3072
Sök

Ett helvete att hitta jobb?

Meldem
4 137 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
TouchOfRed skrev:
tkd_rille skrev:

hehe. Jo självförtroende är bra och de måste man ha en gnutta av när du ska presentera dig.  Arbetsgivare ser oftast på dig om du verkligen är rätt person. 
Men tänk som så,  du känner inte den som intervjuar dig eller den du talar med som är ansvarig.
Du måste lyfta upp allt du är duktig på.

Att ha eget vid sidan om är också en bra ide smile   De har min ene bror och jobbat samtidigt heltid och de funkar perfekt.
Skillnaden är att han är rätt kall när han plöjer sig fram i arbetsmarknaden och går därför inte heller arbetslös mer än vad han tycker och känner för smile

Men kolla utbildningar och sätt igång så fort du kan och inte blir alldeles för bekväm hemma i soffan wink

Ja så kan man tänka för att få perspektiv på det hela.
Men det man säger kommer låta så klyschigt. "Jag är framåtriktad, har mycket driv" osv

Vad menar du att han är kall?

Ja de har du rätt i, men du ska berätta de så de känns bekvämt för din del och inte på ett sånt sätt att du känns som en mytoman.

Menar att han kör full fart fram, han visar att han har viss ledarskap och enorm självständighet. Duger inte de så är inte just den arbetsplatsen värd något. Han vet ju vad han kan utföra.  Sen så skäms han inte för något vid sina intervjuer vilket man lätt kan göra om man har lite sämre självförtroende wink   Tro på dig själv helt enkelt.
Du måste våga för att bli något.   
Sen tycker jag att du ska driva fram resultat av arbetsförmedlingen så att du får ut kurser av dem. 

Jag märker bara bland bekanta att de som just har haft jobb hela tiden fastän de har bytt emellan de strävar fram vid varenda motgång och finner sin lösning. Och sen de som varit arbetslösa i många år de är så negativa och bara säger att de inte finns jobb. Men de har nog varit för kräsna och sökt inom sin utbildning.
Själv har jag aldrig jobbat inom de jag utbilda mig smile

Ja ok. Jo man alltså vet jag vad jag ska göra så kör jag på tills det är klart.

Jo jag vet, Friskt vågat, hälften vunnet..

Jag letar alla jobb typ, har sökt på olika däckverkstäder och olika industriföretag.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
1 november 2012
rcy skrev:
Det bästa råd jag kan ge dig är ta vilket skitjobb som helst! Och då menar jag det verkligen!

Precis vad som helst är bättre att ha i ett cv än "arbetslös".
Om du flippat burgare på donken, sopat gator, krattat löv eller varit ideell vaktmästare i den lokala bostadsrättsföreningen, så skriv det!
Alla arbetsgivare kollar efter luckor i cv't. Finns det flera år där det liksom inte finns något så drar dom öronen åt sig. Ingen anställer någon som gått hemma i flera år, oavsett anledning.
Om ditt cv är fyllt med varenda jobb du någonsin haft, oavsett om det är riktiga skitjobb och inte alls relaterat till det du söker, så ser arbetsgivaren att här jävlar är det någon som ligger i och som gillar att jobba!

Att bli arbetslös i dag innebär ett stort jävla moment 22, för ingen vill anställa en arbetslös.

Så mitt råd: ta vilket jävla skitjobb som helst, och fortsätt söka efter det jobb du verkligen vill ha.

Bra skrivet, kan bara hålla med smile

Det är mycket lättare att byta jobb om du redan har anställning, än att skaffa anställning om du blivit arbetslös ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 532 Inlägg
2 november 2012
TouchOfRed skrev:
Dirtymike skrev:
Grabber skrev:

+1! sad
"Du ska helst vara 25 med minst högskoleutbildning o ha minst 5 års erfarenhet".
Hur ska det ihop??? Frugans lille bror är just 25, pluggat  som häst men var ska han får erfarenhet ifrån???

Truckjobb är överskattat o underbetald!
Gå dom kurser du får för ju mer har du att visa desto större chans till jobb har du så det bara plugga på!

Själv söker jag annat jobb som är lite mer krävande än vad jag sitter på idag o det är som spela lotto! hmm

Jag kör truck typ 99% av min arbetstid. Inge dåligt wink Lyssnar på Bandit o pimplar Monster wink lönen ligger på 15000 efter skatt.

Du jobbar i K-holm som truckförare right?

Japp o inge fel på de eftersom jag ändå får en lön lixom. smile

huh?
10 427 Inlägg
2 november 2012
Marcus_89 skrev:
steifan skrev:
Marcus_89 skrev:
Att åka runt och presentera sig är ett jäkligt bra sätt, det var så jag fick mitt jobb smile Jobbat där i 4 år nu. Finns mkt jobb som inte läggs ut på annons eller dylikt.  Sen är det bara att vara sig själv, visa sig intresserad och framåt smile

Själv tycker jag att det är ruggigt bra att söka jobb på platsannonser där företag verkligen söker folk att anställa. wink

Javisst! Sen kan man ju åka runt och presentera sig för företag man vill jobba hos också! smile

Nja, det är jag väldigt skeptisk mot. Men visst, vissa är väl drygare än andra helt enkelt.

1 532 Inlägg
2 november 2012
Jag har blivit tillfrågad av arbetsförnedringen att ha praktikant på min firma men då jag har det som tidsfördriv så vill jag inte ha nån.
Idag vill typ alla firmor ha praktikanter då dom inte behöver betala någe för billig arbetskraft.
Jag som lagerarbetare/truckförare får en pisslön enligt mig sj.
På företaget tar jag ingen lön så utan låter det stanna kvar så man kan bygga upp en budget.
Brinner man för något som man tror på och ser en marknad och har kunder så gå till arbetsförnedringen o lägg fram det o be om hjälp.

Laaaang
320 Inlägg
2 november 2012
TouchOfRed skrev:
Christensson skrev:
De finns jobb, handlar bara om att inte vara kräsen och att ligga i! funkar inte att skicka 100 CV till företag.. åk runt och visa dig själv, även på ställen som ej behöver eller annonserar. För eller senare hör någon av sig! smile

Har ringt och skickat CV. Men alla säger samma sak typ. Att dom inte har nån tjänst ledig.
Inleder med att presentera mig själv, sen frågar hur det ser ut med jobb, ochj om dom har nån tjänst ledig.
Kan väl inte göra mycket mer än så? Inte via samtal iallafall.

Om jag ska vara ärlig, så är jag lite feg. Men antar att det är bara att ta sig i kragen och fråga?

Nej klart man inte kan tvinga något till att anställa en, men hade jag varit arbetsgivare hade jag hellre anställt någon som kommit till mitt kontor och pratat än en som ringt eller skickat CV.. om jag ska vara ärlig så tror jag inte på CV, visst de är säkert folk som anställer endast av CV:n men känns ba som de läggs på hög typ.

En sak jag tänkt på om man skulle bli av med jobbet är när du t.ex är på macken, varje gång kan du säg till de i kassan att " när ska ni fixa jobb till mig då?" på lite skoj sådär å prata lite med dom tillslut om de behöver nån timanställd så vet de ju om att den trevliga kunden som alltid frågar om jobb måste vi ha! De tror iaf jag hade funkat! smile

Here you go way to fast
don't slow down you're gonna crash!

Meldem
4 137 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
Dirtymike skrev:
Jag har blivit tillfrågad av arbetsförnedringen att ha praktikant på min firma men då jag har det som tidsfördriv så vill jag inte ha nån.
Idag vill typ alla firmor ha praktikanter då dom inte behöver betala någe för billig arbetskraft.
Jag som lagerarbetare/truckförare får en pisslön enligt mig sj.
På företaget tar jag ingen lön så utan låter det stanna kvar så man kan bygga upp en budget.
Brinner man för något som man tror på och ser en marknad och har kunder så gå till arbetsförnedringen o lägg fram det o be om hjälp.

Får ni nåt ledigt så kan du ju höra av dig smile
Har dock bara a2.a3.a4 b1,b2.

Meldem
4 137 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
Christensson skrev:
TouchOfRed skrev:
Christensson skrev:
De finns jobb, handlar bara om att inte vara kräsen och att ligga i! funkar inte att skicka 100 CV till företag.. åk runt och visa dig själv, även på ställen som ej behöver eller annonserar. För eller senare hör någon av sig! smile

Har ringt och skickat CV. Men alla säger samma sak typ. Att dom inte har nån tjänst ledig.
Inleder med att presentera mig själv, sen frågar hur det ser ut med jobb, ochj om dom har nån tjänst ledig.
Kan väl inte göra mycket mer än så? Inte via samtal iallafall.

Om jag ska vara ärlig, så är jag lite feg. Men antar att det är bara att ta sig i kragen och fråga?

Nej klart man inte kan tvinga något till att anställa en, men hade jag varit arbetsgivare hade jag hellre anställt någon som kommit till mitt kontor och pratat än en som ringt eller skickat CV.. om jag ska vara ärlig så tror jag inte på CV, visst de är säkert folk som anställer endast av CV:n men känns ba som de läggs på hög typ.

En sak jag tänkt på om man skulle bli av med jobbet är när du t.ex är på macken, varje gång kan du säg till de i kassan att " när ska ni fixa jobb till mig då?" på lite skoj sådär å prata lite med dom tillslut om de behöver nån timanställd så vet de ju om att den trevliga kunden som alltid frågar om jobb måste vi ha! De tror iaf jag hade funkat! smile

Är också skeptiskt till CV..

Kan funka, men då måste man nog vara stammis så man vet hur man ska ta personen/erna. tongue

265 Inlägg
2 november 2012
själv har jag 3 jobb

inte för att skryta på något sätt men skriver detta för att påpeka
att om man verkligen ligger på och är hungrig så får man jobb.

kämpa på och ge inte upp

Meldem
4 137 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
BMF skrev:
själv har jag 3 jobb

kämpa på och ge inte upp

Oj då.. Kan bara gratulera hehe.

Men som sagt, dåligt självförtroende för med sig mycket dåligt.
Och självförtroendet tar inte några få dagar att bygga upp.

Men antar att det bara gäller att våga. Men svårt..

265 Inlägg
2 november 2012
TouchOfRed skrev:
BMF skrev:
själv har jag 3 jobb

kämpa på och ge inte upp

Oj då.. Kan bara gratulera hehe.

Men som sagt, dåligt självförtroende för med sig mycket dåligt.
Och självförtroendet tar inte några få dagar att bygga upp.

Men antar att det bara gäller att våga. Men svårt..

visst är det svårt men man måste kämpa på
ligg på så löser det sig.

Cadillac_The_King
2 november 2012
Själv har man vart arbetslös i 8 år haft mycket problem med af o krig men så nu i somras så fick jag en praktik plats trivdes skit bra så den 17 sep så blev jag anställd :-) ett tips be af att du får komma till än praktik plats va där i 6 månader så har du ev garanterat jobb sen det är det enda man kn göra idag praktik praktik så får man för hoppningsvis jobb är ju förståeligt att en chef inte anställer någon på än gång

1 705 Inlägg
2 november 2012
Christensson skrev:

Det ena utesluter väl inte det andra?
Givetvis går man dit och presenterar sig, förklarar vem man är och vad man vill, och sedan lämnar man fram ett välskrivet CV.
Nästa gång dom behöver anställa någon tänker dom förhoppningsvis "just ja, den där trevliga killen som var hit och presenterade sig, han verkade driftig, vi har ju hans CV här nånstans" och så ringer dom och så får man jobb. smile

Att bara mailbomba varenda företag i trakten med ett CV bifogat tror nog bara Arbetsförmedlingen på, men å andra sidan är det väl aldrig någon som fått jobb via Arbetsförmedlingen heller. smile

1 705 Inlägg
2 november 2012
TouchOfRed skrev:
Jag tar gärna en praktikplats om jag vet att man kan få anställning senare. Utan problem.
Ska man skriva sånt i CV't?

Ja! Du ska skriva precis allt i CV't!

Praktikplatser, vikariat, ideella uppdrag i föreningar, eventuella hobbys, allt!

Tänk dig in i arbetsgivarens situation. Du får ett CV, och ska göra en bedömning av personen i fråga.

På det första CV't står det "Jobbade som truckförare i 4 år" och sen är det tomt.
På det andra CV't står det "Sommarjobbade på McD, hade ett vikariat som vaktmästare, hade praktikplats på Bosses Mek och Bil, är kassör i Fjollträsks IF, är aktiv medlem i Garaget Racing, och har jobbat som truckförare i 4 år."

I praktiken skulle dessa två CV'n kunna vara från samma person, men vilken av dom skulle du kalla till en intervju om du bara kunde välja en?
Senast redigerat av rcy (2 november 2012)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
2 november 2012
Chevrolet_v8 skrev:
Själv har man vart arbetslös i 8 år haft mycket problem med af o krig men så nu i somras så fick jag en praktik plats trivdes skit bra så den 17 sep så blev jag anställd :-) ett tips be af att du får komma till än praktik plats va där i 6 månader så har du ev garanterat jobb sen det är det enda man kn göra idag praktik praktik så får man för hoppningsvis jobb är ju förståeligt att en chef inte anställer någon på än gång

Det där är så sant det bara kan bli!
Praktikplats, helst om man hittar någon själv är riktigt bra faktiskt. Nu har jag inte fått tummen ur arslet och fixat något sånt själv då jag för tillfället njuter av min arbetslöshet men ska ta och fixa det någon vecka snart smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Meldem
4 137 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
Chevrolet_v8 skrev:

8år? daaamn.. tongue
Jag har varit arbetslös sen 2010. Har dock gått svetskursen (7månader) och massa skit emellan..
Funderar på att fråga om praktikplats. Hur la du fram det? Visste du att du skulle få anställning efteråt?
Eller fråga du om det fanns praktikplats med chans till jobb efter?

Meldem
4 137 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
rcy skrev:
TouchOfRed skrev:
Jag tar gärna en praktikplats om jag vet att man kan få anställning senare. Utan problem.
Ska man skriva sånt i CV't?

Ja! Du ska skriva precis allt i CV't!

Praktikplatser, vikariat, ideella uppdrag i föreningar, eventuella hobbys, allt!

Tänk dig in i arbetsgivarens situation. Du får ett CV, och ska göra en bedömning av personen i fråga.

På det första CV't står det "Jobbade som truckförare i 4 år" och sen är det tomt.
På det andra CV't står det "Sommarjobbade på McD, hade ett vikariat som vaktmästare, hade praktikplats på Bosses Mek och Bil, är kassör i Fjollträsks IF, är aktiv medlem i Garaget Racing, och har jobbat som truckförare i 4 år."

I praktiken skulle dessa två CV'n kunna vara från samma person, men vilken av dom skulle du kalla till en intervju om du bara kunde välja en?

Jo det är sant. smile

Mitt CV är inte direkt välfyllt.
Kan jag skicka dig mitt CV så får du läsa igenom det och säga vad som kan ändras på? Om du har lust.

1 705 Inlägg
2 november 2012
TouchOfRed skrev:
Kan jag skicka dig mitt CV så får du läsa igenom det och säga vad som kan ändras på? Om du har lust.

Visst kan du det. Kan ju inte lova att jag kan hjälpa dig på något vis, men vill du ha min åsikt så får du givetvis det. smile

Meldem
4 137 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
rcy skrev:
TouchOfRed skrev:

Visst kan du det. Kan ju inte lova att jag kan hjälpa dig på något vis, men vill du ha min åsikt så får du givetvis det. smile

Okej, snällt smile
Pm'a din email är du snäll.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
2 november 2012
steifan skrev:
Marcus_89 skrev:
steifan skrev:

Själv tycker jag att det är ruggigt bra att söka jobb på platsannonser där företag verkligen söker folk att anställa. wink

Javisst! Sen kan man ju åka runt och presentera sig för företag man vill jobba hos också! smile

Nja, det är jag väldigt skeptisk mot. Men visst, vissa är väl drygare än andra helt enkelt.

Det var inte jag iaf, och jag fick jobb smile

Sök