2338
Sök

Golf 2 VS volvo 740

1 412 Inlägg
2 november 2012
#121
Golfen lär väl vara billigast att äga och åka med även om den är raka motsatsen till ordet "kul".
Det var inte utan anledning som hälften av alla jag kände på gymnasiet hade en golf 2:a som första bil medan dom sparade ihop till den dom ville ha egentligen.

Volvon är väl dock en bättre bil tack vare rwd och en mer robust konstruktion.

Annars lär väl någon halvgammal japanare vara billig och driftsäker, required nämnde primera och det är nog inte dumt.
Senast redigerat av OpelP1 (2 november 2012)

1 534 Inlägg
2 november 2012
#122
Dixieman skrev:
suck. Jag PERSONLIGEN, anser av MIN EGNA ÅSIKT att golf är en ren skitbil att meka med,det är trångt å jävligt. biljävlarna var omoderna i slutet av 80talet.. liksom 4petad låda och förgasare in på 90-talet? Seriöst -.-  Volvo hade ju iallafall ABS(tillval visserligen) och insprut och 5växlat långt före VW..

Omodern?
Bara så att du vet så fanns ABS som tillval på mk2, hur många som hade det av alla svensksålda har jag ingen siffra på.
I USA är dom nästan standard, bilar med ABS och A/C är vanligare än dom utan.

Denna Golf hade 210hk och ABS standard från fabrik, äter standard TIC anyday..
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen … lf_Limited
http://www.doppel-wobber.de/forum/Model … mited.html

Om du tycker att det är trångt i en mk2, så har du nog en skev uppfattning, det är liksom inte en v8-spis i dom, det sitter en rak 4'a, finns hur mkt plats som helst att skruva på..


Get your facts straight!

16 197 Inlägg
2 november 2012
#123
jag hade ABS på min jetta GT..

sen kan man ju fråga vad man ska ha skiten till.
Senast redigerat av evilaudio (2 november 2012)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
2 november 2012
#124
evilaudio skrev:
Dixieman skrev:
evilaudio skrev:

varför skulle en MK2 vara kassa att mecka med?


tror nog mer att de handlar om kunskap som så mycke annat.

suck. Jag PERSONLIGEN, anser av MIN EGNA ÅSIKT att golf är en ren skitbil att meka med,det är trångt å jävligt. biljävlarna var omoderna i slutet av 80talet.. liksom 4petad låda och förgasare in på 90-talet? Seriöst -.-  Volvo hade ju iallafall ABS(tillval visserligen) och insprut och 5växlat långt före VW..

4växlad på 90talet?   enda 4växlade mk2 jag har haft var en 1,6 ifrån -85.     å jag har ägt rätt många både jetta å golf.

dom hade såkallat "singelinsprut" väldigt länge..

man undrar vart han hittade den där golfen.. har inte heller varit med om något annat än 5vxl på 90talet och insprutning är det ialllfall på samtliga 1.8:or och något annat bör man endå aldrig titta efter

med mina 183 så kan jag iallfall inte klaga på utrymmet jag sitter iallfall helt okej i en golf  bättre i mk2 än mk3 för deras stolar är riktigt dryga

Kör fort så hinner inget hända...

1 534 Inlägg
2 november 2012
#125
Growe skrev:
...med mina 183 så kan jag iallfall inte klaga på utrymmet jag sitter iallfall helt okej i en golf  bättre i mk2 än mk3 för deras stolar är riktigt dryga

Sen kan man ju stoppa i corrado-stolar för att få dom ännu lägre smile

Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
#126
jetta16v skrev:
Dixieman skrev:
suck. Jag PERSONLIGEN, anser av MIN EGNA ÅSIKT att golf är en ren skitbil att meka med,det är trångt å jävligt. biljävlarna var omoderna i slutet av 80talet.. liksom 4petad låda och förgasare in på 90-talet? Seriöst -.-  Volvo hade ju iallafall ABS(tillval visserligen) och insprut och 5växlat långt före VW..

Omodern?
Bara så att du vet så fanns ABS som tillval på mk2, hur många som hade det av alla svensksålda har jag ingen siffra på.
I USA är dom nästan standard, bilar med ABS och A/C är vanligare än dom utan.

Denna Golf hade 210hk och ABS standard från fabrik, äter standard TIC anyday..
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen … lf_Limited
http://www.doppel-wobber.de/forum/Model … mited.html

Om du tycker att det är trångt i en mk2, så har du nog en skev uppfattning, det är liksom inte en v8-spis i dom, det sitter en rak 4'a, finns hur mkt plats som helst att skruva på..


Get your facts straight!

varför blandar du in massa special modeller när hela tråden handlar om en vanlig golf2 cl eller en 740gl?

men ska det vara så finns det säkert nån 740 med trimmad t5a till salu som äter den där any day;)

16 197 Inlägg
2 november 2012
#127
Growe skrev:
evilaudio skrev:
Dixieman skrev:

suck. Jag PERSONLIGEN, anser av MIN EGNA ÅSIKT att golf är en ren skitbil att meka med,det är trångt å jävligt. biljävlarna var omoderna i slutet av 80talet.. liksom 4petad låda och förgasare in på 90-talet? Seriöst -.-  Volvo hade ju iallafall ABS(tillval visserligen) och insprut och 5växlat långt före VW..

4växlad på 90talet?   enda 4växlade mk2 jag har haft var en 1,6 ifrån -85.     å jag har ägt rätt många både jetta å golf.

dom hade såkallat "singelinsprut" väldigt länge..

man undrar vart han hittade den där golfen.. har inte heller varit med om något annat än 5vxl på 90talet och insprutning är det ialllfall på samtliga 1.8:or och något annat bör man endå aldrig titta efter

med mina 183 så kan jag iallfall inte klaga på utrymmet jag sitter iallfall helt okej i en golf  bättre i mk2 än mk3 för deras stolar är riktigt dryga

de fann ju några olika modeller på inspruting på just 90hk motorerna.  några hade ju samma modell som på 8V gti men den vanligaste är ju den med "singelinsprut" som fanns även på MK3

jag är 185 å åker då fan inte dåligt i en MK2 men men.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 534 Inlägg
2 november 2012
#128
Johan85 skrev:
varför blandar du in massa special modeller när hela tråden handlar om en vanlig golf2 cl eller en 740gl?

men ska det vara så finns det säkert nån 740 med trimmad t5a till salu som äter den där any day;)

Ja jag ser att läsförståelsen är på topp.

Golfen jag hänvisade till är original från fabrik, 100% standard.

Skall man börja snacka trimmat så finns det trevliga golf-byggen med R32 och fyrhjulsdrift, finns dom med trimmade Audi-femmor också.... roll

Anledningen varför jag blandar in "special-modeller" är för att du skrev att golfarna hade "förgasare" och 4-växlad låda".
Det var rätt vanligt med insprutning på golfarna i slutet på 80-talet och även 5'växlat, inte bara på special-golfen, så du går nog efter något annat än fakta..
Senast redigerat av jetta16v (2 november 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
2 november 2012
#129
jetta16v skrev:
Growe skrev:
...med mina 183 så kan jag iallfall inte klaga på utrymmet jag sitter iallfall helt okej i en golf  bättre i mk2 än mk3 för deras stolar är riktigt dryga

Sen kan man ju stoppa i corrado-stolar för att få dom ännu lägre smile

mm går det oxå körde Gti stolar i min 89:a fungerade fin fint men satt så jävla illa i våran Vento..stenhårda och obekväma..sitter lika illa i våran Arosa men det är höjden som inte går att ställa på den stolen som ställer till det
lite för dåligt stöd under gasbenet

skönaste bilen är helt klart min 740 men så sitter det stolar från en 98:ans 940 i den så då sitter man riktigt bra orginal stolarna på gamla 740 är förkasliga och man sitter inte speciellt bra eftersom dom är tokmjuka istället för lagom

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
2 november 2012
#130
evilaudio skrev:
Growe skrev:
evilaudio skrev:

4växlad på 90talet?   enda 4växlade mk2 jag har haft var en 1,6 ifrån -85.     å jag har ägt rätt många både jetta å golf.

dom hade såkallat "singelinsprut" väldigt länge..

man undrar vart han hittade den där golfen.. har inte heller varit med om något annat än 5vxl på 90talet och insprutning är det ialllfall på samtliga 1.8:or och något annat bör man endå aldrig titta efter

med mina 183 så kan jag iallfall inte klaga på utrymmet jag sitter iallfall helt okej i en golf  bättre i mk2 än mk3 för deras stolar är riktigt dryga

de fann ju några olika modeller på inspruting på just 90hk motorerna.  några hade ju samma modell som på 8V gti men den vanligaste är ju den med "singelinsprut" som fanns även på MK3

jag är 185 å åker då fan inte dåligt i en MK2 men men.

jepp insprutning som insprutning även om det är centralinsprutning   är väll bara 88:Ans 90hk som har "gti" insprutningen eller hur är det där?
bara sätt det i en Gt men har bara ägt 2st vw och dom har aldrig gjort mig besvikna utan snarare tvärsom

Kör fort så hinner inget hända...

1 830 Inlägg
2 november 2012
#131
Jajaja välj golf tills du har en stabil ekonomi o köp en volvo också så problem löst big_smile


Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
#132
jetta16v skrev:
Johan85 skrev:
varför blandar du in massa special modeller när hela tråden handlar om en vanlig golf2 cl eller en 740gl?

men ska det vara så finns det säkert nån 740 med trimmad t5a till salu som äter den där any day;)

Ja jag ser att läsförståelsen är på topp.

Golfen jag hänvisade till är original från fabrik, 100% standard.

Skall man börja snacka trimmat så finns det trevliga golf-byggen med R32 och fyrhjulsdrift, finns dom med trimmade Audi-femmor också.... roll

ser att fanboyandet är på topp tillsammans med intelligensen:)

varför håller du dig inte till tråd ämnet? utan att sväva iväg med special modeller för att visa att vw har gjort nåt som är bättre än en 740gl?smile

16 197 Inlägg
2 november 2012
#133
Jiiimmie skrev:
Jajaja välj golf tills du har en stabil ekonomi o köp en volvo också så problem löst big_smile

största felet på volvo 2-7-940 är att dom är HELT kass att bygga ljud i då de sitter en hel jävla bakaxel i vägen..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 534 Inlägg
2 november 2012
#134
Johan85 skrev:
jetta16v skrev:
Johan85 skrev:
varför blandar du in massa special modeller när hela tråden handlar om en vanlig golf2 cl eller en 740gl?

men ska det vara så finns det säkert nån 740 med trimmad t5a till salu som äter den där any day;)

Ja jag ser att läsförståelsen är på topp.

Golfen jag hänvisade till är original från fabrik, 100% standard.

Skall man börja snacka trimmat så finns det trevliga golf-byggen med R32 och fyrhjulsdrift, finns dom med trimmade Audi-femmor också.... roll

ser att fanboyandet är på topp tillsammans med intelligensen:)

varför håller du dig inte till tråd ämnet? utan att sväva iväg med special modeller för att visa att vw har gjort nåt som är bättre än en 740gl?smile

Läsförståelsen är rätt så hög ser jag smile

Jag jämförde golfen med en standard TIC, vad är svårt att förstå?

Detta efter att du skrev att golfarna hade förgasare och 4-växlad låda, vilket inte ens lär vara aktuellt i TS fall, lika lite som Golf limited eller 740 TIC. Jag gjorde jämförelsen bara för att du skulle förstå hur korkat ditt uttalande var..

huh?
10 427 Inlägg
2 november 2012
#135
Fortfarande kul att se folk skriver att en Golf II 1,8 är pigg, det är dom definitivt inte.
Precis lika seg som en Volvo 740 GL, har tom testkört såna parallellt och kommit fram till detta.
Vikt/effektförhållandet är inte särskilt långt ifrån heller så prestandan är mer eller mindre lika illa tongue


Forummoderator
18 011 Inlägg
2 november 2012
#136
Nu blandar jag in andra märken i leken för att TS ska få sig en funderare. En KIA Magentis -01 eller så är väl ett både bättre och på alla sätt billigare köp än ovan nämnda slädar. Modern bil som går som tåget och billigt dessutom. Finns hur många alternativ som helst. Se bara på min Elantra. Den är som ny och går som ny och har bastuvärme i bilen efter bara ett par minuters körning i 0-gradigt. Alla har sina favoriter och jag gillar Koreanska bilar då de är både bra och löjligt billiga. Elantran slickar dessutom i sig under 0.6 om man kör som folk. Just min ligger på 0.68 men då får den gå friskt. XG30 kanske är lite overkill... Men den klarar sig på 0.95 l/mil trots en 3-litersmaskin...

Starlet som någon nämnde är nog även den en killer på både förbrukning och totalekonomi. Dags att röra om lite i grytan :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
2 november 2012
#137
evilaudio skrev:
Jiiimmie skrev:
Jajaja välj golf tills du har en stabil ekonomi o köp en volvo också så problem löst big_smile

största felet på volvo 2-7-940 är att dom är HELT kass att bygga ljud i då de sitter en hel jävla bakaxel i vägen..tongue

mm dom är verkligen helt kassa att bygga ljud i.. försökt ett stort antal gånger men lyckas aldrig men i en golf kan man kasta ner vad som helst och det blir bra

Kör fort så hinner inget hända...

1 830 Inlägg
2 november 2012
#138
evilaudio skrev:
Jiiimmie skrev:
Jajaja välj golf tills du har en stabil ekonomi o köp en volvo också så problem löst big_smile

största felet på volvo 2-7-940 är att dom är HELT kass att bygga ljud i då de sitter en hel jävla bakaxel i vägen..tongue

haha du det vet jag, skramlar sönder bak på bagageluckan dessutom ^^ tongue


1 534 Inlägg
2 november 2012
#139
Dieselsmurfen skrev:
Nu blandar jag in andra märken i leken för att TS ska få sig en funderare. En KIA Magentis -01 eller så är väl ett både bättre och på alla sätt billigare köp än ovan nämnda slädar. Modern bil som går som tåget och billigt dessutom. Finns hur många alternativ som helst. Se bara på min Elantra. Den är som ny och går som ny och har bastuvärme i bilen efter bara ett par minuters körning i 0-gradigt. Alla har sina favoriter och jag gillar Koreanska bilar då de är både bra och löjligt billiga. Elantran slickar dessutom i sig under 0.6 om man kör som folk. Just min ligger på 0.68 men då får den går friskt. XG30 kanske är lite overkill... Men den klarar sig på 0.95 l/mil trots en 3-litersmaskin...

Starlet som någon nämnde är nog även den en killer på både förbrukning och totalekonomi. Dags att röra om lite i grytan :-)

Det gör du helt rätt i, meeeeeen, jag väljer nog en 740 framför vilken Kia som helst anyday, det är otroligt att jag ens sa det, men ja, så är det..

16 197 Inlägg
2 november 2012
#140
Jiiimmie skrev:
evilaudio skrev:
Jiiimmie skrev:
Jajaja välj golf tills du har en stabil ekonomi o köp en volvo också så problem löst big_smile

största felet på volvo 2-7-940 är att dom är HELT kass att bygga ljud i då de sitter en hel jävla bakaxel i vägen..tongue

haha du det vet jag, skramlar sönder bak på bagageluckan dessutom ^^ tongue

fast de beror nog på SBS..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök