rickylicious skrev:
Chilla lite nu
Killen frågade om för- och nackdelar med Golf vs. 740 som förstabil. Jag förstår inte hur det blev en diskussion huruvida det finns billiga reservdelar eller inte till nån japansk gammal bil?
Jag röstar på Golf. Billigare och enligt mig snyggare. 90-hästarn är piggare än 116-hästar i 740 pga vikt m.m. Enda nackdelen är väl att bakhjulsdrift är lite roligare på vintern, men ska man ligga brett med en 740 hela vinterhalvåret så räcker inte dina 1050 kr/månaden långt...
Skulle kunna säga att det räcker om man inte tar varje kurva på ställ men vad kul blir det då?
Här är lite fördelar samt nackdelar med var och en.
Golf
Fördelar:
Billiga delar, inte dyr i drift dvs bensin / diesel, Tyskstuk! Liten och smidig
Nackdelar:
Lite benutrymme mellan fram och bak säte (jag själv är lång så få satt bakom mig då mitt säte var långt bak), väldigt lite förvaringsytor, väldigt lätt (både för och nackdel, beror på situation, var med och skulle jävlas med en kompis så vi vände på hans bil 180*
alltså ej på taket).
740
För:
Stor, bra förvaringsytor, finns delar överallt till den billigt, bra kvalitet, mycket komfort för föraren och passagerare
Nackdelar:
Många tycker det är en bil du bara ska köra sönder o köpa ny, slut körd när man köper den.
Finns mer men kommer inte på mer till någon av bilarna just nu.
Ska du ta en 740 som första bil, räkna med att det blir att köpa delar och rusta upp den om du ska ha kvar den, för vet en massa som köper en volvo och kör sedan sönder den säljer på blocket o köper en ny. Så om du inte känner en som har en 740 som är fräsh som står under ett träd som min gjorde i ca 1år så får du räkna med att det blir garaget en del i början. Men alla 700/800/900 är ju inte så dock så är majoriteten av 700/900 det.
Ska trådskaparen själv stå för köpet samt betalning av skatt / försäkring / besiktning etc etc?
Golf är billig som satan så det är ett ekonomiskt val i mitt tycke men också en fin bil om man fixar till den på rätt sätt.
Volvo 740 är inte den finaste men ack så jävla bra bil förutom att den kan vilja dricka soppa väldigt fort ibland