2375
Sök

Bmw 325 e36 startproblem

9 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Har ett problem med bmwn. En dag så börja den bluddra lite vid mycket gas så tryckte så lite som möjligt på gaspedalen så ja kom hem därefter dog bilen och starta inte mer, efter flera dagars försök starta den men misständer och smäller från "motorn" och har en väldigt svajjig tomgång. Med lmm kontakten i kopplad så dör den direkt om du inte gasar och då gasar den i sin egna lilla värld och kan varva 4000 varv nät man knappt nuddar och sen går den ner igen. Utasn lmm ikopplad så kan den stå fast den smäller och har en tomgång på  200-900varv. Har bytt alla tändspolar, 6 tändstift, kollat bränslepumpen, relän, säkringar och bytt lmm utan resultat och nu startar den inte ens längre. Tacksam för svar !!!
Senast redigerat av 325Tobbe (19 februari 2013)

Servicerådgivare
715 Inlägg
31 oktober 2012
Prova starta med startgas? Går den då, är det bränslerelaterat.
På min var det stopp i bränslefilter. Det hade suttit där sen bilen var ny.

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

9 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Tackar ska kolla detta!smile

9 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
Kollat med startgas och felsökt bilen men hittas inget fel. kollat pumpar relän säkringar och så allt får ström och allt fungerar men den vill absolut inte starta. Någon som har någon aning eller vad som kan krångla ? Tacksam för svar!

269 Inlägg
3 november 2012
Limp home mode??

Mopar or no car:)

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
3 november 2012
Dra iväg den till en verkstad och be dem felsöka den.
Det kan verkligen vara värt 400-500 kronor eller vad det nu kostar.

MVH

Up the RA

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2012
Vevaxellägesgivaren...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Den har hoppat igång lite då och då. Men när den väl startat har den misstänt eller dör direkt om man inte håller på och gasar. Vevaxellägesgivarn ska kollas!

9 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
bytt "vevaxelgivare"men bilen är fortfarande helt död och går inte tvinga igång heller. Någon som har någon idé??

135 Inlägg
9 mars 2013
kollat de 2 rören som går in i luftbälgen? Alltså de stora luftröret vid spjället, under den så ska två rör anslutas. vanligt att de spricker eller släpper.

EDIT:

http://static.cargurus.com/images/site/ … 62017.jpeg

Luftbälgen mellan lmm och spjället. demontera det och kolla om de två rören sitter på
Senast redigerat av gasolinbloood (9 mars 2013)

9 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Ena slangen är sprucken men tejpad och den reagerar inte på tjuvluft därifrån längre och om den hade varit sprucken och dratt tjuluft ska den väl ändå starta ?smile Tacksam för svar!

9 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
Ingen som har någon aning eller har haft startproblem på sin bmw ?

135 Inlägg
10 mars 2013
Kanske nått strul med databoxen. Har du kopplat upp den mot en dator och kollat? Hur är kompet?

9 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
Den dog som det vore bensinstopp men sedan starta den men gick inte rent alls och svajja mycket på tomgången och nu startar den då inte alls. Den är felsökt på 2 ställen men inget hittas. Kompressionen är inte kollad.

135 Inlägg
10 mars 2013
Kan även vara nått jordfel. kolla runt lite och se om någon sladd har släppt eller har dålig jord. hur ser stiften ut när du försöker starta? är dom blöta? kommer de gnista?

Servicerådgivare
715 Inlägg
11 mars 2013
I nåt inlägg så skriver du att den går igång men svajar/måste hålla gas.
I nåt inlägg så skriver du att den inte går igång alls?   Vilket stämmer?

Har du plockat loss tändspole och stift och kollat om där e gnista?
För har den Gnista kan du räkna bort det.
Luft får den..
Komp?  Bör finnas komp om den går igång ibland?

Gnista - Check?
Luft - Check?
Komp?  Check?

Vad finns kvar? Bränsle?

Provat med startgas?  Går den igång om du matar den med startgas hela tiden?
Går pumpen?  Om du drar upp baksätet och skruvar loss locken ner till tanken hör du tydligt om pumparna går, vill du plocka upp pumparna så är det snabbt gjort när du kommit så långt.

Kollat bränslefilter? Sitter under bilen, ungefär under förarstolen om man skall lokalisera det. två slangklämmor och två skruvar för att få loss det.

Är bränslefilter igensatt, kommer det fram bensin, men så fort du startar bilen orkar den inte hålla tillräckligt tryck för att hålla igång bilen.

PÅ min 328 satt det original bränslefilter från 1998.  Bytade filter sen gick bilen som en klocka igen.

Lite tips på vägen,hoppas det inte blev allt för luddigt, återkom gärna med resultat.

//Chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

9 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
Bilen är väldigt konstig från början när felet kom så starta den inte alls på några dagar sen starta den och svajja och misstände men nu senaste har den varit död 1 månad iallfall.
Gnista ska kollas. Den reagerar inte alls av startgas utan går bara runt på motorn. pumpen är borttagen och testat och den fungerar även nu när den är tillbaka satt.
Bränslefiltret är inte kollat då ja inte har någon möjlighet till garage och har inte orkat ligga ute och meckat allt för mycket..
Men nya tändspolar sitter på och stift, pumpen är kollad, relän och vevaxelgivarn är bytt. Men det blir väl att kolla stiften imorgon! svårt att förklara felet riktigt men om filtret är stopp så borde det tagit stopp direkt eller? För den har ju ändå startat ett tag men sedan en månad tillbaka är den stendöd. Hör av mig med resultat. Tackar för hjälpen!!

20 Inlägg
11 mars 2013
Låter lite som ett problem jag hade med min bil, men det var efter jag bytte original luftfiltret till ett öppet filter och då gick bilen dåligt helt plötsligt men så monterade jag tbx den men fortfarande samma fel.

Köpte en ny luftmassogivare och nu går det som en klocka smile

Kan snoka vidare på ditt problem där smile

Sök