3225
Sök

Mitsubishi 6g72

10 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hallå alla.
Har en Sigma -91 i min ägo dom drivs av en 3.0l V6 24v .
Är sugen på att piffa upp motorn lite så googlade runt och märkte att  motorn har samma tillverkningsnamn som motorn till en 3000 GT med twin turbo. (6g72)
Så min fråga är, är det verkligen samma motor?
För i så fall borde jag kunna slänga på 2 turboaggregat, nya sprödare samt chips till en 3000 GT (givetvis kompsänka lite), och sen borde den gå fint. Rent teoretiskt så alltså. Men vill gärna veta lite mer, så om någon kan upplysa mig på detta så hade det varit uppskattat.

Tack på förhand.


21 Inlägg
22 oktober 2012
#2
Skulle kunna tänka mig att det är SOHC versionen och inte DOHC'n.
Senast redigerat av GraveStuff (22 oktober 2012)

-Stay Tuned-

21 Inlägg
22 oktober 2012
#3
Usch, detta var svårt tror det är en non turbo 3000gt motor big_smile

-Stay Tuned-

10 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#4
Både 3000 GT twinTurbo-motorn och motorn i min Sigma, är DOHC tongue
Det ända jag kan hitta som skiljer,  är ventiltiderna (ytters lite), kompet,  grenrören samt då att där sitter en snurra på varje grenrör tongue
Men sen är där ju garanterat andra spridare och annan mjukvara.

Men jag vet att den motorn ska finnas i flera modeller, frågan är bara om twinturbon har samma block, topp, kolvar, stakar, vev m.m som non-turbon tongue


21 Inlägg
22 oktober 2012
#5
Vi har förmodligen liknande motorer.
Och nej non-turbon har tyvärr inte samma delar hmm

http://i.imgur.com/Gu8nk.jpg
Senast redigerat av GraveStuff (23 juni 2013)

-Stay Tuned-

10 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#6
Min är en sugmotor, då jag vaken har turbo eller kompressor.
Men jag kan ju se att vi har exakt lika dant insug m.m, men kan tänka mig att det sitter lite starkare kolvar och stakar på din. Men det borde ju "bara" vara till och byta. Håller just nu på att bygga om en BMW M50B25 till B32 (smidda kolvar och stakar, vev från en 330 + borra upp den + vanos-befriad topp Sen på med turbo-kit 6-pucks sinter lamell m.m) som ska bli drifting-bil. Så kompetens finns det, men det  blir ju isf ett senare projekt. Alternativt om jag köper en 3000 GT twinturbo motor, går på ca 10k (http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=18624356). Borde ju passa på motorfästena och så, behöver väl bara byta kabel-stockarna och styrdon's


21 Inlägg
22 oktober 2012
#7
Har funderat lite på att turbo konvertera min sugmotor. Men det skulle nog kunna landa på en saftig summa på 70-80 tusen, just för den där lilla kraft vinsten ur sugmotorn.
Att sätta i en turbo motorn är nog ett bättre alternativ och det ska tydligen vara busenkelt.

SigmaDK har gjort detta, gå in på hans profil smile
Senast redigerat av GraveStuff (23 juni 2013)

-Stay Tuned-

10 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#8
Okey, låter nice. För den motorn jag länkade till vad gjord för twinturbo. tongue Sen ska man bara hitta 10k man inte har behov av också tongue haha



Sök