2973
Sök

Golf 2 VS volvo 740

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 november 2012
#41
Chilla lite nu smile Killen frågade om för- och nackdelar med Golf vs. 740 som förstabil. Jag förstår inte hur det blev en diskussion huruvida det finns billiga reservdelar eller inte till nån japansk gammal bil? big_smile

Jag röstar på Golf. Billigare och enligt mig snyggare. 90-hästarn är piggare än 116-hästar i 740 pga vikt m.m. Enda nackdelen är väl att bakhjulsdrift är lite roligare på vintern, men ska man ligga brett med en 740 hela vinterhalvåret så räcker inte dina 1050 kr/månaden långt... smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 534 Inlägg
1 november 2012
#42
Rquired skrev:
jetta16v skrev:
Rquired skrev:

Attraktiv? Tråden handlar om en bra bil på en begränsad budget, vi har nu båda konstaterat att varken en gammal Primera eller VW erbjuder största möjliga wow-faktor. Åt vilket håll du riktar det fetstilta får du gärna förtydliga.

Om jag nu är tvungen att stava det så syftade jag på Nissan P-r-i-m-e-r-a.

En golf är "wow" redan original enligt mig(beror på skick), med små enkla medel går det att få den att bli wow^2

Alltså, en primera är kanske nåååååågot(ytterst lite) mer komfortabel än golfen, men är den billigare i drift?
Billigare delar?
Lika lätt att få tag på delar som till en golf?
Lika rolig att köra?
Lika bra väghållning?

I mitt tycke är "komforten" inte en så pass stor fördel att det blir en bättre bil, en primera är fortfarande gammal, om man skall snacka modernitet..

Det var därför jag bad dig förtydliga, för du skrev bland annat citat "den bilen är varken bra...". I vilken värld är Nissan Primera, känd för hög driftsäkerhet och låga driftkostnader men även tack vare sofistikerat chassi känd för bra väghållning, körglädje och ett tryggt samt konsekvent uppträdande, inte en bra bil? Redan med det påståendet är du ute och cyklar.

Delar hittar du hos allt från auktoriserade verkstäder till bolag som Mekonomen, Biltema med mera. Precis som till de flesta bilmärken finns det säkert företag som inriktar sig mot japanska bilar specifikt utöver ovanstående, men eftersom mitt intresse för japaner är obefintligt har jag ingen koll på eventuella aktörer. En Primera ligger dessutom bättre på vägen och ger mer till föraren, skall man vara petig vore dock den mindre Almera mer lämplig att jämföra mot en Golf och den är ännu bättre. Men ställd mot Almera vinner Primera på komfort och säkerhet, det vägde tyngre i mina ögon.

Av samma anledningar som större och mer sofistikerade Primera ligger bättre på vägen är den också klart mer bekväm.

Hur kan du styrka att den ligger bättre på vägen när du inte ens har koll på "eventuella aktörer"?
Alltså du har ingen erfarenhet av den bilen.
Jag har åkt i en Primera i upp till 140-150 km/h och jag slogs av hur bullrig och stötig den var, men det var mest bullret som störde mig, då kompisen påstod liksom du, att hans primera var modernare och bättre.
Visst, de flesta bilar låter mer ju högre fart man håller, men denna(Primeran) var ju inte alls bättre än Jettan..
Jag är varken döv eller blind, skulle jag ha tyckt att Primeran var en skön bil att åka i hade jag erkänt det.
Men så är icke fallet.
Har du ens åkt/kört en Primera?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2012
#43
jetta16v skrev:
Rquired skrev:
jetta16v skrev:

Om jag nu är tvungen att stava det så syftade jag på Nissan P-r-i-m-e-r-a.

En golf är "wow" redan original enligt mig(beror på skick), med små enkla medel går det att få den att bli wow^2

Alltså, en primera är kanske nåååååågot(ytterst lite) mer komfortabel än golfen, men är den billigare i drift?
Billigare delar?
Lika lätt att få tag på delar som till en golf?
Lika rolig att köra?
Lika bra väghållning?

I mitt tycke är "komforten" inte en så pass stor fördel att det blir en bättre bil, en primera är fortfarande gammal, om man skall snacka modernitet..

Det var därför jag bad dig förtydliga, för du skrev bland annat citat "den bilen är varken bra...". I vilken värld är Nissan Primera, känd för hög driftsäkerhet och låga driftkostnader men även tack vare sofistikerat chassi känd för bra väghållning, körglädje och ett tryggt samt konsekvent uppträdande, inte en bra bil? Redan med det påståendet är du ute och cyklar.

Delar hittar du hos allt från auktoriserade verkstäder till bolag som Mekonomen, Biltema med mera. Precis som till de flesta bilmärken finns det säkert företag som inriktar sig mot japanska bilar specifikt utöver ovanstående, men eftersom mitt intresse för japaner är obefintligt har jag ingen koll på eventuella aktörer. En Primera ligger dessutom bättre på vägen och ger mer till föraren, skall man vara petig vore dock den mindre Almera mer lämplig att jämföra mot en Golf och den är ännu bättre. Men ställd mot Almera vinner Primera på komfort och säkerhet, det vägde tyngre i mina ögon.

Av samma anledningar som större och mer sofistikerade Primera ligger bättre på vägen är den också klart mer bekväm.

Hur kan du styrka att den ligger bättre på vägen när du inte ens har koll på "eventuella aktörer"?
Alltså du har ingen erfarenhet av den bilen.
Jag har åkt i en Primera i upp till 140-150 km/h och jag slogs av hur bullrig och stötig den var, men det var mest bullret som störde mig, då kompisen påstod liksom du, att hans primera var modernare och bättre.
Visst, de flesta bilar låter mer ju högre fart man håller, men denna(Primeran) var ju inte alls bättre än Jettan..
Jag är varken döv eller blind, skulle jag ha tyckt att Primeran var en skön bil att åka i hade jag erkänt det.
Men så är icke fallet.
Har du ens åkt/kört en Primera?

Hur kommer du fram till diverse slutsatser egentligen, om jag inte har koll på vilka företag som riktar sig direkt mot entusiaster av japanska bilar hur får du det till att jag inte kan ha någon erfarenhet av bilens väghållning? Tror du alla Primera-ägare, för den mesta måttligt eller helt ointresserade av bilar, har koll på vilka aktörer som specialiserat sig på deras märke?

I och med att mina gamla morföräldrar har en Primera som jag lite motvilligt hamnat bakom ratten på vid flera tillfällen under de fjorton år de ägt bilen, har jag många mil i ryggen med en sådan.

Jag tycker inte särskilt mycket om den, hade trådskaparen haft en annan budget hade jag aldrig tänkt på modellen ens men jämfört med en törstig svensk familjebil och en tysk budgetbil som bägge är konstruktioner med en hel livstid inom bilindustrin äldre "know-how" står den sig som ett riktigt vettigt val.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
1 november 2012
#44
hade utan tvekan valt golf 2... äger både en golf och en 740, gillar golfen mycket mer

golfen är en bil... volvon är en traktor


1 534 Inlägg
1 november 2012
#45
Rquired skrev:
jetta16v skrev:
Rquired skrev:

Det var därför jag bad dig förtydliga, för du skrev bland annat citat "den bilen är varken bra...". I vilken värld är Nissan Primera, känd för hög driftsäkerhet och låga driftkostnader men även tack vare sofistikerat chassi känd för bra väghållning, körglädje och ett tryggt samt konsekvent uppträdande, inte en bra bil? Redan med det påståendet är du ute och cyklar.

Delar hittar du hos allt från auktoriserade verkstäder till bolag som Mekonomen, Biltema med mera. Precis som till de flesta bilmärken finns det säkert företag som inriktar sig mot japanska bilar specifikt utöver ovanstående, men eftersom mitt intresse för japaner är obefintligt har jag ingen koll på eventuella aktörer. En Primera ligger dessutom bättre på vägen och ger mer till föraren, skall man vara petig vore dock den mindre Almera mer lämplig att jämföra mot en Golf och den är ännu bättre. Men ställd mot Almera vinner Primera på komfort och säkerhet, det vägde tyngre i mina ögon.

Av samma anledningar som större och mer sofistikerade Primera ligger bättre på vägen är den också klart mer bekväm.

Hur kan du styrka att den ligger bättre på vägen när du inte ens har koll på "eventuella aktörer"?
Alltså du har ingen erfarenhet av den bilen.
Jag har åkt i en Primera i upp till 140-150 km/h och jag slogs av hur bullrig och stötig den var, men det var mest bullret som störde mig, då kompisen påstod liksom du, att hans primera var modernare och bättre.
Visst, de flesta bilar låter mer ju högre fart man håller, men denna(Primeran) var ju inte alls bättre än Jettan..
Jag är varken döv eller blind, skulle jag ha tyckt att Primeran var en skön bil att åka i hade jag erkänt det.
Men så är icke fallet.
Har du ens åkt/kört en Primera?

Hur kommer du fram till diverse slutsatser egentligen, om jag inte har koll på vilka företag som riktar sig direkt mot entusiaster av japanska bilar hur får du det till att jag inte kan ha någon erfarenhet av bilens väghållning? Tror du alla Primera-ägare, för den mesta måttligt eller helt ointresserade av bilar, har koll på vilka aktörer som specialiserat sig på deras märke?

I och med att mina gamla morföräldrar har en Primera som jag lite motvilligt hamnat bakom ratten på vid flera tillfällen under de fjorton år de ägt bilen, har jag många mil i ryggen med en sådan.

Jag tycker inte särskilt mycket om den, hade trådskaparen haft en annan budget hade jag aldrig tänkt på modellen ens men jämfört med en törstig svensk familjebil och en tysk budgetbil som bägge är konstruktioner med en hel livstid inom bilindustrin äldre "know-how" står den sig som ett riktigt vettigt val.

Nu säger du att det var dina päron som ägde bilen, men min poäng var att om man inte har koll på var man kan köpa delar till sin bil, då undrar jag hur stor koll man har på det övriga.

Jag undrar dessutom hur du kan tycka väghållningen är bättre än en golf/jetta, ställ upp en mk2 mot en primera med likvärdig motor/vikt-förhållande på en bana så skall du se vem som piskar vem..

Har du ens kört en golf 2?

490 Inlägg
1 november 2012
#46
jetta16v skrev:
Rquired skrev:
jetta16v skrev:

Cykel?
Dessutom väljer jag inte att åka golf/jetta för att jag är osäker på mig själv, tvärtom, i så fall hade jag valt att åka 740, när alla andra runt en tycker att 740 är guds gåva till mänskligheten och det är något fel på en om man inte skaffar en likadan..

Däremot en Nissan Prmärta, är inte attraktiv någonstans.
Söker jag komfort åker jag gärna Audin jag har nu, vill jag ha en modernare bil väljer jag en e39, nu blev det lite offtopic, men den bilen är varken bra, modern eller komfortabel..

Attraktiv? Tråden handlar om en bra bil på en begränsad budget, vi har nu båda konstaterat att varken en gammal Primera eller VW erbjuder största möjliga wow-faktor. Åt vilket håll du riktar det fetstilta får du gärna förtydliga.

Om jag nu är tvungen att stava det så syftade jag på Nissan P-r-i-m-e-r-a.

En golf är "wow" redan original enligt mig(beror på skick), med små enkla medel går det att få den att bli wow^2

Alltså, en primera är kanske nåååååågot(ytterst lite) mer komfortabel än golfen, men är den billigare i drift?
Billigare delar?
Lika lätt att få tag på delar som till en golf?
Lika rolig att köra?
Lika bra väghållning?

I mitt tycke är "komforten" inte en så pass stor fördel att det blir en bättre bil, en primera är fortfarande gammal, om man skall snacka modernitet..

Du tror att Golf/jetta är världens bästa bil va? som tål allt, aldrig går sönder, drar 0.4 L/milen, vakna upp ur dvalan.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

1 534 Inlägg
1 november 2012
#47
Rquired skrev:
...men jämfört med en törstig svensk familjebil och en tysk budgetbil som bägge är konstruktioner med en hel livstid inom bilindustrin äldre "know-how" står den sig som ett riktigt vettigt val.

Exakt hur tänkte du när du skrev att den var ett vettigt val jämfört med "en törstig svensk familjebil och en tysk budgetbil som bägge är konstruktioner med en hel livstid inom bilindustrin äldre "know-how""??
En billig japansk bil av tveksam(går att använda starkare ord) kvalité, som dessutom helt saknar "kom-och-kör-mig-känsla", man måste vara anti-tysk eller Nissan-nörd för att göra det valet, ingen vettig människa med lite känsla för bilar hade valt en Primera framför de andra modeller vi talat om.

MÖJLIGEN, en person som fullständigt skiter i bilar, och vill ha en "hyfsad" bra/billig/modern(you name it) bil. Men då kan den personen inget om bilar och tror att Primera är störst, bäst och vackrast för det billiga inköp han/hon har gjort, men det behöver inte stämma för det..
Då handlar det om okunskap, inte ett medvetet val.

Tycker man trots det att Primera är en bra bil värd att köpa, ja då är det en Primera den personen skall ha tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2012
#48
jetta16v skrev:
Rquired skrev:
jetta16v skrev:

Hur kan du styrka att den ligger bättre på vägen när du inte ens har koll på "eventuella aktörer"?
Alltså du har ingen erfarenhet av den bilen.
Jag har åkt i en Primera i upp till 140-150 km/h och jag slogs av hur bullrig och stötig den var, men det var mest bullret som störde mig, då kompisen påstod liksom du, att hans primera var modernare och bättre.
Visst, de flesta bilar låter mer ju högre fart man håller, men denna(Primeran) var ju inte alls bättre än Jettan..
Jag är varken döv eller blind, skulle jag ha tyckt att Primeran var en skön bil att åka i hade jag erkänt det.
Men så är icke fallet.
Har du ens åkt/kört en Primera?

Hur kommer du fram till diverse slutsatser egentligen, om jag inte har koll på vilka företag som riktar sig direkt mot entusiaster av japanska bilar hur får du det till att jag inte kan ha någon erfarenhet av bilens väghållning? Tror du alla Primera-ägare, för den mesta måttligt eller helt ointresserade av bilar, har koll på vilka aktörer som specialiserat sig på deras märke?

I och med att mina gamla morföräldrar har en Primera som jag lite motvilligt hamnat bakom ratten på vid flera tillfällen under de fjorton år de ägt bilen, har jag många mil i ryggen med en sådan.

Jag tycker inte särskilt mycket om den, hade trådskaparen haft en annan budget hade jag aldrig tänkt på modellen ens men jämfört med en törstig svensk familjebil och en tysk budgetbil som bägge är konstruktioner med en hel livstid inom bilindustrin äldre "know-how" står den sig som ett riktigt vettigt val.

Nu säger du att det var dina päron som ägde bilen, men min poäng var att om man inte har koll på var man kan köpa delar till sin bil, då undrar jag hur stor koll man har på det övriga.

Jag undrar dessutom hur du kan tycka väghållningen är bättre än en golf/jetta, ställ upp en mk2 mot en primera med likvärdig motor/vikt-förhållande på en bana så skall du se vem som piskar vem..

Har du ens kört en golf 2?

Nej jag varken skrev eller sa att mina "päron" äger bilen, men du kom nära nog så det får räcka. Som du själv konstaterar är det inte min bil, men trots det har jag via ren allmänbildning koll på vart man handlar delar till en så vanlig bil som Nissan vilket jag också skrev. Däremot skrev jag att det eventuellt finns ytterligare aktörer att handla Nissan-delar från än de vanliga och etablerade, det är dock något helt annat och inget jag bryr mig ett dugg om eftersom jag själv aldrig ägt en Nissan.

Ditt sista stycke känns irrelevant eftersom en bana inte kan jämföras med allmän väg där en student kör sin bil, men det hade som kuriosa varit mycket intressant att se eftersom Primera har ett gott rykte på den punkten. En original Golf mot en original, större och nyare Primera förstås enligt villkoren för den här tråden. Eller två anpassade bilar mot varandra, jag delar i alla fall inte din övertygelse om utgången.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 534 Inlägg
1 november 2012
#49
sonaxvax skrev:
Du tror att Golf/jetta är världens bästa bil va? som tål allt, aldrig går sönder, drar 0.4 L/milen, vakna upp ur dvalan.

Nu åker jag inte golf/jetta till vardags, men det är en väldigt bra och pålitlig bil.
Dessutom har den en potential som heter duga, men då snackar vi inte original längre..

Låg vikt, bra och kompakt konstruktion gör att den är svårslagen.
En stor negativ punkt är låg vikt kontra framhjulsdrift, vill spinna så fort man har några hästar under huven, men återigen, vi snackar inte original..
Men det är ett stort PLUS om man kör ekonomiskt och inte pressar bilen så hårt att det spinner hela tiden, då drar den mindre bränsle än en likvärdig bakhjulsdriven kärra(högre vikt och drivlineförluster)

Sett till säkerhet är det en gammal bil, har inget att sätta emot där, men då jämför vi inte heller med bilar i liknande årsmodeller/prisklasser..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2012
#50
jetta16v skrev:
Rquired skrev:
...men jämfört med en törstig svensk familjebil och en tysk budgetbil som bägge är konstruktioner med en hel livstid inom bilindustrin äldre "know-how" står den sig som ett riktigt vettigt val.

Exakt hur tänkte du när du skrev att den var ett vettigt val jämfört med "en törstig svensk familjebil och en tysk budgetbil som bägge är konstruktioner med en hel livstid inom bilindustrin äldre "know-how""??
En billig japansk bil av tveksam(går att använda starkare ord) kvalité, som dessutom helt saknar "kom-och-kör-mig-känsla", man måste vara anti-tysk eller Nissan-nörd för att göra det valet, ingen vettig människa med lite känsla för bilar hade valt en Primera framför de andra modeller vi talat om.

MÖJLIGEN, en person som fullständigt skiter i bilar, och vill ha en "hyfsad" bra/billig/modern(you name it) bil. Men då kan den personen inget om bilar och tror att Primera är störst, bäst och vackrast för det billiga inköp han/hon har gjort, men det behöver inte stämma för det..
Då handlar det om okunskap, inte ett medvetet val.

Tycker man trots det att Primera är en bra bil värd att köpa, ja då är det en Primera den personen skall ha tongue

Tveksam kvalité på japanska bilar som Nissan Primera, Toyota, Mazda med flera? Den åsikten är du nog relativt ensam om och statistiken talar starkt mot dig. Som jag redan påpekat fick Primera ett mycket fint bemötande av motorpressen på sin tid för både fin väghållning och körglädje, vill du påstå att den saknar "kom och kör mig-känsla" får det stå för dig.

Jag kan tyvärr inte komma ihåg om du och jag haft en diskussion tidigare, men efter några år av envist tjat här på Garaget.org betraktar åtminstone några mig som en BMW-tok. "Anti-tysk" eller "Nissan-nörd" är jag knappast.

Jag tycker Sonaxvax sammanfattar det rätt bra, du verkar ha väl stor tilltro till en modell som visserligen i rättvisans namn inte är dålig på något vis för sin ålder men likväl inte kan stå sig mot en klart nyare japan du får för samma slant.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 534 Inlägg
1 november 2012
#51
Rquired skrev:
jetta16v skrev:
Rquired skrev:
...men jämfört med en törstig svensk familjebil och en tysk budgetbil som bägge är konstruktioner med en hel livstid inom bilindustrin äldre "know-how" står den sig som ett riktigt vettigt val.

Exakt hur tänkte du när du skrev att den var ett vettigt val jämfört med "en törstig svensk familjebil och en tysk budgetbil som bägge är konstruktioner med en hel livstid inom bilindustrin äldre "know-how""??
En billig japansk bil av tveksam(går att använda starkare ord) kvalité, som dessutom helt saknar "kom-och-kör-mig-känsla", man måste vara anti-tysk eller Nissan-nörd för att göra det valet, ingen vettig människa med lite känsla för bilar hade valt en Primera framför de andra modeller vi talat om.

MÖJLIGEN, en person som fullständigt skiter i bilar, och vill ha en "hyfsad" bra/billig/modern(you name it) bil. Men då kan den personen inget om bilar och tror att Primera är störst, bäst och vackrast för det billiga inköp han/hon har gjort, men det behöver inte stämma för det..
Då handlar det om okunskap, inte ett medvetet val.

Tycker man trots det att Primera är en bra bil värd att köpa, ja då är det en Primera den personen skall ha tongue

Tveksam kvalité på japanska bilar som Nissan Primera, Toyota, Mazda med flera? Den åsikten är du nog relativt ensam om och statistiken talar starkt mot dig. Som jag redan påpekat fick Primera ett mycket fint bemötande av motorpressen på sin tid för både fin väghållning och körglädje, vill du påstå att den saknar "kom och kör mig-känsla" får det stå för dig.

Jag kan tyvärr inte komma ihåg om du och jag haft en diskussion tidigare, men efter några år av envist tjat här på Garaget.org betraktar åtminstone några mig som en BMW-tok. "Anti-tysk" eller "Nissan-nörd" är jag knappast.

Jag tycker Sonaxvax sammanfattar det rätt bra, du verkar ha väl stor tilltro till en modell som visserligen i rättvisans namn inte är dålig på något vis för sin ålder men likväl inte kan stå sig mot en klart nyare japan du får för samma slant.

1. Du skall egentligen jämföra Primeran mot Golf 3/Vento, då det ligger närmare i årsmodell samt priser.
Egentligen skall du jämföra den mot en Passat om man skall vara petig, Almeran ligger närmare i storlek men det har du redan sagt tidigare..

Jag vet att du är BMW-tok, men du har en tendens att försvara saker till 110% bara för att du vill vinna argument, har sett det tidigare. Dock är det rätt trevligt att diskutera med dig då du kan ställa saker till sin spets, vilket jag uppskattar.

Vill som andra punkten, fråga om herrn kan ta reda på vad slags omdöme golf2/jetta2 fick när de kom ut?
Skall bli spännande att höra cool

1 534 Inlägg
1 november 2012
#52
Rquired skrev:
Nej jag varken skrev eller sa att mina "päron" äger bilen...

Sorry skrev lite för snabbt där hehe roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2012
#53
jetta16v skrev:
Rquired skrev:
jetta16v skrev:
Exakt hur tänkte du när du skrev att den var ett vettigt val jämfört med "en törstig svensk familjebil och en tysk budgetbil som bägge är konstruktioner med en hel livstid inom bilindustrin äldre "know-how""??
En billig japansk bil av tveksam(går att använda starkare ord) kvalité, som dessutom helt saknar "kom-och-kör-mig-känsla", man måste vara anti-tysk eller Nissan-nörd för att göra det valet, ingen vettig människa med lite känsla för bilar hade valt en Primera framför de andra modeller vi talat om.

MÖJLIGEN, en person som fullständigt skiter i bilar, och vill ha en "hyfsad" bra/billig/modern(you name it) bil. Men då kan den personen inget om bilar och tror att Primera är störst, bäst och vackrast för det billiga inköp han/hon har gjort, men det behöver inte stämma för det..
Då handlar det om okunskap, inte ett medvetet val.

Tycker man trots det att Primera är en bra bil värd att köpa, ja då är det en Primera den personen skall ha tongue

Tveksam kvalité på japanska bilar som Nissan Primera, Toyota, Mazda med flera? Den åsikten är du nog relativt ensam om och statistiken talar starkt mot dig. Som jag redan påpekat fick Primera ett mycket fint bemötande av motorpressen på sin tid för både fin väghållning och körglädje, vill du påstå att den saknar "kom och kör mig-känsla" får det stå för dig.

Jag kan tyvärr inte komma ihåg om du och jag haft en diskussion tidigare, men efter några år av envist tjat här på Garaget.org betraktar åtminstone några mig som en BMW-tok. "Anti-tysk" eller "Nissan-nörd" är jag knappast.

Jag tycker Sonaxvax sammanfattar det rätt bra, du verkar ha väl stor tilltro till en modell som visserligen i rättvisans namn inte är dålig på något vis för sin ålder men likväl inte kan stå sig mot en klart nyare japan du får för samma slant.

1. Du skall egentligen jämföra Primeran mot Golf 3/Vento, då det ligger närmare i årsmodell samt priser.
Egentligen skall du jämföra den mot en Passat om man skall vara petig, Almeran ligger närmare i storlek men det har du redan sagt tidigare..

Jag vet att du är BMW-tok, men du har en tendens att försvara saker till 110% bara för att du vill vinna argument, har sett det tidigare. Dock är det rätt trevligt att diskutera med dig då du kan ställa saker till sin spets, vilket jag uppskattar.

Vill som andra punkten, fråga om herrn kan ta reda på vad slags omdöme golf2/jetta2 fick när de kom ut?
Skall bli spännande att höra cool

1. Söker jag på Primera av årsmodell 1997 eller uppåt för <10.000:- på Blocket får jag fram bilar i trafik för mellan 6-10.000:- begärt pris, det är då modell P11 det finns en föregångare som kom 1991. Gör jag samma sak med Golf hittar jag flera exemplar av både MK2&3 mellan allt från tidigt 80-tal till 90-tal mellan 4-10.000:-. Det handlar alltså om ungefär samma pengar för ett frisk exemplar vilket jag nämnt flera gånger tidigare.

2. Den fick fina omdömen på sin tid, Golf är precis som jag nyss skrev ingen dålig bil.

Det är tråkigt att du har den åsikten, du tänker sannolikt på diskussionen om fyrhjulsdrift och min ståndpunkt är och förblir densamma.
Att ni som håller 4WD högt inte lyckades övertyga oss andra om förträffligheten med drivning på alla fyra, är knappast detsamma som att jag försvarar något till 110% bara för att vinna ett argument vilket är fruktansvärt fult att påstå.
För att vara riktigt petig var det aldrig någon som ifrågasatte att det finns fördelar med 4WD, utan det var vissa användares påståenden om att fyrhjulsdrift är absolut överlägset och att en framhjulsdriven Toyota är en farlig(!) bil i halka som vi tog ställning mot.

Jag levererade tvärt om flera exempel baserade på enkel och simpel fysik mot 4WD som ingen ville eller kunde besvara, det är fritt fram för den som vill att leta upp denna tråd och själva se vad som skrevs.
Senast redigerat av Rquired (1 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 830 Inlägg
1 november 2012
#54
rickylicious skrev:
Chilla lite nu smile Killen frågade om för- och nackdelar med Golf vs. 740 som förstabil. Jag förstår inte hur det blev en diskussion huruvida det finns billiga reservdelar eller inte till nån japansk gammal bil? big_smile

Jag röstar på Golf. Billigare och enligt mig snyggare. 90-hästarn är piggare än 116-hästar i 740 pga vikt m.m. Enda nackdelen är väl att bakhjulsdrift är lite roligare på vintern, men ska man ligga brett med en 740 hela vinterhalvåret så räcker inte dina 1050 kr/månaden långt... smile

Skulle kunna säga att det räcker om man inte tar varje kurva på ställ men vad kul blir det då? wink

Här är lite fördelar samt nackdelar med var och en.

Golf

Fördelar:
Billiga delar, inte dyr i drift dvs bensin / diesel, Tyskstuk! Liten och smidig
Nackdelar:
Lite benutrymme mellan fram och bak säte (jag själv är lång så få satt bakom mig då mitt säte var långt bak), väldigt lite förvaringsytor, väldigt lätt (både för och nackdel, beror på situation, var med och skulle jävlas med en kompis så vi vände på hans bil 180* alltså ej på taket).

740
För:
Stor, bra förvaringsytor, finns delar överallt till den billigt, bra kvalitet, mycket komfort för föraren och passagerare
Nackdelar:
Många tycker det är en bil du bara ska köra sönder o köpa ny, slut körd när man köper den.

Finns mer men kommer inte på mer till någon av bilarna just nu.

Ska du ta en 740 som första bil, räkna med att det blir att köpa delar och rusta upp den om du ska ha kvar den, för vet en massa som köper en volvo och kör sedan sönder den säljer på blocket o köper en ny. Så om du inte känner en som har en 740 som är fräsh som står under ett träd som min gjorde i ca 1år så får du räkna med att det blir garaget en del i början. Men alla 700/800/900 är ju inte så dock så är majoriteten av 700/900 det.

Ska trådskaparen själv stå för köpet samt betalning av skatt / försäkring / besiktning etc etc?
Golf är billig som satan så det är ett ekonomiskt val i mitt tycke men också en fin bil om man fixar till den på rätt sätt.
Volvo 740 är inte den finaste men ack så jävla bra bil förutom att den kan vilja dricka soppa väldigt fort ibland wink


huh?
10 427 Inlägg
1 november 2012
#55
VW Golf II är ju som en mindre Volvo 740, eller egentligen mer som en Volvo 240 tongue
Low-tech, lätta att serva och har kantiga karosser. wink


Avstängd
1 418 Inlägg
1 november 2012
#56
740 hela dagarna över en golf2a.
tänk bara en sån grej om du är ute med polarna och glider och dricker öl det blir jobbigt att behöva hoppa ur och i bilen varje gång nån ska ur baksätet och pissa eller röka:P
sen är en golf inte ett dugg rolig på vintern då den är så kort så samma sekund du släpper handbromsen hävs sladden av sig själv.
dörrhandtagen går lätt sönder på vintern om dörren frusit och man vill iväg till jobbet på morgonen.
förgasar/insprutnings grejen vill gärna krångla om dom gått en bit, det är mina erfarenheter av golf2 iaf:)

740in är ju lite dyrare att äga och tanka men 100ggr roligare på vintern och polarna har varsin dörr att springa ut och in itongue sen finns ju den där goa volvovärmen på vintern:)

302 Inlägg
1 november 2012
#57
Tänkte först skriva att Golf är det givna valet. Snålare. Men...... Varför har jag då för tillfället en 945 o två st 245 o ingen Golf? (Samt ett flertal Volvos ägda men bara en Golf).
Jo Golfen är liten o smidig men Volvon är robust, Kul på vintern, varm o skön att åka i och har billiga delar överallt.

Prioriterar du smidighet och bränslekostnad köp Golf
Är du ute efter skoj, utrymme o sladd köp Volvo

535 Inlägg
1 november 2012
#58
simlar skrev:
Varför inte en Passat av årsmodell -88 till runt -94?
Finns med samma bränslesnåla 1,8 som Golfen bara att Passaten är mycket rymligare.
Finns även Audi 80 och 100 med den snåla 1,8an.

Eller ska du köra riktigt billigt så leta reda på en diesel-golf/jetta/passat. Dem drar runt 0,5L/mil blandat och turbodieslarna är ganska pigga tack vare vridet.
Skatten ligger på närmare 4000kr/år men kör du över 1500mil/år så har du sparat in dem pengarna på den lägre bränslekostnaden.
Alternativt skattefri diesel-golf, där kan man snacka billig bil att pendla till och från skolan och glida på byn med wink

Vill du ha bakhjulsdrivet så leta reda på en skattebefriad diesel-merca, drar runt 0,7-1L/mil blandad körning beroende på vilken motor som sitter i och hur pass sliten den är.

Att du spar in pengar på att göra diesel tycker dock Ja e lite konstigt med tanke på att bensinen just nu är billigare


5 686 Inlägg
1 november 2012
#59
DKn skrev:
simlar skrev:
Varför inte en Passat av årsmodell -88 till runt -94?
Finns med samma bränslesnåla 1,8 som Golfen bara att Passaten är mycket rymligare.
Finns även Audi 80 och 100 med den snåla 1,8an.

Eller ska du köra riktigt billigt så leta reda på en diesel-golf/jetta/passat. Dem drar runt 0,5L/mil blandat och turbodieslarna är ganska pigga tack vare vridet.
Skatten ligger på närmare 4000kr/år men kör du över 1500mil/år så har du sparat in dem pengarna på den lägre bränslekostnaden.
Alternativt skattefri diesel-golf, där kan man snacka billig bil att pendla till och från skolan och glida på byn med wink

Vill du ha bakhjulsdrivet så leta reda på en skattebefriad diesel-merca, drar runt 0,7-1L/mil blandad körning beroende på vilken motor som sitter i och hur pass sliten den är.

Att du spar in pengar på att göra diesel tycker dock Ja e lite konstigt med tanke på att bensinen just nu är billigare

Ja men då drar dieseln avsevärt mindre bränsle.
T.ex
Golf 2 1,8, säg
snittförbrukning på ett år på 0,7L/mil.
Skatt 1118kr/år.
BF95 ligger på 14,18kr/L

Golf 2 Diesel, säg
Snittförbrukning på ett år på 0,5L/mil
Skatt 3160kr/år
Diesel ligger på 14,69kr/L

Körsträcka 1500mil. Kostnad för försäkring och reservdelar säger vi är samma så de tar jag inte med.

Golf 2 1,8 behöver då: 1500*0,7= 1050L BF95.
Bränslekostnaden blir då: 1050*14,18= 14889kr
+ Skatt på 1118kr : 14889+1118= 16007kr på 1500mil.

Golf 2 diesel behöver då: 1500*0,5= 750L diesel.
Bränslekostnaden blir då: 750*14,69= 11017,5kr
+ Skatt på 3160kr : 11017,5+3160= 14177,5kr på 1500mil

Där har du bevis på att en dieselgolf blir billigare på 1500mil, om nu inte dieselgolfen har avsevärt dyrare försäkring och dyrare reservdelar.


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 november 2012
#60
Jiiimmie skrev:
rickylicious skrev:
Chilla lite nu smile Killen frågade om för- och nackdelar med Golf vs. 740 som förstabil. Jag förstår inte hur det blev en diskussion huruvida det finns billiga reservdelar eller inte till nån japansk gammal bil? big_smile

Jag röstar på Golf. Billigare och enligt mig snyggare. 90-hästarn är piggare än 116-hästar i 740 pga vikt m.m. Enda nackdelen är väl att bakhjulsdrift är lite roligare på vintern, men ska man ligga brett med en 740 hela vinterhalvåret så räcker inte dina 1050 kr/månaden långt... smile

Skulle kunna säga att det räcker om man inte tar varje kurva på ställ men vad kul blir det då? wink

Här är lite fördelar samt nackdelar med var och en.

Golf

Fördelar:
Billiga delar, inte dyr i drift dvs bensin / diesel, Tyskstuk! Liten och smidig
Nackdelar:
Lite benutrymme mellan fram och bak säte (jag själv är lång så få satt bakom mig då mitt säte var långt bak), väldigt lite förvaringsytor, väldigt lätt (både för och nackdel, beror på situation, var med och skulle jävlas med en kompis så vi vände på hans bil 180* alltså ej på taket).

740
För:
Stor, bra förvaringsytor, finns delar överallt till den billigt, bra kvalitet, mycket komfort för föraren och passagerare
Nackdelar:
Många tycker det är en bil du bara ska köra sönder o köpa ny, slut körd när man köper den.

Finns mer men kommer inte på mer till någon av bilarna just nu.

Ska du ta en 740 som första bil, räkna med att det blir att köpa delar och rusta upp den om du ska ha kvar den, för vet en massa som köper en volvo och kör sedan sönder den säljer på blocket o köper en ny. Så om du inte känner en som har en 740 som är fräsh som står under ett träd som min gjorde i ca 1år så får du räkna med att det blir garaget en del i början. Men alla 700/800/900 är ju inte så dock så är majoriteten av 700/900 det.

Ska trådskaparen själv stå för köpet samt betalning av skatt / försäkring / besiktning etc etc?
Golf är billig som satan så det är ett ekonomiskt val i mitt tycke men också en fin bil om man fixar till den på rätt sätt.
Volvo 740 är inte den finaste men ack så jävla bra bil förutom att den kan vilja dricka soppa väldigt fort ibland wink

Nu är du nästan lite orättvis, det är i stort sett lika lätt (om inte lättare idag) att hitta begagnade och nya delar till en Golf 2 som till en 740. Var på skroten senast igår och kikade efter Golf-delar till min vinterbil och såg ett 15-tal Golfar (på en liten skrot i lilla Tidaholm). Dom flesta var kompletta. Däremot var varenda 740 sönderskruvad eftersom dom är så vanliga så antar jag att folk hämtar fler reservdelar till dom. Även när jag hade 740 så var delarna jag behövde slut på Biltema, kanske även det för att många köper delar till denna vanliga bil? Har haft tre Golfar efter 740:n och har alltid hittat dom delar jag behöver. Så jag tycker du ska flytta över "finns delar överallt till den billigt" från 740 till Golf wink

Sen är det minst lika bra kvalité i Golfen som i 740n.

Tycker du att vikten är en nackdel för att din kompis bil vänts 180 grader en gång? När trådskaparen sparar 800 kr i skatt/år? Han sparar 60 kr i månaden i skatt på att ha en Golf i stället för 740, det är en rätt stor del av dom 1050kr han lever på per månad.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087


Sök