norges02 skrev:
Rquired skrev:
norges02 skrev:
ett tips ifrån en som snart testet de fleste eldre bmw, kjøp inte 2l. 2,5 eller mer. kan starkt rekomendera 325 tds, 90 tals bmw diesel ær riktigt pålitlig, går långt och tåler att gasa me. ett express, hade en 525tds 50tusen mil, org motor, aldrig gjort annat en service, startade i ur og skur o gikk som om den var ny.
kjøp ikke 80tals me de små bensin sexorna før de drar ca 1l milen hela tiden.
Gamla BMW-diesel är egentligen inget skottsäkert köp, det finns mycket problem och svaga punkter på M51D25 som kostar höga belopp att åtgärda. Dieselpump med ställverk är en vanlig felkälla som gör att motorerna inte går ordentligt och har dålig eller obefintlig tomgång, kan även vara riktigt svåra att starta. Topplocket är också riktigt känsligt, även jämfört med bensin-sexorna, och enligt BMW´s egna verkstadsmanualer får man inte bearbeta detta på något vis. Händer något, är det bara att kasta toppen. Sedan innebär en turbomotor alltid fler potentiella felkällor i sig, som inte alltid är enkla att fixa eller billiga att laga.
Kör man försiktigt håller det, men många äldre 24TD och 25TDS har blivit hårt körda och ofta trimmade. Lägg till att modellerna inte var särskilt vanliga ens som nya så det är inte enkelt att hitta ett friskt exemplar.
Inget illa menat men jag ser faktiskt inte fördelen med dem, här i Sverige blir skatten för en 325TDS drygt tre gånger så hög som motsvarande 328i, dieselbränslet är dyrare per liter än bensin och skillnaden i förbrukning mellan modellerna är väldigt liten förutsatt att TDS är helt frisk. Även ett litet fel eller slitage drar upp förbrukningen på dem.
I och med att 25TDS har markant sämre prestanda och inte ens på låga varv ger nämnvärt mer effekt än 328i,
(Båda ger 280Nm som mest, där 25TDS är som starkast på låga varv ger 28i bara 3hk mindre) trots att det brukar vara fördelen med turbodiesel, ser jag faktiskt inte varför man skall köpa just en sådan?
vet inte vad du har för erfarenheter med tds men om ens lite så tror jag du varit på måndagsexemplar, nu bör ju jag i Norge o dieselskatt finns inte här o diesel kostar bara 12kr o minst 1kr billigare än bensin, ofta nära 2kr. men känner många som haft flertalet tds både 3-5 serie och är väldigt sällan fel på bilarna motormessigt.
på min gamla tds hade jag 3" avgassystem, max uppställd pump, 1,5bar laddtryck, öppet filter och körde så en halv vinter o en hel sommar, den var så stark att jag knäckte 2st motorkuddar på höger sida men var ALDRIG att den gick illa på tomgång, startade alltid oavsett temp. och topparna är inte alls känsliga. på den motor som heter m20b25 är toppen väldigt känslig, på övriga motorer inte alls loka illa. så svartmåla bmw för att toppar spricker är bullshit, alla aluminium toppar oavsett märke kan gå sönder..
Jag har aldrig påstått att deras
"toppar spricker" det är som du säger skitsnack och gamla fördomar när det kommer till BMW-sexor generellt. Men M51D25, och till viss del även M20B25 varför den nu blev aktuell, stämmer detta hyfsat på. Främst på grund av klena delar. Att dieselpump, ställverk och topplock är känsliga komponenter samt vanliga felkällor på den här motorn är ganska vedertaget inom BMW-kretsar.
Och oavsett om motorn är skottsäker eller inte, så kvarstår faktum att här i Sverige där trådskaparen bor förekommer både skyhög dieselskatt och ett högre literpris på bränslet. Kvarstår gör också det faktum att skillnaden i förbrukning är marginell, bensinmotorerna har mer effekt, bättre register och klart bättre prestanda. Dessutom finns det rätt gott om bensindrivna BMW till salu, men mycket få diesel.
Plus det naturliga i att en turbodiesel har betydligt fler komponenter än vad en bensindriven sugmotor har, och går detta sönder kostar det höga belopp att åtgärda. Och om jag har rätt i att 25TDS är känslig, det är fritt fram att läsa på om modellen för den som vill, är risken för dyra reparationer mycket större på en sådan.
I Sverige får du ingen ekonomi i att köpa en sådan BMW diesel helt enkelt, oavsett hur pålitlig den än är för som både du och jag nyss konstaterat är BMW´s bensinmotorer inte opålitliga.