Projektet fortskrider……
Varit lite stilla här på sidan, men inte stilla med projektet.
Efter att ordnat till kepsen, spacklat, slipat & gjort färdigt på taket så inväntar jag framruta som ska modifieras in på plats, tänkte gjort detta innan målning.
(Dessutom väntar jag på att det ska bli en aning varmare åxå.)
Så har jag införskaffat en motor & växellåda till för att ha vid sidan om.
Tanken var att ha ett motorpaket vid sidan om så det ”bara” ska vara att byta om det krånglar.
Lagt upp ett nytt album på detta.
(Finns inte så mycket på nätet ang. renoverings bilder på nätet på denna motor.)
Så jag har rivit ner motorn & börjat gå igenom alla delar av & på motorn.
Efter lite inspektion så har nog denna motor haft det ganska tufft i tidigare liv.
Vev & ramlager är på gränsen att ge upp,
Kolvringarna har nog gjort sitt, har varit läckage, var sotigt värre under kolvringsnivån,
cylindrarna & kolvarna har lite skrap märken.
Så jag provade & körde lite med ett honingsverktyg, visserligen blev det bättre,
men inte bra så jag kontaktade en bekant som har lite bättre koll på motorer än vad jag har som skulle komma över & inspektera lite.
Det kanske blir så att jag lämnar in blocket för en maskin honing eller vem vet, jag har ju faktiskt kolvar & grejer från en cih 2,8
motorerna är likadana, det som skiljer dom åt är kolv storleken…….🤔
Original så har kolvarna till 2,5:an
en diameter på 87mm
medans kolvarna på 2,8:an
har en diameter på 93mm
Är 6mm skillnad så då försvinner 3mm
På godset påcylindern.
Så nu ramlar man ju in på något helt annat,
Det kanske någon här som har en aning om hur lite gods det kan vara i cylinderloppen utan att det ger problem i framtiden?
Detta kan vara en utväg om blocket behöver borras upp pga reporna efter kolvarna.
Men detta är ju en kostnads fråga.
Och efter lite inspektion så kunde man ju inte låta bli att stålborsta bort massa gammal färg på blocket.
( det man nu kom åt.)
Blocket var både svart & blå/grön.
& nu kom det fram lite siffror som jag inte kan tyda mer än att det möjligtvis är så att motorn är från -72.
Tänkte kolla upp vad alla siffror står för.
Men det var detta för denna gång, det kommer mer…….
Kommer försöka vara så detaljerad jag kan ang. motor renoveringen jag kan,
Jag har ju redan gått igenom en motor, men kanske inte så detaljerat som specar & annat.