3629
Sök

Volvo 855 rasslar någonstans i motorn

510 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#1
Jag köpte mig en rejäl vinterbil för en vecka sedan, 6 ägare den senaste sedan år 2000 och i övre medelåldern utan bilkunskaper( lika med regelbundet servad på verkstad och lungt körd), den har rullat drygt 25 000 mil och kamrem bytt på mekonomenverkstad vid ca 23 000 mil........jag hörde redan när jag kollade på bilen ett svagt metallisktljud men avfärdade detta......under denna vecka som gott har det blivit nuvarnade ljud som inte går att lokalisera....det var tomt med styrservoolja så det har jag fyllt på.....ljudet förvinner en kort stund ibland och har inte på något sätt blivit värre under helgen.

Jag trodde inledningsvis att det hade något med styrervon att göra...typ något lager som har gett upp...jag är inte säker på det men ljudet kan beskrivas ungefär så...ökar lite när man ökar motorvarvet

Så volvovänner, vad tror ni! roll

My car Brings Me Women

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 oktober 2012
#2
Kollat alla löprullar & "sträckarrullar"? Testat att hänga av "fläktremmen" för att se om ljudet försvinner (nej kör inte med demonterad "fläktrem" mer än i max 30 sek)? Något som sitter löst under bilen eller i motorutrymmet? Kan vara nästan vad som helst, det är gammal vanlig hederlig felsökning som gäller.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

510 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#3
Tack så mycket för kloka synpunkter...men nu har motorn gett upp...faktiskt redan när jag skapade denna forumtråd....hade lånat ut den  så nu blir det motorbyte  smile....inte så skoj
Senast redigerat av Dotzie (28 oktober 2012)

My car Brings Me Women

510 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#4
Idag har jag fåt besked, vattenpumpen har skurit och remmen small av på grund av det och resten får ni räkna ut. Remmen är bytt av mekonomenverkstad...tydligen inte vattenpumpen...hur seriöst är det? sad

My car Brings Me Women

519 Inlägg
1 november 2012
#5
Dotzie skrev:
Idag har jag fåt besked, vattenpumpen har skurit och remmen small av på grund av det och resten får ni räkna ut. Remmen är bytt av mekonomenverkstad...tydligen inte vattenpumpen...hur seriöst är det? sad

Den som ägde bilen vid kamremsbytet kanske inte ville/kunde ta sig råd att betala för vattenpumpen utan bara kunde betala för bytet av kamremmen och kamrem?


510 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#6
Mmm...skulle tro det...att man snålade lite eftersom det är en gammal bil...det satt inte i i pengar för förre ägaren på det sättet.....tråkigt när man själv utgick från att om Mekonomenverkstad byter remmen och sätter en fin klisterlapp i motorrummet med sin logga samt skriver milantalet när bytet skedde så ingick det att också byta vattenpump roll

My car Brings Me Women

Snål gnällspik
402 Inlägg
1 november 2012
#7
Konstigt. Vattenpumpen på vitmotorn är känd för att ha väldigt hög kvalitet. När volvoverkstaden bytte kamrem på min 855 vid 27 000 mil tyckte de inte det fanns någon anledning att byta ut orginal-vattenpump.
Senast redigerat av perzy (1 november 2012)

Volvo S80 2,9.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 november 2012
#8
Jag hade inte bytt rem utan att byta pump, inte dyrt för en del som kan skapa totalras...


219 Inlägg
4 november 2012
#9
Vattenpump ska alltid bytas vid kamremsbyte!! men e man snål får man/andra bita i det sura äpplet efter ett motorras hmm


510 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#10
LuddizR skrev:
Vattenpump ska alltid bytas vid kamremsbyte!! men e man snål får man/andra bita i det sura äpplet efter ett motorras hmm

roll...precis vad som hände.....nu får den fina bilen gå till sista vilan roll

My car Brings Me Women


Sök