2719
Sök

Växellådan paj? Polo-00

82 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#1
Backade idag ur garaget och skulle lägga i friläget men växelspaken var fastlåst. Den gick verkligen inte att rubba. Fick hjälp med att knuffa bilen bakåt och pumpade samtidigt kopplingen så till slut gick det att växla igen.

Rullade in bilen i garaget och provkörde fram och tillbaka. När bilen rullar framåt på 1:ans växel så knakar det under växellådan. Men när jag backar är det tyst?

Är det växellådan och är det värt att byta den? Kommer nya problem uppstå?

82 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#2
Kan tillägga att bilen senaste gången jag körde var väldigt seg och reagerade dåligt på gasen.

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
28 oktober 2012
#3
kör inte är mitt tips smile

börja med att rivabort gaveln på lådan och släpp drevet där inne och kolla hur lagret mår är säkert asdåligt med olja och nu har lagret gett upp brukar bli helt muppiga då

har bytt på min 98:ans Seat arosa kostar ett par hundra tar några timmar att fixa om man har tillgång till bra verktyg

Kör fort så hinner inget hända...

82 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#4
Nej, köra med den törs jag inte.

Får ringa verkstan imorgon då jag inte kan ett dugg om bilar. Men jag måste ändå våga mig på att backa upp den från garageuppfarten då det är en rejäl kulle ner.

Har kollat under och någon del (växellådan?) är alldeles svart av olja.

47 Inlägg
28 oktober 2012
#5
Finns en packbox på lådan till växelföraren som nästan är lägsta punkt på lådan och som brukar läcka. Detta medför att lådan blir nästan tom på olja och lådan rasar, vanligt fel på dessa lådor. Har du tur så kanske det räcker med en ny packbox och fylla upp med olja.


82 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#6
Okej, har fixat en som kan bogsera mig till verkstan nu iaf. Törs inte köra de 2 milen. Så får vi se vad de säger. Saken är ju den att jag tänkt byta bil också, vet inte om jag har lust att punga ut runt 10.000 kr då.

Känns så himla hopplöst, varför nu? Ingen som upplyst mig om dessa problem.

2 024 Inlägg
28 oktober 2012
#7
Frågan är om du ska bogsera bilen i 2 mil om det är problem med växellådan. Många delar i lådan kommer att rotera hela tiden och skulle lådan vara tom på olja tex så kommer den fara illa av detta. Känns nog som att bärgare eller släp är det bästa alternativet men ring för säkerhets skull verkstaden och fråga vad de tycker.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

82 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#8
Trodde allt stod still om man har växeln i friläge? Attans..

Då blir det svårare, vet ingen med släp och bärgare blir väl väldigt dyrt? Får göra som du säger, ringa verkstaden och höra vad de tycker. Annars, kan jag fylla i olja själv så det åtminstone smörjer medans bilen rullar? Hur? var?

Känns bara mer och mer hopplöst hmm

785 Inlägg
28 oktober 2012
#9
Kolla med försäkringsbolaget om bärgning ingår..

Its not the fart that kills, its the smell...

82 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#10
Har Folksam helförsäkring, ska höra med dem.

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
29 oktober 2012
#11
om du funderar på att lämna den till en verkstad kan du istort sätt köra den till skroten och köpa en ny med hel låda.

en utbytes låda landar runt 15-17K till en sån där

chansen att du hittar någon verkstad som klarar av att meka låda är föga liten..eftersom det bara finns reservdelsbytare numera på verkstäderna..

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
29 oktober 2012
#12
Expoze skrev:
Frågan är om du ska bogsera bilen i 2 mil om det är problem med växellådan. Många delar i lådan kommer att rotera hela tiden och skulle lådan vara tom på olja tex så kommer den fara illa av detta. Känns nog som att bärgare eller släp är det bästa alternativet men ring för säkerhets skull verkstaden och fråga vad de tycker.
jo det är ajabaja att bogsera dom där när det blivit kaputt

felet är att ett lager går varmt som har plast i sig som smälter och fastnar och låser ihop lådan ganska ordenkligt eftersom 5:Ans drev hela tiden försöker dra runt bilen
kör man för länge så har man ett hål i lådan

är man snabb är det ingen konst att byta lagret
tog mig 1timme och jag hade ingen aning om vad jag syslade med smile

allt beror på att oljan som sagt tömmer sig själv pga idiotisk lösning

min var rejält blöt när jag renoverade den och dom hade redan bytt 1packbox men någon idiot hade varit på och förstört axeln till växelväljaren så fick slipa och greja och det verkar hålla skapligt..rullat 1700mil sedan jag renoverade min i maj i år

Kör fort så hinner inget hända...

82 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#13
Growe skrev:
om du funderar på att lämna den till en verkstad kan du istort sätt köra den till skroten och köpa en ny med hel låda.

en utbytes låda landar runt 15-17K till en sån där

chansen att du hittar någon verkstad som klarar av att meka låda är föga liten..eftersom det bara finns reservdelsbytare numera på verkstäderna..
Är det verkligen så illa?

Vart Kan jag vända mig då? Känner ingen som fixar lådor privat. Har inte råd att punga ut så mycket pengar, varken på ny låda eller ny bil..

Satan också...

82 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#14
Tror ni någon privat kan hjälpa mig? Har aldrig meckat med bilar. Men med en bra beskrivning kanske man törs sig på det?

Pim_Pim
29 oktober 2012
#15
Growe, ställ upp nu. wink

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
29 oktober 2012
#16
Pim_Pim skrev:
Growe, ställ upp nu. wink
jo inga problem..men då måste bilen till örebro trakten.. inget man gör på en parkering

kolla på div vw sidor så finns det säkert någon som klarar av det

dom mesta vet inte om att det bara är ett lager som gått
kan så klart vara något annat som gått sönder men mest troligen är det lagret

hur är bilen när kopplingen är nertryck och sen släpps upp utan växel i
går motorn trögare då?

för så var iallfall min

Kör fort så hinner inget hända...

82 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#17
Ska idag ringa en mekaniker som få vara duktig och pedant. Tar delar från skroten också.

82 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#18
Han tog inte jobbet för man måste vara två när man lyfter ur växellådan?

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
30 oktober 2012
#19
ta ur? om det är det felet jag tror så gör man det med lådan på plats bara bort med vänster framhjul


men vid lådbyte så måste man så klart ta ner den
tog mig 20minuter på skroten första gången jag gjorde det
sen tar det nog någon timme att montera dit den oxå

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
6 november 2012
#20
Tja.. Har ungefär samma problem med min låda.. 5:ans växel är helt borta.. Synkningen va trasig samt det övre drevet bakom kåpan va helt slut.. o nållagret hade rasat.. Kollade på vw för reservdelar o fick världens chock när jag såg priserna på dreven..Är det nån som vet vart man kan köpa lösa drev billigt?

Det är en polo 99 Aee Motor... Har plockat ut drevet o nu e lådan tyst som faan smile Men ingen 5:e växel kvar hehe


Sök