Rquired skrev:
risodlarn skrev:
mer herregud tror ni någon skulle jämföra dessa bilar på 90 Talet?
Den ena är en storbil den andra en småbil.
Sen väger en 740 inte mer än 1400 och piskar en golf i alla lägen ni glömmer bort vridmomentet.
740 håller väl inte längre än en golf på landsvägar men börjar man misshandla grejerna så kommer en golf ge vika tidigare. Det är jag helt övertygad om. 740 drar mer soppa men vad mycket får man inte för de extra dl. säkrare bil. Tystare, plats för kompisar o äre en kombi kan man ju lasta järnet. Ska du dra ett släp nån gång. Så kan du dra tyngre och du "kan" dra.
ska du enbart pendla till skolan välj golf. Ska du ha en vettig bil välj 740.
Vridmomentet? Både t.ex Golf 1.8 och 740 B230F ger max vridmoment vid 2500varv/minut, vilket inte är intressant tills det räknats om till effekt. Golf ger 52hk i det läget (145Nm) och 740 ger 65hk vid 2500varv/minut (183Nm).
Skall du ha ut så mycket effekt som möjligt får du dra Volvo till 5400varv/minut (85KW) och VW till 5500varv/minut (66KW).
Sedan bör man tänka på att Golf 1.8 har en angiven vikt på 910kg och 740 en vikt på (från) 1370kg. 460kg är mycket, dels för säkerheten där Volvo även av andra skäl är överlägsen men det blir en klar nackdel ur andra synvinklar.
I lägre fart vid start från stillastående t.ex ger alltså Volvo 740
upp till 13hk mer i motorn, har bakhjulsdrift med större energiförlust i drivlinan
(Alltså är ovanstående <13hk extra klart färre när de väl når drivhjulen) och väger nästan ett halvt ton extra.
Nu har inte vridmomentet glömts bort, och din poäng var?
Edit: Autocorrect hade ändrat skäl till själv.
Jag börjar med att säga såhär, du får gärna räkna o omvandla hur du vill;)
Men förlusten med rwd kompenserar man utan problem genom att man har bättre grepp vid acceleration.
Med min gl som var frisk så var den snabbare än en passat 1.8t med påställt ladd upp till 100 från 0. Efter det hade jag inte en chans. Då hade jag visserligen bra 205 däck.
Men en 1.8 golf startar inte bättre och kommer inte ikapp.
Jag känner en som har haft en.
Hade hade senare en nyare en 3 eller 4 med 1.6, inte heller den var snabbare.
Min poäng var att 740'in har starkare motor. tillräckligt mycket starkare för att kompenserar sin extra vikt. O då har du dessutom så mycket mera bil !
Allt ovanstående kan du bryta ner till helt orimligt i teorin men i praktiken har det redan inträffat. Tro mig eller inte:)
Sen så hatar jag små trånga opraktiska bilar, därför så förespråkar jag 740 över golfen. Det är ju personlig smak.
Klumpig kanske den är i Paris. Men i Sverige så kom jag fram överallt och kunde parkera i alla rutor. Från glesbygd till Stockholm.
Sen var det någon tidigare i tråden som nämnde att man kunde göra en 180 baklänges med en golf. Klart man kan det med en volvo också, den har la ratt den med?
Står det mellan en golf och en clio så klart man tar golfen.. men det är ju helt olika klass på bilar som o jämföra en audi a6 med en mitsubishi colt om 20 år.
O ponera att 740 och golf är precis lika snabba eventuellt snabba på olika sätt. Då drar en 740 mer soppa men vad får man inte för de?