2456
Sök

Golf 2 VS volvo 740

Forummoderator
18 011 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Nu blandar jag in andra märken i leken för att TS ska få sig en funderare. En KIA Magentis -01 eller så är väl ett både bättre och på alla sätt billigare köp än ovan nämnda slädar. Modern bil som går som tåget och billigt dessutom. Finns hur många alternativ som helst. Se bara på min Elantra. Den är som ny och går som ny och har bastuvärme i bilen efter bara ett par minuters körning i 0-gradigt. Alla har sina favoriter och jag gillar Koreanska bilar då de är både bra och löjligt billiga. Elantran slickar dessutom i sig under 0.6 om man kör som folk. Just min ligger på 0.68 men då får den går friskt. XG30 kanske är lite overkill... Men den klarar sig på 0.95 l/mil trots en 3-litersmaskin...

Starlet som någon nämnde är nog även den en killer på både förbrukning och totalekonomi. Dags att röra om lite i grytan :-)

Det gör du helt rätt i, meeeeeen, jag väljer nog en 740 framför vilken Kia som helst anyday, det är otroligt att jag ens sa det, men ja, så är det..

Jag fyller snart 40 år och ser nog lite mer till vad man får för pengarna? Men jag förstår din tanke. Hade själv lite funderingar om detta då farsan la en Elantra -99 i mina händer. Han visste vad han gjorde. Bra bilar. Om de är servade. Annars tål nog både 740 och Golf lite mer misshandel på den fronten. Men men... Om TS kan hitta en fräsch Corolla 3d för samma pengar är det ju bara att köpa. Om man ska se den ekonomiska sidan på bilvalet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 412 Inlägg
2 november 2012
Dieselsmurfen skrev:
jetta16v skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Nu blandar jag in andra märken i leken för att TS ska få sig en funderare. En KIA Magentis -01 eller så är väl ett både bättre och på alla sätt billigare köp än ovan nämnda slädar. Modern bil som går som tåget och billigt dessutom. Finns hur många alternativ som helst. Se bara på min Elantra. Den är som ny och går som ny och har bastuvärme i bilen efter bara ett par minuters körning i 0-gradigt. Alla har sina favoriter och jag gillar Koreanska bilar då de är både bra och löjligt billiga. Elantran slickar dessutom i sig under 0.6 om man kör som folk. Just min ligger på 0.68 men då får den går friskt. XG30 kanske är lite overkill... Men den klarar sig på 0.95 l/mil trots en 3-litersmaskin...

Starlet som någon nämnde är nog även den en killer på både förbrukning och totalekonomi. Dags att röra om lite i grytan :-)

Det gör du helt rätt i, meeeeeen, jag väljer nog en 740 framför vilken Kia som helst anyday, det är otroligt att jag ens sa det, men ja, så är det..

Jag fyller snart 40 år och ser nog lite mer till vad man får för pengarna? Men jag förstår din tanke. Hade själv lite funderingar om detta då farsan la en Elantra -99 i mina händer. Han visste vad han gjorde. Bra bilar. Om de är servade. Annars tål nog både 740 och Golf lite mer misshandel på den fronten. Men men... Om TS kan hitta en fräsch Corolla 3d för samma pengar är det ju bara att köpa. Om man ska se den ekonomiska sidan på bilvalet.

Jag håller med dig helt, när man ändå är långt borta från roliga och udda bilar så kan man ju lika gärna skaffa det som ger mest för pengarna.

Forummoderator
18 011 Inlägg
2 november 2012
OpelP1 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
jetta16v skrev:

Jag håller med dig helt, när man ändå är långt borta från roliga och udda bilar så kan man ju lika gärna skaffa det som ger mest för pengarna.

Precis. Får en känsla av att TS med sin begränsade ekonomi prioriterar en "bra bil" framför en kul? En smart grej är att INTE köpa en bil med automatlåda. Då är du fast. Och i denna prisklass drar en invalidlåda lite mer än en 5-petad släde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 534 Inlägg
2 november 2012
Dieselsmurfen skrev:
OpelP1 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Precis. Får en känsla av att TS med sin begränsade ekonomi prioriterar en "bra bil" framför en kul? En smart grej är att INTE köpa en bil med automatlåda. Då är du fast. Och i denna prisklass drar en invalidlåda lite mer än en 5-petad släde.

Problemet är bara att en KIA är ingen BRA bil.
Dessutom så lär det vara dyrare att underhålla en sådan än en golf2, allt handlar inte om inköpspris eller förbrukning..

1 412 Inlägg
2 november 2012
Dieselsmurfen skrev:
OpelP1 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Ja har man åkt automatlåda i bruksbilen ett tag så kan det kännas lite segt med manuell sedan. smile
Senast redigerat av OpelP1 (2 november 2012)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
2 november 2012
Du har inte funderat på Mercedes 190? Relativt liten, smidig och lättkörd. Sparsam med bränslet och även i övrigt billig i drift om man väljer de mindre motorerna.

Kvalitetsmässigt är den bättre än Golf, och minst lika bra 740. Komfortmässigt slår den både Golf och 740.

Och sedan har du dessutom bakhjulsdrift om du vill leka runt under vinterhalvåret smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Johan85 skrev:
jetta16v skrev:

Ja jag ser att läsförståelsen är på topp.

Golfen jag hänvisade till är original från fabrik, 100% standard.

Skall man börja snacka trimmat så finns det trevliga golf-byggen med R32 och fyrhjulsdrift, finns dom med trimmade Audi-femmor också.... roll

ser att fanboyandet är på topp tillsammans med intelligensen:)

varför håller du dig inte till tråd ämnet? utan att sväva iväg med special modeller för att visa att vw har gjort nåt som är bättre än en 740gl?smile

Läsförståelsen är rätt så hög ser jag smile

Jag jämförde golfen med en standard TIC, vad är svårt att förstå?

Detta efter att du skrev att golfarna hade förgasare och 4-växlad låda, vilket inte ens lär vara aktuellt i TS fall, lika lite som Golf limited eller 740 TIC. Jag gjorde jämförelsen bara för att du skulle förstå hur korkat ditt uttalande var..

hahaha nu ägde du dig själv det var tyvärr inte jag som sa något om 4 växlat och förgasare så klaga inte på min läsförståelse:P

och varför jämför du den golfen med en tic när tråden inte ens handlar om dom modellerna?

Forummoderator
18 011 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Dieselsmurfen skrev:
OpelP1 skrev:

Problemet är bara att en KIA är ingen BRA bil.
Dessutom så lär det vara dyrare att underhålla en sådan än en golf2, allt handlar inte om inköpspris eller förbrukning..

Jag har ju dock jobbat som bilförsäljare och håller inte med dig där. Sålt Hyundai och Citroen bland annat. Exempelvis kan TS fara runt i en Xantia 1.8 som drar sjukt lite och kostar "ingenting" i inköp och det är en BRA BIL. Trots det franska märket. Men KIA har jag inte haft så många men de som passerat mig har fungerat bra. Kanske dina KIA strulat?

Forummoderator
18 011 Inlägg
2 november 2012
IceEyes skrev:
Du har inte funderat på Mercedes 190? Relativt liten, smidig och lättkörd. Sparsam med bränslet och även i övrigt billig i drift om man väljer de mindre motorerna.

Kvalitetsmässigt är den bättre än Golf, och minst lika bra 740. Komfortmässigt slår den både Golf och 740.

Och sedan har du dessutom bakhjulsdrift om du vill leka runt under vinterhalvåret smile

Ett mycket bra förslag.

1 534 Inlägg
2 november 2012
Dieselsmurfen skrev:
Jag har ju dock jobbat som bilförsäljare och håller inte med dig där. Sålt Hyundai och Citroen bland annat. Exempelvis kan TS fara runt i en Xantia 1.8 som drar sjukt lite och kostar "ingenting" i inköp och det är en BRA BIL. Trots det franska märket. Men KIA har jag inte haft så många men de som passerat mig har fungerat bra. Kanske dina KIA strulat?

Nja jag har väl åkt i en Kia Sentra för länge sen och en ceed för några månader sedan, Sentra'n vet jag att den var rena skräpet, det här var många år sedan, ingen krocksäkerhet whatsoever.
Har inte haft en Kia själv vilket jag är glad och lycklig över.

När det gäller Xantian så är det en BRA bil, håller med dig där.

Men att mercedes 190 som någon skrev är både en bra bil och bättre än 740 och golf, håller med även där.

Sen har ju Peugeot mkt fina bilar med, finns både 306 och 406 att fynda..
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=pe … h&sp=1

535 Inlägg
2 november 2012
Köp 740 mycket bättre än golfar om du ska använda bilen.
Köp en golf om du vill ha en baslåda på hjul.

Forummoderator
18 011 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Nja jag har väl åkt i en Kia Sentra för länge sen och en ceed för några månader sedan, Sentra'n vet jag att den var rena skräpet, det här var många år sedan, ingen krocksäkerhet whatsoever.
Har inte haft en Kia själv vilket jag är glad och lycklig över.

När det gäller Xantian så är det en BRA bil, håller med dig där.

Men att mercedes 190 som någon skrev är både en bra bil och bättre än 740 och golf, håller med även där.

Sen har ju Peugeot mkt fina bilar med, finns både 306 och 406 att fynda..
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=pe … h&sp=1

Nu är vi överens. TS ska skynda och fynda. Nu ska jag göra en "dieselsmurfens biltest" på en Hynda XG30...

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 november 2012
evilaudio skrev:
Jiiimmie skrev:
Jajaja välj golf tills du har en stabil ekonomi o köp en volvo också så problem löst big_smile

största felet på volvo 2-7-940 är att dom är HELT kass att bygga ljud i då de sitter en hel jävla bakaxel i vägen..tongue

allt är relativt, utrymmet är inte mycket att skryta om på en 740. Men sen behövs ju inte 18" heller..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 november 2012
evilaudio skrev:
Jiiimmie skrev:
evilaudio skrev:

största felet på volvo 2-7-940 är att dom är HELT kass att bygga ljud i då de sitter en hel jävla bakaxel i vägen..tongue

haha du det vet jag, skramlar sönder bak på bagageluckan dessutom ^^ tongue

fast de beror nog på SBS..tongue

Haha så sant. Dämpmaterial och rätt montering är A-O!

Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Jiiimmie skrev:
Jajaja välj golf tills du har en stabil ekonomi o köp en volvo också så problem löst big_smile

allt är relativt, utrymmet är inte mycket att skryta om på en 740. Men sen behövs ju inte 18" heller..

sen har ju inte alla bilen som bilstereomonter heller:)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 november 2012
Johan85 skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

Haha nej absolut inte! Men det är kul att ha det wink (anser jag)

Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
Nitromast skrev:
Johan85 skrev:
Nitromast skrev:

Haha nej absolut inte! Men det är kul att ha det wink (anser jag)

man måste ju ha typ 4 bilar för att nöja alla ens behov:)

1 534 Inlägg
2 november 2012
Johan85 skrev:

Det blir lätt så med 740 tongue
Kunde inte låta bli lol

Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Johan85 skrev:

Kunde inte låta bli lol

har en golf2 men den uppfyller inte mina krav riktigt så ja har 2 bilar till;)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Johan85 skrev:

Kunde inte låta bli lol

Ja alla vill ju bara ha en snål kartong att åka runt i lol

Sök