3269
Sök

Dubbel lön, Skatt?

313 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Hoppas någon kan svaret på detta.
Slutade på ett bemanningsföretag där jag hade innestående lön + semesterdagar kvar, för anställning på en större bilfirma med fast lön. Får alltså dubbel lön + semesterersättning denna månaden vilket tillsammans blir väldigt mycket högre lön än jag nånsin haft. Har hört någonstans att om man får över en viss summa brutto så drar de 50 procent i skatt vilket skulle innebära en jävla smäll av skatteverket vid deklaration? Eller hur funkar det när det är från olika arbetsgivare?

Mvh

137 Inlägg
23 oktober 2012
Vid en viss brytpunkt, dvs när du når över en viss bruttoinkomst per taxeringsår betalar du förutom kommunal inkomstskatt även statlig dito. Såvida du inte ber din fd arbetsgivare att lägga extra källskatt lär de debitera enligt din skattsedel.

Den eventuella skattesmällen kommer således efter du har lämnat in din deklaration för taxeringsåret 2013.

Brytpunkter;
http://www.skatteverket.se/download/18. … 120213.pdf
Senast redigerat av Ramming_Air (23 oktober 2012)

146 Inlägg
24 oktober 2012
Jag var i samma situation för två år sedan och då fick jag dubbel lön plus 5 semesterveckor från bemanningsfirman skatten drogs som den skulle från båda arbetsgivarna och på grund av det blev det ingen skattesmäll vid deklarationen och skatten låg på vanlig nivå om man bortser den extra summan jag fick betala för semesterdagarna.

347 Inlägg
24 oktober 2012
"Skattesmällen" lär inte bli så stor eftersom det är det belopp som överstiger 401.100 som beskattas med 20% extra. Alltså en medelinkomst på över 33450kr/månad.

313 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Jag tackar så mycket för bra svar. Alltså inget att oroa sig för. Skönt.  cool

Sök