väl begränsa mitt pris till 20.000 + någon tusing så kanske man har råd med en skoter till vintern också, verkar finnas ganska mycket vettigt för de pengarna bland bmw faktiskt

61 Inlägg
3 november 2012
#17
ett tips ifrån en som snart testet de fleste eldre bmw, kjøp inte 2l.  2,5  eller mer. kan starkt rekomendera 325 tds, 90 tals bmw diesel ær riktigt pålitlig, går långt och tåler att gasa me. ett express, hade en 525tds 50tusen mil, org motor, aldrig gjort annat en service, startade i ur og skur o gikk som om den var ny.

kjøp ikke 80tals me de små bensin sexorna før de drar ca 1l milen hela tiden.
Senast redigerat av norges02 (3 november 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 november 2012
#18
charlesp skrev:
Har kikat lite på 318i,520i tänkte väl begränsa mitt pris till 20.000 + någon tusing så kanske man har råd med en skoter till vintern också, verkar finnas ganska mycket vettigt för de pengarna bland bmw faktiskt

Skall du ha en sexa, 20i och uppåt, kan du lika gärna titta på de större eftersom de inte dricker mer men är klart kraftigare. Jag vill inte förstöra din dag, men det finns en risk att du upptäcker att många begagnade BMW runt 20.000:- är lite trötta minst sagt. smile

Många kör hårt men sköter dem tveksamt tyvärr, så var noggrann vid köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
3 november 2012
#19
charlesp skrev:
Hallå alla, är på jakt efter en ny bil, har en budget upp till 25 max 30.000 kronor , är väl främst på jakt efter en mercedes men även öppen för andra idéer. Behöver en kombi då jag är hundägare till 2 bestar, Tar gärna emot råd om vad man bör köpa för bil samt diesel kontra bensinare, repkostnader, service osv..

Om du menar att dina två bestar=stora hundar finns det nästan bara ett alternativ för att få plats med hundarna och det är de senare årsmodellerna av Volvo 940. Absolut de bästa hundbilarna speciellt om man har stora hundar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 november 2012
#20
norges02 skrev:
ett tips ifrån en som snart testet de fleste eldre bmw, kjøp inte 2l.  2,5  eller mer. kan starkt rekomendera 325 tds, 90 tals bmw diesel ær riktigt pålitlig, går långt och tåler att gasa me. ett express, hade en 525tds 50tusen mil, org motor, aldrig gjort annat en service, startade i ur og skur o gikk som om den var ny.

kjøp ikke 80tals me de små bensin sexorna før de drar ca 1l milen hela tiden.

Gamla BMW-diesel är egentligen inget skottsäkert köp, det finns mycket problem och svaga punkter på M51D25 som kostar höga belopp att åtgärda. Dieselpump med ställverk är en vanlig felkälla som gör att motorerna inte går ordentligt och har dålig eller obefintlig tomgång, kan även vara riktigt svåra att starta. Topplocket är också riktigt känsligt, även jämfört med bensin-sexorna, och enligt BMW´s egna verkstadsmanualer får man inte bearbeta detta på något vis. Händer något, är det bara att kasta toppen. Sedan innebär en turbomotor alltid fler potentiella felkällor i sig, som inte alltid är enkla att fixa eller billiga att laga.

Kör man försiktigt håller det, men många äldre 24TD och 25TDS har blivit hårt körda och ofta trimmade. Lägg till att modellerna inte var särskilt vanliga ens som nya så det är inte enkelt att hitta ett friskt exemplar.

Inget illa menat men jag ser faktiskt inte fördelen med dem, här i Sverige blir skatten för en 325TDS drygt tre gånger så hög som motsvarande 328i, dieselbränslet är dyrare per liter än bensin och skillnaden i förbrukning mellan modellerna är väldigt liten förutsatt att TDS är helt frisk. Även ett litet fel eller slitage drar upp förbrukningen på dem.

I och med att 25TDS har markant sämre prestanda och inte ens på låga varv ger nämnvärt mer effekt än 328i, (Båda ger 280Nm som mest, där 25TDS är som starkast på låga varv ger 28i bara 3hk mindre) trots att det brukar vara fördelen med turbodiesel, ser jag faktiskt inte varför man skall köpa just en sådan?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök