3348
Sök

Xenon till 740-90 vad ska man ha?

1 830 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Som rubriken säger.

Tänkte skaffa xenon men vet inte vad jag ska ha för något har noll koll på det där med xenon och nu när man har lite extra pengar så vore det trevligt med bättre belysning inför vintern smile
Vill gärna ha det där "vit blåa" ljuset som de flesta får utav xenonen ^^
Men som sagt är helt ny inom det området så gärna för mycket information än för lite.
Känns som det finns de med lite mer koll än vad jag har här på forumet faktiskt smile

Tack på förhand.

Random Hero
4 047 Inlägg
31 oktober 2012
du kommer bara blända alla eftersom du har glasstrålkastare, lägg samma peng på extraljusen istället

Dog food lid. Backwards

1 830 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
DusanMandick skrev:
du kommer bara blända alla eftersom du har glasstrålkastare, lägg samma peng på extraljusen istället

det är ju inte det bästa direkt, sånt går väl inte ens genom besiktningen ?

Random Hero
4 047 Inlägg
31 oktober 2012
Jiiimmie skrev:
DusanMandick skrev:

det är ju inte det bästa direkt, sånt går väl inte ens genom besiktningen ?

xenon går ej igenom besiktning, extraljusen går igenom.....

Dog food lid. Backwards

5 127 Inlägg
31 oktober 2012
Jag.mistänker att du ska ha h4 bi xenon. Men va berädd på både böter och massa xenonextraljus som bländar tillbaka av div lastbilar m.m.m

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 304 Inlägg
31 oktober 2012
Vet inte vilken socket du har, med försök ta en lampa med "R" i slutet tex "H1R" så är den mer anpassad efter vanliga reflektorer och bländar mindre.
6000k i färgtemp ger det där vita ljuset med blåstick i.

679 Inlägg
31 oktober 2012
Alla 7/940s jag ser med xenon bländar som fan, men det har med hur lamphuset är format och inte om det är gjort utav glas eller plast. Mina stålkastare är glas och jag har eftermonterat xenon, i början bländade dem sedan justerade jag dem kort därefter och nu är det perfekt ljusbild!

1 653 Inlägg
31 oktober 2012
det som gör att det bländar i en 740 är att ljusbilden bryts i glaset med olika räfflor och linjer och du har en jävla massa ströljus pga detta (ljus som hamnar utanför ljusbilden) och det är det som bländar, allra hälst ett par glas som dessutom blivit blästrade i 20-30.000 mil..

Har du klarglas, dvs ljusbilden görs i reflektorn och glaset är helt slätt, alternativt om du har projektorinsatser (liten runt tjock glaslins) får du inte alls samma mängd ströljus vilket gör att dessa inte bländar på samma sätt.

Så, ge fan i att montera xenon i strålkastare med "räfflat" glas, för det bländar satan!
Det hjälper föga att välja en "R-lampa" men långt ifrån tillräckligt...
köp extraljus istället till din 740!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 327 Inlägg
31 oktober 2012
Eftermonterat Xenon i halvljus bländar bara alla andra på vägen.

Testa byta till Osram Silverlight Halogenlampor, det har jag gjort. Betyligt mer ljus än vanliga lampor. Ett vitare ljus.

1 489 Inlägg
31 oktober 2012
Gör oss en tjänst! Skippa xenonet, ser inte ens snyggt ut med dom lyktorna.

• Även den starka måste ta i när han skiter

1 830 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
MarcusL skrev:
Gör oss en tjänst! Skippa xenonet, ser inte ens snyggt ut med dom lyktorna.

Haha, funderar även på att byta front wink Men kollar runt lite bara vad folk tycker. smile

1 830 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Tycker mina lysen på bilen är lite svaga så därför vill jag fixa något bättre

517 Inlägg
31 oktober 2012
Jag mötte en 740-epa här för ett tag sedan. Jag trodde först att han körde med heljuset på, men efter att ha försökt signalera åt honom att blända av så visade det sig att han faktiskt bara körde med halvljuset... som förmodligen var xenonkonverterat. eller så var det 1000watts xenon-look-a-like-styling-halogen tongue

1 830 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Ghost_Face skrev:
Jag mötte en 740-epa här för ett tag sedan. Jag trodde först att han körde med heljuset på, men efter att ha försökt signalera åt honom att blända av så visade det sig att han faktiskt bara körde med halvljuset... som förmodligen var xenonkonverterat. eller så var det 1000watts xenon-look-a-like-styling-halogen tongue

jo jag vet att det blir bländande som fan, har haft en 745'a bakom mig en gång som körde på halv ljus och sedan när han / hon körde om så slog personen på helljuset och det lös upp som bara F*N :o tongue

5 127 Inlägg
31 oktober 2012
Jiiimmie skrev:
Ghost_Face skrev:

jo jag vet att det blir bländande som fan, har haft en 745'a bakom mig en gång som körde på halv ljus och sedan när han / hon körde om så slog personen på helljuset och det lös upp som bara F*N :o tongue

Först blinkar man på dom, inget händer. Blinkar igen, inget händer då tänder man 500w xenon tills man mött dom och hoppas dom fattar piken;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 830 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Jiiimmie skrev:
Ghost_Face skrev:

Först blinkar man på dom, inget händer. Blinkar igen, inget händer då tänder man 500w xenon tills man mött dom och hoppas dom fattar piken;-)

haha jo om man hade det så ^^ Nej men jag tycker mitt nuvarande ljus inte är så himla bra o då tyckte jag xenon kanske skulle funka men vill inte åka o blända folk direkt..

Mr White
1 072 Inlägg
31 oktober 2012
Polan kör med 4300k 35w..Skruvade ner ljusbilden en aning för att de inte skulle blända. Efter de vart de kanon..Funderar på att göra detsamma.

1 653 Inlägg
1 november 2012
vullen skrev:
Polan kör med 4300k 35w..Skruvade ner ljusbilden en aning för att de inte skulle blända. Efter de vart de kanon..Funderar på att göra detsamma.

1: du har fortfarande ströljus som bländar.

2: varför i helvette skaffa starkare lampor när du bara ska lysa upp 10 meter framför bilen?

Nissan R32 Skyline

Mr White
1 072 Inlägg
1 november 2012
Thullen skrev:
vullen skrev:

2: varför i helvette skaffa starkare lampor när du bara ska lysa upp 10 meter framför bilen?

1: Har du mött mej? Nej!

2: Är inte längre de lyser heller.

1 653 Inlägg
1 november 2012
vullen skrev:
Thullen skrev:
vullen skrev:

1: Har du mött mej? Nej!

2: Är inte längre de lyser heller.

1: varenda 7/940 med xenon jag mött bländar, varför skulle din vara ett undantag? har du mött dig själv?

2: exakt, är inte hela poängen med starkare lampor att du ska se bättre? så varför ställa ner ljusbilden så de bara lyser 10 meter framför bilen?
Senast redigerat av Thullen (1 november 2012)

Nissan R32 Skyline

Sök