3491
Sök

K-Jetronic

62 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, Jag och en kompis håller på att meka med en turbokonverterad Corrado G60 med k-jetronic sprut från saab. Vi har hållt på att försöka ställa in insprutet med hjälp av bredbandslambda och justerat styrtryck och co- skruven för att få lambdan på rätt värde. Nu till problemet!
Vi har fått den att gå bra på tomgång och under belastning, då pendlar AFR mellan 13-15 men när man bara ligger och puttrar i samma hastighet så går den väldigt fett, AFR 9-10 ungefär. hur ska vi få till detta värdet bra?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 november 2012
#2
Om jag minns korrekt, så finns det en metod där man kan justera via "luft-skivan" oxå. Jag vet inte riktigt hur, för jag har aldrig behövt göra det, men jag vill minnas att jag läste ngt om det när jag leta info om E85 konvertering för min gamla Coupé (KE3-Jet).
Jag tror konceptet handlade om att göra skivan tyngre/lättare beroende på vad man ville uppnå.

Det kanske kan leda dej in på rätt spår iaf? hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

62 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#3
Det du menar med justera "luft-skivaren" är nog antagligen co skruven, och "tyngden" är ju styrtrycket vilket är det tryck som försöker trycka ner mängdskivan. så ju högre styr tryck desto mer tryck är det som trycker ner skivan och den öppnar alltså inte lika mycket vid ett visst luftflöde= mindre soppa=högre AFR. Så långt är jag helt med, men det borde ju vara linjärt genom hela registret. för nu är det ju bara vid lansvägskörning den går dåligt... :S

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 november 2012
#4
Du har säkert rätt, det var alldeles för länge sedan jag läste det för att kunna påstå annat, jag hade bara ett svagt minne utav bilder där dom skruvat dit fler små muttrar på skivan.
Men som sagt, detta var minst 4 år sedan nu. hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

62 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#5
Hur kan detta inte vara avancerad motorteknik? handlar ju om "mappning" av insprut inte någon felsökning...:S Men ingen som vet eller?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 november 2012
#6
Ja det var lite mystiskt. tongue

Detta kanske hjälper?
http://books.google.se/books?id=fVm0HYH … mp;f=false

Edit,
Oh, my bad. Det var tydligen inte så komplett som jag trodde hmm
Senast redigerat av LeafBox (3 november 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

62 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#7
Finns det ingen k-jet guru att få tag på? gärna en mail så man kan chatta...


Sök